"De Brandweer redt geen mensen"

Auteur Topic: "De Brandweer redt geen mensen"  (gelezen 70436 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2013, 07:56:02
Citaat van: Breathe link=msg=1196695 date=1377814400
Bovenstaande (zo maar een niet op zichzelf staand) voorbeeld toont aan dat dit dus niet klopt en gelukkig voor de brandweer en inwoners van Nederland kan het dus ook nog na een langere tijd. Waar zou je zijn zonder de brandweer. Het is wat Peter zegt, staat je huis vol rook gaat je rookmelder af, dat betekend nog niet dat je dan ineens buiten staat, toch wel handig dat de brandweer je dan ook nog kan helpen, zij het via een balkon of met een vluchtmasker, maar ik denk dat iedereen blij is dat er op zo'n moment iemand bij je staat die weet hoe hij moet handelen.
Exact. Er wordt in toenemende mate rookmelders verstrekt om de langere aanrijtijden van de brandweer te compenseren. Als dat ding afgaat is de bewoner alleen nog maar wakker, hij en/of het gezin zal dan nog steeds naar buiten moeten.  Ik denk dat we erg moeten gaan oppassen met zoethoudertjes als rookmelders, en niet alle verantwoording neer moeten leggen bij de burger onder de noemer van zelfredzaamheid.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2013, 10:17:22
PRIO 1 WONINGBRAND : : HELMICHSTRAAT : LUTTENBERG 2633
In Luttenberg is door de brandweer Luttenberg en buren een heel gezin uit een hevig brandende woning gehaald. Brand was zo hevig dat stenen aan de buitenkant van het raam van de woonkamer beschadigd zijn.

Verder is het filmpje verwijderd. Geplaatste opmerkingen verdwenen weer. Zouden ze geen toestemming voor het gebruik hebben gehad?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2013, 15:18:50
Brandweer Achterhoek ‏@BrwAW 14:15u
Brandweer staat voor de Bristol! Veel belangstelling. Veel mensen bekennen de rookmelder in de kast te hebben liggen http://pic.twitter.com/K5FBvcpGnI

Een mooi voorbeeldje. Er wordt driftig gestrooid met rookmelders op allerlei veiligheidsdagen. En zoals nu blijkt verdwijnen die dingen dus nogal eens ergens in een kast. Er is nog een hele lang weg te gaan voordat men bewust is van de nut en noodzaak van rookmelders. En wel die dingen maar uitdelen om het eigen straatje van de brandweer schoon te houden, een straatje wat wordt bevuild door bezuinigingen. ::)


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2013, 15:54:01
Tja jij roept hier wat maar ik vraag me af of je gelijk hebt. Jij doet namelijk voorkomen alsof dit voor iedereen binnen de brandweer nieuw is. Voor mij en mijn werkgever (Regionale Brandweer) niet. Daarom houden wij acties om ook echt te vragen of zelfs thuis te controleren of er een goedwerkende rookmelder hangt. In het verleden hebben wij als brandweer ook acties gehouden om de rookmelders gratis op te hangen en hoefde men alleen te betalen voor de rookmelder zelf.

Citaat van: Peter71 link=msg=1197113 date=1377955130
Brandweer Achterhoek ‏@BrwAW 14:15u
Brandweer staat voor de Bristol! Veel belangstelling. Veel mensen bekennen de rookmelder in de kast te hebben liggen http://pic.twitter.com/K5FBvcpGnI

