"De Brandweer redt geen mensen"

Auteur Topic: "De Brandweer redt geen mensen"  (gelezen 71150 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #120 Gepost op: 10 juni 2016, 10:41:11
In Amsterdam rukken de hoofdpost autospuit en ladder gelijktijdig uit met de autospuit nevenvestiging en in moeilijk gebieden direct twee ladders en afhankelijk van de melding etc de A wagen.
De twee redders van de eerste autospuit gaan zonder dralen direct voor zover mogelijk naar binnen.

Het is bevreemdend dat de HD wordt afgeschaft zonder dat er een alternatief wordt genoemd.
Amsterdam heeft de 2" aanvalsslangen op de autospuiten gekend.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #121 Gepost op: 10 juni 2016, 10:59:24
Citaat van: Danny722 link=msg=1429078 date=1465546712
De Brandweeracademie doet onderzoek en wat daar vervolgens mee gedaan wordt is aan de regio's zelf......

Aan de hand van rapporten van de BA heeft bijvoorbeeld de regio Utrecht besloten alleen nog LD-pompen op de tankautospuiten te zetten, omdat bij sommige branden het debiet van HD te laag is. Het rapport "Het kan verkeren" heeft weer als input gediend voor RemBrand, waarin opkomsttijden verder gedefinieerd zijn en er bovendien een voorstel gedaan wordt om naar bepaalde branden direct versterkt uit te rukken.


Het is raar als brandweer Nederland een eigen academie heeft en vervolgens brandweer Nederland op 25 verschillende plekken achter de vergadertafel met glas jus 'd orange in de hand kan bepalen dat de brandweer geen mensen redt.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #122 Gepost op: 10 juni 2016, 11:14:32
Aan de hand van rapporten van de BA heeft bijvoorbeeld de regio Utrecht besloten alleen nog LD-pompen op de tankautospuiten te zetten, omdat bij sommige branden het debiet van HD te laag is.

Bij sommige branden het debiet van de HD te laag is, daaruit volgt dus bij andere branden wel voldoende !

De figuren die dit weer eens hebben bedacht zijn gespeend van enig inzicht in de praktijk.
Die HD wordt voor legio zaken gebruikt, te beginnen met het na de inzetschoonspuiten van kleding, materiaal, aanpak van kleine brandjes, eerste aanval woningbrand en bescherming/nat houden van de autospuit bij hittestraling, opdringende natuurbranden als de autospuit vast is komen te zitten etc. Snel een ladder op met HD gaat wel wat makkelijker dan met de huidige LD met die lastige koppelingen

N.B.Ik ben zelf zeker niet onder de indruk van HD bij woningbranden, men grijpt veel te snel naar HD ipv LD zeker als duidelijk si dat het met HD niet is te houden.


Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Brandweer Beverwijk
Reactie #123 Gepost op: 10 juni 2016, 11:22:59
Citaat van: Thor link=msg=1429094 date=1465550072
Aan de hand van rapporten van de BA heeft bijvoorbeeld de regio Utrecht besloten alleen nog LD-pompen op de tankautospuiten te zetten, omdat bij sommige branden het debiet van HD te laag is.

Bij sommige branden het debiet van de HD te laag is, daaruit volgt dus bij andere branden wel voldoende !

De figuren die dit weer eens hebben bedacht zijn gespeend van enig inzicht in de praktijk.
Die HD wordt voor legio zaken gebruikt, te beginnen met het na de inzetschoonspuiten van kleding, materiaal, aanpak van kleine brandjes, eerste aanval woningbrand en bescherming/nat houden van de autospuit bij hittestraling, opdringende natuurbranden als de autospuit vast is komen te zitten etc. Snel een ladder op met HD gaat wel wat makkelijker dan met de huidige LD met die lastige koppelingen

N.B.Ik ben zelf zeker niet onder de indruk van HD bij woningbranden, men grijpt veel te snel naar HD ipv LD zeker als duidelijk si dat het met HD niet is te houden.

Dat de HD pomp wordt afgeschaft, betekent niet meteen dat er alleen nog maar opgerolde rode slangen op de auto liggen!  ;) Stond een mooi artikel over dit onderwerp (in Utrecht) in de laatst 1-1-2, waarin ik een aantal interessante zaken zag, gevoed vanuit de praktijk. Een HD-achtige haspel van 60m, maar dan met LD voor de snelle/kleine inzetten, zigzag toevoerslangen met aangekoppelde verdeelstukken, cassette's met zigzag gevouwen LD slangen en O-bundels met aangekoppelde straalpijpen. Als je de docu over brandweer Gent hebt gevolgd/gezien, heb je daar ook een stukje kunnen zien waarin ze met o.a. bovenstaande middelen binnen een minuut 80 meter LD afleggen en water op de straalpijp hebben!  O0 Dus zo gek is het allemaal niet gedacht.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #124 Gepost op: 10 juni 2016, 11:29:14
Citaat van: Thor link=msg=1429094 date=1465550072
Aan de hand van rapporten van de BA heeft bijvoorbeeld de regio Utrecht besloten alleen nog LD-pompen op de tankautospuiten te zetten, omdat bij sommige branden het debiet van HD te laag is.

Bij sommige branden het debiet van de HD te laag is, daaruit volgt dus bij andere branden wel voldoende !

De figuren die dit weer eens hebben bedacht zijn gespeend van enig inzicht in de praktijk.
Die HD wordt voor legio zaken gebruikt, te beginnen met het na de inzetschoonspuiten van kleding, materiaal, aanpak van kleine brandjes, eerste aanval woningbrand en bescherming/nat houden van de autospuit bij hittestraling, opdringende natuurbranden als de autospuit vast is komen te zitten etc. Snel een ladder op met HD gaat wel wat makkelijker dan met de huidige LD met die lastige koppelingen

N.B.Ik ben zelf zeker niet onder de indruk van HD bij woningbranden, men grijpt veel te snel naar HD ipv LD zeker als duidelijk si dat het met HD niet is te houden.

Volgens mij heb jij hetzelfde probleem met inzicht in de praktijk. Zoals Koelman al omschrijft is dit een heel ander concept dan de brandslagen "uit jouw tijd". In sommige gevallen is het handig eerst even wat meer uit te zoeken, in plaats van als een wilde om je heen te slaan beste Thor ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #125 Gepost op: 10 juni 2016, 12:03:53
Citaat van: Koelman link=msg=1429099 date=1465550579
Dat de HD pomp wordt afgeschaft, betekent niet meteen dat er alleen nog maar opgerolde rode slangen op de auto liggen!  ;) Stond een mooi artikel over dit onderwerp (in Utrecht) in de laatst 1-1-2, waarin ik een aantal interessante zaken zag, gevoed vanuit de praktijk. Een HD-achtige haspel van 60m, maar dan met LD voor de snelle/kleine inzetten, zigzag toevoerslangen met aangekoppelde verdeelstukken, cassette's met zigzag gevouwen LD slangen en O-bundels met aangekoppelde straalpijpen. Als je de docu over brandweer Gent hebt gevolgd/gezien, heb je daar ook een stukje kunnen zien waarin ze met o.a. bovenstaande middelen binnen een minuut 80 meter LD afleggen en water op de straalpijp hebben!  O0 Dus zo gek is het allemaal niet gedacht.

Ik verkondig al jaren aanvalsslangen van geschikte lengte in dubbel bochten op haspels,de ene kant direct op de voeding en aan de andere kant de straalpijp..
Haspelkarren voor de voeding en dompelpompen ipv zuigslangen.
O bundels zijn eigenlijk zo oud als de brandweer,in het begin liep men te sjouwen met bundels zware slangen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #126 Gepost op: 10 juni 2016, 12:09:59
Citaat van: Danny722 link=msg=1429104 date=1465550954
Volgens mij heb jij hetzelfde probleem met inzicht in de praktijk. Zoals Koelman al omschrijft is dit een heel ander concept dan de brandslagen "uit jouw tijd". In sommige gevallen is het handig eerst even wat meer uit te zoeken, in plaats van als een wilde om je heen te slaan beste Thor ;)

