Ervaring opdoen/werken op de zorgambulance

Auteur Topic: Ervaring opdoen/werken op de zorgambulance  (gelezen 5361 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SanderAMV

  • AMV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Gepost op: 20 augustus 2013, 18:18:08
Hallo,

Ik heb een vraag over het opdoen van ervaring als beginnend verpleegkundige en over het werken als verpleegkundige op de zorgambulance, met name in de regio Amsterdam/Kennemerland
Voordat ik mijn daadwerkelijke vraag stel zal ik proberen een achtergrond te schetsen over mij en het waarom van deze vraag.
Zoals ik al zei ben ik beginnend verpleegkundige, om precies te zijn een (bijna) AMV'er bij de Landmacht. Ik heb bij de Landmacht al meerdere jaren ervaring als ziekenautochauffeur en gewondenverzorger.
Hierdoor heb ik een interesse in de ambulancehulpverlening en zou in de toekomst graag in dit werkveld willen werken. Echter herken ik bij mijzelf een ervaringstekort. Ik wil niet in dezelfde valkuil stappen zoals vele van mijn collega's doen en denken dat ik met de AMV opleiding gelijk de ambulance op kan.
Nu zag ik bij Ambulance Amsterdam een vacature langskomen voor verpleegkundige op de zorgambulance. Dit leek mij leuk om naast mijn werk/opleiding bij Defensie te doen. Daarnaast moet ik aan een aantal uren per jaar zien te komen waarbij ik daadwerkelijk patiëntencontact heb om enigszins gekwalificeerd te blijven.
Mijn vraag is tweeledig en ik hoop dat hier mensen zijn die deze voor mij zouden kunnen beantwoorden.

1: Is dit een goed startpunt om te beginnen met het opdoen van ervaring als verpleegkundige? (ervaring, klinische blik, zelfstandigheid)
2: Ik weet nog niet zo goed wat het werken als verpleegkundige op de zorgambulance precies omhelst. Ook na het lezen van de informatie die AA geeft is mij dit nog niet helemaal duidelijk. Misschien dat   iemand die hier werkt of mee werkt antwoord op zou kunnen geven? Mijn intentie is in ieder geval AA ook aan te schrijven.

Alvast bedankt voor de reacties.

Sander

Ps: als dit op de verkeerde plek staat hoor ik het ook graag


-voormalig ZAU chauffeur Landmacht  -verpleegkundige niv 4  -AMV


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2013, 20:19:58
Hoe wil jij dit organiseren in het licht van je werk bij defensie. Wil jij dit vanuit je PTW uren gaan doen?

Gewoon een vraag omdat dit medebepalend kan zijn voor je werk op de zorgambulance.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


SanderAMV

  • AMV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #2 Gepost op: 20 augustus 2013, 20:26:44
Voorlopig kan ik alleen nog maar in de weekenden. PTW kan ik pas doen als ik klaar ben met de ADK's (maart)
-voormalig ZAU chauffeur Landmacht  -verpleegkundige niv 4  -AMV


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #3 Gepost op: 20 augustus 2013, 20:55:47
Dag SanderAMW,

Over de vraag of je relevante ervaring op doet als verpleegkundige op de zorgambulance. Ik heb zelf verschillende banen en ervaringen opgedaan omdat ik net zoals jou de ambitie heb om ambulanceverpleegkundige te worden. Ik heb ook stage gelopen bij de ambulancedienst (zelfstandig besteld vervoer doen) en later ook in dienst van een ambulancedienst gewerkt op de zorgambulance.

Op zich doe je ervaring op in de omgang en communicatie met patiënten, alleen denk dat het niet echt aansluit in jouw ambitie (richting AVpk) wbt je klinische blik en zelfstandigheid. Ook niet wat betreft je vaardigheden (het is niet echt een beroep waar je veel technisch handelt).

Een gemiddelde dag die ik heb gehad als verpleegkundige op een zorgambulance:

Ik kwam aan op de post en deed mijn kleding aan en je meldde je aan bij de MKA. Dan was het wachten op een oproep. Dat konden hele korte ritten zijn, bijvoorbeeld tussen ziekenhuizen in dezelfde stad. Maar soms waren er ook ritten die langer duurden (soms zelfs meerdere uren).

De patiënten die je ophaalt kunnen van huis naar ziekenhuis moeten worden vervoert (en andersom natuurlijk), of van ziekenhuis naar ander ziekenhuis (in enkele gevallen naar het Hospice). Het is vooral een functie van begeleiding, weinig tot niet handelen. Mogelijk het aansluiten van zuurstof, maar voor de rest heb ik weinig tot geen handelingen verricht.

Wat wel belangrijk is de overdracht naar een ander ziekenhuis.

Denk dat het ook belangrijk dat het niet als opstap naar de functie van ambulanceverpleegkundige wordt gezien, ook al werk je binnen dezelfde organisatie.

Hoop dat ik je een beetje wijzer heb gemaakt en anders hoor ik het wel

gr senseihomer


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #4 Gepost op: 22 augustus 2013, 11:42:45
Citaat van: SanderAMV link=msg=1193772 date=1377023204
Voorlopig kan ik alleen nog maar in de weekenden. PTW kan ik pas doen als ik klaar ben met de ADK's (maart)
In het weekeinde overdag rijdt er 1 auto, en op zaterdag nog 1 late, dus heel veel diensten zul je niet kunnen doen dan, de nachtdiensten zijn geplande zorg.
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


SanderAMV

  • AMV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #5 Gepost op: 22 augustus 2013, 16:02:36
Bedankt voor de reacties.
Het is mij duidelijk geworden dat dit in ieder geval niet in overeenstemming is met wat ik nodig denk te hebben en wat ik wil. Het is dus geen optie.
Op zoek naar een andere optie dus. Ziekenhuis?

P.S.: vandaag weer een les SOSA/ambulanceverpleegkundige gehad (casussen, rapid extrication), erg leuk
-voormalig ZAU chauffeur Landmacht  -verpleegkundige niv 4  -AMV


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2013, 16:06:42
Citaat van: SanderAMV link=msg=1194277 date=1377180156
Bedankt voor de reacties.
Het is mij duidelijk geworden dat dit in ieder geval niet in overeenstemming is met wat ik nodig denk te hebben en wat ik wil. Het is dus geen optie.
Op zoek naar een andere optie dus. Ziekenhuis?

P.S.: vandaag weer een les SOSA/ambulanceverpleegkundige gehad (casussen, rapid extrication), erg leuk

Mijn advies zou inderdaad zijn om in een ziekenhuis te gaan werken in de weekenden. Misschien als oproepkracht in een pool zodat je op diverse afdelingen een kijkje kunt nemen. Verder heel kritisch kijken naar je PTW-traject als het zover is. Er zijn natuurlijk genoeg interessante partnerziekenhuizen van defensie. Daarnaast kun je volgens mijn informatie ook PTW'en buiten de partnerziekenhuizen.

Succes!

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.