Groei aantal vluchten traumahelikopter

Auteur Topic: Groei aantal vluchten traumahelikopter  (gelezen 59806 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #30 Gepost op: 19 augustus 2013, 11:05:20
Citaat van: Loekie link=msg=1193229 date=1376903003
Je kan het ook anders bekijken 024: ze halen 20% betere resultaten tov de CCP's.  :P

Wie zijn "ze".


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #31 Gepost op: 19 augustus 2013, 11:09:45
Citaat van: 024 link=msg=1193232 date=1376903120
Wie zijn "ze".
De artsen, 024. Het is maar hoe je de cijfers bekijkt, interpreteert en brengt. Verder wil ik met deze interpretatie geen afbreuk doen van je kritische houding.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #32 Gepost op: 19 augustus 2013, 11:30:11
Ik zat ook nog even na te denken en heb hier en daar even rondgevraagd. Is de invoering van ProQ & A op de meldkamer ook geen oorzaak voor de toename voor het aantal vluchten i.c.m. de nieuwe drempelverlagende inzetcriteria. In Rotterdam-Rijnmond wordt gewerkt met ProQ & A en dit is ook 1 van de regio's met een traumaheli. Ik heb in ieder geval vanuit het werkveld begrepen dat het aantal ritten toe is genomen met de komst van ProQ & A, wellicht door te trekken naar de heli?

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #33 Gepost op: 19 augustus 2013, 11:33:10
Citaat van: Loekie link=msg=1193233 date=1376903385
De artsen, 024. Het is maar hoe je de cijfers bekijkt, interpreteert en brengt. Verder wil ik met deze interpretatie geen afbreuk doen van je kritische houding.

Dat is natuurlijk altijd met een onderzoek. Het hele probleem met het persbericht is dat er geen enkele onderbouwing wordt gegeven. Er wordt alleen aangegeven dat het MMT levens redt, aldus de geciteerde anesthesioloog... op grond waarvan kun je dat beweren.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


0345 eo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #34 Gepost op: 19 augustus 2013, 12:06:57
Citaat van: ambukampen link=msg=1193139 date=1376855432
Er zijn regio's waar het MMT niet gecanceld mag worden als die wordt ingezet door de MKA op basis van de melding, de arts zal altijd ter plaatse komen, of het nu nodig is of niet. En aangezien er regio's zijn die de MMT heli al bij het minste of geringste inzetten kan ik mij voorstellen dat de vluchten explosief stijgen. Daarbij komt dat tegenwoordig de centralisten op de MKA vaak niet meer van de ambu komen maar elders uit de gezondheidszorg(thuiszorg, verpleeghuis, psychiatrie), als het maar verpleegkundigen zijn( wettelijk gezien), en dus ook eerder een MMT primair inzetten ............ :(

Welke regio is dit?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 19 augustus 2013, 12:08:55
Citaat van: RemRoof link=msg=1193241 date=1376904790
Dat is natuurlijk altijd met een onderzoek. Het hele probleem met het persbericht is dat er geen enkele onderbouwing wordt gegeven. Er wordt alleen aangegeven dat het MMT levens redt, aldus de geciteerde anesthesioloog... op grond waarvan kun je dat beweren.

RemRoof

Enkele maanden geleden heb je een soortgelijke vraag gesteld waarna je antwoord hebt gekregen van een beleidsmedewerkster van een MMT.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=75129.msg1166186#msg1166186

Zelfs de rijksoverheid meent te kunnen volstaan met een foldertje waarin men stelt;

Citaat
Uit onderzoeken blijkt dat in 2010 inzet van de traumahelikopter de levens redde van honderd tot tweehonderd mensen. Inzet tijdens de nacht kan veertig procent toevoegen aan het aantal geredde levens.

Ik vind het niet vreemd dat een MMT arts zich ook niet meer gebonden voelt om de moeite te nemen iets te onderbouwen. Waarom zou hij het moeten doen als je simpel iets kan beweren en iedereen het voor zoete koek slikt.

De rijksoverheid;

a) neemt niet de moeite om te vermelden uit welke onderzoeken het blijkt;
b) weet schijnbaar niet , ondanks dat ze schijnbaar in bezit zijn van de onderzoeken, of het gaat om 101 geredde levens of 199 gerede levens in 2010;
c) stelt dat inzet tijdens de nacht veertig procent kan toevoegen, echter als 40% zou kunnen dan zou 0% of 80% ook kunnen.

Misschien hebben diverse forumleden wel gelijk dat ik eentonig aan het zeuren ben of hier alleen maar lid ben om gal te spugen op het MMT. Ik blijf echter van mening dat ongeveer alles rondom de MMT's vaag is en blijft.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #36 Gepost op: 19 augustus 2013, 12:25:26
Citaat van: 024 link=msg=1193251 date=1376906935
De rijksoverheid;

a) neemt niet de moeite om te vermelden uit welke onderzoeken het blijkt;
b) weet schijnbaar niet , ondanks dat ze schijnbaar in bezit zijn van de onderzoeken, of het gaat om 101 geredde levens of 199 gerede levens in 2010;
c) stelt dat inzet tijdens de nacht veertig procent kan toevoegen, echter als 40% zou kunnen dan zou 0% of 80% ook kunnen.

Aangezien niemand op dit forum dit soort vragen blijkbaar kan beantwoorden, lijken het mij mooie vragen voor diezelfde overheid.  Het is namelijk geen exclusief voorrecht van journalisten om (kritische) vragen te stellen aan de overheid.  Dat geldt natuurlijk ook voor de vragen die door anderen in dit topic worden gesteld.

Het is dat ik niet ter zake kundig ben, anders had ik met alle plezier een vragenlijstje gestuurd naar de diverse instantie. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #37 Gepost op: 19 augustus 2013, 15:33:40
Citaat van: Bart v Wijk link=msg=1193221 date=1376901686
slechts 1 van de vele voorbeelden van appelen met peren vergelijken in dit topic.. Niet alle onderzoeken die uitgevoerd worden zijn extrapoleerbaar naar bijvoorbeeld nederland. Aangezien we in nl beschikken over.. kan je stellen dat... Waar staat een onderzoek dat een nederlandse ambu pleeg vergelijkt met een critical care paramedic als je die vergelijking wil maken?

Mooi afstudeeronderwerp  :) ;)

Daar is nog nooit diepgaand vergelijkend onderzoek naar gedaan, alhoewel men mbt die beroepsgroepen op papier al de competenties, taken, vaardigheden en bijbehorende eisen met elkaar kan vergelijken. Die zijn nl. genoegzaam bekend.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #38 Gepost op: 19 augustus 2013, 15:40:54
Citaat van: zwelgje link=msg=1193262 date=1376907926
Aangezien niemand op dit forum dit soort vragen blijkbaar kan beantwoorden, lijken het mij mooie vragen voor diezelfde overheid.  Het is namelijk geen exclusief voorrecht van journalisten om (kritische) vragen te stellen aan de overheid.  Dat geldt natuurlijk ook voor de vragen die door anderen in dit topic worden gesteld.

Het is dat ik niet ter zake kundig ben, anders had ik met alle plezier een vragenlijstje gestuurd naar de diverse instantie. :)

Beroep doen op de Wet Openbaarheid van Bestuur, duurt even maar dan krijg je ook gedegen antwoord  ;) :)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #39 Gepost op: 19 augustus 2013, 17:35:31
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1193305 date=1376919654
Beroep doen op de Wet Openbaarheid van Bestuur, duurt even maar dan krijg je ook gedegen antwoord  ;) :)

Het is allemaal te veel gedoe. Jij bent toch een ervaren ambulanceverpleegkundige? Ik stel het op prijs als ik gewoon een paar antwoorden kan krijgen. Wat is nu precies je probleem bij een persoon te water.

Ik stel het mij voor dat een burger 112 belt om te melden dat er een persoon te water is geraakt. Ik begrijp heel goed dat ze dan politie, ambulance en brandweer sturen. Ik neem aan dat jij in de ambulance stapt en je chauffeur de zwaailichten en sirene aanzet. Jullie komen ter plaatste, jij trekt je handschoentjes aan en gaat een beetje  lopen ouwehoeren met je brandweer- en politievrienden die ook staan te kijken of er iemand uit het water wordt gehaald door de zwemmende brandweerlieden. Je chauffeur zet misschien al de EHBO-koffer, defibrillator en de zuurstoffles klaar en gaat dan naast je staan met de handen in de zak.

Is je probleem dat het jou en je chauffeur niet lukt om met de handen in de zak te staan en het fijner is als de dokter met de helikopter komt om je voor te doen hoe je met de handen in de zak staat?

Het kan ook dat de brandweer iemand uit het water haalt zonder ademhaling en een hartslag. Je moet dan gaan reanimeren. Ik neem aan dat jij en je chauffeur prima weten hoe je moet reanimeren. Immers als iemand op straat in elkaar zakt komt de helikopter je ook niet helpen. Het grote verschil bij deze reanimatie is dat je slachtoffer nat is. Ik vraag mij dan weer af wat nu precies het probleem is. Lukt het jullie niet om de reanimatie op te starten?