Aantallen oppervlakteredteams

Auteur Topic: Aantallen oppervlakteredteams  (gelezen 15539 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #10 Gepost op: 9 augustus 2013, 20:00:33
Citaat van: Bomby link=msg=1190259 date=1376062439
Als er op water direct toezicht is is dit uiteraard het beste.
Vergeet niet dat dat een utopie is en wat dacht je bijvoorbeeld van de winter met mensen die door het ijs zakken, dus je hebt zoveel voorbeelden van reddingen...ik persoonlijk denk dat, als ik dan even in mijn omgeving kijk, dat een ort team sneller en doeltreffender in actie kan komen dan bv een reddingsbrigade..
Vergeet overigens niet dat het ort gebeuren bij de brandweer nog in de kinderschoenen staat...
De Culemborgse reddingsbrigade heeft een uitrukvoertuig en een boot op de brandweerkazerne in Culemborg staan. Wij worden middels P2000 gealarmeerd. Wij vertrekken dus gelijktijdig met de TS. Wij hebben alle materialen die de brandweer volgens de Nota oppervlakteredding door de brandweer hoort te hebben. Wij hebben er dit jaar 6 oefensessies met de brandweer opzitten, oefenen ook nog monodisciplinair en gelukkig hebben we de laatste jaren de ijsredding ook kunnen oefenen.

Wij geven regelmatig instructie aan ORT van de brandweer Maurik. Zwemmend redden in het zwembad, het uitvoeren van de oppervlakteredding in buitenwater etc. Ik ben van mening dat de kennis die bij reddingsbrigades aanwezig is, van nut kan zijn voor de brandweer.

Dus of de brandweer sneller en doeltreffender is dan een reddingsbrigade???


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #11 Gepost op: 9 augustus 2013, 20:57:24
Hollands Midden heeft nog geen oppervlakteredteams, alleen nog duikteams. Hollands Midden is niet zo snel met nieuwe ontwikkelingen.


brandweerbrielle

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2013, 09:36:20
Citaat van: -Joost- link=msg=1190207 date=1376051135
Wat heeft een dergelijk ORT nou bij zich tijdens een uitruk?...


Tijdens de ABWC vaardigheidstoetsen in abcoude hebben we grote verscheidenheid in uitrusting gezien.
Oa duikpakken bij korpsen die voorheen duikteam hadden, Survival pakken zoals in gebruik bij de KNRM/Reddingsbrigade en pakken speciaal aangeschaft voor Opp.redding

er werd in ieder geval altijd gewerkt met lijnen en een drijflichaam.


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Reactie #13 Gepost op: 17 augustus 2013, 17:37:44
Twente heeft alleen twee duikteams (Almelo en Hengelo). In 2006 zijn die van Vriezenveen en Vroomshoop opgeheven, en er zijn (nog) geen ORT's. Ik weet niet of hier sprake van is dat ze zullen komen.

IJsselland werkt nog met 3 WO's, namelijk die van Zwolle, Kampen en Deventer. Hasselt en Giethoorn zijn opgeheven, en voor zover ik weet zijn ook hier geen ORT's.

Flevoland beschikt over 3 WO's, namelijk Almere, Lelystad en Urk. Verder zijn hier ook geen ORT's.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2013, 17:18:06
Drenthe

WO

Assen
Emmen (beroeps)

ORT

Groningen

WO

Groningen Sontweg (beroeps).
Delfzijl.