Rij en rusttijden

Auteur Topic: Rij en rusttijden  (gelezen 33266 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2013, 17:36:29
Het ATB vervoer geldt niet voor:
1 werknemers die uitsluitend werkzaamheden verrichten op 'eigen weg'
of 'eigen terrein' (fabrieksterreinen);
2 een vrachtauto waarvan het kenteken- of registratiebewijs een
laadvermogen van 500 kg of minder vermeldt;
3 voertuigen waarvan de toegestane maximumsnelheid niet meer
dan 30 km per uur bedraagt;
Voor wie geldt het ATB vervoer?
Standaard- en overlegregeling
Wanneer is het ATB vervoer niet
van toepassing?
4 voertuigen van of onder toezicht van strijdkrachten, bescherming
burgerbevolking, brandweer en korpsen voor de handhaving van
de openbare orde;
5 voertuigen die gebruikt worden in noodsituaties of voor reddingsoperaties;
6 speciaal voor medische doeleinden uitgeruste voertuigen;
7 voertuigen die speciaal zijn uitgerust voor reparaties en wegslepen;
8 voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer
voor privédoeleinden.
N.B. Voor deze sectoren geldt de Arbeidstijdenwet


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2013, 18:02:32
Dat is het Arbeidstijden Besluit(ATB) , een aanvulling op de Arbeidstijdenwet (ATW). Zoals je al ziet geldt de ATB niet voor punt 6. Dus de ATW is van toepassing.Deze stelt ook duidelijk dat je gewoon pauze moet houden. Onder pauze word verstaan dat in een periode van minimaal 15min je geen verplichting tot arbeid heb. Dat je tijdens je dienst periodes heb dat je niks te doen heb maakt niet uit. Je bent in die tijden gewoon beschikbaar voor werk.
Ondanks dat je in een auto rijdt die qua uiterlijk op een ambulance lijkt , blijf je ten alle tijden taxichauffeur. Je hoort je dan ook aan de regels te houden die voor hun gelden. De enigste uitzondering hierop
is dat tijdens U1/A1 ritten je onder de Brancherichtlijn Spoedeisende (Medische) Hulpverlening valt en dus tijdelijk gelijkgesteld wordt als een ACH. Dus als je tijdens je pauze een spoedrit krijgt ben je op dat moment geen taxichauffeur meer :D.

Dit zijn dingen die collega's en ik al vaker bij zowel onze oude werkgever , vakbonden en zelf op ambtelijk niveau hebben aangekaart. Zonder resultaat. Zolang taxibedrijven die HAP-C leveren voor een lage prijs en hierbij de HAP-C uitbuiten en de wetgever de positie en het werk als HAP-C niet erkennen wordt hier niks aangedaan.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2013, 19:26:20
Hoe zit het eigenlijk met de uitbetaling? Als een chauffeur een dienst werkt, wordt daar dan een half uur pauze in op mindering gebracht? Of worden alle uren die men aanwezig is uitbetaald?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2013, 19:29:01
9 uur dienst zonder pauze is 9 uur betaald bij ons.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #14 Gepost op: 12 augustus 2013, 20:45:22
Citaat van: HIT link=msg=854472 date=1298892855
Speciale uitzonderingen van het Arbeidstijdenbesluit vervoer
Lidstaten mogen bepaalde activiteiten of branches van de rij- en rusttijdenregels van EG verordening 561/2006 uitzonderen. Dit vanwege de aard van het bedrijf en het beperkte vervoersbelang van deze bedrijven. De werknemers die werkzaam zijn bij deze bedrijven hebben wel te maken met de arbeids- en rusttijdregels van het Arbeidstijdenbesluit vervoer, maar niet met de rijtijd, pauze in rijtijd en rusttijdnormen.

Hieronder vallen ook alle voertuigen van Hulpdiensten alsmede de door de overheid aangewezen en of ingehuurde diensten om overheidstaken uit te voeren. Een HAP chauffeur valt onder de ingehuurde diensten en geniet dus van de vrijstellingen. Echter nu komt het mooie, hij valt niet onder de vrijstelling van vervoer van goederen maar onder de vrijstelling van vervoer van personen.

Deze wet geeft dus niemand de mogelijkheid tot vrijstelling van het ATB ook niet de Hulpdiensten. Echter kleine nuance is er wel. Het ATB mag door de hulpdiensten zo worden aangepast dat het gemiddelde wordt behaald, wat betekend dat er geen directe normering is voor het te mogen maken aantal uren achtereen. Maar wel dat de niet genoten pauze's moeten worden uitgedeeld (weet even niet het juiste woord hiervoor).
VB, het ATB schrijft voor een vrachtauto voor dat er na 4 1/2 uur minimaal 3/4 uur moet worden gerust defensiechauffeurs onderweg met een vrachtauto naar een oefenterrein zijn hier dan door de dienst door vrijgesteld en mogen langer rijden. Echter moet deze rust wel worden aangesloten bij de dagelijkse rust en moeten de rusttijden over een tijdsbestek van 6 maanden wel het juiste aantal uren beslaan. Ja, het is niet makkelijk en het wordt alleen nog maar ingewikkelder.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #15 Gepost op: 12 augustus 2013, 23:48:12
Citaat van: Defflynn link=msg=1191282 date=1376323352
Dat is het Arbeidstijden Besluit(ATB) , een aanvulling op de Arbeidstijdenwet (ATW). Zoals je al ziet geldt de ATB niet voor punt 6. Dus de ATW is van toepassing.Deze stelt ook duidelijk dat je gewoon pauze moet houden. Onder pauze word verstaan dat in een periode van minimaal 15min je geen verplichting tot arbeid heb. Dat je tijdens je dienst periodes heb dat je niks te doen heb maakt niet uit. Je bent in die tijden gewoon beschikbaar voor werk.
Ondanks dat je in een auto rijdt die qua uiterlijk op een ambulance lijkt , blijf je ten alle tijden taxichauffeur. Je hoort je dan ook aan de regels te houden die voor hun gelden. De enigste uitzondering hierop
is dat tijdens U1/A1 ritten je onder de Brancherichtlijn Spoedeisende (Medische) Hulpverlening valt en dus tijdelijk gelijkgesteld wordt als een ACH. Dus als je tijdens je pauze een spoedrit krijgt ben je op dat moment geen taxichauffeur meer
:D.

Dit zijn dingen die collega's en ik al vaker bij zowel onze oude werkgever , vakbonden en zelf op ambtelijk niveau hebben aangekaart. Zonder resultaat. Zolang taxibedrijven die HAP-C leveren voor een lage prijs en hierbij de HAP-C uitbuiten en de wetgever de positie en het werk als HAP-C niet erkennen wordt hier niks aangedaan.
Sorry, maar wat een onzin! Ook als ik U1/A1/Prio 1/met spoed/...(hoe je het wilt noemen) rijd ben ik gewoon nog steeds dezelfde taxichauffeur hoor. OGS betekent vrijstelling RVV, verder veranderd er niks aan de wetgeving. Als ik zonder spoedrit verplicht ben om pauze te houden, dan ben ik dat ook mét spoedrit. Het feit dat ik knipperlampjes en herrie aanzet geeft mij geen vrijstelling voor de ATW/ATB (of welke andere wettelijke regeling dan ook).
Dit alles heeft niks met brancherichtlijnen en/of functie's te maken. "Gelijkgesteld aan ACH" bestaat niet, een ACH is namelijk ook echt niets bijzonders verder. Het is slechts een functieomschrijving, de werkgever mag hem ook Sjouw-feur, Voertuigbediener, Chef Sturen of Kapitein noemen, het is niet dat je dan opeens meer mag.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #16 Gepost op: 13 augustus 2013, 00:18:42
Hoe zit het eigenlijk voor de huisarts bij de HAP. Die heeft toch ook recht op pauze zoals iedere werknemer in een bedrijf? Is die ook iedere zoveel tijd een kwartier of half uur niet inzetbaar omdat hij volgens een wettelijke regeling met een kopje koffie en een stroopwafel in de kantine moet zitten?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #17 Gepost op: 13 augustus 2013, 00:21:42
En ik vraag mij wel eens af wat een rechter zegt als een ACH al langer als 12 uur aan het kachelen is, en in uurtje 13 bij een ongeluk betrokken raakt....of in het 14e of 15e uur van zijn dienst. Want diensten dat een ACH continu in de weer is, komen daadwerkelijk voor. 12-uursdiensten, 15-uursdiensten en in bepaalde regio's bestaan zelfs nog 24-uurs diensten heb ik begrepen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #18 Gepost op: 13 augustus 2013, 01:01:33
Citaat van: Dinges link=msg=1191408 date=1376346102
En ik vraag mij wel eens af wat een rechter zegt als een ACH al langer als 12 uur aan het kachelen is, en in uurtje 13 bij een ongeluk betrokken raakt....of in het 14e of 15e uur van zijn dienst. Want diensten dat een ACH continu in de weer is, komen daadwerkelijk voor. 12-uursdiensten, 15-uursdiensten en in bepaalde regio's bestaan zelfs nog 24-uurs diensten heb ik begrepen.
Het zelfde geldt toch ook voor de verpleegkundige? Het lijkt me dat als hij/zij zo lang aan 1 stuk aan het werk is dat de kans op een medische fout net zo toeneemt zoals de kans op stuurfoutjes door vermoeidheid groter wordt bij de chauffeur.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #19 Gepost op: 13 augustus 2013, 02:17:42
Een stuurfoutje heeft gevolgen voor de hele bus met alles wat erin zit en meerijdt. Maar ik ben het met je eens, vermoeidheid slaat ook toe bij een vpk, uiteraard.