'Donkere snelweg is levensgevaarlijk'

Auteur Topic: 'Donkere snelweg is levensgevaarlijk'  (gelezen 9596 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Gepost op: 27 augustus 2013, 10:11:46
Citaat
De beslissing van Rijkswaterstaat om 's avonds en 's nachts het licht op snelwegen uit te doen, is levensgevaarlijk. In het donker voelen automobilisten zich eerder slaperig en dat kan tot ongelukken leiden.

Daarvoor waarschuwt de Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek (NSWO) in De Telegraaf. "Zodra je in het donker bent, maken de hersenen melatomine aan en die zorgen dat je in een 'slaapstand' komt", zegt NSWO-voorzitter en neuroloog Hans Hamburger. "En als mensen slaperig worden, gebeuren de meeste ongelukken."

In de jaren zestig en zeventig is er langs de snelwegen verlichting gekomen, omdat dat de veiligheid zou bevorderen. Nu sinds juni de lichten op drukke snelwegen als A1, A2, A4, A12 en A27 als bezuinigingsmaatregel worden gedoofd, negeert de overheid onderzoeken, stelt Hamburger

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/donkere-snelweg-levensgevaarlijk

Citaat
BREDA - Verkeersdeskundige Ruud Hornman denkt dat het er niet veiliger op wordt als volgende week het licht uitgaat op een deel van de Brabantse snelwegen. Dat gebeurt 's avonds en 's nachts ondermeer op de A58 tussen Eindhoven en Bergen op Zoom, de A16 (Breda - Rotterdam), de A27 (Breda - Utrecht) en de A2 tussen Eindhoven en Utrecht blijven voortaan onverlicht.

http://www.omroepbrabant.nl/?news/1983721023/Verkeersdeskundige+Donkere+snelwegen+waarschijnlijk+onveiliger.aspx




INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2013, 10:40:48
Zou mooi zijn als dit soort uitspraken ook gestaafd worden door cijfers. Dan zou er een (explosieve) groei te zien moeten zijn in het aantal ongelukken die plaatsvinden tussen (globaal) 22:00 en 06:00 uur op die snelwegen ten opzichte van bijvoorbeeld 1 of 2 jaar geleden.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2013, 10:42:55
De ANWB is minder negatief.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2013, 10:57:12
Citaat van: DvdW link=msg=1195663 date=1377592848
Zou mooi zijn als dit soort uitspraken ook gestaafd worden door cijfers. Dan zou er een (explosieve) groei te zien moeten zijn in het aantal ongelukken die plaatsvinden tussen (globaal) 22:00 en 06:00 uur op die snelwegen ten opzichte van bijvoorbeeld 1 of 2 jaar geleden.

Als je dit soort teksten wilt posten ga je nog heel druk worden. Gisteren liep er een topic "veilige auto's zijn onveilig", een nogal stevige conclusie van de brandweer waarbij men een beetje hangt op incidentje in Aalsmeer en zeker geen stevige explosieve groei kan aantonen. Een ander recent topic gaat over de stijging van het aantal vluchten van traumahelikopters waarbij simpel volstaat dat men er geen verklaring hoofd laat staan dat men beschikt over cijfers. Waarom is het nu ineens zo relevant als een neuroloog en verkeerskundige hier zorgen over maken?


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2013, 11:06:05
Omdat we het bij de andere discussies ook belangrijk vinden?


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2013, 11:07:49
Citaat van: 024 link=msg=1195672 date=1377593832
Als je dit soort teksten wilt posten ga je nog heel druk worden. Gisteren liep er een topic "veilige auto's zijn onveilig", een nogal stevige conclusie van de brandweer waarbij men een beetje hangt op incidentje in Aalsmeer en zeker geen stevige explosieve groei kan aantonen. Een ander recent topic gaat over de stijging van het aantal vluchten van traumahelikopters waarbij simpel volstaat dat men er geen verklaring hoofd laat staan dat men beschikt over cijfers.
Daarvoor geldt precies hetzelfde, maar die discussies heb ik niet gelezen en ik kan er daarom niets over zeggen.

Citaat
Waarom is het nu ineens zo relevant als een neuroloog en verkeerskundige hier zorgen over maken?
Waarom zou het nu opeens niet relevant zijn? Alleen maar omdat een neuroloog en verkeerskundige hier wat over zeggen? Dat is dan einde discussie?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2013, 11:43:49
Citaat van: DvdW link=msg=1195677 date=1377594469
Daarvoor geldt precies hetzelfde, maar die discussies heb ik niet gelezen en ik kan er daarom niets over zeggen.
Waarom zou het nu opeens niet relevant zijn? Alleen maar omdat een neuroloog en verkeerskundige hier wat over zeggen? Dat is dan einde discussie?

Dat moet je niet aan mij vragen. Dit moet je voorleggen bij het moderatorteam, zij bepalen of dit soort berichten thuis horen op dit forum. Als jij van mening bent dat actueel, hulpverlenings gerelateerd nieuws hier niet thuis zodat indien neurologen, verkeersdeskundigen of andere wetenschappers iets denken, veronderstellen of ergens voor waarschuwen moet het moderatorteam haar missie en regels aanpassen zodat het een zuiver wetenschappelijk forum gaat worden.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2013, 11:53:49
Volgens mij wordt er nu een discussie gevoerd die nergens naar toe gaat en mogelijk door elkaar niet goed begrijpen hakkerig wordt. Feitelijk is dat al meerdere al eerder snelwegen 'ontlicht' zijn in de nachturen. Daar is, vermoed ik, niet een grote stijging van het aantal ongelukken 's nachts opgetreden.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2013, 11:59:00
Terechte opmerking van JJ75; DvdW vraagt zich alleen af of die zgn onveiligheid van snelwegen waar het licht is uitgeschakeld, met cijfers te staven is. Terechte vraag, niets mis mee. Wat er in andere discussies aan de orde is dat is niet het pakkie aan van DvdW. On topic dus maar weer. :)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2013, 12:11:05
Citaat van: JJ75 link=msg=1195695 date=1377597229
Volgens mij wordt er nu een discussie gevoerd die nergens naar toe gaat en mogelijk door elkaar niet goed begrijpen hakkerig wordt. Feitelijk is dat al meerdere al eerder snelwegen 'ontlicht' zijn in de nachturen. Daar is, vermoed ik, niet een grote stijging van het aantal ongelukken 's nachts opgetreden.

Ik weet het niet, ik kan wel mee gaan met de beredenering van de neuroloog dat mensen in het donker eerder in de 'slaapstand' gaan. Ik las het artikel vanochtend en dacht dat het mogelijk interessant was voor dit forum omdat hier mensen aanwezig zijn die actief zijn binnen diverse disciplines in de hulpverlening.

Het licht uit doen op de snelweg is vooral een bezuinigings- c.q. milieuvriendelijke maatregel. Ik kan me voorstellen dat politiemensen, brandweermensen of ambulance/MMT personeel andere belangen hebben en dit soort maatregelen anders benaderen.

Hier op het forum zijn ook verkeersdeskundigen mogelijk hebben zijn ook een andere visie.

Het Nederlandse inzicht dat het licht op de snelweg wel weer uit kan vind ik opmerkelijk. In veel andere landen waar men de verkeersveiligheid wil verbeteren maakt men gebruik van de meest recente wetenschappelijke publicaties waardoor er zelfs midden in woestijnen straatverlichting wordt geplaatst om het aantal ongevallen in het donker fors te reduceren.