45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond

Auteur Topic: 45 nieuwe Tankautospuiten regio Rotterdam-Rijnmond  (gelezen 201163 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #40 Gepost op: 24 augustus 2013, 21:44:52
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1194916 date=1377361452
Daarvoor heeft men in Rotterdam beter nagedacht als jij want een smaller vrachtwagen chassis als een DAF LF, MAN TGL/TGM of Mercedes Atego bestaan eenvoudigweg niet.
Daarvoor heeft men de SIV op terreinwagenchassis bedacht om snel ter plaatse te zijn ,want met een TS op een vrachtwagen chassis gaat het je in de binnenstad never nooit niet lukken.
Dat die SIV geen slagkracht heeft is een ander verhaal.

en Rotterdam heeft natuurlijk niet veel oude binnenstad met nauwe straten


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #41 Gepost op: 25 augustus 2013, 16:00:25
Met dank aan onze Oosterburen.......

Citaat van: StevenQ link=msg=1194975 date=1377373492
en Rotterdam heeft natuurlijk niet veel oude binnenstad met nauwe straten


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #42 Gepost op: 25 augustus 2013, 16:53:54
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1195136 date=1377439225
Met dank aan onze Oosterburen.......

Is dit nou bedoeld als reden om geen Duitse spullen te nemen?  :-X
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #43 Gepost op: 25 augustus 2013, 17:34:39
Citaat van: StevenQ link=msg=1194975 date=1377373492
en Rotterdam heeft natuurlijk niet veel oude binnenstad met nauwe straten

Binnenstad misschien niet, maar voldoende oude geannexeerde wijken waar de ruimte ook niet over houd.


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #44 Gepost op: 25 augustus 2013, 19:27:13
Een Daf LF is breder dan een Atego. De maten van standaard af fabriek versies weet ik niet, maar mercedes is in staat om door andere assen de standaard atego smaller te maken.

Amsterdam wil best met MAN's, Daf's etc aan de slag, maar die merken krijgen het niet voor elkaar een smal chassis, zoals een Atego, te leveren.


Ik moest heel hard lachen om het gebrek aan kennis en inzicht van de commandant en directeur van Daf over een landelijke standaard.
Ten eerste omdat de regionale verschillen dat gewoon niet toelaten (zoals al gezegd), maar ook omdat de aanbestedingswet dit gewoon niet toelaat. Groningen mag bij een aanbesteding niet eisen dat ze een Daf met gemco opbouw willen zoals de VRR hem ook heeft.

En moet je dat willen? Nee! Want daarmee maak je de concurrentie in NL kapot. En zonder concurrentie is er geen innovatie meer.


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #45 Gepost op: 25 augustus 2013, 20:15:52
Kwestie van tijd. Over pak weg een jaar of 5 hebben we één nationale brandweerorganisatie!


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #46 Gepost op: 25 augustus 2013, 20:41:09
Dat geloof ik wel..... Maar gaat heel brw nederland dan dezelfde TS-en kopen?

Kan je op een briefje geven dat dat never nooit niet gaat gebeuren.
Zowiezo zal er op de veluwe iets anders rijden dan in Rotterdam, zal er in stedelijke gebieden een smaller en kortere TS komen dan in Rotterdam, etc, etc.

Wellicht dat er een keer een nationale aanbesteding zal komen, maar dan met meerdere percelen. En dan blijven er verschillende TS-en verschijnen.
Dus een "standaard"? Neuh.....


Ton2

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #47 Gepost op: 25 augustus 2013, 20:48:03
Ik heb ook niet beweerd dat met een nationale brandweer we ook 1 type TS krijgen, maar trek maar een parallel met de (inmiddels ook nationale) politie.
Hoe je het ook went of keert, de spoeling (lees: de variatie) wordt dan sowieso nóg dunner dan met de huidige regionale mantelovereenkomsten.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #48 Gepost op: 25 augustus 2013, 21:03:26
Inderdaad. 1 Standaard is voor de brandweer praktisch niet mogelijk. Voor de politie is het minder belangrijk. Daar is de auto meer een vervoersmiddel en een materialentransport wat ook soms ingezet dient te worden bij afzettingen en andere klusjes. Bij de brandweer is het voertuig veel belangrijker. Zij kunnen immers hun taken helemaal niet doen zonder voertuig. Niet alleen de aandrijving (4x2 of 4x4) is een belangrijk verschil. Maar ook voor de 4x4 auto's is er weer verschil.

