Groei aantal vluchten traumahelikopter

Auteur Topic: Groei aantal vluchten traumahelikopter  (gelezen 60301 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #60 Gepost op: 25 augustus 2013, 17:22:22
Citaat van: rensb link=msg=1195149 date=1377442086
Een voorbeeld is uiteraard ook welkom, maar ik zie graag een langere lijst dan alleen "amputatie". Amputatie komt gelukkig niet al te vaak voor, en als het voorkomt is het zeldzaam dat het een spoedamputatie betreft (die bijvoorbeeld binnen 15 minuten moet gebeuren). Neem de chauffeur van de vrachtwagen. Die lag al 1,5 uur bekneld en toen werd er pas overgegaan op amputatie omdat hij anders teveel bloed zou verliezen.

De heli vliegt meer uit dan dat er amputaties gebeuren. Voor transport naar een ziekenhuis wordt de heli ook niet vaak gebruikt. De arts gaat met de ambulance mee en de heli moet de arts weer oppikken. Dat laatste snap ik wel, de arts in een taxi terugsturen naar de basis kost teveel tijd.
Ik zou zeggen raadpleeg Wikipedia of lees even terug in een van de topics daar staan de nieuwe lijst met inzetcreateria.


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #61 Gepost op: 25 augustus 2013, 18:11:13
De inzet en cancel criteria staan op onderstaande website.

http://www.lnaz.nl/cms/Inzet-_en_cancelcriteria_MMT_-_LNAZ-AZN.pdf


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #62 Gepost op: 25 augustus 2013, 19:08:12
Ik hoef geen inzetcriteria, ik wil een lijstje met dingen die een MMT-arts wél mag en een ambu-VPK niet. Welke acties mag hij/zij meer nemen dan de verpleegkundige.

Tot dusver:
- amputaties uitvoeren
- zwaardere medicatie toedienen
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #63 Gepost op: 25 augustus 2013, 19:21:30
Medicatie (ook zwaardere of hogere doseringen) toedienen kan de (ambulance)verpleegkundige ook. Ik kan wel roepen dat ik dagelijks medicijnen geef (inclusief "zwaardere" of hogere/afwijkende doseringen), in praktijk is het de verpleegkundige die het daadwerkelijk zal gaan toe dienen.

Aan de ambulancedienst zijn artsen verbonden, als zij het protocol aanpassen door hogere doseringen toe te staan of andere medicatie is het geen reden om te beweren dat het alleen kan door een MMT arts te laten komen.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #64 Gepost op: 25 augustus 2013, 19:38:13
Citaat van: 024 link=msg=1195190 date=1377451290
Medicatie (ook zwaardere of hogere doseringen) toedienen kan de (ambulance)verpleegkundige ook. Ik kan wel roepen dat ik dagelijks medicijnen geef (inclusief "zwaardere" of hogere/afwijkende doseringen), in praktijk is het de verpleegkundige die het daadwerkelijk zal gaan toe dienen.

Aan de ambulancedienst zijn artsen verbonden, als zij het protocol aanpassen door hogere doseringen toe te staan of andere medicatie is het geen reden om te beweren dat het alleen kan door een MMT arts te laten komen.

De zwaardere medicijnen of hogere doseringen toedienen vraagt dus enkel en alleen toestemming van een arts. (als de ambulance deze zwaardere medicatie mee heeft) Deze toestemming kan, als ik het goed begrijp, ook telefonisch gegeven worden?

Zijn er cijfers bekent over de aantallen keren dat er zwaardere medicatie is toegedient? Bij hoeveel procent van de inzetten van een MMT gebeurd dit?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #65 Gepost op: 25 augustus 2013, 19:45:24
Citaat van: rensb link=msg=1195196 date=1377452293
De zwaardere medicijnen of hogere doseringen toedienen vraagt dus enkel en alleen toestemming van een arts. (als de ambulance deze zwaardere medicatie mee heeft) Deze toestemming kan, als ik het goed begrijp, ook telefonisch gegeven worden?

Ja.


stuiterbal

  • Ambulancesjouwfeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #66 Gepost op: 25 augustus 2013, 19:52:41
Citaat van: rensb link=msg=1195187 date=1377450492
Ik hoef geen inzetcriteria, ik wil een lijstje met dingen die een MMT-arts wél mag en een ambu-VPK niet. Welke acties mag hij/zij meer nemen dan de verpleegkundige.

Tot dusver:
- amputaties uitvoeren
- zwaardere medicatie toedienen


Ambulanceverpleegkundigen zijn op grond van hun opleiding en ervaring bevoegd om een groot aantal voor de patiëntenzorg noodzakelijke handelingen te verrichten,waaronder een aantal voorbehouden en/of risicovolle handelingen. Deze zijn beschreven
in de Wet BIG en het KB 524 het Landelijk Protocol Ambulancezorg (LPA). Op grond van hun opleiding en ervaring zijn ambulanceverpleegkundigen echter niet bevoegd om handelingen te verrichten die buiten de competentie van de verpleegkundige professie of het raamwerk van het LPA vallen. Zo is een aantal handelingen dat prehospitaal noodzakelijk kan zijn uitgesloten, zoals het onder anesthesie brengen van patiënten met behulp van anesthetica, narcotica en spierverslappers, het toedienen van vasoactieve dan wel inotrope medicatie anders dan in de reanimatiesetting en een aantal invasieve heelkundige ingrepen (chirurgische
luchtweg, amputatie, chirurgische hemostase, sectio of thoracotomie/stomie). Leidraad voor het inzetten van een MMT is dat een aanzienlijke kans aanwezig is op het moeten verrichten van bovengenoemde interventies. Daarnaast zijn ambulanceverpleegkundigen voor een aantal handelingen wel bevoegd,maar kan het zijn dat op grond van opgedane ervaring (exposure) in sommige situaties
niet in redelijkheid te verwachten is dat deze handelingen zonder aanvaardbaar risico op falen en complicaties kunnen worden uitgevoerd. Leidraad voor inzet van een MMT in deze gebieden van overlappende competenties is de kans op het succesvol verrichten van bovengenoemde interventies door assistentie of interventie van het MMT dat meer ervaring heeft met deze specifieke interventies.

Staat in de file...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #67 Gepost op: 25 augustus 2013, 20:04:40
Dan moeten de artsen verbonden aan de ambulancedienst zorgen dat het wel binnen het raamwerk van het LPA valt.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #68 Gepost op: 25 augustus 2013, 20:32:19
Citaat van: stuiterbal link=msg=1195200 date=1377453161

Ambulanceverpleegkundigen zijn op grond van hun opleiding en ervaring bevoegd om een groot aantal voor de patiëntenzorg noodzakelijke handelingen te verrichten,waaronder een aantal voorbehouden en/of risicovolle handelingen. Deze zijn beschreven
in de Wet BIG en het KB 524 het Landelijk Protocol Ambulancezorg (LPA). Op grond van hun opleiding en ervaring zijn ambulanceverpleegkundigen echter niet bevoegd om handelingen te verrichten die buiten de competentie van de verpleegkundige professie of het raamwerk van het LPA vallen. Zo is een aantal handelingen dat prehospitaal noodzakelijk kan zijn uitgesloten, zoals het onder anesthesie brengen van patiënten met behulp van anesthetica, narcotica en spierverslappers, het toedienen van vasoactieve dan wel inotrope medicatie anders dan in de reanimatiesetting en een aantal invasieve heelkundige ingrepen (chirurgische
luchtweg, amputatie, chirurgische hemostase, sectio of thoracotomie/stomie). Leidraad voor het inzetten van een MMT is dat een aanzienlijke kans aanwezig is op het moeten verrichten van bovengenoemde interventies. Daarnaast zijn ambulanceverpleegkundigen voor een aantal handelingen wel bevoegd,maar kan het zijn dat op grond van opgedane ervaring (exposure) in sommige situaties
niet in redelijkheid te verwachten is dat deze handelingen zonder aanvaardbaar risico op falen en complicaties kunnen worden uitgevoerd. Leidraad voor inzet van een MMT in deze gebieden van overlappende competenties is de kans op het succesvol verrichten van bovengenoemde interventies door assistentie of interventie van het MMT dat meer ervaring heeft met deze specifieke interventies.

Staat in de file...

Zou iemand de woorden als hemostase uit kunnen leggen? Ik ben een leek op dat gebied.
Kan ik ze daarna toevoegen aan het lijstje, en eventuele voor- en tegenargumenten geven.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #69 Gepost op: 25 augustus 2013, 20:39:48
Citaat van: rensb link=msg=1195211 date=1377455539
Zou iemand de woorden als hemostase uit kunnen leggen? Ik ben een leek op dat gebied.
Kan ik ze daarna toevoegen aan het lijstje, en eventuele voor- en tegenargumenten geven.

Bloedingen stelpen.