Als je nieuws brengt moet je niet komen met een half verhaal,we laten HD vervallen,en de rest maar even vergeten totdat Koelman met het volledige verhaal komt.
Brandslangen uit mijn tijd,zo oud ben ik nog niet uit de periode van de eerste slangen bundels en als een wilde om mij heen slaan omdat ik aangeef waarvoor de HD ook wordt gebruikt en ook voor de rest van die "sommige" brandjes waar HD te weinig water geeft.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #127 Gepost op: 10 juni 2016, 12:10:30
Citaat van: Danny722 link=msg=1429104 date=1465550954
Volgens mij heb jij hetzelfde probleem met inzicht in de praktijk. Zoals Koelman al omschrijft is dit een heel ander concept dan de brandslagen "uit jouw tijd". In sommige gevallen is het handig eerst even wat meer uit te zoeken, in plaats van als een wilde om je heen te slaan beste Thor ;)

Op dit forum maakt het niet uit. Als je een foto post van HD inzet bij brand in praktijk is er wel eentje die post dat niemand mag oordelen tot we alle feiten en omstandigheden kennen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #128 Gepost op: 10 juni 2016, 12:15:38
Citaat van: Thor link=msg=1429115 date=1465553399
Als je nieuws brengt moet je niet komen met een half verhaal,we laten HD,en de rest maar even vergeten totdat Koelmachine met het volledige verhaal komt.
Brandslangen uit mijn tijd,zou oud ben ik nog niet uit de periode van de eerste slangen bundels EN als een wilde om mij heen slaan omdat ik aangeef waarvoor de HD ook wordt gebruikt en ook voor de rest van die sommige brandjes waar HD te weinig water geeft.

Het is precies de reactie waar veel brandweerlieden in onze regio ook mee kwamen, zonder zich eerst in de ins en outs te verdiepen. Het is niet relevant om in dit topic de hele bepakking van de nieuwe TS'en in Utrecht te bespreken; ik haalde het alleen als voorbeeld aan omdat er gevraagd werd wat er met de rapporten van de Brandweeracademie is gedaan.

Citaat van: oma link=msg=1429116 date=1465553430
Op dit forum maakt het niet uit. Als je een foto post van HD inzet bij brand in praktijk is er wel eentje die post dat niemand mag oordelen tot we alle feiten en omstandigheden kennen.

Wij hebben laatst een uitslaande brand met twee HD kunnen blussen, dus het wil niet per definitie zeggen dat HD niet toereikend is.
Maar laten we het hier bij het onderwerp houden en discussies over blustechnieken of voertuigbepakkingen in de daarvoor bestemde boards voeren.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #129 Gepost op: 10 juni 2016, 12:23:51
Citaat van: Danny722 link=msg=1429120 date=1465553738
Het is precies de reactie waar veel brandweerlieden in onze regio ook mee kwamen, zonder zich eerst in de ins en outs te verdiepen. Het is niet relevant om in dit topic de hele bepakking van de nieuwe TS'en in Utrecht te bespreken; ik haalde het alleen als voorbeeld aan omdat er gevraagd werd wat er met de rapporten van de Brandweeracademie is gedaan.

Wij hebben laatst een uitslaande brand met twee HD kunnen blussen, dus het wil niet per definitie zeggen dat HD niet toereikend is.
Maar laten we het hier bij het onderwerp houden en discussies over blustechnieken of voertuigbepakkingen in de daarvoor bestemde boards voeren.

Dus in conclusie de door jou opgevoerde collega,s hebben problemen met het inzicht in de praktijk,tenzij ook zij maar half werden geïnformeerd.
Voor het afschaffen van een HD pomp heeft een beetje brandweerman echt geen dik rapport nodig ware het niet dat de brandweer vele jaren te vuur en te zwaard HD heeft gepropageerd.