"De Brandweer redt geen mensen"

Auteur Topic: "De Brandweer redt geen mensen"  (gelezen 71506 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 13 januari 2016, 15:25:23
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1399329 date=1452622335
Ik ben het wel met dhr. Helsloot eens. We redden bijna nooit mensen uit het brandcompartiment waar de brand woedt. Daarom kunnen we ook aanzienlijk bezuinigen op de brandweer door vele 2e TSen en PM's te laten vervallen.

We redden daarentegen vaker mensen met duikteams en nog veel vaker mensen met reanimaties. Dus wil je mensen redden, wordt duiker of Brandweer First Responder

Vreemd ik kan met 100% zekerheid zeggen dat wij wel mensen redden uit een brandcompartiment, ik maak het namelijk wel mee. En idd een balkonredding is niet vergelijkbaar, maar misschien moeten we het redden van mensen dan eens nuanceren, dan wordt het gelijk duidelijk dat het wel gebeurd. Het is ook zeker niet elke dag, maar ik ben wel een man van de praktijk, vandaar dat jij je mss beter kan vinden in het rapport van dhr. Helsloot.

Ik denk juist meer bij brand dan bij waterredding en over first responder vraag ik me zeker af of dit zinvol gebeurd, maar dat kan oma beter onderbouwen.

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1399329 date=1452622335
Meneer Helsloot weet zeker wel waar ie het over heeft. Echter het doet veel brandweermensen pijn om te lezen dat zij eigenlijk niet zo veel mensen redden als ze zouden willen (horen). Iemand van een balkon afhalen omdat er ergens in een ander brandcompartiment brand woedt is namelijk in zijn en mijn ogen geen redding. Deze persoon had het namelijk ook wel overleefd zonder de ladder van de brandweer. Daarnaast kunnen we bijna geen mensen redden uit het brandcompartiment waar de brand woedt, de brandweer is daar namelijk bijna altijd te laat voor. Men zal zich zelf in veiligheid moeten brengen en snel gewaarschuwd moeten worden door een rookmelder o.i.d. Kunnen ze zichzelf niet in veiligheid brengen dan is het einde oefening. Daarom adviseren wij niet altijd rookmelders op te hangen bij bedlegerige mensen die zichzelf niet in veiligheid kunnen brengen. Zij zullen alleen door de rookmelder wakker worden maar niet zichzelf in veiligheid kunnen brengen en dus bewust hun dood tegemoet zien.

Het doet inderdaad pijn dat deze man onwaarheden verkondigd, want de brandweermensen weten wel degelijk dat het gebeurd, vandaar ook dan zij zich roeren en dat Helsloot zich niet meer laat horen.

Citaat van: Brandpreventje link=msg=1399329 date=1452622335
Volgens mij heeft niemand het hier gehad over terug verdienen van de brandweer met reanimaties. We kunnen ons echter voor bijna hetzelfde geld (piepers, trainingen, spullen enz hebben we toch al) veel nuttiger maken en ik denk meer levens redden dan bij brand.

Goed punt dat we moeten stoppen om te denken dat we voor de verzekering aan het werk zijn. Wij moeten onze organisatie niet instellen op en ons leven wagen voor een pand dat toch gesloopt wordt na een grote brand. In het kader van het kwadrantenmodel, defensieve buiteninzet en klaar.

Er werd gesteld dat de brandweer zijn bestaansrecht haalt uit het verzinnen van extra werkzaamheden, daar ben ik het dus helemaal niet mee eens.

Mooi ook dat we het wel ergens over eens zijn er valt nog een hoop te halen.
Ik neem dit soort overwegingen overigens wel mee bij inzetten, maar het is niet altijd makkelijk om deze keuze te maken, omdat je hier vaak achtergrond info voor moet hebben welke niet altijd voor handen is.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #101 Gepost op: 13 januari 2016, 15:46:04
Citaat van: Breathe link=msg=1399451 date=1452695123
Ik denk juist meer bij brand dan bij waterredding en over first responder vraag ik me zeker af of dit zinvol gebeurd, maar dat kan oma beter onderbouwen.

Het ligt er aan wat je definitie van redding door de brandweer is. Slachtoffer in brandcompartiment of niet. Je zal dan ook moeten aangeven of we het hebben over een woonkamer of een grote opslaghal waar de brandhaard in de noordhoek zit en het slachtoffer in de rokerige zuidhoek ligt bij kamertemperatuur.

