Rij en rusttijden

Auteur Topic: Rij en rusttijden  (gelezen 33271 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #30 Gepost op: 14 augustus 2013, 10:57:44
Citaat van: r1200gs link=msg=1191768 date=1376463355
Bekijk de defenities  de atw, atbv en de wet personenvervoer 2000. Het zal je dan wel duidelijk worden.
Ach het wordt straks nog veel leuker voor jullie als jullie net als de heren van het goederenveroer worden voor zien van een control apparaat en het over is met het leugen boekje.
Dan vallen ze onder vrijstelling 561/2006 en hoeven ze het controle apparaat (tacho) niet te gebruiken. Overigens valt men er nu ook al oonder.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #31 Gepost op: 14 augustus 2013, 11:08:52
Citaat van: HIT link=msg=1191783 date=1376470664
Dan vallen ze onder vrijstelling 561/2006 en hoeven ze het controle apparaat (tacho) niet te gebruiken. Overigens valt men er nu ook al oonder.
Klopt, wij hoeven geen tachograaf te hebben, echter wel de boordcomputer taxi (BCT).
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #32 Gepost op: 14 augustus 2013, 11:41:31
Citaat van: Rhonus link=msg=1191789 date=1376471332
Klopt, wij hoeven geen tachograaf te hebben, echter wel de boordcomputer taxi (BCT).

Klopt inderdaad, echter spreekt de wet over "controleapparaten". Ik gaf als voorbeeld de Tacho, maar in principe valt de BCT hier ook onder.
Controle apparaten moeten worden geplaatst volgens de voertuig eisen en dat is een andere wetgeving als die het gebruik ervan verplicht.
Hou er wel rekening mee dat wanneer je een tacho/BCT enz. gebruikt ook al hoeft het niet je ook gebonden bent aan alle uitvoeringen en gedragingen die dat met zich meebrengt. Een overtreding rijtijdenwet ook al is het in het kader IM/OGS kan dan bij controle nog steeds grote problemen opleveren. Advies van het ILT is dan ook niet gebruiken.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #33 Gepost op: 14 augustus 2013, 12:23:39
Citaat van: HIT link=msg=1191797 date=1376473291
Klopt inderdaad, echter spreekt de wet over "controleapparaten".
Welke wet heb jij het dan over? Het besluit personenvervoer is erg duidelijk:
Citaat van: Besluit personenvervoer 2000, Art.79
1. De vervoerder die taxivervoer verricht, draagt er zorg voor dat in een auto waarmee taxivervoer wordt verricht een op correcte wijze functionerende boordcomputer aanwezig is waarvoor een typegoedkeuring is verleend, als bedoeld in artikel 22, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
En dan bij lid 4:
Citaat van: Besluit personenvervoer 2000, Art.79
4. De vervoerder die taxivervoer verricht draagt er tevens zorg voor dat de boordcomputer de arbeids- en rusttijden van de bestuurder registreert.
Dus zolang wij taxi zijn, moeten we gewoon zo'n ding in de auto hebben... En nogmaals: het aanzetten van OGS maakt mijn voertuig niet opeens minder "Taxi" en Meditaxi is nogsteeds "vervoerder" zoals bedoeld in bovenstaande citaten van de wet...

En het besluit en de wet personenvervoer is gewoon geldig op HAP vervoer, deze zijn niet uitgesloten van de werkingssfeer van deze wet. Deze wet is niet van toepassing op ambulances dankzij:
Citaat van: Besluit personenvervoer 2000, Art.2
e. vervoer van zieken of slachtoffers van een ongeval en hun begeleiders met motorvoertuigen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel b, van de Tijdelijke wet ambulancezorg,
Maar HAP vervoer valt hier niet onder te brengen, dus is bovenstaande gewoon van toepassing op het HAP-vervoer...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #34 Gepost op: 15 augustus 2013, 17:30:33
Citaat van: Rhonus link=msg=1191820 date=1376475819
Welke wet heb jij het dan over?

