"De Brandweer redt geen mensen"

Auteur Topic: "De Brandweer redt geen mensen"  (gelezen 70431 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #20 Gepost op: 24 december 2013, 09:30:30
journalistiek anno 2013, vooral geen wederhoor toepassen. Een klacht bij de Raad voor de Journalistiek zou succesvol zijn. Wat ik erger vind is dat je jezelf dus wetenschapper mag noemen en tegelijkertijd dit soort onzin mag uitkramen. Wetenschap anno 2013......


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 24 december 2013, 09:43:50
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1231119 date=1387873830
Wat ik erger vind is dat je jezelf dus wetenschapper mag noemen en tegelijkertijd dit soort onzin mag uitkramen. Wetenschap anno 2013......
De ellende is dat dit soort figuren wel ervoor zorgen dat de brandweer op dit moment op een onverantwoorde wijze wordt uitgekleed. Ira Helsloot pleit zelfs voor de vermindering van bemanning op voertuigen
Ik zou kiezen voor het verminderen van de bezetting van voertuigen. Dat heeft ook als voordeel dat je sneller weg bent en dat de voertuigen goedkoper, want kleiner, kunnen worden. De vakbond wil zes mensen op een tankautospuit houden. Maar op allerlei plekken in de wereld wordt met vier personen op een auto uitgerukt."

Wat op allerlei plekken in de wereld gebeurt hoeft niet maatgevend te zijn voor wat we hier in nederland moeten gaan doen. Want als we dat als norm gaan gebruiken heb ik nog wel wat meer voorbeelden die we meteen moeten invoeren.
Een bijzondere bezuiniging zou zijn om over te gaan op het Duitse systeem. In Duitsland kennen ze de hogedrukslang niet. Daar hebben ze net als in andere landen alleen van die grote, dikke brandweerslangen, en een enorme bak met water. Daarmee ben je veel langzamer, maar binnen ook veel veiliger, waardoor je minder hoeft te trainen voor een binnenaanval. Maar het afschaffen van de hogedrukslang is bij de Nederlandse brandweer zo goed als onbespreekbaar."
Hebben ze in duitsland ook zoveel figuren die alles weten van de brandweer en zich wetenschapper durven te noemen maar nog nooit 1 straal hebben vastgehouden? Als dat niet het geval is, en het systeem in duitsland puur praktijk gericht is ben ik direct voor. Alles puur praktijkgericht, met driekwart minder aan managers en wetenschappers. ::)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #22 Gepost op: 24 december 2013, 09:59:26
Deze man houdt er in mijn ogen een hele nare en onwenselijke denkwijze op na.

Citaat
Bij het beperken van schade is de belangrijkste taak te voorkomen dat de brand overslaat naar andere percelen, zoals vrijdag nog bij de stadsbrand in Deventer. Daarbij maakt het niet uit of je een of twee of vijf minuten later komt.
Als je kijkt naar de snelheid waarmee zulke branden uitbreiden maakt het wel degelijk uit of je twee of vijf minuten later komt. Zeker in de stad slaat het vuur enorm makkelijk en snel om zich heen en binnen minuten gaan we van een brandje dat beheersbaar begon naar een uitslaande brand waar ze dagen op aan het blussen zijn.
Ik vind het wel fijn als mijn woning nog gered kan worden als het huis van de buurvrouw in brand vliegt.


Citaat
Afschaffen dus die opkomsttijden?
"Zeker. De tijden zeggen helemaal niks. Kijk naar de Schipholcellenbrand (27 oktober 2005). De brandweer was daar aanwezig binnen de wettelijke opkomsttijden, maar ze stond bij een afrastering die niet openging.
En omdat ze een keer niet naar binnen komen kan er volgende keer net zo goed onder prio 2 (of 3) gereden worden? Als men toen later bij het hek gekomen was had het nog langer geduurd voordat men naar binnen kon.

Citaat
Bij Chemie-Pack in Moerdijk (5 januari 2011) ook, maar die brand was ergens midden op een terrein. De opkomsttijden zijn ergens in de jaren tachtig ingesteld vanuit de gedachte dat de brandweer vooral voor woningbranden is. Daarop zijn de berekeningen gebaseerd, acht minuten voor een woningbrand kwam daaruit. Die berekeningen zijn verouderd."

Ja klopt, er zijn genoeg studies te vinden dat het moderne materiaal allemaal sneller vlam vat en dat daardoor een brand sneller escaleert.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Reactie #23 Gepost op: 24 december 2013, 10:01:50
Het is een meneer, een heer zou ik hem niet meer durven noemen............http://www.linkedin.com/pub/ira-helsloot/2b/28/801


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 24 december 2013, 10:08:59
Citaat van: DiNozzo link=msg=1231131 date=1387875566
Deze mevrouw houdt er in mijn ogen een hele nare en onwenselijke denkwijze op na.

Meneer!  :D ;D
Maar voor de rest ben ik het geheel eens met je verhaal. Het brandweervak zal nooit productiewerk worden waar je een prijskaartje aan kunt hangen. Je kunt nooit een prijskaartje hangen aan het redden van personen, in de zin van "we hebben weer een persoon levend uit een woning gehaald, dus kassa!".
Waar we nu over praten is slagkracht. Slagkracht bereik je met mensen en materieel, beide maken de brandweer in staat om ergens op tijd aanwezig te kunnen zijn, en adequaat in te kunnen grijpen. De voorbeelden die Ira Helsloot naar voren brengt zoals de schipholbrand en Chemie-pack slaan nergens op, en bewijzen ook dat meneer Helsloot totaal niet weet waar hij over praat. De brandweer was daar op tijd aanwezig, maar je kunt de brandweer nooit aanrekenen dat zij uiteindelijk moeten wachten voordat zij wel in kunnen gaan grijpen. Dat moet je de "klant" aanrekenen. In dit geval de eigenaar van het cellencomplex en de directie van chemie-pack.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #25 Gepost op: 24 december 2013, 11:03:59
De man spreekt grote onzin! De mogelijkheid dat er iemand "achter de vuurhaard" kan overleven en gered kan worden is inderdaad erg klein. Maar we hebben een grote categorie mensen die bijvoorbeeld "ingesloten" zijn. Voorbeeld: Brand op de BG en mensen op de 1e of 2e verdieping die niet meer weg kunnen. Daar kan de brandweer wel degelijk reddend optreden. Of door de brand snel te blussen / in te dammen en een veilige redweg bieden via de normale routes (trap of gang). Of door met een overdrukventilator dat effect versnellen door trappenhuis of gangen schoon te blazen. Of door een alternatieve redweg, de autoladder / hoogwerker.

Ik heb meerdere filmpjes gezien van een brand zoals boven omschreven. Omdat de brandweer lang op zich liet wachten werd het een uitslaande brand die oversloeg naar boven. Als je daar dus zit ingesloten is wel degelijk de brandweer die het verschil maakt. Bij een opkomsttijd van 15 min. of langer zal dat echt veel meer slachtoffers opleveren. Degene die het met dhr. Helsloot eens is moet de statistieken of brandverslagen eens bijhouden.
  
Maar het past in de strategie om hoe dan ook te kunnen bezuinigen en kazernes en/of voertuigen af te stoten.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #26 Gepost op: 24 december 2013, 11:57:51
Vannacht redde de brandweer in Veendam nog een persoon uit een brandende woning...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #27 Gepost op: 24 december 2013, 12:01:18
Citaat van: JAB link=msg=1231146 date=1387879439
De man spreekt grote onzin! De mogelijkheid dat er iemand "achter de vuurhaard" kan overleven en gered kan worden is inderdaad erg klein. Maar we hebben een grote categorie mensen die bijvoorbeeld "ingesloten" zijn. Voorbeeld: Brand op de BG en mensen op de 1e of 2e verdieping die niet meer weg kunnen. Daar kan de brandweer wel degelijk reddend optreden. Of door de brand snel te blussen / in te dammen en een veilige redweg bieden via de normale routes (trap of gang). Of door met een overdrukventilator dat effect versnellen door trappenhuis of gangen schoon te blazen. Of door een alternatieve redweg, de autoladder / hoogwerker.


http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=79164.40
De meest recente gebeurtenis was in Zeist. En ondanks dat hier ook een dode te betreuren viel, zijn hier door de brandweer weldegelijk meerdere reddingen succesvol uitgevoerd. En het is jammer dat meneer Helsloot verzuimt om dit soort reddingen mee te nemen in zijn verhaal. Want dit soort reddingen gebeuren jaarlijks diverse malen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #28 Gepost op: 24 december 2013, 12:56:46
Citaat
Een bijzondere bezuiniging zou zijn om over te gaan op het Duitse systeem. In Duitsland kennen ze de hogedrukslang niet. Daar hebben ze net als in andere landen alleen van die grote, dikke brandweerslangen, en een enorme bak met water. Daarmee ben je veel langzamer, maar binnen ook veel veiliger, waardoor je minder hoeft te trainen voor een binnenaanval. Maar het afschaffen van de hogedrukslang is bij de Nederlandse brandweer zo goed als onbespreekbaar." .
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3567194/2013/12/24/Brandweer-redt-bijna-nooit-iemand.dhtml#.Urk158b3Mck.twitter


Dit stukje vind ik ook zo prachtig. Toevallig een paar dagen geleden teruggekomen uit Duitsland en daar het 'geluk' gehad dat ik bij een melding van een winkelbrand vooraan stond. Echt wel dat onze Duitse collega's daar een straal HD uit de auto haalden.....
Voor de rest kan je de optie om niet naar binnen te gaan natuurlijk niet serieus nemen.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #29 Gepost op: 24 december 2013, 12:58:06
Citaat van: Peter71 link=msg=1231158 date=1387882878
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=79164.40
De meest recente gebeurtenis was in Zeist. En ondanks dat hier ook een dode te betreuren viel, zijn hier door de brandweer weldegelijk meerdere reddingen succesvol uitgevoerd. En het is jammer dat meneer Helsloot verzuimt om dit soort reddingen mee te nemen in zijn verhaal. Want dit soort reddingen gebeuren jaarlijks diverse malen.

Dat was een gebeurtenis met gelijk veel slachtoffers die gered moesten worden. Gisteren (Soest) en vandaag (Veendam) zijn er al weer twee voorbeelden van 'kleine' incidenten waarbij de brandweer mensen redt. Dat gebeurt bijna dagelijks.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding