Hoogwerker brandweer Velsen gekanteld Amsterdamseweg - Velsen-Zuid 10-08-2013

Auteur Topic: Hoogwerker brandweer Velsen gekanteld Amsterdamseweg - Velsen-Zuid 10-08-2013  (gelezen 40187 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RUIJ

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Citaat van: kvaak15 link=msg=1190451 date=1376121395
Het is bekend dat Beverwijk met vrijwilligers uitruk en ongeveer 10 minuten nodig heeft om ter plaatse te komen, terwijl Velsen een 24 uurs post is en dit in ongeveer 3 minuten kan. De hoogwerker moet toch wachten voordat de TS (als eerste) ter plaatsen komt dus hard rijden is helemaal niet nodig want met prio 2 zouden ze, ze nog voor rijden.

Ik ben erg benieuwd naar de bron/herkomst van de door jou vermelde gegevens....


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Citaat van: kvaak15 link=msg=1190451 date=1376121395
Ik ben toch wel erg nieuwsschierig naar de chauffeur zijn uitleg. Het is bekend dat Beverwijk met vrijwilligers uitruk en ongeveer 10 minuten nodig heeft om ter plaatse te komen, terwijl Velsen een 24 uurs post is en dit in ongeveer 3 minuten kan. De hoogwerker moet toch wachten voordat de TS (als eerste) ter plaatsen komt dus hard rijden is helemaal niet nodig want met prio 2 zouden ze, ze nog voor rijden.
En je hebt je speciaal aangemeld op dit forum om deze onzin met ons te delen?  :-\

Prio 1 betekend dat de eenheden zo spoedig mogelijk ter plaatse dienen te gaan, niet "allemaal gelijktijdig met de laatste eenheid". Waarom zou een RV moeten gaan "wachten" op een TS om naar een afhijsing te gaan? Het redvoertuig is de belangrijkste in een dergelijke situatie EN heeft de langste opbouwtijd nadat ze eenmaal ter plaatse zijn. Dus jawel, ze moeten wel degelijk "hard rijden".

Dat "hard rijden" dient natuurlijk binnen de veilige marges te gebeuren en daar zal de chauffeur ook echt zijn best wel voor hebben gedaan. Niemand wil graag op zo'n manier zijn rit beëindigen. Het is erg makkelijk om vanachter je toetsenbord de chauffeur "tot de verantwoording" te roepen, maar wij kennen de complete toedracht niet.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


NF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,018
    • www.112ijmond.nl
Citaat van: Rufes link=msg=1190470 date=1376126986
Dus de 757 van Velsen ligt eruit. De 653 kampte ook met storing. Iemand een idee of de 653 alweer beschikbaar is? Anders wordt het de 3050 die de gehele regio moet gaan voorzien?

http://www.112ijmond.nl/index.php/nieuws1/1347-drie-keer-pech-voor-bewoonster-waterrijck-heemskerk
De 653 Heemskerk is nog weg voor onderhoud (was al gepland toen vorige week de storing optrad), ik ga er vanuit dat er wel gekeken wordt in hoeverre de dekking in het geding is, en welke maatregelen dan nodig zijn.
Het belangrijkste is dat de brandweermensen er goed vanaf gekomen zijn, het had erger kunnen aflopen.
112ijmond.nl / IVK, BvV / Brede interesse in Veiligheid en Hulpverlening


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: Marc M link=msg=1190466 date=1376125214
Wat mij opvalt is dat het weer een MAN hoogwerker is. Deze komen op mij ook vrij hoog over. Een Mercedes Econic hoogwerker komt bijvoorbeeld veel stabieler over.
Ik denk ook dat het aandeel MAN HW voertuigen het grootste is binnen NL :|  Dit heeft totaal niets te maken met het merk voertuig, maar puur met de rit. Voor dit ongeval zijn meerdere oorzaken mogelijk, we moeten het onderzoek afwachten voor er duidelijkheid komt over dit incident  O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Citaat van: Rhonus link=msg=1190473 date=1376127523
En je hebt je speciaal aangemeld op dit forum om deze onzin met ons te delen?  :-\

Prio 1 betekend dat de eenheden zo spoedig mogelijk ter plaatse dienen te gaan, niet "allemaal gelijktijdig met de laatste eenheid". Waarom zou een RV moeten gaan "wachten" op een TS om naar een afhijsing te gaan? Het redvoertuig is de belangrijkste in een dergelijke situatie EN heeft de langste opbouwtijd nadat ze eenmaal ter plaatse zijn. Dus jawel, ze moeten wel degelijk "hard rijden".

