Groei aantal vluchten traumahelikopter

Auteur Topic: Groei aantal vluchten traumahelikopter  (gelezen 59822 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #20 Gepost op: 18 augustus 2013, 17:23:56
Citaat van: Hunter link=msg=1192945 date=1376818093
Ik noem slechts één voorbeeld, laat ik het anders verwoorden. Dus jij wilt beweren dat een chirurg nooit ter plekke is ingezet voor een taak die een verpleegkundige niet kon uitvoeren?

Kun je proberen om zulke retorische vragen te vermijden?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #21 Gepost op: 18 augustus 2013, 17:26:58
Citaat van: senseihomer link=msg=1193003 date=1376830239
Expert, Nee er is nog nooit een onderzoek geweest naar de meerwaarde van ambulancehulpverlening tov taxi-vervoer, maar zoals de post van 024 wel laat zien is er wel onderzoek gedaan naar de meerwaarde van het MMT binnen de prehospitale hulpverlening binnen Nederland.

Buiten dat ik zeker wel meerwaarde zie, in bepaalde gevallen, van het MMT. Vind ik het wel te simpel om haar reactie (incl wetenschappelijk onderzoek) te weerleggen met zo`n opmerking

Zoals onderzoek gedaan moet worden naar de effectiviteit van handelingen, complicaties, inzetcriteria enzovoorts, moet dit toch ook gelden voor het MMT?
Ik ben dan ook enorm benieuwd naar de uitkomsten naar de redenen waarom de MMT inzetten zo explosief zijn gestegen, MMT lobby tamboereert wel cijfers rond maar onderzoekt die niet. Niet echt academisch van aard....
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #22 Gepost op: 18 augustus 2013, 17:44:42
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1193056 date=1376839618
Ik ben dan ook enorm benieuwd naar de uitkomsten naar de redenen waarom de MMT inzetten zo explosief zijn gestegen, MMT lobby tamboereert wel cijfers rond maar onderzoekt die niet. Niet echt academisch van aard....

De media kladdert het ook gewoon op papier zonder te vragen waarom men niet kan verklaren dat het aantal uitrukken sneller aan het uitbreiden is dan gonorroe tijdens de introductieweken van de universiteit in Groningen.

Men vraagt de anesthesioloog ook niet om een nadere toelichting op zijn uitspraak dat ze er steeds beter in slagen meer levens te redden.

Ze benoemen wel het nieuwe protocol inzetcriteria dat per 1 juli 2013 is ingegaan. Een beetje journalist kan het topic hier vinden, als ik het niet verkeerd heb waren het daar vooral ambulancemedewerkers die vraagtekens hebben gezet bij een aantal nieuwe criteria.


FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #23 Gepost op: 18 augustus 2013, 17:47:33
Citaat van: Thor link=msg=1192899 date=1376811657
Het aantal annuleringen van vluchten, waarbij de komst van een trauma-arts bij nader inzien niet noodzakelijk blijkt,  is volgens directeur Renate Verheul juist bij de meeste centra stabiel.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die cijfers, helaas worden die niet genoemd. Iemand enig idee?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #24 Gepost op: 18 augustus 2013, 19:08:15
Citaat van: FP924 link=msg=1193062 date=1376840853
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die cijfers, helaas worden die niet genoemd. Iemand enig idee?

Cijfers uit 2010 van het Nijmeegse team. Als het aantal annuleringen sinds 2010 stabiel is gebleven dan zal het momenteel nog steeds rond de 50% liggen. Ik neem aan als er sprake geweest was van een forse reductie in 2011/2012 van het aantal annuleringen het MMT de pers wel had gevonden of recentere cijfers op de website had gezet.

http://azo.nl/mmt/cijfers/


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #25 Gepost op: 18 augustus 2013, 21:50:32
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1193056 date=1376839618
Ik ben dan ook enorm benieuwd naar de uitkomsten naar de redenen waarom de MMT inzetten zo explosief zijn gestegen, MMT lobby tamboereert wel cijfers rond maar onderzoekt die niet. Niet echt academisch van aard....
Er zijn regio's waar het MMT niet gecanceld mag worden als die wordt ingezet door de MKA op basis van de melding, de arts zal altijd ter plaatse komen, of het nu nodig is of niet. En aangezien er regio's zijn die de MMT heli al bij het minste of geringste inzetten kan ik mij voorstellen dat de vluchten explosief stijgen. Daarbij komt dat tegenwoordig de centralisten op de MKA vaak niet meer van de ambu komen maar elders uit de gezondheidszorg(thuiszorg, verpleeghuis, psychiatrie), als het maar verpleegkundigen zijn( wettelijk gezien), en dus ook eerder een MMT primair inzetten ............ :(
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #26 Gepost op: 19 augustus 2013, 08:51:06
Citaat van: 0345 eo link=msg=1192983 date=1376825775
Haha... werkelijk waar... Al zeer geruime tijd lees ik dit forum mee. Best sneu, om iedere keer af te schieten op het MMT door 024. Eentonig ook. Zijn het niet de kosten.. dan zijn het wel de werkzaamheden. Het houdt niet op  O0. Persoonlijk getroffen lijkt het. Als je pas echt een goede discussie wilt, ga dan eerst eens de meerwaarde van ambulancezorg en de bijhorende werkzaamheden onderzoeken (ben ik werkzaam). Hier is namelijk niets over te vinden. De kosten zijn vele malen hoger dan het MMT (0,03% van de totale kosten in de gezondheidszorg gaat naar het MMT). Ja, daar gaan we echt kapot aan! De beschreven casus hieronder... beetje jammer van jouw reactie, zeker als je er niet bij betrokken was. Ik kan je wel in contact brengen met de patiënt eventueel. Hij kan je wel wat vertellen over MMT werkzaamheden.  ;)

Fijne zondag verder.

Ik ben met je eens dat het best eentonig is, aangezien ik al diverse malen vragen heb gesteld over de mobiele medische teams. Aangezien je al geruime tijd meeleest ben je waarschijnlijk ook op de hoogte dat er MMT-artsen of beleidsmedewerkers van een MMT lid worden van het forum. Over het algemeen kan je stellen dat men geen inhoudelijke antwoorden wenst te geven maar inzet om het gespreksonderwerp te veranderen.

Mogelijk kan jij mij een aantal antwoorden geven, indien ik bevredigende antwoorden krijg ben jij ook verlost van mijn sneue, eentonige gezeur.

1. Onlangs zocht de Reddingsbrigade de media vanwege de hoge sterftecijfers onder zwemmers in de afgelopen maanden. In het nieuwsbericht over de onverklaarbare stijging van MMT-vluchten gebruikt men ook het argument dat de stijging te maken kan hebben met het hoge aantal drenkelingen. Als beide organisaties de waarheid spreken komt het er op neer dat de MMT's aanwezig zijn geweest bij al deze incidenten echter heeft het er niet voor kunnen zorgen dat de drenkelingen nog in leven zijn.

Mijn vragen:

1 a) Waarom moet er primair een MMT worden ingezet bij de melding persoon te water?

1 b) Is de Nederlandse ambulancedienst in staat om een reanimatie op te starten zodra de brandweer of reddingsbrigade een drenkeling uit het water heeft gehaald? Indien ja, is het aannemelijk dat de uitkomst voor het slachtoffer in positieve zin zal stijgen als het MMT de reanimatiepoging op zal starten?

2) Nederland is een klein land, beschikt over hoger opgeleide ambulanceverpleegkundigen, de afstanden naar een ziekenhuis zijn relatief kort, de terreingesteldheid in Nederland kent geen bergen, woestijnen of afgelegen gebieden vergeleken met landen zoals bijv. de USA. Tevens wordt de helikopter in Nederland nauwelijks gebruikt voor het transport van patienten, iets wat in andere landen wel wordt gedaan om de transporttijd van ongevalslocatie naar traumacentrum drastisch te reduceren.

Is het juist dat men vanwege de bovenstaande redenen geen gebruik kan of mag maken van de gunstige cijfers uit Amerikaanse onderzoeken?

3) Onder andere de onderzoeken van Ringburg et al., Frankema et al. en het door mij aangehaalde onderzoek van De Jongh et al. hebben een overkomst. De kans op overlijden binnen maand blijft ongeveer gelijk ongeacht of er een heli MMT is ingezet. De laatst genoemde studie toont aan dat indien het MMT wel ingezet wordt er een forse stijging is te zien van het aantal intubaties. Het ter plaatse intuberen zorgt wel voor een langere OST (on scene time) en zal mogelijk bijdragen dat het slachtoffer niet ter plaatse zal komen te overlijden echter is de kans op overlijden binnen een maand vergelijkbaar met een "scoop and run" inzet van de ambulancedienst waarbij er geen intubatie heeft plaats gevonden.

Is het bovenstaande juist. Indien ja, dient er een grondige evaluatie plaats te vinden waarbij de primaire vraag is of de gemaakte kosten van MMT inzet in Nederland wel te rechtvaardigen zijn?

4) In de UK is een groot onderzoek uitgevoerd door de NHS. Zij hebben de Britse traumazorg vergeleken met de Amerikaanse. Een conclusie is dat een goed getrainde paramedic (critical care paramedic) de kans op overleving met ongeveer 5% kan laten stijgen vergeleken met EMS. De inzet van een arts zorgt voor een verbetering van 6%.

Aangezien we in Nederland beschikken over hoger opgeleide ambulanceverpleegkundigen kan je stellen dat je door de reguliere ambulance inzet al op of boven het niveau zit van de critical care paramedics. Is het logisch om aan te nemen dat het MMT kan zorgen dat de kans op overleving dramatisch zal toenemen als je het vergelijkt met de zorg die een ambulanceverpleegkundige kan bieden, terwijl de NHS concludeert dat de prognose in zowel de USA als UK amper met 1% toegenomen is?

5) Is het niet opvallend dat in het nieuwsartikel niemand de link legt tussen het nieuwe protocol met inzetcriteria terwijl meerdere mensen op het forum er wel rekening mee houden dat het een verklaring kan zijn voor de plotselinge stijging van het aantal inzettten?

Fijne maandag verder.


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #27 Gepost op: 19 augustus 2013, 10:41:26

Citaat
4) In de UK is een groot onderzoek uitgevoerd door de NHS. Zij hebben de Britse traumazorg vergeleken met de Amerikaanse. Een conclusie is dat een goed getrainde paramedic (critical care paramedic) de kans op overleving met ongeveer 5% kan laten stijgen vergeleken met EMS. De inzet van een arts zorgt voor een verbetering van 6%.

Aangezien we in Nederland beschikken over hoger opgeleide ambulanceverpleegkundigen kan je stellen dat je door de reguliere ambulance inzet al op of boven het niveau zit van de critical care paramedics. Is het logisch om aan te nemen dat het MMT kan zorgen dat de kans op overleving dramatisch zal toenemen als je het vergelijkt met de zorg die een ambulanceverpleegkundige kan bieden, terwijl de NHS concludeert dat de prognose in zowel de USA als UK amper met 1% toegenomen is?

slechts 1 van de vele voorbeelden van appelen met peren vergelijken in dit topic.. Niet alle onderzoeken die uitgevoerd worden zijn extrapoleerbaar naar bijvoorbeeld nederland. Aangezien we in nl beschikken over.. kan je stellen dat... Waar staat een onderzoek dat een nederlandse ambu pleeg vergelijkt met een critical care paramedic als je die vergelijking wil maken?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #28 Gepost op: 19 augustus 2013, 10:58:35
Citaat van: Bart v Wijk link=msg=1193221 date=1376901686
slechts 1 van de vele voorbeelden van appelen met peren vergelijken in dit topic.. Niet alle onderzoeken die uitgevoerd worden zijn extrapoleerbaar naar bijvoorbeeld nederland. Aangezien we in nl beschikken over.. kan je stellen dat... Waar staat een onderzoek dat een nederlandse ambu pleeg vergelijkt met een critical care paramedic als je die vergelijking wil maken?

Waarom is het appelen met peren vergelijken als ik deze vergelijking maak terwijl de MMT-lobby driftig gebruik maakt van onderzoeken uit de USA waar sprake is van totaal andere omstandigheden, zoals grotere afstanden tot een traumacentrum. Er bestaat geen recente evaluatie van de Nederlandse situatie, ondanks dat er in de afgelopen 14 jaar nachtvluchten bij zijn gekomen, het aantal inzetten steeds verder toeneemt, er plannen zijn om buiten op straat een thoracatomie te gaan uitvoeren, etc. Het is het allemaal gebaseerd op veronderstellingen of men gebruikt wetenschappelijk bewijs dat het in de woestijn van Nevada en op de Schotse hoogvlakte ook werkt.

Een Nederlandse ambulanceverpleegkundige is niet te vergelijken met een ambulancehulpverlener met EHBO diploma. Het gaat om hoger opgeleide verpleegkundigen die voorbehouden handelingen mogen en kunnen verrichten. Critical Care Paramedics mogen dat ook.

Voorts stel ik helemaal niet dat er sprake is van een onderzoek dat een Nederlandse ambulanceverpleegkundige vergelijkt met een CCP. Ik stel namelijk een vraag of het logisch is te veronderstellen dat een MMT-team (arts) in Nederland een enorme verbetering kan realiseren ten opzichte van de Nederlandse ambulanceverpleegkundige, daar men in andere landen er niet in slaagt om een groter verschil te maken dan amper 1% indien men de inzet van artsen vergelijkt met de inzet van CCPs.


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #29 Gepost op: 19 augustus 2013, 11:03:23
Je kan het ook anders bekijken 024: ze halen 20% betere resultaten tov de CCP's.  :P