Aantallen oppervlakteredteams

Auteur Topic: Aantallen oppervlakteredteams  (gelezen 15542 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brandweerbrielle

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Dit forum is het helemaal !
Gepost op: 9 augustus 2013, 10:04:58
De laatste jaren hebben we veelvuldig kunnen lezen dat duikteams opgedoekt werden en vervangen werden door oppervlakteredteams

Maar hoeveel teams zijn er nu uiteindelijk echt gekomen?

Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
Stellendam
Herkingen
Oude-Tonge
Hellevoetsluis
Brielle
Barendrecht
Bleiswijk

Er komt nog een 8e team bij maar locatie is nog onduidelijk

De 3 duikteams van de VRR voeren uiteraard ook oppervlakteredtaak uit en worden bij elke inzet van een oppervlaktredteam standaard mee gealarmeerd.




Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #1 Gepost op: 9 augustus 2013, 10:11:19
Midden en West Brabant:

10 Oppervlaktereddingsteams:
o Bergen op Zoom
o Hank
o Made
o Moergestel
o Roosendaal
o Steenbergen
o Tilburg-Vossenberg
o Waalwijk
o Willemstad
o Woudrichem
 
1 Duikteam: Breda
Wegbezuinigd: Bergen op Zoom, Tilburg en Willemstad
If you can dream it, you can do it.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2013, 14:25:35
Wat heeft een dergelijk ORT nou bij zich tijdens een uitruk?...

Voor een oppervlakteredding heb je bij een acute drenkeling maximaal zo'n beetje 3 minuten om erbij te komen. Toch maar hopen dat er toevallig iemand langs loopt met wat reddingsbrevetjes... ::)


Bomby

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2013, 15:44:21
Ik weet niet waar jij die 3 minuten vandaan haalt, dit is volgens mij niet aan tijd gebonden, je moet er gewoon zo snel mogelijk bij zijn....ondanks dat ik een (zeer) grote voorstander van Duikteams bij de brandweer ben heb ik ook de afgelopen jaren gezien dat 9 van de 10 reddingen bij duikuitrukken ook een ORT-team voldoende was geweest.
Maar daarnaast blijf je dan altijd weer die drenkeling/auto te water hebben die op 2 meter of dieper ligt en dan houdt het op voor een ORT-team.
En overigens....Die ORT teams hebben dat reddingsbrevetje wel hoor en daarnaast nog eens een opleiding ook...ik zie ze liever verschijnen dan een reddingsbrigade...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2013, 16:24:15
Citaat van: Bomby link=msg=1190227 date=1376055861
Ik weet niet waar jij die 3 minuten vandaan haalt, dit is volgens mij niet aan tijd gebonden, je moet er gewoon zo snel mogelijk bij zijn....ondanks dat ik een (zeer) grote voorstander van Duikteams bij de brandweer ben heb ik ook de afgelopen jaren gezien dat 9 van de 10 reddingen bij duikuitrukken ook een ORT-team voldoende was geweest.
Maar daarnaast blijf je dan altijd weer die drenkeling/auto te water hebben die op 2 meter of dieper ligt en dan houdt het op voor een ORT-team.
En overigens....Die ORT teams hebben dat reddingsbrevetje wel hoor en daarnaast nog eens een opleiding ook...ik zie ze liever verschijnen dan een reddingsbrigade...

Denk dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel. Die drie minuten komen voort uit (internationale) opleidingsboeken en eigen ervaring. Je bent waarschijnlijk met me eens dat je in het geval van een verdrinking van een zwemmer nooit op tijd ter plaatse kan komen om iemand te "redden", tenzij er direct toezicht is of een passant te water kan. In vele andere scenario's is het wel mogelijk om met een oppervlaktereddingseenheid (in welke vorm en maat dan ook) een grote toegevoegde waarde te hebben. Ik ben dan ook zeer zeker voorstander van deze ontwikkeling, daar heb ik al vaker het e.e.a. over uiteengezet. Mijn vraag kwam dan ook voort uit interesse van hoe het e.e.a. nou geregeld is in het land, ik heb het idee dat het eea per korps verschilt. Hebben jullie bijvoorbeeld ook een vaartuig bij je?  

Wat mij betreft zwemt de eerste de beste hulpverlener (dat kan ook in lange broek met kisten...) of passant (daar sloeg het reddingsbrevet op..) ter plaatse, de opvolgende eenheden zijn vooral voor de afhandeling of complexere incidenten. Daar ligt wat mij betreft dus de taak voor een ORT.

