Brandweer: 'Veilige auto's juist onveilig

Auteur Topic: Brandweer: 'Veilige auto's juist onveilig  (gelezen 12156 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #50 Gepost op: 28 augustus 2013, 14:36:01
Citaat van: 024 link=msg=1196066 date=1377693089
Ik heb nog nooit dergelijke taal gebruikt zoals jij dat doet.

Ik beschouw het als ongepast en aanmatigend om te veronderstellen dat een MMT arts een amputatie overweegt omdat hij op tijd aan de koffie wil zitten. Het is een besluit wat een arts kan nemen indien blijkt dat de kans op een redding door de brandweer onmogelijk is en de patient het leven zal verliezen. Het behouden van het leven gaat boven het behouden van functionele ledematen.

Ik zou ook niet weten waarom een MMT arts of een chirurg moet gaan nadenken over hoe het voor de patient is om verder te moeten leven zonder benen. Familie, vrienden en hulpverleners kunnen na de amputatie wel babbelen met de patient om hem te steunen en er zijn rolstoelen en protheses. Dat is altijd nog beter dan de familie en vrienden die mogen babbelen aan de koffietafel in het crematorium en de patient die een mooie doodskist krijgt.

Da's toch ook net wat ik zeg? Dat het geen lichte beslissing is die even tussen de soep en aardappelen genomen wordt? Of niet tussen de taart en de koffie...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #51 Gepost op: 28 augustus 2013, 14:37:27
Citaat van: StijnC link=msg=1196067 date=1377693361
Da's toch ook net wat ik zeg? Dat het geen lichte beslissing is die even tussen de soep en aardappelen genomen wordt? Of niet tussen de taart en de koffie...

Wat is er zo zwaar aan die beslissing dan, leg me dat eens uit.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #52 Gepost op: 28 augustus 2013, 14:40:29
Citaat van: 024 link=msg=1196069 date=1377693447
Wat is er zo zwaar aan die beslissing dan, leg me dat eens uit.

Dat je ze niet neemt tussen de koffie en de taart... Een chirurg zal mijn inziens niet tot amputatie overgaan als er een andere minder ingrijpende optie is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #53 Gepost op: 28 augustus 2013, 14:43:18
Citaat van: StijnC link=msg=1196072 date=1377693629
Dat je ze niet neemt tussen de koffie en de taart... Een chirurg zal mijn inziens niet tot amputatie overgaan als er een andere minder ingrijpende optie is.

Dat klopt waarom zou je overgaan tot een amputatie als er nog andere opties zijn, iedere andere optie is per definitie minder ingrijpend. Het maakt de beslissing niet opeens zwaar of heel moeilijk om snel te besluiten om wel over te gaan tot amputatie als je weet dat er geen andere optie meer is en het leven van de patient in gevaar komt als je niets doet.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #54 Gepost op: 28 augustus 2013, 16:46:18
Citaat van: StijnC link=msg=1196061 date=1377692311

Zeg ik ergens dat het niet mag? Het zal mij mijn reet roesten of een arts grof is of niet, zolang hij maar bekwaam is, en in staat te doen wat ik van hem verlang.


Hier begrijp ik even iets niet. Wie ben jij om iets van mij te verlangen?

Expert.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #55 Gepost op: 28 augustus 2013, 17:15:12
Citaat van: Expert link=msg=1196156 date=1377701178
Hier begrijp ik even iets niet. Wie ben jij om iets van mij te verlangen?

Expert.

Van een arts verlang ik dat hij patienten in de mate van het mogelijke geneest, of een zo comfortabel mogelijk leven biedt. Wat moeten mensen anders van een arts verlangen?  Ik begrijp niet wat er zo moeilijk te snappen is aan het feit dat mensen van een arts verlangen dat hij hun in de mate van het mogelijke probeert te genezen. Waarom word je anders arts? :)


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #56 Gepost op: 28 augustus 2013, 17:16:28
En ja, ik weet ook dat er jammergenoeg genoeg gevallen zijn waarin een arts ook niet meer kan doen dan het einde zo comfortabel mogelijk maken.

Maar in se verwacht iedereen toch dat een arts hem beter maakt?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #57 Gepost op: 28 augustus 2013, 18:14:44
Goed, hier gaat het inmiddels aardig offtopic. Gelieve weer terug te keren bij het oorspronkelijke onderwerp:
Brandweer: 'Veilige auto's juist onveilig

Waarvoor dank.


En om dan gelijk maar weer ontopic verder te gaan:
Auto's zijn tegenwoordig zo veilig gebouwd dat de brandweer er soms langer over doet om klem geraakte slachtoffers los te knippen. En dat kan tot gevaarlijke situaties leiden.

