Veiligheidsvest niet verplicht?

Auteur Topic: Veiligheidsvest niet verplicht?  (gelezen 12038 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2013, 19:16:10
Citaat van: zijlvaart67 link=msg=1195717 date=1377602636
Veel collega's zijn onwel geworden in de zomer (warmtestuwing ed) zodat het arbotechnisch niet haalbaar was om een draagplicht te handhaven. De fabrikant schijnt ook te adviseren om het vest max een paar luttele uurtjes te dragen.

Derhalve wordt het alleen bij specifieke casussen 'verplicht' (overvallen, ed). Tenminste, dan heeft de werkgever iets om zich op te beroepen als je 'm niet draagt..

Ik weet niet of dit een broodje aap verhaal is dat steeds opspeelt, dat het collega's zijn die voor de zekerheid even naar de Arbo arts moeten of dat er gewoon mensen meer/minder gevoelig voor zijn....

Maar als biker draag ik ALTIJD m'n vest en ja, dus ook de afgelopen weken en vorig jaar in de 30+ hitte op de fiets. Tuurlijk, cool is anders maar flauwvallen door warmte stuwing...kom op hey. Zeker de collega's die 90% vd tijd in de airco gekoelde touran hangen. Gewoon genoeg water drinken en niet zo ZEUREN.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2013, 21:22:54
Voor zover ik weet is de enige verplichting om het vest te dragen bij de ME tegenwoordig, omdat het onderdeel is van de bescherming in het nieuwe pak. Dat is meteen ook een van de problemen, manschappen konden hun warmte niet kwijt.

Warmtestuwing is geen onzin, het kan zeker ook voor komen bij goed getrainde personen en bij genoeg drinken. Alleen water drinken kan zelfs bijdragen eraan, omdat er een tekort aan zouten ontstaat.

Ik zelf draag mijn vest altijd als ik op de auto zit. Op de motor niet altijd, omdat ik na een tijd last van mijn rug krijg en ik me niet normaal kan bewegen met mijn vest onder mijn motorpak.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2013, 23:23:45
Tsja, er wordt vooral een hoop gezeur wat er allemaal niet goed is binnen de organisatie, is er een keer wat geregeld dan is het weer niet goed  e050
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 28 augustus 2013, 01:30:17
Citaat van: kaasje link=msg=1195908 date=1377638625
Tsja, er wordt vooral een hoop gezeur wat er allemaal niet goed is binnen de organisatie, is er een keer wat geregeld dan is het weer niet goed  e050

''Gevaarlijke'' opmerking...

De vesten zijn inderdaad geregeld, dat er diverse collega's zijn die rugklachten krijgen lijkt mij ook niet uit de lucht komen vallen...
Het vest belemmerd je bewegingsvrijheid en dwingt je in een bepaalde houding. Ik heb al eerder aangegeven dat je, zeker als je in een dienstauto zit, met je rug in een bepaalde hoek wordt gedwongen, omdat anders je koppel/vuurwapen ook nog eens op de gordelhouder zit. Je zit dus zowel horizontaal, diagonaal & verticaal niet zoals Volkswagen dat ooit bedacht heeft.

Daarnaast is de temperatuurhuishouding van het huidige vest niet aanwezig. Zweet/vocht hoopt zich op onder het vest. Ik kan na iedere dienst mijn t-shirt uitwringen omdat het mooie vest gewoon niet ademt maar alleen maar je lichaam afsluit.

Ik ben ook een van de weinige die mijn vest (nagenoeg) altijd aan heeft en daar regelmatig commentaar op krijg (in de trant van ''je lijkt wel gek met dit weer'')
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2013, 11:40:16
Wij hebben met de huidige studenten afgesproken om het vest gewoon altijd te dragen. Uitzondering waren twee diensten met 34C op te thermometer, was een dienst op een Brabantse markt. Ik vind het sowieso al een prettiger gevoel, al is het maar voor het incasseren van stoten ed. Zoveel last heb uk er niet van. Zorg altijd dat de voorste flap tussen het elastiek en de achterste flap in zit, waardoor hij nooit te strak zit.

Je krijgt wel eens commentaar zoals "jij bent veel van plan vandaag" of "ga je op oorlogspad?".. Dit zijn vaak de wijkagenten, die bij ons geen van allen een vest dragen. Noodhulp en horeca draagt 90% van het personeel het vest.


