Rij en rusttijden

Auteur Topic: Rij en rusttijden  (gelezen 33267 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #20 Gepost op: 13 augustus 2013, 02:27:06
Citaat van: Dinges link=msg=1191441 date=1376353062
Een stuurfoutje heeft gevolgen voor de hele bus met alles wat erin zit en meerijdt. Maar ik ben het met je eens, vermoeidheid slaat ook toe bij een vpk, uiteraard.
De pleeg kan tijdens een prio 1 rit toch prima even op het bedje achterin gaan liggen? Pak je in de gemiddelde regio toch al gauw 10 a 15 minuten slaap mee per uitruk...  ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #21 Gepost op: 13 augustus 2013, 02:29:47
Ja, als die ambulance eens op tijd rijdt... Meestal reden ze wel een powernap van 20 minuten!  98uiye


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #22 Gepost op: 13 augustus 2013, 09:13:56
Kunnen jullie je nog die TV-special herinneren in Blik op de Weg over het werk van een transplantatie team en dan specifiek over het logistieke gebeuren erachter?
Zoek dat filmje eens op Youtube daar is de chauffeur 17 uur onafgebroken in dienst echter zijn stilstanduren gelden als pauze/niet aan het werk!
Ook hij heeft diezelfde blauwe platen op de auto.

Ruud


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #23 Gepost op: 13 augustus 2013, 14:55:38
Ja, dat filmpje had ik al eens gezien. Maar de man kan zijn pauze niet zelf indelen. Hij kan niet zeggen, ik ga even drie kwartier in de IKEA rond struinen want de kans bestaat dat ie na 2 minuten alweer wordt weggeroepen. Dus eigenlijk geld dit niet als pauze.


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #24 Gepost op: 13 augustus 2013, 15:41:14
Citaat van: Rhonus link=msg=1191398 date=1376344092
Sorry, maar wat een onzin! Ook als ik U1/A1/Prio 1/met spoed/...(hoe je het wilt noemen) rijd ben ik gewoon nog steeds dezelfde taxichauffeur hoor. OGS betekent vrijstelling RVV, verder veranderd er niks aan de wetgeving. Als ik zonder spoedrit verplicht ben om pauze te houden, dan ben ik dat ook mét spoedrit. Het feit dat ik knipperlampjes en herrie aanzet geeft mij geen vrijstelling voor de ATW/ATB (of welke andere wettelijke regeling dan ook).
Dit alles heeft niks met brancherichtlijnen en/of functie's te maken. "Gelijkgesteld aan ACH" bestaat niet, een ACH is namelijk ook echt niets bijzonders verder. Het is slechts een functieomschrijving, de werkgever mag hem ook Sjouw-feur, Voertuigbediener, Chef Sturen of Kapitein noemen, het is niet dat je dan opeens meer mag.

Misschien niet al te best uitgelegd.
Op het moment dat jij als HAP-C een spoedrit krijgt ben je levensreddend bezig. Je valt dan onder de geldende brancherichtlijnen. Je spoedrit heb je aangemeld/aangevraagd bij het MKA. Je bent op dat moment het zelfde als een ambulance en "gelijkgesteld aan een ACH". Je bent dus op dat moment een ambulancechauffeur. In het Arbeidstijdenbesluit staan uitzonderingen die gelden op de Arbeidstijdenwet. Een van die uitzonderingen is :
Oproep tijdens pauze

Als de aard van het werk dit noodzakelijk maakt mag uw werkgever u tijdens uw pauze oproepen. Het gaat hierbij om bereikbaarheid (bijvoorbeeld in de kantine). Dit telt niet mee voor het aantal malen dat u oproepbaar mag zijn. Als u uw daadwerkelijke werkplek niet mag verlaten, tellen deze pauzeperioden mee als arbeidstijd.

