Hoogwerker brandweer Velsen gekanteld Amsterdamseweg - Velsen-Zuid 10-08-2013

Auteur Topic: Hoogwerker brandweer Velsen gekanteld Amsterdamseweg - Velsen-Zuid 10-08-2013  (gelezen 40134 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

risico maatschappij

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Citaat van: Jos v L link=msg=1190635 date=1376166628
Moet het niet zijn: Ik was altijd zuinig op onze trots van het korps.

De frustratie spat er van af, en daar heb ik op zicht wel begrip voor. Denk echter niet dat nou een chauffeur de dupe moet worden van frustraties die binnen Heemstede spelen. Is al erg genoeg wat er gebeurd is.

Volgens mij spreek ik over zij. Ik ben ook geen lid van het korps van Heemstede.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Citaat van: Pro-actie link=msg=1190642 date=1376167476
Volgens mij spreek ik over zij. Ik ben ook geen lid van het korps van Heemstede.

Dat klopt, maar je manier van schrijven kwam bij mij over dat je direct betrokken was bij dit korps.  Evengoed ben ik van mening dat het niet het moment is om de vinger richting chauffeur te wijzen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Citaat van: Pro-actie link=msg=1190626 date=1376165265
Ik hoef niet tot 10 te tellen hoor. Als je te hard rijdt neem je een bewust risico en in zekere zin kies je er dan inderdaad bewust voor dat je het risico neemt dat je ook omgaat. Een ongeoorloofd risico neem je dan waarbij je je collega ook nog eens in gevaar brengt. We moeten er voor waken in brandweer Nederland dat we zulke onnodige risico's nemen,  we lopen al genoeg risico's en moeten zuinig zijn op elkaar en ons zelf.

Zomaar een vraag: jij was er bij? Jij bent deskundig? Jij hebt het hele onderzoek al uitgevoerd, je hebt alle feiten en omstandigheden tegen elkaar afgewogen en jij bent tot het oordeel gekomen dat dit ongeval de chauffeur 100% verwijtbaar is? Of zit je maar wat uit je nek te zwetsen omdat de emoties de overhand nemen?


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1190637 date=1376166776
Inderdaad. Onderweg naar een melding waarbij je de meest vreemde capriolen uit moet halen om door het verkeer te komen, en met de druk die je hebt om op tijd te zijn zodat je dat leven nog kan redden heb je vast tijd om na te denken aan andere gekantelde voertuigen en om te denken hoe jij dat beter zou kunnen doen. Logische redenering.  :-\ :-X

En nee, er wordt niet tot 10 geteld voordat men op pad gaat. 10 seconde kan immers het verschil zijn tussen leven en dood.  :(

Ik schrik een beetje van deze redenering.

Wat er ook aan de hand is, een bestuurder van een voertuig wat OGS mag voeren moet in staat zijn om emoties te beheersen om het voertuig zo veilig mogelijk ter plaatste te brengen. Wat er ook aan de hand is, wat de melding ook is. Als de emoties de overhand nemen en je gaat proberen om 10 seconden eerder ter plaatse te komen, dan neemt de kans op ongevallen nog heel veel meer toe. In de praktijk gaat het te vaak fout. Voorbeeld daarvan is wellicht dat er nu aandacht in de media is voor arrestatieteams, dat er te veel ongelukken gebeuren bij inzetten.

Het feit dat je een dringende taak moet uitvoeren betekent nog niet dat je een "license to kill" hebt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Ik neem aan dat de leverancier bij dit soort voertuigen ook de nodige documentatie meelevert.
Aan de hand van de berekende ligging van met name het zwaartepunt in hoogte (en ligging zwaartepunt in lengte) kan worden aangegeven hoe kritisch de gewichtsverdeling is, samen met de kenmerken van het voertuig kan de "adviessnelheid" mbt het bochtenwerk worden aangegeven in een handboek voor het voertuig. Ook voor het rijden onder bepaalde hellingshoeken zal wel worden aangegeven welke de maximale hellingshoek is.

Naast het zwaartepunt in hoogte zal het gedrag van het voertuig in bepaalde mate mede worden bepaald door de vering.

Je kunt de berekeningen controleren ahv proeven.

Om een idee te geven van  een proefopstelling :
Re: Bus vol toeristen dreigt om te vallen Walstraat - Appeltern 15-05-2012
« Reactie #10 Gepost: 15 mei 2012, 22:02:21

HIGER BUS TILT TESTING 海格(香港) 巴士 側翻測試


Mark B

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 38
  • Iedereen moet een leven lang leren.
Citaat van: Pro-actie link=msg=1190626 date=1376165265
Ik hoef niet tot 10 te tellen hoor. Als je te hard rijdt neem je een bewust risico en in zekere zin kies je er dan inderdaad bewust voor dat je het risico neemt dat je ook omgaat. Een ongeoorloofd risico neem je dan waarbij je je collega ook nog eens in gevaar brengt. We moeten er voor waken in brandweer Nederland dat we zulke onnodige risico's nemen,  we lopen al genoeg risico's en moeten zuinig zijn op elkaar en ons zelf.

