Onvoldoende naleving veiligheidsmaatregelen bij tankopslagbedrijven

Auteur Topic: Onvoldoende naleving veiligheidsmaatregelen bij tankopslagbedrijven  (gelezen 3818 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

petre

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2013, 11:39:21
Citaat van: JJ75 link=msg=1195687 date=1377596090
Grapje hoop ik? ;D
Vuurwerk in bunker
Olie in schip in bunker (bunkeren van olie)
Bunker in schip is soort tank
Ah vuurwerk in bunker is vuurwerk in tank?
Ja grapje ja, ik snap alleen niet waarom Danny Enschede er bij haalt als het om tankopslag gaat..
Tankopslag lijkt mij een andere tak van sport dan de opslag van vuurwerk en andere vaste explosieven in bunkers. Of zit daar niet zo veel verschil in?

Was het trouwens niet odjfel in Rotterdam die de afgelopen maanden in het nieuws kwam met slechte veiligheidsmaatregelen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2013, 11:48:26
Citaat van: petre link=msg=1195688 date=1377596361
Ja grapje ja, ik snap alleen niet waarom Danny Enschede er bij haalt als het om tankopslag gaat..
Tankopslag lijkt mij een andere tak van sport dan de opslag van vuurwerk en andere vaste explosieven in bunkers. Of zit daar niet zo veel verschil in?

Was het trouwens niet odjfel in Rotterdam die de afgelopen maanden in het nieuws kwam met slechte veiligheidsmaatregelen?

Het kan denk ik weinig burgers schelen of ze worden opgeblazen door een vuurwerkopslag of een tankopslag omdat er schijnbaar sprake is van onvoldoende handhaving en geklungel met vergunningen. Als ik het tussenrapport lees lijkt het er sterk op dat men amper iets heeft geleerd van Enschede. Volgens mij gaat het zowel bij de tankopslag als een vuurwerkopslag om opslag van gevaarlijke stoffen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2013, 16:27:04
Citaat van: petre link=msg=1195683 date=1377595517
Ik heb kennelijk gemist wat er in Enschede is gebeurd met een tankopslagbedrijf, heb je dar nog een linkje van wellicht?
Danny722 heeft de discussie breder getrokken door de gebeurtenissen zowel in Enschede (vuurwerkopslag) en Moerdijk (Chemie-pack) erbij te betrekken. We praten over de opslag van gevaarlijke stoffen. Nu blijkt dat het bij tankopslagbedrijven er ook het nodige mankeert, en dan kun je wel een parallel trekken met Enschede en Moerdijk. Er is in de tussentijd zoals 024 ook al verteld bitter weinig geleerd van de incidenten met gevaarlijke stoffen. Anders gezegt, het kan morgen zo weer gebeuren......


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2013, 17:10:49
Citaat van: petre link=msg=1195688 date=1377596361
Ja grapje ja, ik snap alleen niet waarom Danny Enschede er bij haalt als het om tankopslag gaat..

Even goed lezen......... ;)

Citaat van: Danny722 link=msg=1195538 date=1377540548
Bijzonder om te zien dat bij veel bedrijven in de externe veiligheidssector (veel) zaken niet op orde zijn. We kennen natuurlijk de voorbeelden uit Enschede en Moerdijk

Ik heb dus nooit gezegd dat het tankopslagbedrijven zijn, maar wel over bedrijven in de externe veiligheidssector (en als je dát niet begreep: in de sector waar met gevaarlijke stoffen gewerkt wordt).

In deze sector heb je nog een speciale groep extra risicovolle bedrijven: de zogenoemde Besluit Risico Zware Ongevallen (BRZO) bedrijven, naar de Europese Seveso II richtlijn. Deze bedrijven moeten aan hele strenge eisen voldoen, maar vormen dan ook een groot risico als het echt mis gaat (en dat was te zien in Enschede en Moerdijk). En nu blijkt weer dat een groep bedrijven -in dit geval tankopslagbedrijven- op grote schaal onvoldoende op de veiligheid let.

Heel veel van deze bedrijven beschikken over één of meerdere veiligheidskundigen. Dit zijn de beroeps-zeikers die op ieder stukje veiligheid dienen te letten, waarbij de term beroeps-zeikers in dit geval positief opgevat dient te worden -alhoewel werknemers van een bedrijf daar nog wel eens anders over willen denken. Ik vind het onvoorstelbaar dat er in Moerdijk niemand wat heeft gezegd van het werken met een brander bij brandbare stoffen, dat zou nooit mogen bij dergelijke bedrijven. Ik sprak een kennis die regelmatig bij Shell in de Rotterdamse haven op het terrein komt en die gaf aan dat daar ongelofelijk streng op de veiligheid gelet wordt. Van instructievideo's voor chauffeurs die daar regelmatig komen tot het controleren van allerlei aansluitingen en verbindingen. Maar goed, het kost (heel veel) geld en tijd(!) om de veiligheid op orde te hebben.............en daar gaat het m.i. het vaakst mis!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding