Hoogwerker brandweer Velsen gekanteld Amsterdamseweg - Velsen-Zuid 10-08-2013

Auteur Topic: Hoogwerker brandweer Velsen gekanteld Amsterdamseweg - Velsen-Zuid 10-08-2013  (gelezen 39929 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arjen_V

  • Machinist VB NL/DE
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
    • Flickr
Citaat van: Bert65 link=msg=1190759 date=1376208062
Als ik de foto's bekijk, lijkt het mij dat bij het nemen van de bocht iets niet goed is gegaan. De chauffeur heeft mogelijk geprobeerd te corrigeren en de wagen is toen "omgevallen". De geleiderail is alleen beschadigd waar de hoogwerker ligt en je ziet op de foto's ook geen glijsporen.
In de bewuste bocht is wel een duidelijk slipspoor te zien als er te veel druk op 1 zijde van een voertuig gezet wordt, dit begint al bij het in gaan van de betreffende bocht en stopt op de plek waar het voertuig gekanteld is. Ik ben geen ongevallenanalist of expert maar dit soort sporen krijg je alleen als je excessief hard door een bocht rijdt met gierende banden.
Volledig bevoegd machinist, Nederland/Duitsland. Wagenmeester, Gevaarlijke stoffen, Hupacvervoer.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Allereerst betreuren we het gebeuren, materiaal kan en zal als het noodzakelijk is worden vervangen.
MAAR....... hoe is het collega's en hun verwondingen.  Directe hulpverlening in de zin van een grote inbreuk op hun geest, gestel en gezin.
Verder, heel ver verder.......................  
Laten we de verwijten en de mogelijke oorzaak ( mss wel samenloop van omstandigheden) ff door de daartoe aangewezen instanties laten onderzoeken.
Oordeel over de kwaliteit van de chauffeur en zijn of haar inzet laten we maar aan de daartoe aangestelde naast hoger in rang over.
En geen oordeel van de duivel geven terwijl met er niets van heeft gezien of direct daarna heeft vernomen. Dit is niet collegiaal en ja helaas geeft dit een indruk op de buitenwereld welke niet brandweer en collegiaal waardig is. Dus kortom   rustig alles afwachten en goed luisteren wat er verder gaat gebeuren.
Bij instappen begint de inzet.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Thor link=msg=1190711 date=1376175775
Een eerste vereiste is dus een duidelijk instructieboek.
Pas dan kun je als je de actuele situatie kent oordelen over de chauffeur, c.q. of hij zich al dan niet aan de instructies heeft gehouden.

Je kunt/mag van de verschillende chauffeurs niet verwachten dat zij gaan experimenteren om te kunnen bepalen wat wel en niet mogelijk is.

Zijn er duidelijke en begrijpelijke instructieboeken/handleidingen.
Wordt er in de instructieboeken/handleidingen ook de maximum snelheid onder bepaalde omstandigheden etc. duidelijk genoemd.
Als de chauffeurs zich heeft gehouden aan het instructieboek/handleiding dan staan er zaken die mogelijk voor aanpassing/verbetering vatbaar zijn in dat instructieboek/handleiding.


Dirtdiver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 469
ff een andere vraag over deze ontstane situatie.

p2kflex
10:28:49 11-08-13GROUP-1PRIO 2 th DELFTLAAN 295 HAARLEM DIER OP HOOGTE (KAT) [ 3050 ]
0107211BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Beroeps)
0107286BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Intern Alarm)
0107281BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Lichtkrant)


Nu AL Haarlem-west op Velsen staat wat gebeurt er met de AL bemanning van Haarlem ? zitten die nu thuis, krijgen ze door betaald of zit HW bemanning Velsen thuis in plaats van Haarlem ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Dirtdiver link=msg=1190786 date=1376212861
ff een andere vraag over deze ontstane situatie.

p2kflex
10:28:49 11-08-13GROUP-1PRIO 2 th DELFTLAAN 295 HAARLEM DIER OP HOOGTE (KAT) [ 3050 ]
0107211BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Beroeps)
0107286BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Intern Alarm)
0107281BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Lichtkrant)


Nu AL Haarlem-west op Velsen staat wat gebeurt er met de AL bemanning van Haarlem ? zitten die nu thuis, krijgen ze door betaald of zit HW bemanning Velsen thuis in plaats van Haarlem ?

Er zijn nmm voldoende mogelijkheden om een redvoertuig te lenen of te huren.
Zal allemaal wel een beetje afhangen van de geschatte tijd die nodig is om het apparaat eventueel te repareren/herstellen.
Mocht blijken dat reparatie/herstel niet interessant wordt gevonden dan zal je wel iets anders moeten bedenken.


Berger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 413
Als ik zo eens de foto's bekijk, kwam het voertuig uit een bocht.
Mijn eerste actie als ik de ligging en positie zie is te hard door de bocht gekomen, gekanteld en door gegleden.
Zeker met een luchtgeveerd voertuig kan je heel ver doorhangen zonder het te merken, bladvering is veel stugger en geeft de chauffeur meer gevoel.
Gaat een voertuig met een hoog zwaartepunt in de vering hangen, zal het zwaartepunt voorbij een kritiek punt komen, en gaat de boel om, en dit lijkt er sterk op.
Hopelijk komt er nog een uitslag van het onderzoek waar we kennis van kunnen nemen, leren we allemaal weer van.


mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349




M'n complete serie is nu te bekijken via: www.michelvanbergen.nl


Dirtdiver

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 469
Citaat van: Thor link=msg=1190794 date=1376214084
Er zijn nmm voldoende mogelijkheden om een redvoertuig te lenen of te huren.
Zal allemaal wel een beetje afhangen van de geschatte tijd die nodig is om het apparaat eventueel te repareren/herstellen.
Mocht blijken dat reparatie/herstel niet interessant wordt gevonden dan zal je wel iets anders moeten bedenken.

Ik geloof dat er voor TATA steel een HW in de buurt geplaats moet zijn, dus dat wordt lenen/huren. Maar wat gebeurt tot die tijd met de bemanning haarlem of velsen ?


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,295
Daar heeft een heel regiment beschermengelen rondegehangen; in 9 van de 10 keer loopt idt soort ongevallen fataal af voor de bestuurder...


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Citaat van: Arjen_V link=msg=1190770 date=1376210709
In de bewuste bocht is wel een duidelijk slipspoor te zien als er te veel druk op 1 zijde van een voertuig gezet wordt, dit begint al bij het in gaan van de betreffende bocht en stopt op de plek waar het voertuig gekanteld is. Ik ben geen ongevallenanalist of expert maar dit soort sporen krijg je alleen als je excessief hard door een bocht rijdt met gierende banden.

En daar gaan we weer: "ik heb er totaal geen verstand van, maar zo is het gebeurd !"