Het arbeidstijdenbesluit is ook van toepassing op Ambulancemedewerkers. En aangezien je tijdens je spoedrit Ambulancechauffeur bent is het ATB ook voor jou van toepassing.Als je klaar bent met je spoedrit en je hebt je eigen weer vrij gemeld bij het MKA heb je weer de status als 'taxichauffeur'. Er is een hoop te vinden op de sites van de Rijksoverheid. Waag anders een belletje naar de ministeries van VWS en IM, deze kunnen je zeker verder helpen. Al met al ben ik alleen maar de boodschapper. Ik verzin de regels niet. Feit blijft dat ze wetgever niet weet waar ze de HAP-C onder moeten plaatsen. Is het nu een taxi of is het nu een ambulance. Zolang dit de vraag blijft blijf je dit soort dingen houden. Er is wel een oplossing voor....alle HAP auto's niet meer voorzien van striping en OGS. Ben je in een klap van het gezeur af :D

@RuudF : Kan ik me heel goed herinneren, heb er aan meegewerkt. ;). Wat hierin niet echt duidelijk word gemaakt is dat 'Henk' niet 17 uur continue aan het rijden/in dienst is. De hele procedure duurt ong. 17 uur. Op het moment dat er een procedure start wordt de chauffeur aan de TC gekoppeld. Deze rijdt dus alleen maar voor deze TC. Aangezien het uren kan duren tussen het starten van een procedure en de daadwerkelijke uitname , kan de chauffeur gewoon pauze cq rust nemen. Ook tijdens de uitname zijn er mogenlijkheden om pauze te kunnen nemen. Alles heeft een minimale tijdsduur. In die periodes weet je dat je niks te doen hebt en kan krijgen. Dit mag dan ook als rust gerekend worden.Maar neemt niet weg dat er inderdaad soms niet geheel volgens de regels van de rij-en rusttijdenwet gewerkt kan worden.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #25 Gepost op: 13 augustus 2013, 16:06:45
@Defflynn
Dat bedoelde ik dus ook: zijn stilstandtijden gelden als niet gewerkt

Overigens zal de regeling niet alleen gelden vanwege ritten met A1 prioriteit, ook ritten onder A2 prioriteit kunnen niet blijven liggen tot na een pauze.

Ruud


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #26 Gepost op: 13 augustus 2013, 17:38:33
Nu hebben we het alleen nog maar over de pauze. Maar er zijn ook huisartsenposten bij die een krappe bezetting hebben zodat ook soms de wekelijkse rusttijd, het aantal te draaien nachtdiensten en het aantal zondagdiensten in het gedrang komt.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #27 Gepost op: 14 augustus 2013, 00:10:23
Citaat van: Defflynn link=msg=1191567 date=1376401274
Misschien niet al te best uitgelegd.
Op het moment dat jij als HAP-C een spoedrit krijgt ben je levensreddend bezig. Je valt dan onder de geldende brancherichtlijnen. Je spoedrit heb je aangemeld/aangevraagd bij het MKA. Je bent op dat moment het zelfde als een ambulance en "gelijkgesteld aan een ACH". Je bent dus op dat moment een ambulancechauffeur. In het Arbeidstijdenbesluit staan uitzonderingen die gelden op de Arbeidstijdenwet. Een van die uitzonderingen is :
Oproep tijdens pauze

Als de aard van het werk dit noodzakelijk maakt mag uw werkgever u tijdens uw pauze oproepen. Het gaat hierbij om bereikbaarheid (bijvoorbeeld in de kantine). Dit telt niet mee voor het aantal malen dat u oproepbaar mag zijn. Als u uw daadwerkelijke werkplek niet mag verlaten, tellen deze pauzeperioden mee als arbeidstijd.

Het arbeidstijdenbesluit is ook van toepassing op Ambulancemedewerkers. En aangezien je tijdens je spoedrit Ambulancechauffeur bent is het ATB ook voor jou van toepassing.Als je klaar bent met je spoedrit en je hebt je eigen weer vrij gemeld bij het MKA heb je weer de status als 'taxichauffeur'. Er is een hoop te vinden op de sites van de Rijksoverheid. Waag anders een belletje naar de ministeries van VWS en IM, deze kunnen je zeker verder helpen. Al met al ben ik alleen maar de boodschapper. Ik verzin de regels niet. Feit blijft dat ze wetgever niet weet waar ze de HAP-C onder moeten plaatsen. Is het nu een taxi of is het nu een ambulance. Zolang dit de vraag blijft blijf je dit soort dingen houden. Er is wel een oplossing voor....alle HAP auto's niet meer voorzien van striping en OGS. Ben je in een klap van het gezeur af :D
Nogmaals, ik ben taxichauffeur en dat zal ik blijven ook (zolang ik bij deze werkgever blijf...  ;D). Het feit dat ik allemaal knipperlampjes op het dak heb, de auto geel met rare streepjes gekleurd is en ik mij zo af en toe als voorrangsvoertuig door het verkeer begeef veranderd daar niets aan. Het verkeerstechnische verhaal (WVW, RVV en brancherichtlijn) staat volledig los van de arbeidsomstandigheden (ATW/ATB/ATB Vervoer). Het voertuig is geregistreerd als Taxi, mijn werkgever is een taxibedrijf met bijbehorende vergunning en ik ben taxichauffeur met bijbehorende vakbwaamheidsbewijzen (Taxipas), en ook al kan ik onder bepaalde omstandigheden levensreddend op (moeten) treden, dat zal mij nooit Ambulance maken. Ook al staat er wel een tekst "Ambulance" op de motorkap en deuren, wij rijden nooit onder een ambulancevergunning en mijn voertuig zal nooit een ambulance worden op kenteken. Ik wordt dus ook nooit chauffeur van een ambulance, en daar ook niet aan gelijkgesteld. Als ik een spoedrit rijd, moet ik nog altijd een taxipas hebben, de auto voorzien zijn van blauwe platen en de taxivergunning geldig zijn (en van buitenaf leesbaar aangebracht in mijn voertuig  :P). Een spoedrit wordt vanwege om verkeerstechnische redenen (controleerbaarheid achteraf) geregistreerd in het systeem van de meldkamer, mijn OGS geven mij vrijstelling van het RVV. Verder veranderd er niets.

Ik hoef geen belletje eraan te wagen, voor mij is het duidelijk genoeg. Wij zijn als medewerkers van een van de grootste werkgevers op dit gebied duidelijk hierover geďnstrueerd. Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat het niet goed geregeld is. Zelf nog nooit controle gehad op de arbeidstijden, maar die zullen er bij collega's ongetwijfeld zijn geweest en ik heb nog nooit gehoord dat deze werkwijze foutief zou zijn of er verbaliserend zou zijn opgetreden. Het bedrijf zou het niet binnen haar organisatie zodanig uitzetten als dit niet daadwerkelijk goed geregeld is, de sancties hierop zouden niet te dragen zijn.



Als je van mening bent dat bovenstaande niet juist is, zou ik graag onderbouwd zien op basis van de wet- en regelgeving waar je dat op baseert. Mijn zoektocht door de ATW/ATB (vervoer) en kennis van WVW/RVV heeft niets opgeleverd dat mijn bovenstaande verhaal zou tegenspreken. Ik zou dan ook graag weten waar ik het fout zou hebben begrepen.  98uiye
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #28 Gepost op: 14 augustus 2013, 08:55:55
Bekijk de defenities  de atw, atbv en de wet personenvervoer 2000. Het zal je dan wel duidelijk worden.
Ach het wordt straks nog veel leuker voor jullie als jullie net als de heren van het goederenveroer worden voor zien van een control apparaat en het over is met het leugen boekje.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #29 Gepost op: 14 augustus 2013, 10:56:14
JA, daar heb ik aandachtig naar gekeken inderdaad, maar dan moet je het toch met mij eens zijn dat ik te allen tijde gewoon een taxi blijf en nooit "gelijkgesteld aan een ACH" ben? Wat ik ook met de bonus-knopjes in m'n dashboard doe, al deze wetten blijven toch vertellen dat ik gewoon taxichauffeur ben?

En als taxichauffeur die HAP-vervoer doet namens Meditaxi hebben wij schijnbaar vrijstelling/een vergunning/ontheffing/... om pauze's niet te hoeven noteren.

Ik kan niet wachten op de boordcomputer, zijn we eindelijk van dat gare lijntjes-trekken af. Ik zie het niet als probleem hoor, scheelt alleen maar een hoop administratieve rompslomp en ik doe verder toch niets fout.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)