Groei aantal vluchten traumahelikopter

Auteur Topic: Groei aantal vluchten traumahelikopter  (gelezen 59800 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #110 Gepost op: 8 februari 2018, 15:43:53
De vraag  is dan wordt een politieagent of brandweerman in Nederland wel competent geacht om te beoordelen of een ambulance  noodzakelijk is.. Hoe is dit alles officieel in Nederland geregeld.
Bij duikinzetten, grotere branden etc. verschijnen  in Nederland steevast ambulances, ondanks de schaarste aan ambulances , duidelijke slachtoffers of niet.

Kent de kustwacht Qatar een RMD ter medische ondersteuning van schepen op zee ?

Inderdaad, dan heb je het over duikinzetten en grotere branden. Niet bij elke kleine of middelbrand zal een ambulance komen opdagen. En dan nog, mocht deze aanrijdend zijn, dan kan deze altijd afbesteld worden of doorrijden als er meer info is vanuit politie / brandweer / meldkamer. Je zal het ook nooit goed doen, je krijgt nooit een percentage van 100% juiste inzet van de hulpdiensten... omdat het soms koffiedik kijken is, de situatie kan veranderen etc.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #111 Gepost op: 8 februari 2018, 15:55:52
Inderdaad, dan heb je het over duikinzetten en grotere branden. Niet bij elke kleine of middelbrand zal een ambulance komen opdagen. En dan nog, mocht deze aanrijdend zijn, dan kan deze altijd afbesteld worden of doorrijden als er meer info is vanuit politie / brandweer / meldkamer. Je zal het ook nooit goed doen, je krijgt nooit een percentage van 100% juiste inzet van de hulpdiensten... omdat het soms koffiedik kijken is, de situatie kan veranderen etc.

Op basis van berichten in de media krijg ik toch de indruk dat de meeste slachtoffers die ter plekke hulp nodig hebben van ambulancedienst of vervoert moeten worden naar de kliniek vallen bij branden in de categorie kleine brand of middelbrand.

Heb je voor mij een collectie voorbeelden van slachtoffers die gevallen zijn bij grote branden in Nederland? Er zal toch iets ten grondslag moeten liggen om een ambulance in te zetten bij grote branden, immers als je 100% juiste inzet van je materieel/personeel na wilt streven moet je niet naar grote branden gaan als je weet dat je mensen en voertuigen er zelden tot nooit nodig zijn.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #112 Gepost op: 8 februari 2018, 20:30:34
Op basis van berichten in de media krijg ik toch de indruk dat de meeste slachtoffers die ter plekke hulp nodig hebben van ambulancedienst of vervoert moeten worden naar de kliniek vallen bij branden in de categorie kleine brand of middelbrand.

Heb je voor mij een collectie voorbeelden van slachtoffers die gevallen zijn bij grote branden in Nederland? Er zal toch iets ten grondslag moeten liggen om een ambulance in te zetten bij grote branden, immers als je 100% juiste inzet van je materieel/personeel na wilt streven moet je niet naar grote branden gaan als je weet dat je mensen en voertuigen er zelden tot nooit nodig zijn.

Een zeer terechte aanvulling over aanvulling mbt kleine en middelbranden.
Branden beginnen in de regel als kleine brand en worden als het geen prullenbak betreft tegenwoordig al snel middelbrand.

Tijdens de grotere branden rukken de ambulances nmm  uit in verband met mogelijke verwondingen hulpverleners met name brandweerlieden.

In het verleden was het bij de zware industrie vereist dat de bedrijven in verband met ongevallen een eigen geneeskundige dienst hadden, in de volksmond vaak aangeduid als "de paplappen"".
 


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #113 Gepost op: 10 februari 2018, 11:02:38
Op basis van berichten in de media krijg ik toch de indruk dat de meeste slachtoffers die ter plekke hulp nodig hebben van ambulancedienst of vervoert moeten worden naar de kliniek vallen bij branden in de categorie kleine brand of middelbrand.

Heb je voor mij een collectie voorbeelden van slachtoffers die gevallen zijn bij grote branden in Nederland? Er zal toch iets ten grondslag moeten liggen om een ambulance in te zetten bij grote branden, immers als je 100% juiste inzet van je materieel/personeel na wilt streven moet je niet naar grote branden gaan als je weet dat je mensen en voertuigen er zelden tot nooit nodig zijn.