De definitie van een waterredding is ook een lastige. Slachtoffer met de snuffel boven water of volledig ondergedompeld.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #102 Gepost op: 13 januari 2016, 16:36:47
Het is heel simpel. Zodra mensen niet meer zelf een pand kunnen verlaten zonder tussenkomst van de brandweer, spreken we over een redding. En dan maakt het dus niet uit waar we dat persoon aantreffen. Ook een persoon die van een balkon moet worden gehaald is een redding. Ook die kan niet meer via de normale weg zijn huis verlaten.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #103 Gepost op: 8 juni 2016, 11:58:50
Vandaag is het rapport "Reddingen bij brand 2014/2015" van de Brandweeracademie uitgekomen. Samen met een groep onderzoekers, ben ik in 2014 aan de slag gegaan met een onderzoek naar het daadwerkelijke aantal reddingen bij binnenbranden (waarbij ook vanuit het moderatorteam en forumleden input is geweest voor het aandragen van incidenten waarbij mogelijk personen zijn gered!). De aanleiding voor het onderzoek is deels naar aanleiding van de uitspraak van Ira Helsloot en deels omdat de CBS-cijfers weinig achtergrondinformatie bieden. Inmiddels heeft de Brandweeracademie de resultaten over 2014 en 2015 uitgebreid geanalyseerd en er een rapport van gemaakt waarin toch wel heel interessante dingen staan voor de brandweer in Nederland.

Een paar citaten:
Citaat
Uit het onderzoek is gebleken dat de brandweer gemiddeld om de dag een persoon bij een woningbrand redt (343 in 2 jaar). Het is echter bekend dat niet alle reddingen in dit
onderzoek zijn meegenomen, het werkelijke aantal zal daarom hoger liggen. Bij een derde van de slachtoffers was er sprake van een directe levensbedreiging: zij bevonden zich in de
brandruimte of er was sprake van zware rookontwikkeling in hun directe omgeving. Bij ongeveer de helft van de reddingen was er sprake van een mildere vorm van acute dreiging
en ook reddingen uit voorzorg komen voor.

Citaat
Daarnaast valt op dat er toch nog een aanzienlijk aantal mensen (circa 10% van de geredde slachtoffers) uit de brandruimte zelf werd gered. Dit
staat haaks op het beeld van sommigen dat, gezien de snelheid van moderne brandontwikkeling in relatie tot overleefbaarheid, de brandweer geen mensen redt uit de
brandruimte. Voor de brandweer betekent dit dat het te allen tijde zinvol is om een reddingspoging uit te voeren, ook als men na 8 minuten of meer ter plaatse is.

Veel reddingen vinden plaats in portiekflats en als grote incidenten zijn natuurlijk het Lichtpunt (Rotterdam) en de O.C. Huismanstraat (Nijmegen) behoorlijk in de aandacht gekomen.
Citaat
Een meerderheid van de geredde personen is gered uit een portiekflat. Mogelijk is dit te verklaren doordat bij portiekflats er doorgaans één trappenhuis is waar meerdere
voordeuren op aansluiten. Een brand bij de buren kan er dus toe leiden dat het trappenhuis vol rook komt te staan, waardoor uit de overige appartementen niet meer gevlucht kan
worden. Het aantal geredde personen per incident is hierbij dan ook het hoogst, samen met wonen boven winkels: gemiddeld 3 personen per incident.

En de laatste tijd is het al veel vaker onder de aandacht gebracht: waar compartimenten de brand een bepaalde tijd tegen moeten houden, is met name de rookverspreiding een groot probleem. Rook verspreidt zich vaak buiten het compartiment en zorgt er dan voor dat de brandweer reddend op moet treden.
Citaat
Bijna de helft van alle incidenten en 70% van alle geredde personen valt onder het reddingstype ‘het slachtoffer kan niet vluchten vanwege een belemmerde vluchtroute’. Dit reddingstype vindt veelal plaats in een flat, bijna altijd in een portiekflat, en voornamelijk in de avond en de nacht. De brand bevindt zich vaak in een aangrenzende woning van de geredde persoon. De rookverspreiding is hierbij het grootste probleem.

Hele rapport:
http://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Paginas/Rapport-Reddingen-bij-brand-2014-2015-verschenen.aspx
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #104 Gepost op: 8 juni 2016, 12:27:54
Bij de reddingen binnen 6 -8 minuten ter plaatse. Redtijd ook van belang, redtijd langer als brandweer slachtoffer moet zoeken. Ik heb elders op forum gelezen over brandweer Zeeland waar ze uitrukken met een technische hoogstandje met 4 man personeel aan boord i.p.v. de ouderwetse 6. Ben je met 4 man nog steeds in staat snel een slachtoffer te vinden in een rokerig pand of lukt het sneller met 6 man?