Lees eens de hele vrijstelling 561/2006 door, deze zet bijna alles op een rijtje en gaat boven "besluit personenvervoer" en het "besluit goederenvervoer" over de weg.  Dus niet alleen het wetsartikel maar ook de uitleg op de wet, het is mij helaas nog niet gelukt om de uitleg en bedoeling van de wet online te vinden maar hij is wel in boekvorm te koop.

Het is niet de inrichting van het voertuig of de bedoeling van het voertuig dat de vrijstelling geeft, maar het werk dat er mee wordt uitgevoerd. Verder geeft het ATB uitzonderingen op de werk en rusttijden zoals ik al eerder heb beschreven.
Het feit dat jouw voertuig blauwe platen heeft heeft te maken met dat je personenvervoer doet met een personenvoertuig tegen betaling en is puur belastingtechnisch. Dit maakt je niet gelijk een taxichauffeur, in principe heb je als HAP chauffeur dan ook geen taxipass nodig.

En ja ik ken alle drie de wetgevingen omtrent vervoer (goederenvervoer, taxivervoer en personenvervoer), ik heb een vergunning om ze alle drie te mogen uitvoeren. Maar ik ken ook de uitzonderingen juist omdat ik met deze uitzonderingen en ontheffingen werk. O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #35 Gepost op: 15 augustus 2013, 17:55:48
Citaat van: HIT link=msg=1192281 date=1376580633
Lees eens de hele vrijstelling 561/2006 door, [...]

Volgens mij ben ik al uitgelezen na artikel 2:
Citaat van: VERORDENING (EG) nr. 561/2006 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
Artikel 2
1. Deze verordening is van toepassing op wegvervoer:
a) van goederen waarbij de toegestane maximummassa van
de voertuigen, dat van de aanhangwagens of opleggers
inbegrepen, meer dan 3,5 ton bedraagt; of
b) van personen door voertuigen die zijn gebouwd of
permanent zijn toegerust om meer dan negen personen,
de bestuurder daaronder begrepen, te kunnen vervoeren
en die daartoe zijn bestemd.
"Mijn" Tiguan gaat de 3,5t niet halen en 9 man gaat ook niet passen....  ::)
Of zie ik dat verkeerd?
Volgens mij zit de hele wet- en regelgeving redelijk anders in elkaar voor vrachtvervoer (TMM>3,5t) en busvoervoer (>9 personen) dan voor het taxivervoer (gewone personenauto's), maar wijs me gerust terecht als ik het mis heb. Zo diep zit ik daar niet in...


Citaat van: HIT link=msg=1192281 date=1376580633
[...]

Het is niet de inrichting van het voertuig of de bedoeling van het voertuig dat de vrijstelling geeft, maar het werk dat er mee wordt uitgevoerd. Verder geeft het ATB uitzonderingen op de werk en rusttijden zoals ik al eerder heb beschreven.
Het feit dat jouw voertuig blauwe platen heeft heeft te maken met dat je personenvervoer doet met een personenvoertuig tegen betaling en is puur belastingtechnisch. Dit maakt je niet gelijk een taxichauffeur, in principe heb je als HAP chauffeur dan ook geen taxipass nodig.

En ja ik ken alle drie de wetgevingen omtrent vervoer (goederenvervoer, taxivervoer en personenvervoer), ik heb een vergunning om ze alle drie te mogen uitvoeren. Maar ik ken ook de uitzonderingen juist omdat ik met deze uitzonderingen en ontheffingen werk. O0
Ik denk dat Meditaxi heel graag eens met je wilt praten, zij proberen dat al jarenlang voor elkaar te krijgen. Iedereen is het ermee eens dat het weinig tot geen toegevoegde waarde heeft voor ons werk, maar wij moeten hem toch echt hebben volgens "de geleerden". Dus als jij het voor elkaar kan krijgen dat dat niet hoeft, kun je vast vrienden maken op het kantoor in Schiphol....  O0
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #36 Gepost op: 15 augustus 2013, 18:49:54
Citaat van: HIT link=msg=1192281 date=1376580633
Lees eens de hele vrijstelling 561/2006 door, deze zet bijna alles op een rijtje en gaat boven "besluit personenvervoer" en het "besluit goederenvervoer" over de weg.  Dus niet alleen het wetsartikel maar ook de uitleg op de wet, het is mij helaas nog niet gelukt om de uitleg en bedoeling van de wet online te vinden maar hij is wel in boekvorm te koop.

