Ik schrik een beetje van deze redenering.
Wat er ook aan de hand is, een bestuurder van een voertuig wat OGS mag voeren moet in staat zijn om emoties te beheersen om het voertuig zo veilig mogelijk ter plaatste te brengen. Wat er ook aan de hand is, wat de melding ook is. Als de emoties de overhand nemen en je gaat proberen om 10 seconden eerder ter plaatse te komen, dan neemt de kans op ongevallen nog heel veel meer toe. In de praktijk gaat het te vaak fout. Voorbeeld daarvan is wellicht dat er nu aandacht in de media is voor arrestatieteams, dat er te veel ongelukken gebeuren bij inzetten.
Het feit dat je een dringende taak moet uitvoeren betekent nog niet dat je een "license to kill" hebt.
Tja. Je maakt als chauffeur altijd een afweging. Nummer 1 is dat het veilig moet. Nummer 2 zo snel mogelijk. Ergens is er een grens tussen veilig en onveilig. Hoe verder je onder die grens gaat zitten, hoe langer je onderweg bent. Het beste is dus om altijd vlak onder die grens te zitten. Dan ben je erg snel en veilig. Maar als je probeert om steeds onder die grens te blijven hoeft er maar weinig te gebeuren om net een keertje boven die grens uit te komen.
Wat vaak het probleem is, is dat de hoogwerker gestationeerd staat op de grotere kazernes. De chauffeurs leren niet alleen rijden met een hoogwerker, maar ook met de TS, het natuurvoertuig, de haakarmbakwagens, de HV en alle andere spullen. De chauffeur heeft veel tijd nodig voordat hij al die voertuigen goed kent. Zeker met een natuurvoertuig en een hoogwerker is het belangrijk veel te oefenen. Maar omdat er soms een auto of 10 in die kazerne staan is de opleiding voor 1 specifiek voertuig vaak minder goed als wanneer de hoogwerker op een post zou staan waar verder alleen nog 1 TS staat.
Wanneer men voor een prio 1 melding in de hoogwerker stapt heeft men vaak al veel aan 't hoofd. Je bent onderweg naar een inzet waarop je je moet voorbereiden, iets wat voor jou ongetwijfeld niet vreemd klinkt. Het gebeurd nog te vaak dat chauffeurs denken dat ze met de standaard TS rijden, daar rijden ze immers het meeste in. Het verschil is bij een hoogwerker als je denkt 'mwoah, dit kan nog wel' dan kan 't dus niet, en bij een TS is men vaak te bang en kan er meer dan men denkt. Het is dan ook best wel begrijpelijk dat er, onder de druk van de inzet en de vaak lage rijervaring van dat voertuig, zo nu en dan een hoogwerker op z'n kant gaat. Das erg zonde en kostbaar, maar om 't te voorkomen moet er wel een hoop veranderen.
Te denken valt bijvoorbeeld aan het opleiden van chauffeurs die alleen de Hoogwerker mogen rijden. Dit zou je kunnen combineren met terrein rijden met een 4x4 voertuig wanneer deze aanwezig is, immers moet daarmee ook voorzichtiger gedaan worden in de bochtjes. Het probleem is echter wel dat dat meer opleidingen kost, en daarmee meer geld en dat de chauffeur niet meer universeel inzetbaar is. En dat is iets wat veel korpsen toch graag willen.
Een andere oplossing is om de hoogwerker te stationeren op een kleinere kazerne waar bijvoorbeeld alleen een TS staat. Voordeel is wat meer uitrukken voor de betreffende vrijwillige kazerne. En de inzittende hebben meer tijd om met het voertuig te trainen. Het grote nadeel is echter dat het voertuig dan niet meer zo snel is in het grotere dorp of stad waar de hoogwerker eerst stond, en waar dus ook de meeste inzetten zijn.