'Donkere snelweg is levensgevaarlijk'

Auteur Topic: 'Donkere snelweg is levensgevaarlijk'  (gelezen 9642 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #10 Gepost op: 27 augustus 2013, 12:21:18
Citaat van: JJ75 link=msg=1195695 date=1377597229
Feitelijk is dat al meerdere al eerder snelwegen 'ontlicht' zijn in de nachturen. Daar is, vermoed ik, niet een grote stijging van het aantal ongelukken 's nachts opgetreden.

Verschil is wel dat het daar om relatief korte stukken ging.
Volgens mij zou het interessant zijn om naar data van "N wegen" te kijken omdat daar wegen zijn die totaal verlicht zijn, en wegen die totaal niet verlicht zijn. (Natuurlijk met in acht nemening van ander onderscheid zoals soort weg, kruisingen, verkeersintensiteit,etc). Denk aan wegen in de Randstad vs wegen in het Oosten/Noorden. Maar ik ben geen expert, en weet niet of er genoeg data is om dit te kunnen vergelijken....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #11 Gepost op: 27 augustus 2013, 12:33:24
Citaat van: 024 link=msg=1195703 date=1377598265
Ik weet het niet, ik kan wel mee gaan met de beredenering van de neuroloog dat mensen in het donker eerder in de 'slaapstand' gaan. Ik las het artikel vanochtend en dacht dat het mogelijk interessant was voor dit forum omdat hier mensen aanwezig zijn die actief zijn binnen diverse disciplines in de hulpverlening.
Het topic is interessant.
Citaat van: 024 link=msg=1195703 date=1377598265
Het licht uit doen op de snelweg is vooral een bezuinigings- c.q. milieuvriendelijke maatregel. Ik kan me voorstellen dat politiemensen, brandweermensen of ambulance/MMT personeel andere belangen hebben en dit soort maatregelen anders benaderen.
Dat kan inderdaad zijn. Een forumlid vroeg zich af of dit extra risico ook in de ongevals statistieken terugkomt. (Gestaafd met cijfers)
Er zijn al snelwegen waar al langer het licht uit gaat. Ook zijn er wegen waar zowiezo nooit het licht brand.

Citaat van: 024 link=msg=1195703 date=1377598265
Hier op het forum zijn ook verkeersdeskundigen mogelijk hebben zijn ook een andere visie.
Ben hier ook benieuwd naar. Ook naar een kosten en baten analyse

Citaat van: zwelgje link=msg=1195706 date=1377598878
Verschil is wel dat het daar om relatief korte stukken ging.
Volgens mij zou het interessant zijn om naar data van "N wegen" te kijken omdat daar wegen zijn die totaal verlicht zijn, en wegen die totaal niet verlicht zijn. (Natuurlijk met in acht nemening van ander onderscheid zoals soort weg, kruisingen, verkeersintensiteit,etc). Denk aan wegen in de Randstad vs wegen in het Oosten/Noorden. Maar ik ben geen expert, en weet niet of er genoeg data is om dit te kunnen vergelijken....
Er zijn ook langere trajecten snelwegen volledig zonder licht. Ik denk aan A28, A1 tussen Deventer en Hengelo,A1 vanaf apeldoorn richting de randstad.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2013, 13:31:27
En nog een probleem dat de cijfers beïnvloedt:
In de randstad is men gewend aan licht; schakel je dat opeens uit, dan gaat iedereen voorzichtig rijden. Met als gevolg dat de ongevalscijfers niet of nauwelijks stijgen.

Na een periode van gewenning..