Het is niet de inrichting van het voertuig of de bedoeling van het voertuig dat de vrijstelling geeft, maar het werk dat er mee wordt uitgevoerd. Verder geeft het ATB uitzonderingen op de werk en rusttijden zoals ik al eerder heb beschreven.
Het feit dat jouw voertuig blauwe platen heeft heeft te maken met dat je personenvervoer doet met een personenvoertuig tegen betaling en is puur belastingtechnisch. Dit maakt je niet gelijk een taxichauffeur, in principe heb je als HAP chauffeur dan ook geen taxipass nodig. En ja ik ken alle drie de wetgevingen omtrent vervoer (goederenvervoer, taxivervoer en personenvervoer), ik heb een vergunning om ze alle drie te mogen uitvoeren. Maar ik ken ook de uitzonderingen juist omdat ik met deze uitzonderingen en ontheffingen werk. O0

Als HAP chauffeur in directe dienst van de HAP, hoef je geen taxipas te hebben en geen registratieapparaat in het voertuig maar heb je ook niet de belastingvoordelen van de taxi niet.
Als HAP chauffeur in dienst van een taxibedrijf moet je, omdat je personenvervoer tegen betaling voor derden(de HAP)doet, in het bezit zijn van taxipas en moet de auto zijn voorzien BCT.

Het is hetzelfde als dat een commercieel bedrijf een eigen auto met chauffeur in eigen dienst heeft hoeft deze chauffeur alleen een rijbewijs te hebben.
Als ditzelfde bedrijf een ander bedrijf (taxibedrijf) inhuurt om dit personenvervoer tegen betaling te doen, zal de chauffeur een  taxipas moeten hebben en een BCT


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #37 Gepost op: 15 augustus 2013, 19:14:42
en een BCT
Deze is pas verplicht na 1 oktober 2013 maar dat zal nog wel uitgesteld worden.


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #38 Gepost op: 16 augustus 2013, 10:17:10
Naar aanleiding van de reactie van Rhonus ben ik er toch het een en ander gaan navragen. Ik moet dan ook toegeven dat mijn eerdere berichtgevingen mbt van de status tijdens het spoedrijden niet juist zijn.
Waar nu precies het misverstand is ontstaan hierover is mij niet geheel duidelijk. Ik denk dat ik toch moet gaan zoeken in de hoek van "verkeerd voorlichten" en/of het niet goed interpreteren van de regelgeving. Hiervoor dan ook mijn excuses.

-Indien het vervoer van huisartsen geschiedt tegen betaling en op commerciële basis, is sprake van taxivervoer in de zin van de Wet personenvervoer 2000 (Wp2000) en volgen uit deze wet en de daarop gebaseerde regelgeving verplichtingen ten aanzien van onder andere de betrokken taxiondernemer, de taxichauffeur en de taxi. Het niet voldoen aan deze verplichtingen kan voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat aanleiding zijn tot ingrijpen- ,aldus het ministerie van VWS. Dus inderdaad zolang er blauwe kentekens op een hap auto zitten ben je gewoon een taxi en taxichauffeur.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #39 Gepost op: 16 augustus 2013, 10:49:46
Citaat van: Defflynn link=msg=1192464 date=1376641030
[...] Hiervoor dan ook mijn excuses.
[...]
Dat lijkt mij niet noodzakelijk hoor, we zijn hier tenslotte om met elkaar te discussiëren en daarvan te leren. Zolang het een constructieve en inhoudelijke discussie is (en dat is bovenstaande zeker!) zie ik geen reden tot excuses.  O0

Bedankt voor het navragen en de terugkoppeling hier, is dat stuk in ieder geval duidelijk.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)