"De Brandweer redt geen mensen"

Auteur Topic: "De Brandweer redt geen mensen"  (gelezen 70432 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Gepost op: 28 augustus 2013, 19:38:02
De Brandweer redt geen mensen - www KTMA StatX nl

Aerosol brandblussers zijn zeer geschikt om een beginnende brand direct te stoppen.
In tegenstelling tot blussen schuim, poeder of CO2 is Aerosol niet schadelijk voor mens, dier of apparatuur. Aerosol onttrekt geen zuurstof aan de omgeving en laat geen schadelijk reststoffen achter.


If you can dream it, you can do it.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2013, 19:51:08
Zucht... Schuim en CO2 laten ook geen schadelijke reststoffen achter. Bij schuim volstaat even de dweil hanteren om op te ruimen, CO2 lost zelfs geheel op vindt je niks meer van terug.
 ::) ::)


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2013, 20:04:12
Red de brandweer echt geen levens? Nee, niet in brandende ruimtes nee. Maar ook niet in naastgelegen ruimtes waar mensen liggen te slapen of waar de rook nog niet heftig genoeg is? Volgens mij red de brandweer wel degelijk mensen, maar niet op de manier zoals iedereen 't ziet in films.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2013, 20:34:31
En dan kan je nog je afvragen of je iemand red als je de brand blust. Maar goed het belangrijkste is natuurlijk dat mensen zichzelf in veiligheid brengen. Dus die persoon hoort gewoon een rookmelder te hebben zodat die persoon zichzelf in veiligheid kan brengen en de brandweer alleen de (kleinere) brand hoeft te blussen.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1196268 date=1377713052
Red de brandweer echt geen levens? Nee, niet in brandende ruimtes nee. Maar ook niet in naastgelegen ruimtes waar mensen liggen te slapen of waar de rook nog niet heftig genoeg is? Volgens mij red de brandweer wel degelijk mensen, maar niet op de manier zoals iedereen 't ziet in films.


Jasper K

  • evenementen hulpverlener met geneeskunde ambitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51
  • willekeurige opvulling van de ruimte
Reactie #4 Gepost op: 28 augustus 2013, 23:07:25
De brandweer mag dan wel geen hollywood acties doen maar ze redden wel degelijk direct en indirect levens. Ik weet  niet wie zo'n filmpje durft te maken maar die persoon mag zich hard schamen, die mensen werken hard en staan dag en nacht paraat voor onze veiligheid en dan krijg je zoiets op je bord geschoteld. Gewoonweg belachelijk dit.
All of science is nothing more than the refinement of everyday thinking.  - Albert Einstein  Wissenschaft und Kunst gehören der Welt an, und vor ihnen


guest12562

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 28 augustus 2013, 23:10:53
In mijn ogen redt de brandweer regelmatig mensen, voorbeelden te over. Of het dagelijks gebeurd is mij niet bekend, maar deze stelling is er om andere papieren takken van de brandweer van werk te voorzien en bestaansrecht te geven.

In andere forumdelen wordt hier ook al regelmatig over gesproken, waar ik op doel is dat er steeds meer bevolkingsgroepen op zichzelf worden aangewezen door o.a. bezuinigingen, dit wordt uitgelegd onder de noemer verantwoording lager leggen zodat de brandweer (of welke zorginstantie dan ook) kan bezuinigen.

De stelling zou meer moeten zijn, de bezuinigingen gaan ervoor zorgen dat er meer schade komt door brand en er gaan meer slachtoffers vallen door brand.
Daarnaast ontstaan er steeds meer problemen met mensen die op zichzelf moeten blijven wonen terwijl zij dat eigenlijk niet kunnen met alle gevolgen van dien.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2013, 08:07:27
Citaat van: Breathe link=msg=1196325 date=1377724253
In mijn ogen redt de brandweer regelmatig mensen, voorbeelden te over. Of het dagelijks gebeurd is mij niet bekend, maar deze stelling is er om andere papieren takken van de brandweer van werk te voorzien en bestaansrecht te geven.