(Die het geen bal uitmaakt wie er ter plaatse komt, als er maar daadkrachtig en professioneel wordt gehandeld. Gelukkig word ik daar ook voor betaald ;))


Adriaan1988

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 913
Reactie #5 Gepost op: 9 augustus 2013, 16:28:30
Gelderland-zuid

1 Opheusden
2 Geldermalsen
3 Maurik
4 Maasdriel-Oost
5 Nijmegen
6 Beuningen
7 Culemborg

Rest weet ik niet wie het wel weet mag het aanvullen en of wijzigingen


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2013, 16:40:22
Citaat van: Bomby link=msg=1190227 date=1376055861
Ik weet niet waar jij die 3 minuten vandaan haalt, dit is volgens mij niet aan tijd gebonden, je moet er gewoon zo snel mogelijk bij zijn....ondanks dat ik een (zeer) grote voorstander van Duikteams bij de brandweer ben heb ik ook de afgelopen jaren gezien dat 9 van de 10 reddingen bij duikuitrukken ook een ORT-team voldoende was geweest.
Maar daarnaast blijf je dan altijd weer die drenkeling/auto te water hebben die op 2 meter of dieper ligt en dan houdt het op voor een ORT-team.
En overigens....Die ORT teams hebben dat reddingsbrevetje wel hoor en daarnaast nog eens een opleiding ook...ik zie ze liever verschijnen dan een reddingsbrigade...
Dan heb je toch mooi pech, want de Culemborgse reddingsbrigade doet de oppervlakteredding voor de brandweer Culemborg. Volgens protocol en naar tevredenheid van de korpsleiding. Vergeet niet dat oppervlakteredding niet alleen maar zwemmen is: je kunt daarvoor ook een boot gebruiken. En die hebben wij ook.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #7 Gepost op: 9 augustus 2013, 16:43:42
Fryslân

OVRT
1. Harlingen
2. Balk
3. Burgum
4. Heeg
5. Langweer
6. Grou
7. Wolvega
8. Lemmer
9. Jubbega

Duikteams
1. Leeuwarden
2. Sneek/Heerenveen


Bomby

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #8 Gepost op: 9 augustus 2013, 17:33:59
Als er op water direct toezicht is is dit uiteraard het beste.
Vergeet niet dat dat een utopie is en wat dacht je bijvoorbeeld van de winter met mensen die door het ijs zakken, dus je hebt zoveel voorbeelden van reddingen...ik persoonlijk denk dat, als ik dan even in mijn omgeving kijk, dat een ort team sneller en doeltreffender in actie kan komen dan bv een reddingsbrigade..
Vergeet overigens niet dat het ort gebeuren bij de brandweer nog in de kinderschoenen staat...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #9 Gepost op: 9 augustus 2013, 17:48:39
Citaat van: Bomby link=msg=1190259 date=1376062439
Als er op water direct toezicht is is dit uiteraard het beste.
Vergeet niet dat dat een utopie is en wat dacht je bijvoorbeeld van de winter met mensen die door het ijs zakken, dus je hebt zoveel voorbeelden van reddingen...ik persoonlijk denk dat, als ik dan even in mijn omgeving kijk, dat een ort team sneller en doeltreffender in actie kan komen dan bv een reddingsbrigade..
Vergeet overigens niet dat het ort gebeuren bij de brandweer nog in de kinderschoenen staat...

Uiteraard, geen enkele situatie is hetzelfde... Maar als ik zo eens terugdenk aan een aantal verdrinkingsincidenten* zijn de mensen die er uiteindelijk levend vanaf zijn gekomen afhankelijk geweest van óf directe signalering en redding door een lifeguard óf een passant die te water is gegaan**.

Daardoor zie je ook vaak dat de doden vallen in onbewaakte zones. Geloof me, we komen van alle kanten aangevlogen bij een dergelijke melding, maar je hebt gewoonweg de tijd niet. Je kan dan vaak of het MMT bestellen of het hele circus laten uitrukken voor een zoekactie.

* Ik versta onder een verdrinkingsincident c.q. acute drenkeling iemand die daadwerkelijk aan het verzuipen is, om het maar even plat te zeggen.
**Met als kanttekening dat de passant er ook weer heelhuids uitkomt, is helaas ook niet altijd het geval.