Helaas kan je, gezien de verkeersdrukte ed sowieso geen vergelijking trekken tussen de Randstad en onverlichte provincies..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2013, 13:42:21
In de randstad is het ook nooit echt donker. Een punt was dat door het donkerder worden er sneller in slaap gevallen zou kunnen worden in de nacht. En ik denk dat buiten de randstad net zo veel als meer (vermoeide) nachtrijders te vinden zijn.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2013, 14:05:14
Verkeersongevallen zijn vervelende gebeurtenis, waarop heel veel factoren van invloed kunnen zijn. Het geheel aan factoren bepaalt of er een ongeval gebeurt (kans op ongeval) en wat daarvan vervolgens de ernst is (gevolg van ongeval). De hoeveelheid licht is uiteraard één van die factoren, maar het gaat mij te ver om te zeggen dat "minder licht" zorgt voor "meer ongevallen". Als dat al zo is, dan sluit dat namelijk niet uit dat er in meer kleinere ongevallen juist minder letsel ontstaat, bijvoorbeeld omdat bestuurders in het donker langzamer rijden. Ook sluit het niet uit dat sommige bestuurders er eerder voor kiezen om niet meer te rijden of te pauzeren. Vermoeidheid wordt immers niet alleen bepaald door de hoeveelheid licht, maar ook door het feit of je wel genoeg hebt gerust, of hebt gegeten en gedronken. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat mensen in het donker eerder besluiten om even te pauzeren, dan dat ze dat zouden doen op een verlichte weg ("ik kan het nog wel goed zien, ik rijd nog wel even door"). Verder is de kans op een ongeval ook afhankelijk van de omgeving; een zeer eentonige omgeving zonder ander verkeer zal wellicht eerder tot vermoeidheid leiden dan een omgeving waarbij je continu alert moet zijn op de dingen om je heen.

Daarnaast kun je je nog eens afvragen of je statistisch gezien een significant verschil kunt meten. Snelwegen zijn over het algemeen de meest veilige wegen, zonder kruispunten, zonder zijwegen, zonder tegemoetkomend verkeer, zonder fietsers/voetgangers en ontworpen op snelheden van 120 km/u. Het meeste verkeer rijdt echter helemaal niet op die weg als het donker is. De intensiteit in de nacht is relatief klein. Ik denk dat het een hele toer wordt om met cijfers aan te tonen dat er daadwerkelijk meer ongevallen gebeuren en in hoeverre de ernst van die ongevallen verandert.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #15 Gepost op: 27 augustus 2013, 18:47:55
Nu moet ik toegeven dat ik als ervaringsdeskundige (rijd al een tijdje over de A28 die dus onverlicht is) ik nu niet echt een verschil heb gemerkt. Vind het zelfs rustiger rijden met het licht uit. Heb net ook het item op journaal gezien over de onverlichte wegen, en krijg daar wel weer een gevoel van dat mensen anderen bang proberen te maken.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #16 Gepost op: 27 augustus 2013, 19:39:05
Prima initiatief. Ben sowieso geen voorstander van de ''de hele wereld maar aanpassen''  aan de mens. Ja, soms is het donker. Pas je aan. Vind je het eng, of kun je niet rijden in het donker, moet je alternatieven verzinnen. Rij niet zelf, of rij overdags. Verzin het maar...Zoals voorgangers al terecht opmerkten; in het donker blijf je denk ik juist alerter en neem je op tijd je rust. Je negeert vermoeidheidssignalen minder gauw, je luistert naar je lichaam en gemoedstoestand.
En er is niets mis mee om af en toe je grote licht te gebruiken, bij twijfel. Zolang je maar niemand verblindt. En wat meer controle op goed werkende voertuigverlichting ipv 6 km te hard op doorgaande wegen, dan zijn we al een heel eind..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 27 augustus 2013, 19:43:26
Ik denk dat we het allemaal niet spannender moeten maken dan het is. Ik rij regelmatig op onverlichte wegen, en de verlichting van de auto is voldoende om alles toch goed te zien, eventueel ondersteund door wat groot licht.


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Reactie #18 Gepost op: 28 augustus 2013, 02:01:28
Cijfers kunnen helpen maar willen nog niet alles zeggen toch. Je kan moeilijk zien wat het effect is denk ik, verkeersdoden hebben met veel omstandigheden te maken... Waardoor stijging of daling van verkeersdoden werkelijk komt is moeilijk te achterhalen, kan toch zijn dat er in bijv. de jaren 2008, 2010 en 2012 met metingen respectievelijk 10, 15 en 8 verkeersdoden waren... tja, vanwaar de stijging en vanwaar de daling?

Wel kan je het subjectief brengen, dat je denkt dat door minder licht men eerder tot een ongeluk komt.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #19 Gepost op: 28 augustus 2013, 06:56:57
Omdat de discussie in België al enkele jaren woedt (en er op veel stukken snelweg de verlichting ook daadwerkelijk wordt gedoofd) heeft het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid in haar ledenblad een artikel geschreven (PDF-pagina 6).