In andere forumdelen wordt hier ook al regelmatig over gesproken, waar ik op doel is dat er steeds meer bevolkingsgroepen op zichzelf worden aangewezen door o.a. bezuinigingen, dit wordt uitgelegd onder de noemer verantwoording lager leggen zodat de brandweer (of welke zorginstantie dan ook) kan bezuinigen.

De stelling zou meer moeten zijn, de bezuinigingen gaan ervoor zorgen dat er meer schade komt door brand en er gaan meer slachtoffers vallen door brand.
Daarnaast ontstaan er steeds meer problemen met mensen die op zichzelf moeten blijven wonen terwijl zij dat eigenlijk niet kunnen met alle gevolgen van dien.
Dit is het verhaal waar het in feite om draait. De kans dat iemand op tijd uit een brandend pand wordt gehaald wordt steeds kleiner. Door inderdaad de bezuinigingen en door opkomstproblemen. Kunnen we allemaal wel lapmiddelen gaan bedenken zoals rookmelders, blusmiddelen voor de burger enz enz enz. Als er vervolgens te laat een adequate brandweerinzet komt heb je in feite nog niks.
Een rookmelder red geen personen uit een huis, die alarmeert enkel en als dan het persoon tegen een muur van rook oploopt is dat persoon net zover. Dan is daar hulp van de brandweer nodig. Als die hulp dan op zich laat wachten is het voor dat persoon als nog over en sluiten. En let wel, je gaat sneller dood aan rookvergiftiging dan men denkt. 3 adem teugen is voldoende....


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2013, 12:49:13
Citaat
De brandweer red geen mensen KTMA StatX
Een reclame filmpje van een bedrijf die de Nederlandse spelling niet beheerst...... 8)

En dan deze, hoezo 3 minuten, schijnbaar kan de brandweer na 15 min ook nog levens reddend optreden.

http://www.youtube.com/watch?v=t5h3r0kCYkw
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2013, 20:40:25
Wat denk je van de verhoogde brandbare inventaris van een woning ten op zicht van 30 á 40 jaar geleden! Het heeft niet met de brandweer te maken maar met de standaardbrandkromme die niet meer voldoet heden ten dage. Met de standaardbrandkromme is vroegâh de opkomsttijd van de brandweer op 8 minuten gezet en zou je theoretisch nog iemand kunnen redden. Nu ben je met 3 minuten al te laat!

Citaat van: Peter71 link=msg=1196357 date=1377756447
Dit is het verhaal waar het in feite om draait. De kans dat iemand op tijd uit een brandend pand wordt gehaald wordt steeds kleiner. Door inderdaad de bezuinigingen en door opkomstproblemen.


guest12562

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2013, 00:13:20
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1196572 date=1377801625
Wat denk je van de verhoogde brandbare inventaris van een woning ten op zicht van 30 á 40 jaar geleden! Het heeft niet met de brandweer te maken maar met de standaardbrandkromme die niet meer voldoet heden ten dage. Met de standaardbrandkromme is vroegâh de opkomsttijd van de brandweer op 8 minuten gezet en zou je theoretisch nog iemand kunnen redden. Nu ben je met 3 minuten al te laat!

Citaat van: tower-ladder link=msg=1196429 date=1377773353
Een reclame filmpje van een bedrijf die de Nederlandse spelling niet beheerst...... 8)

En dan deze, hoezo 3 minuten, schijnbaar kan de brandweer na 15 min ook nog levens reddend optreden.

http://www.youtube.com/watch?v=t5h3r0kCYkw

Bovenstaande (zo maar een niet op zichzelf staand) voorbeeld toont aan dat dit dus niet klopt en gelukkig voor de brandweer en inwoners van Nederland kan het dus ook nog na een langere tijd. Waar zou je zijn zonder de brandweer. Het is wat Peter zegt, staat je huis vol rook gaat je rookmelder af, dat betekend nog niet dat je dan ineens buiten staat, toch wel handig dat de brandweer je dan ook nog kan helpen, zij het via een balkon of met een vluchtmasker, maar ik denk dat iedereen blij is dat er op zo'n moment iemand bij je staat die weet hoe hij moet handelen.