Hoogwerker brandweer Velsen gekanteld Amsterdamseweg - Velsen-Zuid 10-08-2013

Auteur Topic: Hoogwerker brandweer Velsen gekanteld Amsterdamseweg - Velsen-Zuid 10-08-2013  (gelezen 40230 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Citaat van: mvb link=msg=1191159 date=1376307896
Heb zojuist ook een video geupload:


www.youtube.com/watch?v=keTn-gXDyFQ

Er missen natuurlijk fragmenten in dit filmpje maar zijn dat toevallig de stukjes dat de politie sporenonderzoek doet nadat het voertuig weer op zijn wielen staat, of is er op het stuk waar het voertuig lag geen sporenonderzoek noodzakelijk?
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


stln01

  • chemisch analist/ vrijw. bedrijfsbrandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
Ik ben benieuwd naar de oorzaken van eerdere ongevallen van redvoertuigen. Ik neem aan dat er geen strafrechtelijke uitspraken zijn, maar het is toch geld van de gemeente/ VR dat uitgegeven wordt.

Iemand een rapport openbaar gezien of een WOBje ingediend?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: kens62 link=msg=1191406 date=1376345909
Er missen natuurlijk fragmenten in dit filmpje maar zijn dat toevallig de stukjes dat de politie sporenonderzoek doet nadat het voertuig weer op zijn wielen staat, of is er op het stuk waar het voertuig lag geen sporenonderzoek noodzakelijk?
Er is geen VOA ter plaatse geweest. Alleen een brandweerfotograaf.
Nu weet ik natuurlijk niet wat de chauffeur verklaard heeft, maar het ontbreken van onderzoek heeft mij ook verbaasd.


Overigens, vannacht een brandje op de Trompstraat in IJmuiden. De ladder van Haarlem-West arriveerde na 12 minuten terwijl de tankautospuit van Velsen-Zuid 10 minuten na de alarmering (toen ik tp kwam) al volledig aan het werk was. Aan de andere kant kan -ten opzichte van een forse hoogwerker- zo'n stadsladdertje wel beter zijn kont keren in dit soort oude wijken. Ieder nadeel heef zijn voordeel ;-)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1191491 date=1376382846
Er is geen VOA ter plaatse geweest. Alleen een brandweerfotograaf.
Nu weet ik natuurlijk niet wat de chauffeur verklaard heeft, maar het ontbreken van onderzoek heeft mij ook verbaasd.


Overigens, vannacht een brandje op de Trompstraat in IJmuiden. De ladder van Haarlem-West arriveerde na 12 minuten terwijl de tankautospuit van Velsen-Zuid 10 minuten na de alarmering (toen ik tp kwam) al volledig aan het werk was. Aan de andere kant kan -ten opzichte van een forse hoogwerker- zo'n stadsladdertje wel beter zijn kont keren in dit soort oude wijken. Ieder nadeel heef zijn voordeel ;-)

Nou weet ik dat in het korte verleden de voa alleen kwam als er sprake was van slachtoffers en meerdere betrokkenen.  Mogelijk is dat nog zo?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Jos v L link=msg=1191520 date=1376393162
Nou weet ik dat in het korte verleden de voa alleen kwam als er sprake was van slachtoffers en meerdere betrokkenen.  Mogelijk is dat nog zo?
Dat is ook mijn ervaring. Maar ook de brandweer heb ik niet veel onderzoek zien doen. En ik ben gebleven tot de hoogwerker werd weggetakeld. Toen waren de officieren ook al weg. Wel is de man van de technische dienst tot dat moment gebleven. Kennelijk is het voor de brandweer voldoende duidelijk wat er gebeurd is. Ik hoop alleen niet dat de chauffeur straks problemen krijgen door het ontbreken van gegevens.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Als na het verdwijnen van de redvoertuigen in Beverwijk,Heemstede,Haarlem West ook Zandvoort nog gaat volgen word de spoeling wel erg dun in de VRK.
Hier in de regio Brabant Zuid Oost heeft men het aantal redvoertuigen juist uitgebreid en gemoderniseerd.


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Om logische redenen kan ik als medewerker VRK niet reageren op het voorval, wel op de uitleg van "de wet" zoals die hier gedaan wordt. Want als semi-jurist wil ik even aangeven dat het Besluit veiligheidsregio's (Wvr) geen wet is.
We kennen de Wet veiligheidsregio's en de uitwerking daarvan door de minister (eerst BZK, nu V&J) in het Besluit veiligheidsregio's (Bvr).

Wat is het juridisch verschil? Dat het bestuur van een veiligheidsregio zich moet houden aan de wet, maar gemotiveerd kan afwijken van het besluit.
En ja, ook ik ken genoeg voorbeelden dat in sommige veiligheidsregio's men zich niet aan beide kanten houdt. Dat heeft volgens mij vooral te maken met het ontbreken van een toelichting bij de wet. Met daarin een motivatie voor welk doel of vanuit welke achtergrond/ervaring die regels zijn gesteld.

Als je door rood rijdt loop je het risico een ongeluk te veroorzaken, daarom is door rood rijden niet toegestaan. Dat is duidelijk.
Als je een crisisorganisatie anders inricht, loop je dan het risico een crisis niet of minder goed te kunnen beheersen?

Er is wel een toelichting bij het besluit, maar ook daarin mis ik de motivatie waarom bepaalde regels (door de minister) zijn gesteld.
Wel wordt daarin een aantal voorwaarden gesteld waaraan het bestuur van een veiligheidsregio moet voldoen om te kunnen afwijken.
Maar ook daarbij geldt, terugkomend op het topic, als een redvoertuig een andere inzetbaarheid krijgt dan in het besluit staat, welke nadelige effecten heeft dat dan?


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Leuke discussie dit maar deze mist wel de kern van het topic. Tenslotte was dit voertuig nodig voor een incident, was onderweg en is op z'n kant gegaan. Volgens mij is het interesanter om te discusieren over hoe het regelmatig op zijn kant gaan van brandweer hoogwerkers (vaker als andere brandweer voertuigen) zou kunnen worden voorkomen. Uitrukken, hard rijden en onverwachte stuur bewegingen zullen altijd plaats vinden met deze voertuigen.

Ik ben echt van mening dat er nu echt eens serieus naar vering en vooral hoogte van het zwaarte punt van brandweer hoogwerkers moet worden gekeken.  Ik begrijp bijvoorbeeld niet waarom de balken van de stempels hoger zitten dan de wielen terwijl die zelfde balken bij een ladder vaak op de hoogte zitten van de assen. Daarnaast begrijp ik niet waarom er helemaal onderin het voertuig onder in de kist, zelfs net onder je assen, niet gewoon een plaat ballast van 1000 kg wordt gelegd. Als je kijkt naar het kenteken van dit bewuste voertuig dan heeft het nog een laad vermogen van 1760 kg. Ik begrijp dat je hulpstukken nodig hebt voor je inzetten maar wellicht is het een optie om je bepakking aan te passen en minder mee te nemen boven de assen en meer onder of ter hoogte van de assen. Ik ben echt van mening dat er een aanpassing moet komen vanaf de fabrikanten want anders blijft dit veel geld kosten.


guest12562

  • Gast
Even een toevoeging aan Merijn zijn post, hoe zit het met het opleiden op HW, wat zit er in het pakket, het rijden en bedienen en daarbij wat doen we daarna hoeveel moet er worden geoefend door de beroeps/vrijwilliger om zich geoefend en getraind te houden.
Wat is genoeg om vakbekwaam te zijn om dit voertuig te bedienen en te rijden?

Ergens eens gehoord dat dit zes uur zou zijn, is dat per week, maand jaar? Vinden we dit dan nog steeds als het vaker voor gaat komen?


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
kan alleen maar spreken over ons korps dit is een vrijwilligerskorps en bij ons worden alle chauffeurs opgeleid met name in  de bediening van de korf en hw zelf. Dit wordt ook jaarlijks getest door een toets (afhijsing oefening). Daarnaast wordt uitgebreid stilgestaan met het feit dat deze voertuigen een hoog zwaartepunt hebben dus dat je beter rustiger aan kan doen want je ligt zo op zn kant. Je bent verplicht om met elk voertuig een aantal uur proef te rijden (minimaal 2u per voertuig per jaar geloof ik) en je moet minimaal een x aantal km ermee gereden hebben voordat je mag uitrukken (dacht 200) Ooik wij hebben een b32 van metz op MAN alleen maar 2 assen ipv 3. Als je met het voertuig rijd merk je ook zeker in de bochten dat deze erg trekt en dus moet je gewoon extra voorzichtig zijn. De traingspresentatie van METZ geeft ook duidelijk aan bochten rustig nemen en gas op de rechte stukken