Hoogwerker brandweer Velsen gekanteld Amsterdamseweg - Velsen-Zuid 10-08-2013

Auteur Topic: Hoogwerker brandweer Velsen gekanteld Amsterdamseweg - Velsen-Zuid 10-08-2013  (gelezen 40123 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Ik neem aan dat in het aanvraagbestek (programma van eisen) ook het een en ander aan eisen met betrekking tot o.a. de ligging van het zwaartepunt in hoogte wordt geformuleerd. Daarin zullen o.a. ook de maximum snelheden waarbij bochten moeten kunnen worden genomen zijn aangegeven.
In de offerte moet de leverancier aangeven of al dan niet wordt voldaan aan het programma van eisen.
Als een leverancier er niet aan kan voldoen dan moet je daar ook niets bestellen.

De uiteindelijk gekozen leverancier moet aan deze eisen voldoen en de leverancier moet dat kunnen aantonen middels definitieve berekeningen*) en proeven/demonstraties etc.
Slaagt de leverancier daar niet in dan moet de opdrachtgever het voertuig niet accepteren/overnemen.

*) Gewicht en gewichtsverdeling kunnen in de loop van de constructieperiode nog wel eens veranderen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
En toch ben ik het er wel mee eens dat er (kennelijk) toch (in het algemeen) te weinig rekening met het soort & type voertuig wordt gehouden. Je zult je rijstijl er dus op aan moeten passen, als je met een top zwaar voertuig onderweg gaat. Je zult er dus voor moeten waken dat je door een '''plotse'' uitwijkmanouvre op z'n kant gaat....
En dat je door ''krap'' sturen met de binnenste band een stoeprand raakt...

Ik zeg niet dat ik nooit betrokken ga raken bij een ongeval als ik met spoed onderweg ben, maar ik rijd een spoedrit met een Golfje ook anders als met een Transporter. Juist omdat die Transporter een hoger zwaartepunt (en een lege achterkant heeft).

Het jammere is dat we kennelijk niet kritisch en scherp mogen kijken naar de dingen (lees ongevallen) die er de laatste tijd gebeurd zijn met hoogwerkers...
Het gaat om een hoop (gemeenschaps-)geld en nog veel grotere risico's voor eigen personeel en burgers....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Citaat van: Jerommeke link=msg=1190697 date=1376174282
Het jammere is dat we kennelijk niet kritisch en scherp mogen kijken naar de dingen (lees ongevallen) die er de laatste tijd gebeurd zijn met hoogwerkers...
Het gaat om een hoop (gemeenschaps-)geld en nog veel grotere risico's voor eigen personeel en burgers....

Daar gaat het niet om. Als jij zegt 'als die hoogwerker in die andere kazerne had gestaan was dit nooit gebeurd' of 'de mensen van die andere kazerne gaan wel zuinig met hun spullen om' dan wordt impliciet de beschuldiging uitgesproken dat de ploeg van Velsen onvoorzichtig en nalatig heeft gehandeld. En voor die conclusie is het nog veel te vroeg.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Jerommeke link=msg=1190697 date=1376174282
En toch ben ik het er wel mee eens dat er (kennelijk) toch (in het algemeen) te weinig rekening met het soort & type voertuig wordt gehouden. Je zult je rijstijl er dus op aan moeten passen, als je met een top zwaar voertuig onderweg gaat. Je zult er dus voor moeten waken dat je door een '''plotse'' uitwijkmanouvre op z'n kant gaat....
En dat je door ''krap'' sturen met de binnenste band een stoeprand raakt...

Ik zeg niet dat ik nooit betrokken ga raken bij een ongeval als ik met spoed onderweg ben, maar ik rijd een spoedrit met een Golfje ook anders als met een Transporter. Juist omdat die Transporter een hoger zwaartepunt (en een lege achterkant heeft).

Het jammere is dat we kennelijk niet kritisch en scherp mogen kijken naar de dingen (lees ongevallen) die er de laatste tijd gebeurd zijn met hoogwerkers...
Het gaat om een hoop (gemeenschaps-)geld en nog veel grotere risico's voor eigen personeel en burgers....

"Topzwaar" betekent in feite dat het voertuig niet voldoet aan de eisen. Topzwaar wil zeggen dat het zwaartepunt te hoog ligt.
Je kunt dan ook beter spreken van een voertuig met een zwaartepunt dat (erg) hoog ligt, met alle consequenties van dien.
De chauffeur moet aan de hand van een bij het voertuig te leveren instructieboek kunnen weten wat de grenzen zijn. Deze duidelijk geformuleerde grenzen mogen niet worden overschreden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Een eerste vereiste is dus een duidelijk instructieboek.
Pas dan kun je als je de actuele situatie kent oordelen over de chauffeur, c.q. of hij zich al dan niet aan de instructies heeft gehouden.