Een mooi voorbeeldje. Er wordt driftig gestrooid met rookmelders op allerlei veiligheidsdagen. En zoals nu blijkt verdwijnen die dingen dus nogal eens ergens in een kast. Er is nog een hele lang weg te gaan voordat men bewust is van de nut en noodzaak van rookmelders. En wel die dingen maar uitdelen om het eigen straatje van de brandweer schoon te houden, een straatje wat wordt bevuild door bezuinigingen. ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2013, 17:06:39
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1197117 date=1377957241
Tja jij roept hier wat maar ik vraag me af of je gelijk hebt. Jij doet namelijk voorkomen alsof dit voor iedereen binnen de brandweer nieuw is. Voor mij en mijn werkgever (Regionale Brandweer) niet. Daarom houden wij acties om ook echt te vragen of zelfs thuis te controleren of er een goedwerkende rookmelder hangt. In het verleden hebben wij als brandweer ook acties gehouden om de rookmelders gratis op te hangen en hoefde men alleen te betalen voor de rookmelder zelf.
Ik stel soms wel eens berichten wat scherp om de discussie los te krijgen. ;)
 Nee dit is niet nieuw, maar wel zorgelijk. Er worden rookmelders verstrekt, maar je moet dus maar afvragen wat er daadwerkelijk mee gebeurt. En je kunt er dus niet zomaar klakkeloos vanuit kunt gaan dat mensen snel worden geallarmeerd door een rookmelder. En je dus weldegelijk een vlotte adequate brandweerzorg moet waarborgen.
Want let wel, het is mooi dat de brandweer die dingen op wil hangen. Maar er zitten ook batterijen in. Ga jij er vanuit dat die dingen jaarlijks worden vervangen? Wie gaat dat controleren? De brandweer? Ik denk niet dat dat gaat niet gebeuren, er was iets met bezuinigen.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #15 Gepost op: 31 augustus 2013, 17:13:05
Citaat van: Peter71 link=msg=1197133 date=1377961599
Ik stel soms wel eens berichten wat scherp om de discussie los te krijgen. ;)
 Nee dit is niet nieuw, maar wel zorgelijk. Er worden rookmelders verstrekt, maar je moet dus maar afvragen wat er daadwerkelijk mee gebeurt. En je kunt er dus niet zomaar klakkeloos vanuit kunt gaan dat mensen snel worden geallarmeerd door een rookmelder. En je dus weldegelijk een vlotte adequate brandweerzorg moet waarborgen.
Want let wel, het is mooi dat de brandweer die dingen op wil hangen. Maar er zitten ook batterijen in. Ga jij er vanuit dat die dingen jaarlijks worden vervangen? Wie gaat dat controleren? De brandweer? Ik denk niet dat dat gaat niet gebeuren, er was iets met bezuinigen.
Als er wel voldoende geld was had dit van mij ook niet gehoeven Peter, de overheid betutteld de burger al genoeg met regeltjes en dingetjes, van volwassen mensen mogen we verwachten dat men dit zelf oppakt en ook met regelmaat controleert. kortom, een taak die als je het aan mij vraagt helemaal bij de burger zelf thuis hoort ipv de overheid ( brandweer )  ;) O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2013, 17:18:18
Laat ik voor de duidelijkheid melden dat ik zeer zeker niet tegen rookmelders ben, en dat die dingen mij niet genoeg opgehangen kunnen worden. Mijn eigen baas verkoopt ook die dingen.  998765 0098

Maar dit ontslaat de brandweer er niet van om dan aanrijtijden te verruimen, en allerlei andere oplossingen te verzinnen. Een snelle alarmering van de bewoners is cruciaal. Maar daarmee zijn ze nog niet gered, de brandweer zal daar adequaat op moeten reageren....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 8 september 2013, 14:40:56

Kindje gered bij brand in Amsterdam

AMSTERDAM Bij een brand in de Hofwijckstraat in Amsterdam-West is zondagmiddag een kindje gered. Dat meldt de brandweer.
Gelukkig, we kunnen als brandweer toch wel redden. ^-^ 0098


guest12562

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 12 september 2013, 11:00:47
    https://twitter.com/VRZ/status/377612597656158208
    04.00 #Brand #Goes #Magdalenastraat Vier bewoners zijn uit het pand gehaald. Drie ervan hebben rook ingeademd en worden behandeld door ambulance

Zie ik net in het Goes topic  O0


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 24 december 2013, 08:56:30
Brandweer redt bijna nooit iemand'


Veiligheidsregio's willen af van verplichte opkomsttijden voor de brandweer, omdat ze schijnveiligheid suggereren. Ira Helsloot, hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen en brandweerdeskundige, is het daarmee eens en vindt dat de brandweer met een derde personeel minder toe kan.

Volgens de wet moet de brandweer binnen vijf tot achttien minuten ter plekke zijn. Waarom is dat volgens u onzin?

"Bij brand heeft de brandweer twee taken: mensen redden en schade beperken. Bij redden is de gedachte dat snelheid van belang is, maar de realiteit is dat de brandweer vrijwel nooit iemand redt. Toen ik dat eens eerder zei, kreeg ik veel reacties van boze brandweermensen, maar van hen hadden uiteindelijk maar een of twee echt iemand gered. Daarmee bedoel ik naar binnen gaan en iemand levend achter de vuurhaard vandaan halen. Bij brand ben je binnen een paar minuten dood. Dat geldt voor alle dodelijke slachtoffers van de afgelopen jaren, blijkt uit onderzoek. Sommige slachtoffers waren al dood voor de brandweer gebeld werd.