Particuliere bergers op het water: Misleiding?

Auteur Topic: Particuliere bergers op het water: Misleiding?  (gelezen 31195 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Gepost op: 21 augustus 2013, 13:13:07
Toenemende en steeds meer verfijnde opzettelijke misleiding op het water.

De KNRM Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en de Reddingsbrigade Nederland zijn van oudsher de organisaties die de hulpverlening te water landelijk uitvoeren.
Tegenwoordig is er ook de Reddingsdienst.
Deze Reddingsdienst werkt op een geheel ander basis dan de Redding Maatschappij en Reddingsbrigade Nederland.
Waar de KNRM en Reddingsbrigade Nederland de hulpverlening in opdracht van de Kustwacht kosteloos uitvoeren is de hulpverlening door de Reddingsdienst niet gratis.

Alleen de KNRM en Reddingsbrigade Nederland werken in opdracht van de Kustwacht.

De vaartuigen die onder de noemer Reddingsdienst betaalde hulp verlenen gaan steeds meer met opzet lijken op de vaartuigen van de KNRM hetgeen steeds meer tot verwarring gaat leiden bij de mensen die om hulp verzoeken en vervolgens een vaartuig waarom zij niet hebben gevraagd langszij krijgen.

Meest recent is de ontwikkeling dat een plezierjacht dat de Kustwacht op kanaal 16 (het noodkanaal) oproept nog voordat de kustwacht antwoordt door derden wordt omgeleid naar een ander kanaal waardoor dit plezierjacht ongemerkt geen contact meer heeft met de Kustwacht edoch met een private hulpverlener met alle gevolgen van dien.

Topic titel aangepast




Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #1 Gepost op: 21 augustus 2013, 13:16:54
Is dit een (citaat uit een) artikel? Of is dit van jouw eigen hand?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 21 augustus 2013, 13:28:31
Citaat van: Arie link=msg=1193981 date=1377083814
Is dit een (citaat uit een) artikel? Of is dit van jouw eigen hand?

Van mijn eigen hand.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #3 Gepost op: 21 augustus 2013, 14:40:11
Van reddingsdienst.com:
Citaat
Hoeveel kost het?
In de meeste gevallen kost onze hulp u niets. Dit komt omdat onze werkzaamheden veelal worden gedekt onder de normale bootverzekering. Omdat hulpverlening van vele factoren afhankelijk is, kunnen we geen vaste prijslijst formuleren. Na afloop van de hulpverlening nemen wij contact op met uw verzekeraar. Hier heeft u geen omkijken naar. Wij hebben goede contacten met alle grotere verzekeraars.

Ze werken samen met de Botenwacht, waar je je boot pechhulp kunt verzekeren. Lijkt me niets misleidends aan hoor. De naam Reddingsdienst is wel verwarrend: zou misschien beter waterpechhulp ofzo kunnen zijn.

De KNRM en Reddingsbrigade zijn er juist voor spoedeisende hulp. Pechhulp zonder spoed en dreigend gevaar kan prima door een andere partij afgehandeld worden. De eerdere discussie op dit forum over de taken van deze organisaties, omstanderhulp en pechhulp staan me nog helder voor de geest.

Groeten,
Mark


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #4 Gepost op: 21 augustus 2013, 17:30:45
Het is niet mijn bedoeling met dit topic een discussie te starten over wie of wat gelijk heeft en wat iets al dan niet zou kosten en mogen kosten etc.
Het gaat mij puur om de misleiding middels de steeds meer op elkaar lijkende bootje  en aanduidingen die gebruikt worden en over van vrij recente datum het op een slinkse manier de communicatie tussen een plezierjacht dat de kustwacht aanroept met de Kustwacht onmogelijk te maken. c.q de hulpvrager in de waan brengen dat hij contact heeft met de Kustwacht terwijl heel iemand anders dan de Kustwacht aan de ander kant zit.

@Van reddingsdienst.com:

Citaat :
@Hoeveel kost het?
In de meeste gevallen kost onze hulp u niets. Dit komt omdat onze werkzaamheden veelal worden gedekt onder de normale bootverzekering. Omdat hulpverlening van vele factoren afhankelijk is, kunnen we geen vaste prijslijst formuleren. Na afloop van de hulpverlening nemen wij contact op met uw verzekeraar. Hier heeft u geen omkijken naar. Wij hebben goede contacten met alle grotere verzekeraars.


Verzekeraars hebben niet ergens een geldpers staan.

Verzekeraars zijn geen filantropen dus een verzekeraar slaat de kosten/uitgaven om over de verzekerden, logisch.
Als een verzekeraar zeg 100.000 euro meer uitgeeft dan gebudgetteerd en die verzekeraar heeft zeg 1000 verzekerden dan gaat het volgende jaar de premie omhoog met 100 euro per verzekerde.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2013, 18:50:20
Op de uitvoering van de boten is niet bepaald hoe deze eruit moeten zien. Striping op voertuigen is vastgelegd voor boten niet. Er zijn een paar boten die er op lijken maar dit kan je niet tegen houden, een oranje rib kan je overal kopen en een alu stuurhuis is ook normaal.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #6 Gepost op: 22 augustus 2013, 14:49:49
Citaat van: Thor link=msg=1194020 date=1377099045
Het is niet mijn bedoeling met dit topic een discussie te starten over wie of wat gelijk heeft en wat iets al dan niet zou kosten en mogen kosten etc.
Het gaat mij puur om de misleiding middels de steeds meer op elkaar lijkende bootje  en aanduidingen die gebruikt worden en over van vrij recente datum het op een slinkse manier de communicatie tussen een plezierjacht dat de kustwacht aanroept met de Kustwacht onmogelijk te maken. c.q de hulpvrager in de waan brengen dat hij contact heeft met de Kustwacht terwijl heel iemand anders dan de Kustwacht aan de ander kant zit.