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #105 Gepost op: 8 juni 2016, 17:36:45
Citaat van: oma link=msg=1428563 date=1465381674
Ben je met 4 man nog steeds in staat snel een slachtoffer te vinden in een rokerig pand of lukt het sneller met 6 man?

Standaardprocedure voor een normale TS is twee aanvalsploegen naar binnen sturen, vier man dus. Doe je dat met een SIV of een TS4 kun je nog steeds met vier man naar binnen, alleen is er dan niemand om je straal van water te voorzien of in de gaten te houden wat er buiten gebeurt. Maar in algemene zin is het natuurlijk waar dat des te meer mensen er gaan zoeken, des te groter de kans op redding.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #106 Gepost op: 9 juni 2016, 07:46:46
Citaat van: janvangent link=msg=1428619 date=1465400205
Standaardprocedure voor een normale TS is twee aanvalsploegen naar binnen sturen, vier man dus. Doe je dat met een SIV of een TS4 kun je nog steeds met vier man naar binnen, alleen is er dan niemand om je straal van water te voorzien of in de gaten te houden wat er buiten gebeurt. Maar in algemene zin is het natuurlijk waar dat des te meer mensen er gaan zoeken, des te groter de kans op redding.

Het is de 2e keer dat ik een onderzoek lees van IFV/brandweeracademie waarbij ik me afvraag wat het nut is van dit soort onderzoeken of de status van dit instituut binnen brandweer Nederland.

De bevindingen uit dit onderzoek schuren met beleid van de brandweermanagers/veiligheidsregio's. Persvoorlichters en brandweermanagers van een veiligheidsregio kunnen na een fatale brand dingen roepen in de media die haaks staan op de bevindingen gepublicieerd in het "zutphen-onderzoek".


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #107 Gepost op: 9 juni 2016, 08:26:50
Citaat van: oma link=msg=1428722 date=1465451206
Het is de 2e keer dat ik een onderzoek lees van IFV/brandweeracademie waarbij ik me afvraag wat het nut is van dit soort onderzoeken of de status van dit instituut binnen brandweer Nederland.

De bevindingen uit dit onderzoek schuren met beleid van de brandweermanagers/veiligheidsregio's. Persvoorlichters en brandweermanagers van een veiligheidsregio kunnen na een fatale brand dingen roepen in de media die haaks staan op de bevindingen gepublicieerd in het "zutphen-onderzoek".

Er zijn een aantal heel verschillende werelden binnen brandweer Nederland.
Het meest interessante en productieve gedeelte is dat tot en met de rang van bevelvoerder/brandmeester.Daarboven zit het relatief duurste gedeelte de, het effect van dit gedeelte is in de praktijk nauwelijks waar te nemen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #108 Gepost op: 9 juni 2016, 11:02:06
De brandweer redt geen mensen is natuurlijk een verre van verstandige uitspraak als die mijnheer dat zo gezegd en bedoeld zou hebben.

Beter zou zijn "De brandweer redt (kan) te weinig mensen (redden)".

Het percentage reddingen in steden waar regelmatig inzetten door de redders worden gepleegd zal hoger liggen dan daar waar de geoefendheid en ervaring kunnen vertrouwen op collega's en moed anders zijn.
Ook de directe beschikbaarheid van materieel en backup is in steden aanmerkelijk beter dan elders.
In Amsterdam staat bij woningbranden met de autospuiten direct de ladder voor de deur en in min of meer beruchte/bekende gebieden,
snel twee/drie autospuiten, twee ladders, de A-wagen etc.
Daarbij komt dat de ladder indien mogelijk zo wordt opgesteld dat deze kan functioneren als vluchtweg voor de redders en geredden,
in de "provincie" moet worden gewacht op in de regel de hoogwerker, ideaal voor schoorsteenbrandjes, dakkapellen etc. maar niet als continue vluchtweg voor personeel en slachtoffers.

De brandweer kan te weinig mensen redden omdat en het materieel vaak niet tijdig ter plaatse is en omdat over het algemeen de brandweerlieden niet in de gelegenheid zijn, worden gesteld, om de nodige ervaring op te doen.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #109 Gepost op: 9 juni 2016, 14:00:52
Citaat van: Thor link=msg=1428763 date=1465462926
De brandweer redt geen mensen is natuurlijk een verre van verstandige uitspraak als die mijnheer dat zo gezegd en bedoeld zou hebben.

Beter zou zijn "De brandweer redt (kan) te weinig mensen (redden)".

Niet al te lang geleden hoorde ik een regionaal commandant op een openbare bijeenkomst zeggen dat "als je brand krijgt in je huis, reken dan niet op de brandweer om je te komen redden". Ook volgens hem was zelfredzaamheid veel belangrijker want kansrijker.