Groei aantal vluchten traumahelikopter

Auteur Topic: Groei aantal vluchten traumahelikopter  (gelezen 59804 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #40 Gepost op: 19 augustus 2013, 19:07:58
Juist 024.

Ambulances in Nederland zijn prima zelfstandig in staat om een reanimatie bij drenkelingen te doen.

Dit soort hulpverleningen zijn bij uitstek mooie propaganda annex fotomomentje voor de heli MMT. Vaak zijn dit langdurige zoekacties, waarbij de pers voldoende tijd heeft om ter plaatse te komen. Staat dan zo mooi als er een heli op staat.

Het grootste percentage overleeft een submersie niet. Dus het is te verwachten dat de heli binnen een bepaalde tijd, de drenkeling ter plaatse aan de ECMO gaat aansluiten. Net zo levensreddend en spectaculair als de thoracotomie op straat......

Hoe maak je jezelf onmisbaar?!

Eerst zorgen dat Ambulancezorg niet om de heli heen kan, dan een mooi propagandapraatje houden over een spectaculaire stijging van inzetten.


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #41 Gepost op: 19 augustus 2013, 20:55:52
Citaat van: Embalage link=msg=1193347 date=1376932078
Het grootste percentage overleeft een submersie niet. Dus het is te verwachten dat de heli binnen een bepaalde tijd, de drenkeling ter plaatse aan de ECMO gaat aansluiten. Net zo levensreddend en spectaculair als de thoracotomie op straat......

Ter plaatse aan de ECMO aansluiten? Hoe bedoel je dit?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #42 Gepost op: 19 augustus 2013, 21:03:50
Citaat van: EM physician link=msg=1193393 date=1376938552
Ter plaatse aan de ECMO aansluiten? Hoe bedoel je dit?

Niet zo moeilijk, met de heli over het Radboud heen vliegen, 50 kilometer slangen aanhaken, doorvliegen naar het Veluwemeer, canules inbrengen en Nijmegen bellen dat ze mogen gaan pompen.

Echter ben ik het verder wel met eens met forumlid Embalage. De helikopter staat leuk voor de foto's in de krant en geeft de burgers een prettig gevoel dat we al het mogelijke doen om iemand het leven te redden. Een hoge prijs voor een fijn gevoel dat verder niets bijdraagt aan het verhogen van de overlevingskans voor het slachtoffer.


Embalage

  • AVP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 155
Reactie #43 Gepost op: 19 augustus 2013, 21:06:30
@ EM Ik bedoel hiermee te zeggen dat heli MMT's altijd redenen verzinnen om de dokter "onmisbaar" te maken op straat. Mobiele ECMO zou ook weer een mooi propagandamiddel kunnen zijn om het MMT te promoten.
Wanneer grijpt er nu eindelijk iemand in, om deze dure hobby van dokters af te schaffen?!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #44 Gepost op: 19 augustus 2013, 21:14:51
Citaat van: EM physician link=msg=1193393 date=1376938552
Ter plaatse aan de ECMO aansluiten? Hoe bedoel je dit?

net zoals het er staat, logisch geredeneerd zou dat best nog kunnen  ;)

Overigens zou het voor de financiering van de ambulancezorg mooi zijn als de ambulancezorg ook eens veel free publicity zou krijgen. Mij hoor je niet zeggen dat dit dan al dan niet door tranentrekkende en subjectieve berichtgeving geëntameerd door non evidence based uitspraken van al dan niet betaalde lobbyisten moet geschieden. Die geluiden hoor ik ook wel eens maar zijn dan weer niet zo evidence based te krijgen, niemand wil geciteerd worden in die materie...
AZN en de beroepsvereniging Ambulancezorg V&VN hanteren een soort isolationistische politiek uit de jaren 20   De grootte van de sector is in vergelijking met de ketenpartners niet zo groot, de importantie van de ambulancezorg en de consequenties daarvan zijn dat echter wel. Ook in de witte sector ziet men dat het gaat om wie de ''grootste mond'' heeft en wie de meeste invloed via bestuur en politiek kan uitoefenen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #45 Gepost op: 19 augustus 2013, 21:31:11
Citaat van: 024 link=msg=1193334 date=1376926531
Het is allemaal te veel gedoe. Jij bent toch een ervaren ambulanceverpleegkundige? Ik stel het op prijs als ik gewoon een paar antwoorden kan krijgen. Wat is nu precies je probleem bij een persoon te water.

Ik stel het mij voor dat een burger 112 belt om te melden dat er een persoon te water is geraakt. Ik begrijp heel goed dat ze dan politie, ambulance en brandweer sturen. Ik neem aan dat jij in de ambulance stapt en je chauffeur de zwaailichten en sirene aanzet. Jullie komen ter plaatste, jij trekt je handschoentjes aan en gaat een beetje  lopen ouwehoeren met je brandweer- en politievrienden die ook staan te kijken of er iemand uit het water wordt gehaald door de zwemmende brandweerlieden. Je chauffeur zet misschien al de EHBO-koffer, defibrillator en de zuurstoffles klaar en gaat dan naast je staan met de handen in de zak.

Is je probleem dat het jou en je chauffeur niet lukt om met de handen in de zak te staan en het fijner is als de dokter met de helikopter komt om je voor te doen hoe je met de handen in de zak staat?

Het kan ook dat de brandweer iemand uit het water haalt zonder ademhaling en een hartslag. Je moet dan gaan reanimeren. Ik neem aan dat jij en je chauffeur prima weten hoe je moet reanimeren. Immers als iemand op straat in elkaar zakt komt de helikopter je ook niet helpen. Het grote verschil bij deze reanimatie is dat je slachtoffer nat is. Ik vraag mij dan weer af wat nu precies het probleem is. Lukt het jullie niet om de reanimatie op te starten?

Op zich allemaal logisch, maar de LPA Commissie , de MMA's incluis, is van mening dat het MMT daar veel beter in is.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #46 Gepost op: 19 augustus 2013, 21:45:36
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1193419 date=1376940671
Op zich allemaal logisch, maar de LPA Commissie , de MMA's incluis, is van mening dat het MMT daar veel beter in is.

Uiteraard, het is ook niet zo lastig om een MMA te overtuigen dat reanimatie heel moeilijk is. Het moet wel een indrukwekkende ervaring zijn voor ambulancebroeders om mee te mogen maken dat de chirurg de mouwen op gaat stropen om eens te laten zien hoe je een potje moet reanimeren.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #47 Gepost op: 19 augustus 2013, 21:52:25
Citaat van: 024 link=msg=1193423 date=1376941536
Uiteraard, het is ook niet zo lastig om een MMA te overtuigen dat reanimatie heel moeilijk is. Het moet wel een indrukwekkende ervaring zijn voor ambulancebroeders om mee te mogen maken dat de chirurg de mouwen op gaat stropen om eens te laten zien hoe je een potje moet reanimeren.

Ik ben dan ook altijd onder de indruk van zo'n ervaring  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #48 Gepost op: 20 augustus 2013, 08:57:58
Waar zijn eigenlijk al onze MMT vrienden? hebben we een keer een topic in hun eigen straatje, zijn in geen velden of wegen te bekennen.....


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #49 Gepost op: 20 augustus 2013, 10:29:24
Citaat van: zwaailamp link=msg=1193530 date=1376981878
Waar zijn eigenlijk al onze MMT vrienden? hebben we een keer een topic in hun eigen straatje, zijn in geen velden of wegen te bekennen.....

Misschien wel op dezelfde plek als onze ambulancevrienden; http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=68118.msg1191276#msg1191276

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=77046.msg1188927#msg1188927