Honderden patiënten zijn vorig jaar geopereerd door artsen met te weinig ervaring.

Auteur Topic: Honderden patiënten zijn vorig jaar geopereerd door artsen met te weinig ervaring.  (gelezen 2920 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Citaat
36 ziekenhuizen halen operatienormen niet

Honderden patiënten zijn vorig jaar geopereerd door artsen met te weinig ervaring. Dat gebeurde in ziekenhuizen die bepaalde operaties zo weinig uitvoeren, dat ze niet aan de kwaliteitsnorm voldoen.

....

Juli dit jaar legde de inspectie een bevel op aan een chirurg (pdf) die voor het eerst een verwijde buikslagader operatie deed in het Bethesda Ziekenhuis. De patiënt kreeg ernstige complicaties, waardoor een andere chirurg opnieuw moest opereren. De patiënt overleed uiteindelijk.

Bron en hele artikel; http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/36-ziekenhuizen-halen-operatienormen-niet




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Wat maakt het uit, het is een volumenorm per ziekenhuis. Minimaal 20 abdominale aorta's per ziekenhuis per jaar. Elk ziekenhuis heeft meerdere chirurgen.

In ziekenhuis 1 kan chirurg A er 17 gedaan hebben, chirurg B maar 2 en chirurg C maar 1. Als chirurg C toevallig de OK komt binnen sloffen om er even een vaatprothese in te hechten lig je in veilig in een ziekenhuis dat voldoet aan alle normen, de minister zegt het en de Nederlandse Vereniging van Heelkunde ook.

In ziekenhuis 2 kan chirurg D 19 operaties hebben gedaan, echter voldoet men dan niet aan de volume norm. Het ziekenhuis dient te stoppen met deze operatie.


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Wat het uitmaakt is dat blijkbaar de helft  van de ziekenhuizen de norm niet haalt. Je kunt in het zelfde artikel lezen wat de gevolgen voor patient en chirurg kunnen zijn bij onvoldoende ervaring.

Iemand bekend met de onderzoeks- /meetmethode die gehanteerd wordt?
Ik neem toch aan dat er niet alleen heel plat gekeken wordt naar de aantallen maar dat het daarbij ook om het resultaat gaat, of telt de fatale operatie van Dhr Muller (zie brief in nieuwsartikel) ook gewoon mee als een operatie om de norm te kunnen halen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Ik ga niet over de wijze waarop een journalist een artikel schrijft. Het gaat hier niet om de cijfers die de ziekenhuizen moeten aanleveren aan IGZ. De aan IGZ aangeleverde cijfers zijn opgeschoond door een particulier bureau, de mensen die het opschonen zijn journalisten van RTL, Algemeen Dagblad, zorgverzekeraars nederland, achmea, en patientenverenigingen.

De uitspraak van het tuchtcollege heeft helemaal niets te maken met de volumenorm bij deze buikslagader operaties. Het gaat om een arts die veel te verwijten valt, wat ik ook niet eens wil of kan verdedigen. Deze chirurg die hier ook voor gestraft is kan je niet vergelijken met een ervaren chirurg(en) in een ziekenhuis die 17 van deze operaties doet en net de norm van 20 niet halen omdat er een paar patienten besloten om te kiezen voor een techniek waardoor niet de hele buik opengesneden moet worden.

Als je etiketten gaat plakken dat de norm niet halen automatisch stelt dat je de toko moet sluiten omdat je te weinig ervaring hebt ga je het zelfs in de hand werken dat chirurgen een volumenorm gaan nastreven door een patient te zeggen dat er geen andere manier is om de aorta te repareren dan door middel van een laparotomie (een grote snede vanaf onderkant borstbeen tot boven schaambeen). Een goede dokter die eerlijk is tegen over zijn patienten zal dit nooit doen, echter moet je ook niet zorgen dat het systeem je onderhand dwingt het wel soms te doen om te voorkomen dat je de krant haalt als "onervaren chirurg".

Dankzij het handige ziekenhuistestje op de website kan je achterhalen welke ziekenhuizen de norm net niet halen, via internet kan je zo achterhalen welke chirurg(en) daar de vaatchirurg doet. Ik vind dat oneerlijk dat deze mensen op deze manier als "onervaren chirurg" te boek komen te staan.


Rutger

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 820
Ik zou ook dolgraag de ruwe data willen zien  :)

Citaat van: 024 link=msg=1196265 date=1377712715

Dankzij het handige ziekenhuistestje op de website kan je achterhalen welke ziekenhuizen de norm net niet halen, via internet kan je zo achterhalen welke chirurg(en) daar de vaatchirurg doet. Ik vind dat oneerlijk dat deze mensen op deze manier als "onervaren chirurg" te boek komen te staan.

Daar heb je gelijk in. De cijfers uit dat 'handige' testje zeggen niks over de individuele arts maar het kan ze wel degelijk schaden.