Rij en rusttijden

Auteur Topic: Rij en rusttijden  (gelezen 33283 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #40 Gepost op: 16 augustus 2013, 13:07:10
Citaat van: Rhonus link=msg=1192482 date=1376642986
Dat lijkt mij niet noodzakelijk hoor, we zijn hier tenslotte om met elkaar te discussiėren en daarvan te leren. Zolang het een constructieve en inhoudelijke discussie is (en dat is bovenstaande zeker!) zie ik geen reden tot excuses.  O0

Bedankt voor het navragen en de terugkoppeling hier, is dat stuk in ieder geval duidelijk.

 ;) ,

Maare...zit net allerlei regels en wetten nog een keer door te nemen en ben dingen tegen gekomen die misschien verklaren waar het probleem ligt. En in mijn ogen begint het nu steeds onduidelijker te worden  :-\.

We hebben de Arbeidstijdenwet. Uitzonderingen hierop zijn vast gelegd in het Arbeidstijdenbesluit.(waaronder het afzien of oproep bij pauze.)
Voor sommige sectoren, waaronder vervoer -> taxi , zijn nog eens aparte regels ( ATB-Vervoer)
En nu komt het leukste :D. Rhonus rijdt op een "taxi" , ik op een auto uitgerust voor medische doeleinden. ( blauwe platen vs gele platen)

-ATB Vervoer is van toepassing op (art. 2.1.1):
f. Taxi
o. Richtlijn 2002/15/EG -> Richtlijn is van toepassing op werknemers die deelnemen aan mobiele werkzaamheden in het wegvervoer die vallen onder Verordening (EEG) nr. 3820/85.
--> Verordening (EEG) nr. 3820/85 -> Art. 4 : Deze verordening is niet van toepassing op vervoer met: 8. speciaal voor medische doeleinden uitgeruste voertuigen;
-Richtlijn 2002/15/EG is voor mij (gele platen) niet van toepassing, ATB-V is dus alleen van toepassing voor de taxi.

Pauze 2.5.6 :
1.De bestuurder op wie verordening (EG) nr. 561/2006 en het AETR-verdrag niet van toepassing zijn, handelt overeenkomstig artikel 5:4, tweede en derde lid, van de wet. ( EG. nr. 561/2006 =niet van toepassing; Artikel 3.e: speciaal voor medische doeleinden uitgeruste voertuigen).
2. De bestuurder op wie het eerste lid niet van toepassing is, handelt in overeenstemming met artikel 7 van verordening (EG) nr. 561/2006 dan wel, voor zover het AETR-verdrag van toepassing is, in overeenstemming met artikel 7 van het AETR-verdrag.
Artikel 7 : Na een rijperiode van vier en een half uur neemt de bestuurder een aaneengesloten onderbreking van ten minste vijfenveertig minuten, tenzij hij een rusttijd neemt.Deze onderbreking kan worden vervangen door een onderbreking van ten minste 15 minuten gevolgd door een onderbreking van ten minste 30 minuten die elk zodanig tijdens de periode worden ingelast, dat aan de bepalingen van de eerste alinea wordt voldaan.

Rhonus en ik doen alle twee dezelfde werkzaamheden. Maar omdat hij in een voertuig rijdt voorzien van blauwe kentekenplaten is hij verplicht pauze te nemen. Omdat ik in een voertuig rij voorzien van gele platen mag ik tijdens mijn pauze opgeroepen worden om werk te verrichten. Snappen we het nog?:D
Wat trouwens opvalt is dat de NL regelgeving op punten (negatief) verschilt met die van de EU regelgeving. Was het niet zo dat EU wet- en regelgeving boven de nationale wet- en regelgeving staat?


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #41 Gepost op: 16 augustus 2013, 14:35:45
Kleine aantekening:
Je opsomming van de wetgeving is verouderd. Het gaat niet meer om 'medisch uitgeruste voertuigen', maar om voertuigen die hiervoor worden gebruikt.

Citaat
3.3.1 Uitzonderingen op grond van art. 3 Vo.EG 561/2006 en art. 2.3:2 onder 1 ATB vervoer
Artikel 3 Vo.EG 561/2006 luidt: deze verordening is niet van toepassing op wegvervoer door:

  d.  speciaal voor medische doeleinden gebruikte voertuigen.

Gesproken wordt over gebruikte voertuigen (vroeger betrof dit: uitgeruste voertuigen). Wanneer bijv. een trekker, een oplegger (waarin een operatiekamer gebouwd is) afkoppelt om zonder oplegger, in de directe omgeving zich te verplaatsen, wordt deze nog steeds gebruikt in het kader van de vrijstelling.

Nu maakt dit voor een hap-chauffeur niets uit want er verandert niets aan zijn juridische status, maar toch..

Overigens staat EU regelgeving regelmatig toe dat daar van wordt afgeweken. Nationale wetgeving voldoet vaak slechts gedeeltelijk aan de richtlijn; dit omdat ieder land een eigen wetsgeschiedenis kent en men hier kennelijk toch rekening mee wenst te houden..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


p.i.m.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 67
Reactie #42 Gepost op: 16 oktober 2013, 09:46:47
Lekker rommelig deze voorgaande discussie, Op blauwe platen betekend automatisch aantekening taxi op je kentekenbewijs,(kan ook met gele platen) verplicht geldige chauffeurskaart icm met de BCT geldt dat als controlemiddel, tot nader order geldt ook het rittenstaatboek, ieder die fraudeert met het boeken de bct in de toekomst  is persoonlijk vervolgbaar(staat op naam, afwijken van de werkelijkheid mbt werkzaamheden in je dienst is fraude)de werkgevers kunnen alles roepen, het blijft je eigen verantwoordelijkheid. in de digitale versie zal je echt aan de rust/rijtijden moeten houden, ze kunnen het dan ook een maand terugkijken, geef nooit je pin en puk code aan iemand anders(werkgevers) deze is ook persoonlijk. Overtredingen mbt rij/rusttijden worden ook door de "oude/nieuwe "ivw afgedaan als een economisch delict. Kwartier rust betekent ook daadwerkelijk 16 minuten wachten. na aanvang dienst dien je uiterlijk 5 uur en 3 kwartier een pauze te genieten van 16 minuten daarna mag je nog doorrijden gedurende 2 en half uur, daarna half uurtje pauze en dan sluiten dienst, of een uurtje overwerk. naar huis, min rust is 12 uur maar je kunt een aantal keer(2) per week een verkorte rust genieten van max 9 uur tussen 2 diensten in.
Je hoeft minimaal 4 zondagen per jaar vrij te zijn, 1 keer per jaar 2 weken vakantie, en de rest mag je werken, trek je je mond open of ben je kritisch, dan wordt je er zeker "pardoes" eruit geschopt, ook na 3 contracten.
pim


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #43 Gepost op: 17 oktober 2013, 18:47:28
Nu hoor ik in de wandelgangen dat de huisartsen voertuigen worden vrijgesteld van een boordcomputer. Iemand die dat weet?


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #44 Gepost op: 18 oktober 2013, 17:48:09
Citaat van: DF link=msg=1210919 date=1382028448
Nu hoor ik in de wandelgangen dat de huisartsen voertuigen worden vrijgesteld van een boordcomputer. Iemand die dat weet?

Heb daar ook iets over gehoord. Kan er echter niet over vinden. Behalve dat, aangezien het om contractvervoer gaat, er een langere overgangsperiode is tot Feb. 2015.

@ p.i.m. : Werk jij met een zelfgemaakte CAO?/ ATB-V??