Een aanbesteding in Gelderland-Midden voor 5 nieuwe 4x4 (geen natuurvoertuig) Tankautospuiten kon zelfs al niet identiek worden. Wageningen had een auto nodig met een kortere draaicirkel ivm de kleine binnenstad, en in Ederveen moest het voertuig lager gebouwd worden, omdat er een te laag tunnetje was. Uiteindelijk zijn de voertuigen uit die ene aanbesteding dus ook niet allemaal identiek geworden. Ondanks dat men dat wel graag wilde.

Zo zul je zeer lokaal zelfs tegen verschillen aan gaan lopen.

Ander voorbeeldje:
Bij ons in Barneveld hebben wij naast de TS ook een HA+TWH staan. Bij een brand in het buitengebied rukt deze dus mee uit voor de waterlevering. Daardoor is het voor ons niet nodig om heel veel water op de TS mee te slepen. De Tankwagen komt immers 2 minuutjes later terplaatse. Echter moet een andere post die iets verder ligt en ook diezelfde tankwagen terplaatse krijgt toch weer meer water hebben. Immers is de overbruggingstijd daar geen 2 minuten, maar misschien wel 7 of 8.

Dan zou je kunnen zeggen dan geven we beide posten een voertuig met meer water aan boord. Is weliswaar goedkoper. Maar daardoor moet Barneveld meer water mee sjouwen wat ze nooit nodig hebben. En als Barneveld nou ook weer kleine straatjes heeft, loop je dus weer tegen andere problemen aan.*

1 landelijke aanbesteding voor brandweervoertuigen is opzich geen slecht idee denk ik. Er zal echter nooit een uniform wagenpark mogelijk zijn als bij de politie. Sowieso heb je al diverse verschillende percelen nodig. Kleine TS binnenstad, Standaard voertuig, Standaard met dompelpomp, 4x4 voertuig, 4x4 voertuig voor Natuurbrandbestrijding, etc, etc, etc. En zelfs als je al die aanpassingen hebt zul je nog elk voertuig verschillend houden. Zo heeft de ene post ook een veeredtakel aan boord van de TS, doet de andere er ook reanimatie's mee, en heeft de andere 2 verschillende opzetstukken nodig vanwege de verschillende brandkraanaansluitingen. We zullen dus nooit alles uniform kunnen krijgen.

Overigens is het wel een interessante discussie wat er mogelijk en onmogelijk is op dit gebied. Maar ik denk dat dit topic daar niet de juiste plek voor is. Misschien dat een moderator dit alles een eigen hoekje kan geven?

*Het genoemde Barneveldse voorbeeld is echt een voorbeeld. Ik probeer niet te beweren dat Barneveld geen groot voertuig zou kunnen hebben oid. De genoemde getallen zijn dus ook niet gelinkt aan echte inzetcijfers. Gewoon een voorbeeldje dus.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #49 Gepost op: 25 augustus 2013, 21:36:42
Citaat van: Ton2 link=msg=1195217 date=1377456483
Ik heb ook niet beweerd dat met een nationale brandweer we ook 1 type TS krijgen, maar trek maar een parallel met de (inmiddels ook nationale) politie.
Hoe je het ook went of keert, de spoeling (lees: de variatie) wordt dan sowieso nóg dunner dan met de huidige regionale mantelovereenkomsten.
Dat een regio 1 bepaalde uitvoering van TSen gaat voeren is al een hele klus. Landelijk zit dit er echt niet in. Brandweervoertuigen is toch vaak maatwerk.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1195221 date=1377457406


Een aanbesteding in Gelderland-Midden voor 5 nieuwe 4x4 (geen natuurvoertuig) Tankautospuiten kon zelfs al niet identiek worden. Wageningen had een auto nodig met een kortere draaicirkel ivm de kleine binnenstad, en in Ederveen moest het voertuig lager gebouwd worden, omdat er een te laag tunnetje was. Uiteindelijk zijn de voertuigen uit die ene aanbesteding dus ook niet allemaal identiek geworden. Ondanks dat men dat wel graag wilde.

In Utrecht kennen we ook zo,n voorbeeld. Brandweer Maarn, verlaagt voertuig ivm een tunnel. ;)