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #15 Gepost op: 28 augustus 2013, 14:29:33
Citaat van: Jerommeke link=msg=1195919 date=1377646217
''Gevaarlijke'' opmerking...

De vesten zijn inderdaad geregeld, dat er diverse collega's zijn die rugklachten krijgen lijkt mij ook niet uit de lucht komen vallen...
Het vest belemmerd je bewegingsvrijheid en dwingt je in een bepaalde houding. Ik heb al eerder aangegeven dat je, zeker als je in een dienstauto zit, met je rug in een bepaalde hoek wordt gedwongen, omdat anders je koppel/vuurwapen ook nog eens op de gordelhouder zit. Je zit dus zowel horizontaal, diagonaal & verticaal niet zoals Volkswagen dat ooit bedacht heeft.

Daarnaast is de temperatuurhuishouding van het huidige vest niet aanwezig. Zweet/vocht hoopt zich op onder het vest. Ik kan na iedere dienst mijn t-shirt uitwringen omdat het mooie vest gewoon niet ademt maar alleen maar je lichaam afsluit.

Ik ben ook een van de weinige die mijn vest (nagenoeg) altijd aan heeft en daar regelmatig commentaar op krijg (in de trant van ''je lijkt wel gek met dit weer'')

Hulde aan het nieuwe vest echter, want die is zo flexibel dat ik geen rugpijn meer heb!!

En wat meneer zei: "wat ben jij van plan", die reactie krijg ik met het draagproefvest zowel van burgers als van (oudere) collega's, dus dat zal nog wel wennen worden volgend jaar.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #16 Gepost op: 28 augustus 2013, 14:36:13
Citaat van: Jerommeke link=msg=1195919 date=1377646217
''Gevaarlijke'' opmerking...

De vesten zijn inderdaad geregeld, dat er diverse collega's zijn die rugklachten krijgen lijkt mij ook niet uit de lucht komen vallen...
Het vest belemmerd je bewegingsvrijheid en dwingt je in een bepaalde houding. Ik heb al eerder aangegeven dat je, zeker als je in een dienstauto zit, met je rug in een bepaalde hoek wordt gedwongen, omdat anders je koppel/vuurwapen ook nog eens op de gordelhouder zit. Je zit dus zowel horizontaal, diagonaal & verticaal niet zoals Volkswagen dat ooit bedacht heeft.

Daarnaast is de temperatuurhuishouding van het huidige vest niet aanwezig. Zweet/vocht hoopt zich op onder het vest. Ik kan na iedere dienst mijn t-shirt uitwringen omdat het mooie vest gewoon niet ademt maar alleen maar je lichaam afsluit.

Ik ben ook een van de weinige die mijn vest (nagenoeg) altijd aan heeft en daar regelmatig commentaar op krijg (in de trant van ''je lijkt wel gek met dit weer'')

wat dacht je van de arbo? In de arbo staat dat de werkgever verplicht is om veiligheidsmiddelen uit te reiken en dat de werknemer verplicht is om deze (correct) te gebruiken. Ofwel, als je het niet gebruikt en je raakt gewond dan denk ik dat je je niet moet verbazen als ze dan de handen van je af trekken ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #17 Gepost op: 29 augustus 2013, 02:15:03
Totdat de arbo en de fabrikant riepen dat we 'm geen hele dienst mochten dragen..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #18 Gepost op: 29 augustus 2013, 14:09:07
Het vest is hier in de regio verplicht gesteld bij:

Geplande openbare orde evenementen
Geplande aanhoudingen

Verder is er een draag advies. Noodhulp is (nog) niet verplicht gesteld. Wordt wel dringend aangeraden.

Maar jongens en meisjes... ik heb liever een zere rug, dan een keer niet dragen en een mes of een kogel tussen je ribben... je bent namelijk altijd te laat met aantrekken... dus gewoon dragen...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 30 augustus 2013, 00:19:55
Citaat van: grizz link=msg=1196448 date=1377778147
Maar jongens en meisjes... ik heb liever een zere rug, dan een keer niet dragen en een mes of een kogel tussen je ribben... je bent namelijk altijd te laat met aantrekken... dus gewoon dragen...

Tsja Grizz, zoals al eerder gezegd ben ik het (deels) met je eens... Er zijn echter ook collega's die (mede) door het vest sirieuze rugklachten oplopen...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !