Laten we als eerste blij zijn dat er geen gewonden of erger gevallen zijn.
Als ik het topic zo lees vind ik sommige reacties jammer, frustratie springt er letterlijk uit.
Onderzoek afwachten met betrekking tot de oorzaak, meer kunnen we niet doen we zijn er niet bij geweest toen het gebeurde.
Onderstaande zin kwam ik tegen in dit topic, en op zich heeft de schrijver ervan best wel een punt, los er van of dit de oorzaak is!
Als je te hard rijdt neem je een bewust risico en in zekere zin kies je er dan inderdaad bewust voor dat je het risico neemt dat je ook omgaat. Een ongeoorloofd risico neem je dan waarbij je je collega ook nog eens in gevaar brengt.Zijn we ons bewust van de risico's die we lopen?
Maken we bewust een keuze om "te snel" of "te hard" te rijden of ontstaat deze keuze onbewust maar gevoed door een bewuste keuze van cijfertjes qua opkomsttijden en rijtijden die al sinds jaar en dag spelen en opgelegd worden van hogerhand.
Als er immers maar vaak genoeg gezegd wordt dat bijvoorbeeld de tijden niet gehaald worden zal men sneller geneigd zijn om op de max van het kunnen van mens en machine te gaan werken want dan hebben we er alles aan gedaan om de tijden te halen en ligt het niet aan ons.
vanuit het verleden zijn er ook voorbeelden bekend dat korpsen onderling nog al wat strijd hadden wie ergens als eerste kon zijn waarbij er soms op een bepaald gebeid met die 2 korpsen gelijktijdig werd uitgerukt om na een bepaalde periode te kunnen zien wie er echt sneller was..
Iets wat maar al te vaak de oorzaak was om alles op alles te zetten er vooral sneller te zijn dan de andere met de nodige risico's van dien.
Voor alle chauffeurs ( en andere functies) en ik denk dat ze het al wel weten.. wees je bewust van de risico's die je neemt en vooral waarom je ze neemt en wegen ze af tegen het resultaat.