1.) Indien er een lift aanwezig is, zo ja is deze lift dusdanig van grote dat deze dan diep genoeg is om een brancard horizontaal te bergen.
Veel liften zijn namelijk niet diep genoeg, verdiep jij je daar maar eens in.
2.) Dus omdat de kans klein is dat 2 of meer woningen tegelijkertijd in brand staan is een RV overbodig, en die rookmelder sinds wanneer is deze verplicht in flatwoningen en sinds wanneer is een rookmelder onfeilbaar ?
Verdiep je aub eens in het Bouwbesluit en de Brandveiligheid verordeningen voordat je deze onzin uitroept. Een redvoertuig heeft bij bijna geen enkele bebouwing een opkomstnorm, muv woningen boven winkels (oud bouw), portiekbouw (één gezamenlijke vluchtweg niet via de buitenlucht) en oude vooroorlogse etage woningen met slechte brandwerendheid onderling tussen de etages.
Voor flat woningen is nergens een redvoertuig noodzakelijk, volgens de regelgeving. (ook niet bij kleine of te korte liften!)
De assistentie taak aan ambulance is nergens omschreven, en de opkomstijd is niet genormeerd. Dat de brandweer vandaag de dag deze taak heeft gekregen (of genomen) wil niet zeggen dat er dan ook een opkomst norm voor is.(als een ambulance er 15 min over mag doen, heeft het geen nut dat het RV er eerder is). Het ambulancepersoneel beoordeeld de noodzaak voor horizontaal transport.
Jammer dat je de feiten niet kent, maar het is nu eenmaal zo.
Als je dat allemaal onderbrengt in HaakArmBakken, heb je naast een TS alleen een HA nodig.
Een ongeveer gelijk concept is al eens 30 jaar gelden uitgewerkt (ORBIT systeem.
http://www.f-sim.de/?p=2324 ).
Een basis voertuig met RV mogelijkheid kon afhankelijk van de melding verschillende containers koppelen aan het voertuig, Brand/THV/OGS, etc. Nooit van de grond gekomen, denk dat het idee goed is maar de uitvoering in de praktijk zal aantonen dat het niet efficient en niet werkbaar is.
Welk buitenlands corps had ook al weer een soort bobcat met een AL erop gemonteerd? en dat werd vervoerd op een HAB
Brandweer Kopenhagen. Niet omdat het haakarm systeem zo handig is, maar het is een kompakte ladder die niet zelf snel naar het incident kan rijden. Wordt voornamleijk ingezet in de oude binnenstad bij slecht bereikbare objecten voor normale redvoertuigen.
ik woon niet in een flat en mijn huis heeft geen balkon.
Tot 7 m (dacht ik???) hoogte gaat men er vanuit dat de ladder van de TS voldoende is om de bewoners van (bijv. eengezinswoningen) bij een afgesloten vluchtweg via de binnentrap te kunnen redden. Daarboven moet gewoon de bouw dusdanig zijn dat er een tweede vluchtweg is. Ben niet meer helemaal thuis in de materie maar dat kunnen anderen die er nog dagelijks mee bezig zijn wel aanvullen, of corrigeren.