Dat beaamt ook woordvoerder Jeroen Nan van de brandweer. 'De laatste jaren zie je dus dat auto's steeds veiliger gebouwd worden, ze worden steeds steviger waardoor het voor ons moeilijker wordt ze open te knippen. Een veilige auto verhoogt je overlevingskansen bij een ongeluk, alleen kan het langer duren voordat we iemand kunnen bevrijden.'

Er is op dit moment geen beter gereedschap te krijgen dan de brandweer al heeft, daarbij is het afhankelijk van de leverancier. 'Als brandweer moeten we blijven innoveren en weten wat er op de markt gebeurd. De leveranciers van onze spullen ontwikkelen zich ook door dus we krijgen steeds betere apparatuur.'
In het artikel staat ook een filmpje. (je zou overigens haast denken dat at5 hier heeft meegelezen)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #58 Gepost op: 28 augustus 2013, 19:02:43
Tja en wat laten we zien, een oude Renault, niet in elkaar gedrukt en dit is voor 95% van de brandweermensen de oefen realiteit.
Ook hier weer geen aandacht voor de extra opleiding en oefening die noodzakelijk is om bij complexe ongevallen zoals bij deze vrachtwagen met Mercedes het slachtoffer sneller dan 2,5 uur uit de auto te krijgen.
Als de arts besluit om ledematen te amputeren, zullen we als brandweer moeten kunnen beslissen om de vrachtwagen weg te trekken en het wrak van de lichtmast te krijgen. Stabiliteit van het wrak is dan ondergeschikt aan de bevrijding. Of je krijgt hem er op tijd uit, en het wrak heeft een beetje bewogen of je houdt hem stabiel en krijgt hem er na veel zwoegen pas uit na amputatie.
Let op: ik weet niet of dat hier DE oplossing was geweest....
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #59 Gepost op: 28 augustus 2013, 19:43:34
Citaat van: StijnC link=msg=1196061 date=1377692311

Zeg ik ergens dat het niet mag? Het zal mij mijn reet roesten of een arts grof is of niet, zolang hij maar bekwaam is, en in staat te doen wat ik van hem verlang. Ik zet vaak ook een grove bek op, en kan er ook best wel tegen dat men dat dan ook tegen mij doet. Ik besef anderzijds ook wel dat er mensen zijn met minder draagkracht, die daar niet tegen kunnen.

Het lijkt me mijn inziens maar normaal dat een amputatie een laatste redmiddel is, wat niet gedaan wordt omdat het MMT team op tijd terug binnen wil zijn voor de koffie en taart.

Anderzijds, wij, mensen uit medische of hulpverleningswereld kijken daar met een ander oog naar. Ik heb ooit een arts geweten die ook zakelijk kwam uitleggen dat de komende amputatie wel ging meevallen, en de patiënt nog vrij normaal zou kunnen lopen. Tot de patiënt hem droog antwoordde dat het vanuit zijn standpunt en schoenen -excusez le mot- zeker allemaal meeviel, maar zij bleef wel met de gevolgen en het woord amputatie in haar hoofd zitten. Op de vraag of hij het persoonlijk ook zou vinden "meevallen", kwam er enkel een stamelend "neen, dan zou ik het ook moeilijk hebben" eruit. Van chirurg tot ingeleefde patiënt in 0.1 seconden.

We zijn allemaal anders, allemaal andere draagkracht. Ben je als arts goed en bekwaam, zet dat gerust een grove bek tegen me op.


Een arts die grof is naar patiënten, collega's of andere zorgverleners, mist een kerncompetentie. Van een arts mag je verlangen dat hij of zij in staat is op een fatsoenlijke te communiceren. Juist tijdens kritische processen en op belangrijke momenten. Dat hangt nauw samen met zijn bekwaamheden. Het maakt dus wel degelijk uit.

Tijdens een complexe hulpverlening ben ik als MMT arts in hoge mate afhankelijk van anderen, aangewezen op ondersteuning van aanpalende disciplines en op professionele afstemming met ketenpartners om te komen tot een optimale prestatie. Die prestatie is dus een team performance. Maar ik heb ook de medische eindverantwoordelijkheid voor soms meer patiënten tegelijkertijd. Daarbij neem ik de verantwoordelijkheid voor ingrijpende beslissingen die regelrecht indruisen tegen gevestigde principes. Ik heb diverse keren meegemaakt dat een persoon na een ongeval door de ravage simpelweg niet bereikbaar was. Daarbij heb ik eens besloten om een vrachtwagen met grof geweld los te trekken van het voertuig daarachter waarin een kind bekneld zat. Dat was een ongelofelijk moeilijke beslissing, maar geloof me.., na drie kwartier had ik geen andere keuze. In die hoedanigheid heb ik weinig ruimte voor oeverloze discussies. Als jij tijdens een hulpverlening onaangepast of grof taalgebruik manifesteert, dan vertel ik je heel vriendelijk om daarmee op te houden of anders gewoon op te stappen.

Expert.