@Van reddingsdienst.com:

Citaat :
@Hoeveel kost het?
In de meeste gevallen kost onze hulp u niets. Dit komt omdat onze werkzaamheden veelal worden gedekt onder de normale bootverzekering. Omdat hulpverlening van vele factoren afhankelijk is, kunnen we geen vaste prijslijst formuleren. Na afloop van de hulpverlening nemen wij contact op met uw verzekeraar. Hier heeft u geen omkijken naar. Wij hebben goede contacten met alle grotere verzekeraars.


Verzekeraars hebben niet ergens een geldpers staan.

Verzekeraars zijn geen filantropen dus een verzekeraar slaat de kosten/uitgaven om over de verzekerden, logisch.
Als een verzekeraar zeg 100.000 euro meer uitgeeft dan gebudgetteerd en die verzekeraar heeft zeg 1000 verzekerden dan gaat het volgende jaar de premie omhoog met 100 euro per verzekerde.

Misleidingen in de boten lijkt me geen sprake van: zowel de kleur als de striping is volgens mij niet wettelijk vastgelegd en brandweer en politie varen ook met allerlei kleurencombinaties rond (hier in Den Bosch lichtrood met grijs...). Van de Reddingsbrigade weet ik dat het logo (met dat boeitje op de R) echt is vastgelegd als merk en dus niet gebruikt mag worden door anderen. Ik vermoed dat dit bij de KNRM hetzelfde zal zijn. Verder is inderdaad een oranje RIB met rvs opbouw niet echt uniek te noemen...

Over de marifooncommunicatie kan ik niet oordelen, die heb ik nooit gevolgd en we hebben hier ook niemand meer die het opneemt en plaatst ;)

Dat verhaal van de kosten blijft ingewikkeld: zoals het op de site van Reddingsdienst staat is het meestal wel, want de scheepsverzekeraars vergoeden echt heel veel en ruim. Af en toe heb ik het idee dat die echt een geldpers hebben staan. Zelfs zaken waarvan je denkt 'eigen schuld, dikke bult' worden gewoon vergoed. In de praktijk zal deze hulpverlening de watersporter dus niks kosten, wie ze ook komt helpen. En daar draait de KNRM de misleiding vaak om, want zij zeggen juist: 'wacht op ons, want van de Reddingsdienst krijg je een dikke rekening', terwijl dat dus niet zo is. Ik heb zelfs wel eens gehoord dat de KNRM na een hulpverlening (sleepje, motorpech) ook gewoon de verzekeraar belt en de rekening stuurt, maar daar merk je als watersporter niks van. Vanuit dat oogpunt werken ze voor pechhulp precies hetzelfde, alleen bij noodhulp is het anders.

En dan kom je op de discussie die we hier al eerder hebben gevoerd: wanneer is er sprake van 'nood' en is een 'redding' noodzakelijk?
Als die vraag is beantwoord, kan de Kustwacht als een soort alarmcentrale het werk verdelen tussen pechhulp (Reddingsdienst) en noodhulp (Reddingsbrigade/KNRM) en heb je win/win: geen concurrentievervalsing en minder druk op je vrijwilligers voor het echte reddingwerk. Maar ik begrijp ook heel goed dat een watersporter in de problemen hier geen zak van snapt en gewoon gaat voor degene die het hardst roept.

Wat mij betreft een taak voor Kustwacht en RWS om het publiek hier duidelijker over te informeren. Anders blijven de pr-machines van de verschillende clubs alleen maar hun eigen kant de wereld in sturen.  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #7 Gepost op: 22 augustus 2013, 15:03:54
net zoals in de ambulancezorg...het gaat weer om heilige huisjes..... 98uiye 98uiye 98uiye


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #8 Gepost op: 22 augustus 2013, 15:49:52
Sorry hoor Thor maar jij maakt jezelf, in mijn ogen, ook schuldig aan misleiding!

Je post doe je lijken op een artikel uit krant of iets dergelijks terwijl dat niet zo is. Over misleiding gesproken......

Citaat van: Thor link=msg=1193984 date=1377084511
Van mijn eigen hand.


ijsselmeervisser

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #9 Gepost op: 22 augustus 2013, 23:42:57
een van de bergers waar thor over praat is al een keer bij een jacht in problemen zonder het te vragen de kajuit in gestapt en heeft de marifoon zo zacht gedraaid dat kan 16 niet meer te horen was voor de eigenaar.
het jacht werd in tussen wel door de kustwacht en de reddingboot aan geroepen.
de zelfde berger heeft al een paar keer iemand die op kan 16 naar de kustwacht riep antwoord gegeven en hem naar kan 5 gestuurd.
als je een legale marifoon hebt kan je hier niks mee,maar als jij hem hebt aan gepast kan je hem gebruiken als walstation(duplex)
op deze manier zet je de kustwacht buiten spel.
stel dat er iets gebeurd met het jacht wat naar kan 5 is gestuurd is er niemand buiten de berger die weet wat er aan de hand is.
Dit kan leiden tot levensgevaarlijke situatie's
daar bij komt dat het illigaal is en strafbaar
ik heb geen problemen met bergers maar dit kan echt niet.
dus thor heeft gelijk een grote vorm van misleiding
en dit is nog maar het topje van de ijsberg