Je kunt/mag van de verschillende chauffeurs niet verwachten dat zij gaan experimenteren om te kunnen bepalen wat wel en niet mogelijk is.


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Laten we als eerste blij zijn dat er geen gewonden of erger gevallen zijn.

Als ik het topic zo lees vind ik sommige reacties jammer, frustratie springt er letterlijk uit.

Onderzoek afwachten met betrekking tot de oorzaak, meer kunnen we niet doen we zijn er niet bij geweest toen het gebeurde.

Onderstaande zin kwam ik tegen in dit topic, en op zich heeft de schrijver ervan best wel een punt, los er van of dit de oorzaak is!  98uiye

Als je te hard rijdt neem je een bewust risico en in zekere zin kies je er dan inderdaad bewust voor dat je het risico neemt dat je ook omgaat. Een ongeoorloofd risico neem je dan waarbij je je collega ook nog eens in gevaar brengt.

Zijn we ons bewust van de risico's die we lopen?

Maken we bewust een keuze om "te snel" of "te hard" te rijden of ontstaat deze keuze onbewust maar gevoed door een bewuste keuze van cijfertjes qua opkomsttijden en rijtijden die al sinds jaar en dag spelen en opgelegd worden van hogerhand.
Als er immers maar vaak genoeg gezegd wordt dat bijvoorbeeld de tijden niet gehaald worden zal men sneller geneigd zijn om op de max van het kunnen van mens en machine te gaan werken want dan hebben we er alles aan gedaan om de tijden te halen en ligt het niet aan ons.

vanuit het verleden zijn er ook voorbeelden bekend dat korpsen onderling nog al wat strijd hadden wie ergens als eerste kon zijn waarbij er soms op een bepaald gebeid met die 2 korpsen gelijktijdig werd uitgerukt om na een bepaalde periode te kunnen zien wie er echt sneller was..

Iets wat maar al te vaak de oorzaak was om alles op alles te zetten er vooral sneller te zijn dan de andere met de nodige risico's van dien.

Voor alle chauffeurs ( en andere functies) en ik denk dat ze het al wel weten.. wees je bewust van de risico's die je neemt en vooral waarom je ze neemt en wegen ze af tegen het resultaat.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Ik zeg alle hoogwerkers inruilen voor deze:

http://www.iveco-magirus.de/index.cfm?id=188&prod_id=6


jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Wanneer een voertuig tijdens de rit gaat slapen is de snelheid altijd te hoog. Een stilstaand object valt niet om.  ;) De vraag is of de bestuurder kon weten dat de snelheid te hoog lag, je kan niet met alles rekening houden. Een medisch of technisch defect waar bij het begin van de rit nog geen sprake is betekent gewoon dikke pech. Zooi opruimen, repareren en de volgende keer opnieuw proberen.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Als ik de foto's bekijk, lijkt het mij dat bij het nemen van de bocht iets niet goed is gegaan. De chauffeur heeft mogelijk geprobeerd te corrigeren en de wagen is toen "omgevallen". De geleiderail is alleen beschadigd waar de hoogwerker ligt en je ziet op de foto's ook geen glijsporen.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Citaat van: Pro-actie link=msg=1190681 date=1376170839
Ongeoorloofd gedrag. Afwijking van richtlijnen en korps instructies ten aanzien van rijden met het voertuig.
Er wordt te veel gedacht ach  kan gebeuren.  Juist in deze tijden van crisis moet je extra zuinig zijn op de eigendommen van de gemeenschap. Indien verwijtbaar gedrag dan is er geen andere optie dan ontslag.

Het is niet aan jou om te oordelen of er sprake is van verwijtbaar gedrag. Je hebt geen idee waar je over praat en je baseert je mening op gesprekken met medewerkers van de VRK. Die daarmee geheimhoudingsplicht schenden. Als jij mij de namen even doorgeeft dan kunnen die medewerkers ook meteen op staande voet ontslagen worden..... (dit is een cynische opmerking. Zeg het er maar even bij om een flame war te voorkomen).

Het is uiteindelijk aan een rechter om een eindoordeel te vellen over de mate van verwijtbaarheid en de straf die daar dan bij zou horen. De rechter zal feiten en omstandigheden meewegen. Jij kent de feiten en omstandigheden niet. Maar dit forum is natuurlijk wel een fantastisch medium om lekker anoniem met modder te smijten.