Ik zeg ook niet dat er meer slachtoffers zijn bij grote branden, maar dat ik zie dat ambulance in veel gevallen wel juist ingezet wordt, en als ze dan een keer komen terwijl er geen slachtoffer is, dat kan je niet voorkomen. Beter een paar keer  op voorhand inzetten, dan dat deze nodig is en niet komt... dan heb je veel te verantwoorden.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #114 Gepost op: 11 februari 2018, 08:53:29
Dit topic gaat over de toename van het aantal oproepen van een MMT. De discussie is gestart in 2013. Nog steeds is er een toename, maar die lijkt nu af te vlakken. In die tijd is er veel gebeurt. Mogelijk heeft dat te maken met de systematische uitvraag techniek van een MKA op basis van een protocol en de daaraan gekoppelde inzetcriteria voor een MMT.

Het MMT is ooit bedacht als inzetmiddel voor ernstig trauma. Zonder inhoudelijk in te gaan op cijfers valt ten eerste op dat het aantal oproepen voor niet-traumagerelateerde oproepen sterk is gestegen. We zien relatief veel kinderen met (potentieel) levensbedreigende problematiek en we worden vaker ingezet voor niet-traumatische hersenaandoeningen zoals een SAB. Daarnaast is er een toename van het aantal oproepen voor "niet standaard reanimaties". We zien ook een toename in verband met bijzondere pijnbestrijding. Het LPA biedt best wel wat ruimte voor pijnbestrijding, maar soms komt men er niet mee uit. In zo'n geval wordt de hulp van een MMT nog wel eens ingeroepen.

Tot slot valt er ook een positieve cultuurverandering te bespeuren. Het MMT is een standaard onderdeel van de pre-hospitale hulp geworden. De samenwerking met verpleegkundigen en chauffeurs is helemaal prima.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #115 Gepost op: 11 februari 2018, 15:30:22
Dit topic gaat over de toename van het aantal oproepen van een MMT. De discussie is gestart in 2013. Nog steeds is er een toename, maar die lijkt nu af te vlakken. In die tijd is er veel gebeurt. Mogelijk heeft dat te maken met de systematische uitvraag techniek van een MKA op basis van een protocol en de daaraan gekoppelde inzetcriteria voor een MMT.

Het MMT is ooit bedacht als inzetmiddel voor ernstig trauma. Zonder inhoudelijk in te gaan op cijfers valt ten eerste op dat het aantal oproepen voor niet-traumagerelateerde oproepen sterk is gestegen. We zien relatief veel kinderen met (potentieel) levensbedreigende problematiek en we worden vaker ingezet voor niet-traumatische hersenaandoeningen zoals een SAB. Daarnaast is er een toename van het aantal oproepen voor "niet standaard reanimaties". We zien ook een toename in verband met bijzondere pijnbestrijding. Het LPA biedt best wel wat ruimte voor pijnbestrijding, maar soms komt men er niet mee uit. In zo'n geval wordt de hulp van een MMT nog wel eens ingeroepen.

Tot slot valt er ook een positieve cultuurverandering te bespeuren. Het MMT is een standaard onderdeel van de pre-hospitale hulp geworden. De samenwerking met verpleegkundigen en chauffeurs is helemaal prima.

Dus eigenlijk is het ondertussen goed verklaard.

Zou de samenwerking met verpleegkundige en chauffeurs wellicht beter zijn doordat veel MMT verpleegkundige niet fulltime op het MMT zitten, maar ook gewoon ambulance verpleegkundige zijn? Of vergis ik me daar in?


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #116 Gepost op: 11 februari 2018, 18:59:36
Dus eigenlijk is het ondertussen goed verklaard.

Zou de samenwerking met verpleegkundige en chauffeurs wellicht beter zijn doordat veel MMT verpleegkundige niet fulltime op het MMT zitten, maar ook gewoon ambulance verpleegkundige zijn? Of vergis ik me daar in?

Inderdaad, als daar vraag naar is niet alleen de LL's laten inzetten, maar ook vaker vanuit de andere traumacentra een arts laten inrijden (wanneer nodig!).
- Zwolle
- Enschede
- Utrecht
- Leiden
- Tilburg
- Maastricht


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #117 Gepost op: 11 februari 2018, 19:04:13
Zou dat kosten effectief zijn?
De LL staat er al, als je op die 6 traumacentra ook een auto permanent neerzet moet daar ook weer een team permanent klaar staan.
De heli en bemanning zijn er al.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #118 Gepost op: 13 februari 2018, 16:07:58
Discussie over de kosten van de helicopter voor de Waddeneilanden is afgesplitst naar een eigen topic


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #119 Gepost op: 13 februari 2018, 16:11:27
Discussie over de kosten van de traumahelicopter is afgesplitst naar een eigen topic.