Ik denk dat je zeker een punt hebt.
medewerker opleiden en oefenen bevelvoerder oud-preventist instructeur / oefenleider


risico maatschappij

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1190645 date=1376168139
Zomaar een vraag: jij was er bij? Jij bent deskundig? Jij hebt het hele onderzoek al uitgevoerd, je hebt alle feiten en omstandigheden tegen elkaar afgewogen en jij bent tot het oordeel gekomen dat dit ongeval de chauffeur 100% verwijtbaar is? Of zit je maar wat uit je nek te zwetsen omdat de emoties de overhand nemen?

Zo zo wat een aanval zeg. Passende profiel naam ook bij zo'n reactie. Ik zou zeggen lees mijn eerste reactie eens. Daar spreek ik over "als blijkt dat de chauffeur gewoon weg te hard heeft gereden". Maar heb je zelf weleens op z'n zelfde type  hoogwerker gereden? Je krijgt deze alleen op z'n kant als je te hard rijdt. Hij ligt zo stabiel op de weg en je moet hele rare toeren uithalen om hem op z'n kant te krijgen wat dus alleen lukt met een te hoge snelheid. Voorlopige conclusie is te hard gereden begreep van de collega's uit de VRK nu de definitieve conclusie nog en als die zo blijft op staande voet ontslag voor de chauffeur.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Even plotseling uitwijken zorgt ook voor een plotselinge gewichtsverplaatsing met een risico op kantelen. Daar hoef je niet te hard voor te rijden.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: Pro-actie link=msg=1190666 date=1376169931
nu de definitieve conclusie nog en als die zo blijft op staande voet ontslag voor de chauffeur.

Want?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1190651 date=1376168532
Ik schrik een beetje van deze redenering.

Wat er ook aan de hand is, een bestuurder van een voertuig wat OGS mag voeren moet in staat zijn om emoties te beheersen om het voertuig zo veilig mogelijk ter plaatste te brengen. Wat er ook aan de hand is, wat de melding ook is. Als de emoties de overhand nemen en je gaat proberen om 10 seconden eerder ter plaatse te komen, dan neemt de kans op ongevallen nog heel veel meer toe. In de praktijk gaat het te vaak fout. Voorbeeld daarvan is wellicht dat er nu aandacht in de media is voor arrestatieteams, dat er te veel ongelukken gebeuren bij inzetten.

Het feit dat je een dringende taak moet uitvoeren betekent nog niet dat je een "license to kill" hebt.

Tja. Je maakt als chauffeur altijd een afweging. Nummer 1 is dat het veilig moet. Nummer 2 zo snel mogelijk. Ergens is er een grens tussen veilig en onveilig. Hoe verder je onder die grens gaat zitten, hoe langer je onderweg bent. Het beste is dus om altijd vlak onder die grens te zitten. Dan ben je erg snel en veilig. Maar als je probeert om steeds onder die grens te blijven hoeft er maar weinig te gebeuren om net een keertje boven die grens uit te komen.

Wat vaak het probleem is, is dat de hoogwerker gestationeerd staat op de grotere kazernes. De chauffeurs leren niet alleen rijden met een hoogwerker, maar ook met de TS, het natuurvoertuig, de haakarmbakwagens, de HV en alle andere spullen. De chauffeur heeft veel tijd nodig voordat hij al die voertuigen goed kent. Zeker met een natuurvoertuig en een hoogwerker is het belangrijk veel te oefenen. Maar omdat er soms een auto of 10 in die kazerne staan is de opleiding voor 1 specifiek voertuig vaak minder goed als wanneer de hoogwerker op een post zou staan waar verder alleen nog 1 TS staat.

Wanneer men voor een prio 1 melding in de hoogwerker stapt heeft men vaak al veel aan 't hoofd. Je bent onderweg naar een inzet waarop je je moet voorbereiden, iets wat voor jou ongetwijfeld niet vreemd klinkt. Het gebeurd nog te vaak dat chauffeurs denken dat ze met de standaard TS rijden, daar rijden ze immers het meeste in. Het verschil is bij een hoogwerker als je denkt 'mwoah, dit kan nog wel' dan kan 't dus niet, en bij een TS is men vaak te bang en kan er meer dan men denkt. Het is dan ook best wel begrijpelijk dat er, onder de druk van de inzet en de vaak lage rijervaring van dat voertuig, zo nu en dan een hoogwerker op z'n kant gaat. Das erg zonde en kostbaar, maar om 't te voorkomen moet er wel een hoop veranderen.

Te denken valt bijvoorbeeld aan het opleiden van chauffeurs die alleen de Hoogwerker mogen rijden. Dit zou je kunnen combineren met terrein rijden met een 4x4 voertuig wanneer deze aanwezig is, immers moet daarmee ook voorzichtiger gedaan worden in de bochtjes. Het probleem is echter wel dat dat meer opleidingen kost, en daarmee meer geld en dat de chauffeur niet meer universeel inzetbaar is. En dat is iets wat veel korpsen toch graag willen.

Een andere oplossing is om de hoogwerker te stationeren op een kleinere kazerne waar bijvoorbeeld alleen een TS staat. Voordeel is wat meer uitrukken voor de betreffende vrijwillige kazerne. En de inzittende hebben meer tijd om met het voertuig te trainen. Het grote nadeel is echter dat het voertuig dan niet meer zo snel is in het grotere dorp of stad waar de hoogwerker eerst stond, en waar dus ook de meeste inzetten zijn.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens