"De Brandweer redt geen mensen"

Auteur Topic: "De Brandweer redt geen mensen"  (gelezen 70435 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #40 Gepost op: 25 december 2013, 12:46:39
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1231119 date=1387873830
journalistiek anno 2013, vooral geen wederhoor toepassen. Een klacht bij de Raad voor de Journalistiek zou succesvol zijn.
En hop, de pers heeft het weer gedaan!

Vergeet niet dat dit een interview is en geen feitenrelaas. Een aantal uitspraken blijven dan ook voor rekening van Helsloot. Wel had er meer onderbouwing mogen zijn voor de algemene opmerking dat de veiligheidsregio's van de opkomsttijden af willen. En dat de brandweer vrijwel nooit levens redt is dermate gecharcheerd dat cijfermatige onderbouwing (al dan niet door een wederpartij) op zijn plaats was geweest.

Daarvoor zijn er minstens twee partijen: De veiligheidsregio's en de vakbonden. De veiligheidsregio's zullen waarschijnlijk het verhaal van Helsloot bevestigen met kille cijfers, de vakbonden juist het tegenovergestelde met verhalen uit de praktijk zoals een aantal mensen hierboven al doen.

Echter, hoor en wederhoor ligt in dit artikel niet zo scherp dat een klacht bij de Raad voor de Journalistiek meteen succesvol zal zijn.


Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1231119 date=1387873830
Wat ik erger vind is dat je jezelf dus wetenschapper mag noemen en tegelijkertijd dit soort onzin mag uitkramen. Wetenschap anno 2013......
Wetenschappers werken op basis van kille cijfers waarbij de emotionele waarde vaak over het hoofd wordt gezien. Die cijfers worden vaak verzameld door veiligheidsregio's. Die op hun beurt weer de gegevens gebruiken van OvD's en bevelvoerders. In de praktijk merkt ik wel dat de werkvloer soms lakoniek is over hun reddend handelen. Nu wil ik niemand aanzetten tot het overdrijven van de cijfers, maar 'onderdrijven' is ook niet goed ;-)

Bij de KNRM en de reddingsbrigades wordt in de rapporten een onderscheid gemaakt tussen niet en wel levensbedreigend redden. Wordt dit door de brandweer ook gedaan?


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #41 Gepost op: 26 december 2013, 18:29:05
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1231390 date=1387971999

Daarvoor zijn er minstens twee partijen: De veiligheidsregio's en de vakbonden. De veiligheidsregio's zullen waarschijnlijk het verhaal van Helsloot bevestigen met kille cijfers, de vakbonden juist het tegenovergestelde met verhalen uit de praktijk zoals een aantal mensen hierboven al doen.


Echt absolute onzin. Gisteren tweette een hoge functionaris van de VR Haaglanden al dat er dit jaar minstens 10 reddingen door de brandweer waren geweest in die regio. Iederéén, echt iedereen die een beetje ingevoerd is in de brandweerwereld weet dat er op veel grotere schaal mensen gered worden. Media schrijven zelf vrijwel dagelijks "brandweer redt persoon bij brand" en die zouden donders goed moeten weten dat het verhaal van meneer Helsloot grotendeels onzin is. Of zouden ze die titels alleen kiezen om lekker spectaculair over te komen.......?

Om de discussie bij het onderwerp te houden; de brandweer redt op vrij grote schaal mensen bij branden. Het is nu alleen nog even zaak om bij de veiligheidsregio's de precieze cijfers te krijgen en inzicht te hebben in hun manier van rapporteren.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #42 Gepost op: 26 december 2013, 19:50:31
Als het goed is worden brandweeruitrukken nog geregistreerd door het CBS (centraal bureau voor de statestieken). In hoeverre worden daar eventuele reddingen van personen geregistreerd?


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #43 Gepost op: 26 december 2013, 20:31:10
Citaat van: Danny722 link=msg=1231628 date=1388078945
...

 de brandweer redt op vrij grote schaal mensen bij branden.

...

Ook al ben ik het gevoelsmatig met je eens. "op vrij grote schaal" is een subjectief begrip... Stel dat er op 40.000 branden 1000 mensen worden gered dan is dit een percentage van 2,5 procent. Het is de vraag voor de beleidsmakers of dit de kosten rechtvaardigt. En nogmaals, ik weet dat er levens worden gered door de brandweer. Maar een mensenleven vertegenwoordigt nu eenmaal een aantal euro's.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #44 Gepost op: 26 december 2013, 22:12:14
Citaat van: Danny722 link=msg=1231628 date=1388078945
Echt absolute onzin. Gisteren tweette een hoge functionaris van de VR Haaglanden al dat er dit jaar minstens 10 reddingen door de brandweer waren geweest in die regio. Iederéén, echt iedereen die een beetje ingevoerd is in de brandweerwereld weet dat er op veel grotere schaal mensen gered worden.
Daarom ook mijn vraag of er een verschil wordt gemaakt in wel of niet levensbedreigend redden. En daarom waarschuw ik ook voor het onderschatten van dit soort activiteiten.


Citaat van: Danny722 link=msg=1231628 date=1388078945
Media schrijven zelf vrijwel dagelijks "brandweer redt persoon bij brand" en die zouden donders goed moeten weten dat het verhaal van meneer Helsloot grotendeels onzin is.
De media is pluriform en zelfs binnen een redactie is dat zo. De journalist die bovenstaande heeft geschreven zal waarschijnlijk nooit over een woningbrand hebben geschreven. En mensen zoals ik die regelmatig bij een woningbrand staan komen er niet aan te pas om artikelen als bovenstaande te schrijven.

Citaat van: Danny722 link=msg=1231628 date=1388078945
Of zouden ze die titels alleen kiezen om lekker spectaculair over te komen.......?
Een titel mag pakkend en scherp gebracht worden. Dat is al jaren zo. Net zo goed als dat het werk van hulpverleners vaak nadrukkelijk verslagen wordt. Een oude mevrouw die even een arm krijgt van een brandweerman wordt soms als 'gered' gezien. Wat dat betreft ben je als brandweer het slachtoffer van een positieve pers ;-)

Citaat van: Danny722 link=msg=1231628 date=1388078945
Om de discussie bij het onderwerp te houden; de brandweer redt op vrij grote schaal mensen bij branden. Het is nu alleen nog even zaak om bij de veiligheidsregio's de precieze cijfers te krijgen en inzicht te hebben in hun manier van rapporteren.
"Vrij grote schaal" is erg subjectief en niet onderbouwd.

Citaat van: Peter71 link=msg=1231632 date=1388083831
Als het goed is worden brandweeruitrukken nog geregistreerd door het CBS (centraal bureau voor de statestieken). In hoeverre worden daar eventuele reddingen van personen geregistreerd?

Brandweerstatistiek 2011 (http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/D620A942-12C1-44B0-B7A1-C8C1DF85DEA5/0/2011w35pub.pdf):
Woningbranden: 4800
Doden: 23
Gewonden: 479

Dat maakt dat er in 10 procent van de woningbranden gewonden vallen en in 0,5 procent doden.

Er staat niet bij hoeveel mensen er gered zijn en op welke wijze.


guest12562

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 26 december 2013, 22:52:39
Citaat van: Peter71 link=msg=1231632 date=1388083831
Als het goed is worden brandweeruitrukken nog geregistreerd door het CBS (centraal bureau voor de statestieken). In hoeverre worden daar eventuele reddingen van personen geregistreerd?

Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1231648 date=1388092334
Een oude mevrouw die even een arm krijgt van een brandweerman wordt soms als 'gered' gezien. Wat dat betreft ben je als brandweer het slachtoffer van een positieve pers ;-)



Brandweerstatistiek 2011 (http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/D620A942-12C1-44B0-B7A1-C8C1DF85DEA5/0/2011w35pub.pdf):
Woningbranden: 4800
Doden: 23
Gewonden: 479

Dat maakt dat er in 10 procent van de woningbranden gewonden vallen en in 0,5 procent doden.

Er staat niet bij hoeveel mensen er gered zijn en op welke wijze.

Deze pak ik er even uit want die vind ik belangrijk.
Er wordt geregistreerd, maar hoe, wat wordt er ingevuld door het individu, een klein voorbeeld. Een bevelvoerder haalt met zijn ploeg 3 mensen uit een lift, heeft hij deze personen nu gered, zo ja dan vult hij 3 in.
Heeft de bevelvoerder hier andere gedachtes bij dan vult hij hier 0 in.
Daar ga je dus al scheef, ik merk dat al in ons korps, laat staan landelijk.

Ik weet wel dat ik tegenwoordig gewoon 3 invul, maar of dit daadwerkelijk overkomt en als waarheid wordt gezien, geen idee er is niemand die mij dit ooit heeft verteld en waar de grens ligt.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #46 Gepost op: 26 december 2013, 23:49:58
Citaat van: RemRoof link=msg=1231637 date=1388086270
Ook al ben ik het gevoelsmatig met je eens. "op vrij grote schaal" is een subjectief begrip... Stel dat er op 40.000 branden 1000 mensen worden gered dan is dit een percentage van 2,5 procent. Het is de vraag voor de beleidsmakers of dit de kosten rechtvaardigt. En nogmaals, ik weet dat er levens worden gered door de brandweer. Maar een mensenleven vertegenwoordigt nu eenmaal een aantal euro's.

RemRoof

Op grote schaal is in verhouding met de 'enkele'  reddingen die Ira Helsloot vermeldt. Het is te makkelijk en uiteraard wetenschappelijk onjuist om het aantal van (zeker) 10 reddingen in de VRH te vermenigvuldigen met de 25 veiligheidsregio's, maar ik kan ook in de VRU dit jaar meerdere incidenten benoemen waar mensen zijn gered, met de brand in Zeist als uitschieter. In die zin wil ik maar aangeven dat er landelijk veel meer levens gered worden dan het artikel doet vermoeden.

Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1231648 date=1388092334
Daarom ook mijn vraag of er een verschil wordt gemaakt in wel of niet levensbedreigend redden. En daarom waarschuw ik ook voor het onderschatten van dit soort


Die afweging is bijzonder lastig te maken. Als de brandweer iemand uit een woning haalt waar slechts lichte rook hangt omdat er een pannetje eten is aangebrand lijkt dat wellicht niet levensreddend. Als we vijf minuten later komen en de hele toko staat in de gloria doordat de brand is geëscaleerd, is het opeens wel een levensbedreigende situatie. Maar zelfs al zouden we alleen de bedwelmde of bewusteloze personen meetellen in de berekeningen, dan nog gaat het om tientallen levensreddende reddingen per jaar. Kijk maar naar alle voorbeelden hier op het forum.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #47 Gepost op: 27 december 2013, 08:03:12
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1231648 date=1388092334
Brandweerstatistiek 2011 (http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/D620A942-12C1-44B0-B7A1-C8C1DF85DEA5/0/2011w35pub.pdf):
Woningbranden: 4800
Doden: 23
Gewonden: 479

Dat maakt dat er in 10 procent van de woningbranden gewonden vallen en in 0,5 procent doden.

Er staat niet bij hoeveel mensen er gered zijn en op welke wijze.

Op pagina 26 staat dat er in 2011 een kleine 700 mensen gered zijn bij branden, waarvan zo'n 500 door de brandweer. Ter vergelijking:

Citaat
In 2011 zijn er ruim 11,2 duizend personen bij een hulpverleningsactiviteit gered, tegen bijna 9,5 duizend in 2010. Dat waren 1,7 duizend reddingen meer dan het jaar er voor. Meer dan 92 procent van deze reddin- gen is uitgevoerd door brandweerpersoneel. In de rest van de gevallen werden de reddingen door anderen uitgevoerd, bijvoorbeeld door politieagenten, ambulancepersoneel of omstanders.
Bron: pagina 35 van hetzelfde document.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #48 Gepost op: 27 december 2013, 08:49:17
Citaat van: voske83 link=msg=1231668 date=1388127792
Op pagina 26 staat dat er in 2011 een kleine 700 mensen gered zijn bij branden, waarvan zo'n 500 door de brandweer. Ter vergelijking:
Bron: pagina 35 van hetzelfde document.
Een duidelijk verhaal lijkt mij, en ik vraag me af of meneer Helsloot ook deze cijfers kent. En als hij dit lijstje kent hij zijn uitspraken vandaan haalt. Want zijn uitspraken kunnen bij deze dus als ongegrond worden verklaard, en als waardeloos worden bestempeld. Er staat immers zwart op wit dat de brandweer weldegelijk zeer veel reddingen uitvoert. Ik daag meneer Helsloot uit om eens te reageren op deze cijfers.
Citaat van: RemRoof link=msg=1231637 date=1388086270
Ook al ben ik het gevoelsmatig met je eens. "op vrij grote schaal" is een subjectief begrip... Stel dat er op 40.000 branden 1000 mensen worden gered dan is dit een percentage van 2,5 procent. Het is de vraag voor de beleidsmakers of dit de kosten rechtvaardigt. En nogmaals, ik weet dat er levens worden gered door de brandweer. Maar een mensenleven vertegenwoordigt nu eenmaal een aantal euro's.

RemRoof
Ik heb het al vaker gezegt. De brandweer is geen instantie die winst hoeft te maken, wij hoeven geen geld te verdienen. Er kan dus ook geen waarde oordeel worden gesteld aan het brandweerwerk. Dat moeten die managers nu eens duidelijk in die hersenen gaan prenten. De brandweer kost geld, en per gemeente is vastgesteld hoeveel een gemeente kwijt is aan de brandweer. Mede op basis van risicoprofiel voor die gemeente.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #49 Gepost op: 27 december 2013, 08:53:12
Citaat van: Breathe link=msg=1231651 date=1388094759
Deze pak ik er even uit want die vind ik belangrijk.
Er wordt geregistreerd, maar hoe, wat wordt er ingevuld door het individu, een klein voorbeeld. Een bevelvoerder haalt met zijn ploeg 3 mensen uit een lift, heeft hij deze personen nu gered, zo ja dan vult hij 3 in.
Heeft de bevelvoerder hier andere gedachtes bij dan vult hij hier 0 in.
Daar ga je dus al scheef, ik merk dat al in ons korps, laat staan landelijk.

Ik weet wel dat ik tegenwoordig gewoon 3 invul, maar of dit daadwerkelijk overkomt en als waarheid wordt gezien, geen idee er is niemand die mij dit ooit heeft verteld en waar de grens ligt.
Vandaar dat ik het CBS er bij heb genomen. Daar wordt alles geregistreerd en zijn de resultaten dus terug te vinden. Jij haalt een redding uit een lift naar voren, dat is niet altijd levensbedreigend. Wordt er iemand onwel in die lift kun je zomaar wel weer in die situatie terecht komen. Ook het redden van mensen uit een appartementencomplex wat zwaar onder de rook staat valt gewoon onder het redden van mensen uit een levensbedreigende situatie.