Dat "hard rijden" dient natuurlijk binnen de veilige marges te gebeuren en daar zal de chauffeur ook echt zijn best wel voor hebben gedaan. Niemand wil graag op zo'n manier zijn rit beëindigen. Het is erg makkelijk om vanachter je toetsenbord de chauffeur "tot de verantwoording" te roepen, maar wij kennen de complete toedracht niet.
Klopt, mee eens.  Er zijn ook regio's waar voor een afhijsing alleen een AL of HW rijd op dit soort meldingen en dat werkt ook heel goed.  wachten heeft dus idd echt geen nut, de TS heeft weinig meerwaarde bij deze inzet, het gaat hier tenslotte om een HW of AL inzet  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Citaat van: pompbediende link=msg=1190481 date=1376131125
Klopt, mee eens.  Er zijn ook regio's waar voor een afhijsing alleen een AL of HW rijd op dit soort meldingen en dat werkt ook heel goed.  wachten heeft dus idd echt geen nut, de TS heeft weinig meerwaarde bij deze inzet, het gaat hier tenslotte om een HW of AL inzet  ;)

Ligt er aan wat je nodig hebt! als je een HW met twee man krijgt, heb je er een in de bak en een bij de auto. Vaak moet je de brancard uit het raam over je macht tillen. Een paar extra handjes is dan echt geen overbodige luxe. Dit bepaal je ter plaatse en is per keer anders. TS of tweede ambu til assistentie ism politie, maar dit geheel terzijde............. 98uiye

Dus inderdaad door rijden met die handel..........

BOT
1:87 modelletjes:  


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Citaat van: Rhonus link=msg=1190473 date=1376127523
Dat "hard rijden" dient natuurlijk binnen de veilige marges te gebeuren en daar zal de chauffeur ook echt zijn best wel voor hebben gedaan. Niemand wil graag op zo'n manier zijn rit beëindigen. Het is erg makkelijk om vanachter je toetsenbord de chauffeur "tot de verantwoording" te roepen, maar wij kennen de complete toedracht niet.
Misschien is het handiger om te spreken over 'snel' rijden, dat hoeft niet altijd hard te gaan, je haalt de winst door niet te hoeven stoppen of wachten, maar te kunnen blijven rijden.

Citaat van: pompbediende link=msg=1190479 date=1376130932
Ik denk ook dat het aandeel MAN HW voertuigen het grootste is binnen NL :|  Dit heeft totaal niets te maken met het merk voertuig, maar puur met de rit. Voor dit ongeval zijn meerdere oorzaken mogelijk, we moeten het onderzoek afwachten voor er duidelijkheid komt over dit incident  O0
Als je een MAN en een Mercedes naast elkaar zet, lijkt de Mercedes breder en wat lager, wat visueel misschien de indruk wekt dat deze stabieler rijdt. Het probleem met een redvoertuig blijft echter het zware gewicht wat redelijk hoog ligt, ongeacht het merk. Als je 'normaal' rijdt en je moet uitwijken voor iemand die een onverwachte beweging maakt, kunnen dit soort dingen gebeuren.
Assumption is the mother of all fuck-ups


Arjen_V

  • Machinist VB NL/DE
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
    • Flickr
Wat mij opviel toen ik vanmorgen langs het ongeval reed waren een groot aantal remsporen op de vluchtstrook thv het voertuig, Kan best zijn dat deze er al stonden. Maar viel me wel op.
Volledig bevoegd machinist, Nederland/Duitsland. Wagenmeester, Gevaarlijke stoffen, Hupacvervoer.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: kvaak15 link=msg=1190451 date=1376121395
Ik ben toch wel erg nieuwsschierig naar de chauffeur zijn uitleg. Het is bekend dat Beverwijk met vrijwilligers uitruk en ongeveer 10 minuten nodig heeft om ter plaatse te komen, terwijl Velsen een 24 uurs post is en dit in ongeveer 3 minuten kan. De hoogwerker moet toch wachten voordat de TS (als eerste) ter plaatsen komt dus hard rijden is helemaal niet nodig want met prio 2 zouden ze, ze nog voor rijden.

Kun je dat onderbouwen?
Waarom zou een RV bij een afhijsing moeten wachten op een TS????????????
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: kvaak15 link=msg=1190451 date=1376121395
Ik ben toch wel erg nieuwsschierig naar de chauffeur zijn uitleg. Het is bekend dat Beverwijk met vrijwilligers uitruk en ongeveer 10 minuten nodig heeft om ter plaatse te komen, terwijl Velsen een 24 uurs post is en dit in ongeveer 3 minuten kan. De hoogwerker moet toch wachten voordat de TS (als eerste) ter plaatsen komt dus hard rijden is helemaal niet nodig want met prio 2 zouden ze, ze nog voor rijden.
Zo, kom even met de deur in huis vallen! Ten eerste heeft Beverwijk een dagdienst, alhoewel ik niet weet hoe laat deze begint. Ten tweede is het bijna beledigend om te stellen dat ze 10 minuten nodig hebben om op de Breestraat te komen. Zonder duidelijke onderbouwing is dat gewoon geklets!


Citaat van: Arjen_V link=msg=1190502 date=1376134690
Wat mij opviel toen ik vanmorgen langs het ongeval reed waren een groot aantal remsporen op de vluchtstrook thv het voertuig, Kan best zijn dat deze er al stonden. Maar viel me wel op.
Stonden er al. Waren ook zichbaar ouder.