Blusvliegtuig gebruikt bij autobrand!

Auteur Topic: Blusvliegtuig gebruikt bij autobrand!  (gelezen 4694 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dunedain

  • Ambu CH, Verpleegkundige op SEH, MKA centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
Gepost op: 9 augustus 2013, 15:39:03






FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2013, 18:48:42
Spectaculair; maar ook effectief? Brand onder de motorkap zal je zo vermoedelijk niet geheel kunnen blussen lijkt me.
En: $$$$$$ :)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2013, 20:29:01
Citaat van: Dunedain link=msg=1190224 date=1376055543
Gewoon omdat het kan?


Ik gok het wel ja. Mogelijk was het vliegtuig in de buurt voor een oefening of een andere (natuur)brand? :)

Citaat van: Dunedain link=msg=1190224 date=1376055543

Gebeurt dit in Nederland ook?

Dat wordt vrij lastig. Nederland heeft geen blusvliegtuigen en voor de helikopters met bambi-buckets staat normaliter een opkomsttijd van minimaal 2 uur. Op dat moment is je voertuig al behoorlijk afgebrand, denk ik zo...

Effectief is het ook niet hoor, want inderdaad zal de brand onder de motorkap doorgaan ;D
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2013, 20:56:33
Citaat van: Danny722 link=msg=1190337 date=1376072941
Effectief is het ook niet hoor, want inderdaad zal de brand onder de motorkap doorgaan ;D

Met deze hoeveelheid water en nevel? Zou het de brand niet verstikken onder motorkap en door de hoeveelheid water genoeg gekoeld worden, zodat er geen zelfontbranding meer is?
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #5 Gepost op: 9 augustus 2013, 20:59:48
Citaat van: Vider link=msg=1190349 date=1376074593
Met deze hoeveelheid water en nevel? Zou het de brand niet verstikken onder motorkap en door de hoeveelheid water genoeg gekoeld worden, zodat er geen zelfontbranding meer is?

Ik heb weinig praktijkervaring met blusvliegtuigen die een autobrand blussen. Wat ik wel weet is dat het materiaal dat in een auto verwerkt zit heel lang heel heet blijft. Met oud&nieuw moest een voertuig dat uitgebrand was ook nog een keer nageblust worden.......en verstikken? Die 2 seconde maakt niet uit hoor, dat houdt dat vuurtje wel vol :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


DD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 351
Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2013, 00:18:11
haha, je zou er als hulpverlener maar naast staan...  :)
(oud) politie- en militair brandweerofficier hoofdofficier bij land- en luchtmacht  instructeur rampenbestrijding


112_Harlingen

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
    • Scannernet.nl
Reactie #7 Gepost op: 7 september 2013, 23:38:47
Het blussen van een autobrand met een blusvliegtuig is in mijn optiek erg overdreven. het kost bovendien ook nog eens extreem veel geld. Als je naar het blussen kijkt, zie je dat 60% van het bluswater naast het te blussen object beland. Bij het blussen van een autobrand met een normale Tankautospuit komt het water of schuim 100% op de goeie plek terecht, bovendien is dit ook een stuk goedkoper en heeft zo'n lokaal brandweerkorps ook nog wat te doen want mocht men de autobranden vanaf nu met een blusvliegtuig gaan blussen, dan gaan ze zeker nog meer andere branden ook door middel van een blusvliegtuig blussen. hierdoor zou een lokaal brandweer korps veel uitrukken verliezen, en zeg nou zelf, dat is natuurlijk niet de bedoeling...