Hoogwerker brandweer Velsen gekanteld Amsterdamseweg - Velsen-Zuid 10-08-2013

Auteur Topic: Hoogwerker brandweer Velsen gekanteld Amsterdamseweg - Velsen-Zuid 10-08-2013  (gelezen 40089 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1193027 date=1376836129
Die B32 op een Mercedes Econic chassis heeft ook een lager zwaartepunt als zo'n B32 op MAN TGS chassis.
En om nu een 24 meter hoogwerker van Hilton te vergelijken met een 32 meter hoogwerker van Metz is ook een beetje appels met peren vergelijken.
Voor die extra 9 meter werkhoogte is toch een paar honderd kilo staal nodig om de extra hoogte te overbruggen.

klopt helemaal gelijk kon zo gauw die niet vinden dus had die van internet getrokken maar wilde alleen aangeven dat het per voertuig verschilt dus dat je altijd voertuigspecifiek opgeleid moet worden (en wordt)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: André Welten link=msg=1193049 date=1376839040
Zijn hoogwerker eigenlijk voorzien van ESP (Electronic Stability Program), oftwel electronische anti-kantelbeveiliging?

(Hydraulische) Kraanwagens en hoogwerkers zijn voorzien van een kantelbeveiliging. Als bij het vergroten van de sprei het moment (gewicht last+ arm x sprei) te groot wordt wordt het vergroten van de sprei gestopt of gaat er een alarm.
Ik weet niet hoe het bij hoogwerkers is geregeld met de windbelasting, ik neem aan dat er diagrammen zullen zijn, als het goed is, ahv de verschillende windkrachten ranges.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,299
Bedoelde niet voor de installatie, maar het voertuig (chassis) zelf. Tegenwoordig zit er o.a. op tankwagens een electronische voorziening die er voor zorgt dat als zo'n voertuig te snel een bocht ingaat de brandstoftoevoer naar de motor wordt afgesloten en de remmen gaan werken..


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: André Welten link=msg=1193073 date=1376843170
Bedoelde niet voor de installatie, maar het voertuig (chassis) zelf. Tegenwoordig zit er o.a. op tankwagens een electronische voorziening die er voor zorgt dat als zo'n voertuig te snel een bocht ingaat de brandstoftoevoer naar de motor wordt afgesloten en de remmen gaan werken..

Als je een topzwaar voertuig wilt laten kantelen, moet je vooral gaan remmen in een bocht.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1193097 date=1376846239
Als je een topzwaar voertuig wilt laten kantelen, moet je vooral gaan remmen in een bocht.

Precies. Dat was ook mijn gedachte.

Het voertuig hoeft daar niet eens topzwaar voor te zijn.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
En toch is dat een goede oplossing. Volvo gebruikt (en inmiddels anderen ook) een dergelijk systeem al jaren op zowel trekkers als opleggers en als je combinatie niet met een dergelijk stabiliteitssysteem is uitgerust, zal je nooit voor Shell of BP mogen rijden..

Oftewel; remmen in een bocht gaat prima, als je maar de goede wielen beremd.
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,299
En dít systeem is wat ik bedoelde.. O0


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Citaat van: risico maatschappij link=msg=1190614 date=1376163416
Als blijkt dat de chauffeur gewoon weg te hard heeft gereden en daarom uit de bocht is gevlogen moeten ze hem op staande voet ontslaan! Zo ga je niet met materieel om dat met gemeenschaps geld, in dit geval van de gemeente Heemstede, is betaald!  Dit was nooit in Heemstede gebeurt als ie daar nog gewoon was gebleven en niet met de bezuinigingen naar Velsen was gegaan. Zij waren altijd zuinig op hun trots van het korps.

Ik vind de opmerking een beetje kort door de bocht..... Omstandigheden waaronder het ongeval heeft plaatst gevonden is niet eens duidelijk..... Pas als je alle feiten hebt mag je wat mij betreft tot een conclussie komen....
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Met alle respect voor de chauffeurs bij de brandweer, maar als ik hier lees dat ze toch zeker twee uur per maand achter het stuur zitten, verbaasd het me eigenlijk niks dat die dingen wel eens omgaan.....

Ik mag toch hopen dat mensen wel meer dan twee uur per maand met die hoogwerker rijden, om het gevoel van dat ding in hunsysteem te krijgen?
Het lijkt me dat uitgebreide training en simpelweg vaak er mee rijden, alis het maar naar de supermarkt, minder kosten dan het op zijn kant leggen.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Citaat van: Berger link=msg=1193186 date=1376887370
Met alle respect voor de chauffeurs bij de brandweer, maar als ik hier lees dat ze toch zeker twee uur per maand achter het stuur zitten, verbaasd het me eigenlijk niks dat die dingen wel eens omgaan.....

Ik mag toch hopen dat mensen wel meer dan twee uur per maand met die hoogwerker rijden, om het gevoel van dat ding in hunsysteem te krijgen?
Het lijkt me dat uitgebreide training en simpelweg vaak er mee rijden, alis het maar naar de supermarkt, minder kosten dan het op zijn kant leggen.

Dan moet je die hard benodigde (oefen) uren er wel vrij voor kunnen en mogen maken.