Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2006/2007

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2006/2007  (gelezen 29396 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Reactie #150 Gepost op: 2 januari 2007, 11:24:06
Bij deze aan iedereen nog een gezond en voorspoedig 2007 gewenst.

voor die gene die er prijs op stelt op www.home.versatel.nl/yvonne101 staan een aantal foto'tjes uit Almelo waar ik bijna het gehele oud en nieuw de heren van post Noord heb gevolgd


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Reactie #151 Gepost op: 3 januari 2007, 09:27:53
Ik vond een artikel over vuurwerk in Suriname en de surinaamse brandweer:
 
http://www.dbsuriname.com/archief/nat/2007/jan07/03-01-07/Nat_Brandweer%20perst%20vuurwerkimporteur%20af.asp

Ik kon het artikel helaas niet kopieren en hier plaatsen.
Veel leesplezier!!  ;D
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #152 Gepost op: 3 januari 2007, 17:16:30
Brand door vuurwerk eist tweede leven

Uitgegeven: 3 januari 2007 13:46
Laatst gewijzigd: 3 januari 2007 13:49

AMSTERDAM - De brand in een flatwoning in Maassluis op oudejaarsavond heeft een tweede leven geëist. Het gaat om de 91-jarige echtgenoot van de 90-jarige vrouw die eerder overleed, meldt de politie woensdag.

De man lag sinds maandag met verschijnselen van rookvergiftiging in het ziekenhuis en is woensdag aan zijn verwondingen bezweken.

Bron: Nu.nl


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #153 Gepost op: 4 januari 2007, 15:51:40
http://www.ad.nl/rotterdam/drechtsteden/article959295.ece

Vader vuurwerkdode: Laat dit een les zijn
Door FRANK VAN DEN ELSEN

BARENDRECHT - Barendrechter Serge Sluijters (36) kwam in de nieuwjaarsnacht om het leven toen een zogeheten...
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00101/Serge_101601h.jpg
De vakantiefoto van Esther en Serge.
...mortier in zijn gezicht ontplofte aan de Veersedijk in Hendrik-Ido-Ambacht, waar het stel bij vrienden op bezoek was.Esther (22): ,,Ik stond er twee meter vandaan. Het was een grote flits en een enorme knal. Serge viel naar achter. Ik riep zijn naam en ik ben blijven roepen. Ik wist direct dat het mis was. Zijn gezicht was verdwenen. Als iemand geen gezicht meer heeft, snap je wel dat het over is. Hij heeft zelf niets gemerkt. Later heb ik nog lang bij hem gezeten en zijn hand vastgehouden.’’

Het vuurwerk kwam uit Essen in België en inderdaad, in ons land is het illegaal. De ouders van Serge, zijn zus Manon en zijn vriendin Esther zijn de eersten om dat te bevestigen. Maar het was een professioneel stuk vuurwerk, uit de fabriek. ,,In de media is de indruk gewekt dat Serge met oorlogstuig aan het rommelen was. Dat doet ons veel pijn, want hij deed alles goed doordacht,’’ zegt zijn vader Jef. Wat Serge fataal werd, was het feit dat een gebruiksaanwijzing ontbrak bij de lont. Die was bijna een meter lang, maar het bleek achteraf een ‘schietlont’, waarover het vuurtje zich met een sneltreinvaart verplaatst. Serge wist niet dat deze lont elektronisch moet worden ontstoken. Serge stak de lont aan en hing nog boven de mortier toen die minder dan een seconde later gelanceerd werd. Vader Jef: ,,Laat dit een les zijn voor iedereen die vuurwerk in België haalt. Al ben je nog zo voorzichtig, je weet niet wat je in handen hebt. Dat is het enige domme geweest van Serge.’’ Esther en de familie bezoeken Serge dagelijks, tot aan de begrafenis zaterdag. Moeder Corry: ,,We zien zijn gezicht niet, maar kunnen zijn handen vasthouden en hem aanraken. Op dat moment is hij helemaal bij ons.’’

Esther zegt: ,,Eigenlijk waren we al getrouwd, zo zeiden we dat altijd. We hebben twee heel gelukkige jaren gehad. Hij was echt mijn mannetje. Zo zorgzaam. Hij zei altijd dat hij me zelfstandig wilde maken, zodat ik voor mezelf kon zorgen als hij er ooit niet meer was.’’

Esther, Manon en Serges ouders zoeken liefdevol een foto uit voor in de krant. ,,Deze vond hij zelf leuk,’’ zegt Esther over een vakantiefoto van hen beiden. ,,Zet die er maar in. Dan heeft hij ook weer een gezicht.’’


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #154 Gepost op: 4 januari 2007, 15:53:54
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article384502.ece/Eigen_onderzoek_naar_politieoptreden_Voorschoten

Eigen onderzoek naar politieoptreden Voorschoten

ANP

LEIDERDORP - Het korps Hollands-Midden doet onderzoek naar het politieoptreden in Voorschoten tijdens oud en nieuw. Het opruimen van illegale vreugdevuren in de Nieuw Voordorpstraat liep dusdanig uit de hand, dat de politie ME en honden inzette. Elf bewoners zijn aangehouden, zeven zitten nog vast. Meer aanhoudingen volgen nog, vertelde een woordvoerder donderdag.

De bewoners van de Nieuw Voordorpstraat hadden de afgelopen dagen veel kritiek op het politieoptreden, dat in hun ogen zeer excessief was. Twee mensen hebben een klacht ingediend en één is voornemens aangifte te doen, aldus de politie.

De woordvoerder sprak van een omgekeerde wereld. ‘Hulpverleners zijn niet alleen verbaal beledigd maar ook bekogeld met zwaar vuurwerk en allerlei soorten glaswerk.’ Volgens de zegsman gebeurde dat onder invloed van drank en verdovende middelen. Een aantal arrestanten had drugs op zak.

De politie heeft in de nacht van oud en nieuw samen met brandweer en gemeente tot drie keer toe een illegaal vreugdevuur in de straat verwijderd. ‘De vlammen kwamen tot de dakrand van de huizen. Het vuur kon overslaan naar de woningen’, vertelt de politiewoordvoerder. Toen de bewoners steeds agressiever werden tegen de hulpverleners zijn de ME en politiehonden ingezet.

Het korps neemt de klachten van de burgers echter wel serieus en heeft daarom een onderzoek ingesteld. ‘Je moet ook durven kijken naar je eigen optreden.’ Daar is een speciaal rechercheteam voor samengesteld. En als dat nodig mag blijken, kan het onderzoek ook worden overgedragen aan een ander korps.

Samen met de gemeente Voorschoten organiseert de politie binnenkort ook een bijeenkomst voor bewoners en omwonenden van de Nieuw Voordorpstraat.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #155 Gepost op: 17 januari 2007, 20:55:16
http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/groningen/article1383690.ece

Nieuwjaarsrel Termunten leidt tot elf aanhoudingen

Gepubliceerd op 17 januari 2007, 17:26
Laatst bijgewerkt op 17 januari 2007, 18:28
Termunten -

Voor een groep herrieschoppers in Termunten, die in tijdens de jaarwisseling de politie massaal bekogelde met bierflessen en vuurwerk, krijgt de rel een staartje. Elf mensen in de leeftijd van 14 tot en met 27 jaar - voornamelijk afkomstig uit Termunten en Termunterzijl - werden ingerekend. Ze hebben hun wangedrag in de nieuwjaarsnacht bekend.

Tegen hen is niet alleen proces-verbaal opgemaakt wegens het gooien met bierflessen, maar ook voor het vernielen van asfalt met een illegaal vreugdevuur, het opblazen van een rioolput en een gasleiding met een lawinepijl, het inkeilen van ruiten en milieudelicten.

Twee plaatselijke bedrijven worden aangepakt, omdat ze de groep relschoppers - in totaal zo'n vijftig - voorzagen van brandstof: afgewerkte olie en oude trekkerbanden. Volgens de politie kunnen ze rekenen op een forse boete.

Met het opsporen van de vandalen wordt het signaal afgeven dat wangedrag in de nieuwjaarsnacht niet wordt
getolereerd. Het streven is toekomstige jaarwisselingen in Termunten 'echt rustig en niet relatief rustig' te laten verlopen, stelt politiechef Cor de Lange. In Termunten is hommeles met oud en nieuw schering en inslag.



http://www.nieuwsbank.nl/inp/2007/01/17/C163.htm

Politie Groningen

Politie lost incidenten jaarwisseling op

Termunten, 17-01-2007 o Met de aanhouding van 11 personen, heeft Regiopolitie Groningen enkele incidenten in Termunten opgelost. Het ging om zaken die speelden rondom de jaarwisseling. Tijdens de jaarwisseling werd vuurwerk in een put ontstoken. Daardoor beschadigde een gasleiding. Bovendien werden gedurende de nacht agenten bekogeld en werd feestverlichting vernield. Tegen alle verdachten is proces-verbaal opgemaakt.

De personen die zijn aangehouden variëren in de leeftijd van 14 tot en met 27 jaar. Op twee personen na komen allen uit Termunten of direct omgeving. De aanhoudingen zijn verricht naar aanleiding van een onderzoek dat direct na de jaarwisseling was ingesteld. In het voortraject naar de jaarwisseling toe is er goed contact geweest tussen buurt- en jeugdagenten en de gemeente Delfzijl. Deze buurt- en jeugdagenten hebben bovendien een belangrijke rol gespeeld in de oplossing van de incidenten.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #156 Gepost op: 17 januari 2007, 20:57:59
http://maassluisecourant.uwnieuws.nl/nieuwsitem.php?id=1119

'Onze enige hoop is de dader te vinden'

Geplaatst op: 17 januari 2007

http://maassluisecourant.uwnieuws.nl/beheer/fotos_nieuws/19_3/140702_famvanstraten5799.jpg
Foto Roger van der Kraan


Maassluis - De nieuwjaarsnacht galmt nog lang na in Maassluis. Niet alleen vanwege het menselijk drama dat zich voltrok aan de Merellaan. Er was nog een brand. In de Guido Gazellestraat vloog ook een vuurpijl door de ramen. Edwin en Lucia van Straten zagen even na twaalven hun woonkamer uitbranden en moesten met hun twee kinderen Suzanne en Alex het huis verlaten.

In een noodwoning in de burgemeesterswijk halen ze een week later opgelucht adem. 'Maar we zijn er nog niet, want we zijn onderverzekerd. Gelukkig was Lucia zo scherp om meteen de kinderen uit hun bedjes te halen. Zij is de held van de familie. Want het had nog veel slechter kunnen aflopen.' Eigenlijk zouden ze het weekend doorbrengen bij vrienden op Texel. Maar dat ging niet door. Nu stonden Edwin en Lucia in hun slaapkamer op de bovenverdieping samen voor het raam naar het vuurwerk te kijken. 'We hadden de hele avond in de kamer gezeten maar we wilden ook nog even zien of er veel vuurwerk aan de andere kant van ons huis werd afgestoken. Het was zo'n mooi gezicht. Maar plotseling hoorden we glasgerinkel en luid gesis. Terug in de woonkamer aangekomen zag ik een vuurpijl branden achter de bank. Ik heb het vuur snel uitgeslagen met doeken en een emmer water deed de rest. Maar het bankstel had ook vlamgevat. Dus heb ik de balkondeur opengegooid en de bank daar naartoe gesleept. Daarna ben ik naar mijn vrouw en kinderen gegaan. Ze waren de galerij op gevlucht maar ik kon ze vertellen dat ik het brandje had kunnen blussen.' Nuchter doet Edwin zijn verhaal, al doen zijn verschroeide wenkbrauwen anders vermoeden. 'Na een paar minuten ben ik weer naar binnen gegaan om te kijken hoe ik het verschroeide bankstel de kamer uit kon krijgen. Maar toen ik de deur van de woonkamer open deed sloegen plotseling de vlammen over mijn hoofd. De hele woonkamer stond in brand. De gealarmeerde brandweer kwam uit Vlaardingen en wist de schade te beperken tot de living. 'Maar alles stonk naar de rook, de kinderen hebben de nacht doorgebracht bij oma.' Om vier uur die nacht kwam een vertegenwoordiger van de verzekering. 'Toen al bleek dat ons een enorm financieel probleem te wachten stond. Ik was onderverzekerd. Heel raar, want het bedrag waarvoor ik verzekerd ben is voldoende om alles op te knappen. Maar dat is slechts vijfentwintig procent van de totale inboedel van ons huis. En dus krijgen we ook slechts vijfentwintig procent uitgekeerd.' Edwin wil nog even niet aan de onrechtvaardige afloop denken. Hij lacht als hij ziet hoe zijn dochter Suzanne door de tijdelijke woning rent. 'We zijn er goed vanaf gekomen en we zijn ongelofelijk geholpen door vrienden en familie. De hele familie is kleding aan het wassen voor ons. En donker eiken meubelen zijn heel gemakkelijk te krijgen dus we doen maar even mee met die trend,' zegt hij met een grijns. 'Onze enige hoop is de dader te vinden. We zijn hard op zoek naar getuigen, zodat we de veroorzaker aansprakelijk kunnen stellen. Alleen dan is de financiele schade te beperken.'


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #157 Gepost op: 17 januari 2007, 20:59:23
http://www.emea.nl/content/view/20660/1/

 Aanhouding na vuurwerkbrand in Groesbeekse winkel  
woensdag, 17 januari 2007

Op Oudjaarsdag liep een winkel aan de Gooiseweg aanzienlijke brandschade op, toen er vuurwerk naar binnen werd gegooid.De politie heeft direct na de jaarwisseling een onderzoek ingesteld.

Dit heeft er toe geleid dat eind vorige week een 13-jarige jongen uit Groesbeek is aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij deze brand. De jongen heeft bekend dat hij vuurwerk, dat door een ander was aangestoken, naar binnen heeft geschopt. De jongen is inmiddels weer in vrijheid gesteld en zal zich binnenkort moeten verantwoorden.

bron:Politie Gelderland-Zuid


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #158 Gepost op: 18 januari 2007, 18:25:02
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/41473

Vijf aanhoudingen voor belemmering hulpdiensten tijdens nieuwjaar

Zwolle - Afgelopen week zijn er vijf Zwollenaren, in de leeftijd van 18 tot en met 20 jaar, aangehouden inzake de openlijke geweldpleging tegen de brandweer en politie wat heeft plaatsgevonden in de Zeeheldenbuurt in de eerste uren van het nieuwe jaar. Dit heeft de politie IJsselland vandaag bekend gemaakt.

Op nieuwjaarsochtend rond 05.00 uur kwam er een melding binnen dat er op de kruising Willem Barentzstraat / Cornelis Houtmanstraat een brandstapel was aangestoken. Toen de brandweer arriveerde om de brand te blussen werden zij door meerdere personen bekogeld met stenen. Ook een politiewagen, die arriveerde om de brandweer te ontzetten, werd bekogeld. Er zijn geen gewonden gevallen, maar wel raakten een brandweer- en een politiewagen beschadigd. De stenengooiers wisten die ochtend te ontkomen aan de politie. De brandweer heeft aangifte gedaan van vernieling, openlijk geweld en poging zware mishandeling. Maar naast het openlijk geweld tegen brandweer en politie hebben vele buurtbewoners, woningbouwstichting SWZ en bouwbedrijf Salveda ook schade ondervonden van de openlijke geweldpleging, vernieling en diefstal van goederen. Totale schade van alle incidenten in dit onderzoek is ruim over de 15.000 euro.

Direct na de jaarwisseling is er een onderzoek ingesteld om de daders te achterhalen. Dit mede omdat de hulpdiensten door deze openlijke geweldpleging ernstig werden belemmerd in de uitoefening van hun vak. Mede dankzij de inzet van bereidwillige wijkbewoners is de politie op het spoor gekomen van de verdachten, die afgelopen konden worden aangehouden.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #159 Gepost op: 18 januari 2007, 21:11:53
http://www.ad.nl/rotterdam/waterweg/article1003190.ece

 donderdag 18 januari 2007
Strenger vuurwerkbeleid

MAASSLUIS - De dood van het bejaarde echtpaar Den Hollander heeft in de Maassluise gemeenteraad geleid tot de roep om een strenger vuurwerkbeleid. Burgemeester Koos Karssen denkt erover om vuurwerk in bepaalde delen van de stad te verbieden. ,,Er zijn gemeenten met verbodsgebieden, met name vanwege rieten daken,’’ aldus de burgemeester, die voor wat betreft Maassluis denkt aan wijken met hoogbouw.
Aanleiding voor een mogelijk verbod vormen de twee branden in flats in de nieuwjaarsnacht.

Aan de Merellaan drong een vuurpijl een appartement binnen, wat resulteerde in de dood van het bejaarde echtpaar Den Hollander. Mevrouw Den Hollander (90) overleed terplekke, haar man (91) enkele dagen later.

Bij een woning aan de Guido Gezellestraat ging een vuurpijl dwars door een raam; het gezin met jonge kinderen wist te vluchten.

,,We moeten ons bewuster worden van de gevaren van vuurwerk,’’ stelde PvdA-fractievoorzitter Peter van Baalen.

,,Volgens mij is er veel illegaal en zwaar vuurwerk afgestoken en wordt er ook steeds meer geëxperimenteerd door bijvoorbeeld vuurwerk op bomen of ramen te plakken.

We kunnen toch niet toestaan dat dit toeneemt?’’

Burgemeester Karssen beaamde dat en pleitte dan ook voor het strenger toezien op het in bezit hebben van illegaal vuurwerk.

,,Misschien moet je een systeem bedenken waarbij je een bonus krijgt als je illegaal vuurwerk inlevert,’’ meent Karssen die er van uitgaat dat deze vuurwerkbezitters het illegale materiaal vaak via-via hebben gekregen.

Aan de Merellaan praten bewoners inmiddels over hun balkons. Bij drie van de negen flats kun je in veel gevallen niet naar het balkon van je buren, bijvoorbeeld omdat er een serre op is gebouwd. Wanneer de balkons wel op elkaar aansluiten kunnen buren en hulpdiensten makkelijker te hulp schieten en hebben bewoners een vluchtroute.