Paniek in metro Londen

Auteur Topic: Paniek in metro Londen  (gelezen 3394 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dreamflyer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Gepost op: 29 augustus 2013, 20:04:53
Ik kwam op internet dit filmpje tegen: Stacked on the train!!
Te zien is dat de mensen in paniek raken omdat zij de metro niet kunnen verlaten en i.v.m enige rookontwikkeling.
Erg leerzaam om te zien en tegelijkertijd ook indrukwekkend hoe mensen nou eigenlijk reageren als zij onder druk komen te staan, zelfs diegene die er blijkbaar voor zijn opgeleid.
Nieuwsartikel: http://kensington.londoninformer.co.uk/2013/08/holland-park-tube-smoke-causes.html




mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #1 Gepost op: 5 september 2013, 09:59:03
Citaat van: Dreamflyer link=msg=1196525 date=1377799493
Ik kwam op internet dit filmpje tegen: Stacked on the train!!
Te zien is dat de mensen in paniek raken omdat zij de metro niet kunnen verlaten en i.v.m enige rookontwikkeling.
Erg leerzaam om te zien en tegelijkertijd ook indrukwekkend hoe mensen nou eigenlijk reageren als zij onder druk komen te staan, zelfs diegene die er blijkbaar voor zijn opgeleid.
Nieuwsartikel: http://kensington.londoninformer.co.uk/2013/08/holland-park-tube-smoke-causes.html
Beetje vreemd dat niemand op het idee komt om de nooddeurontgrendeling te proberen. Die zit als het goed is zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. Aan de binnenkant heel duidelijk aangegeven en aan de buitenkant moet je weten waar die zit (wat het personeel dus moet weten).
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 5 september 2013, 14:18:22
Je ziet personeel in zichtbaarheidshesjes wel rommelen aan de buitenzijde van de trein. Ik vermoed dat er genoeg mensen op dat idee zijn gekomen maar dat de systemen niet deugdelijk werkten,
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #3 Gepost op: 5 september 2013, 17:28:46
Citaat van: mrpddnos link=msg=1198703 date=1378367943
Beetje vreemd dat niemand op het idee komt om de nooddeurontgrendeling te proberen. Die zit als het goed is zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. Aan de binnenkant heel duidelijk aangegeven en aan de buitenkant moet je weten waar die zit (wat het personeel dus moet weten).

Nu meen ik mij, van mijn bezoeken aan Londen (en het Transport Museum), te herinneren dat de meeste type treinen op de London Underground juist niet voorzien zijn van deze ontgrendeling in de trein. Dat is een bewuste keuze om te voorkomen dat passagiers in het andere spoor stappen, terwijl daar nog treinen rijden en stroom aanwezig is. De bestuurder kan wel de deuren vrijgeven (los van het normale open/dicht). In principe is de evacuatie route in het verlengde van de trein, dus via het begin of einde.  Zoals in dit filmpje:

Jubilee line tunnel evacuation - London Underground - fatal accident - 26/05/09
Niet elke lijn heeft het zelfde materiaal, en men is bezig om de veiligheids maatregelen te moderniseren, dus kan het nu misschien anders zijn.

De instructies in de trein zeggen ook: blijf in de trein en sla alarm (via de aanwezige Emergency Contact). Volg de instructies.
Natuurlijk leuk in theorie, maar zo als dit filmpje laat zien, is de praktijk vaak anders. :)

Of er wel ontgrendeling handels zitten aan de buitenkant, dat weet ik niet, maar ik geloof niet voor elke deur.

Wat mij dan weer opviel is dat de NY subway wel zichtbare noodontgrendeling voor de deuren heeft. Blijkbaar is er dus geen eenduidig antwoord op welk systeem het beste is. :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten