Eenheid binnen de BHV

Auteur Topic: Eenheid binnen de BHV  (gelezen 3507 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Gepost op: 23 mei 2005, 20:03:30
Sinds augustus vorig jaar maak ik als ploegleider deel uit van de BHV van mijn gebouw. Er zijn naast het HBHV drie ploegleiders en zo'n 30 EHBO'ers. 

Wat mij opvalt is dat er zo weinig binding is tussen de BHV'ers. De meesten zien elkaar een aantal keer per jaar tijdens de herhalingsles en hooguit 1 keer per jaar tijdens een ontruimigsoefening, maar daar blijft het dan ook bij. Diensten e.d. worden door het HBHV doorgegeven per mail en twee keer per jaar via de mail een soort 'nieuwsbrief'.

Mijn vraag is: hoe krijg je nog meer binding tussen de BHV'ers, waardoor mensen zich nog meer verantwoordelijk voelen voor deze taak, hun pieperdiensten minder gauw aan een ander overdragen of vergeten etc.?

M.a.w.: hoe doen jullie, andere BHV'ers dat in jullie bedrijf om 'de spirit' erin te houden? Momenteel lijkt het vaak een verplicht nummertje voor de BHV'ers en lijkt het alsof zij zich niet verbonden voelen.

Alvast bedankt!  :)


Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2005, 20:12:51
Misschien een samenkomst organiseren om te kijken of er eens samen geoefend kan worden? Een kleine oefening of misschien wel groots aangepakt met het hele gebouw??
Het klinkt wel alsof de meeste BHV-ers zijn aangewezen en niet vrijwillig aangegeven hebben om die functie te gaan beoefenen.
  Ta


bbq

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2005, 22:34:49
Sinds augustus vorig jaar maak ik als ploegleider deel uit van de BHV van mijn gebouw. Er zijn naast het HBHV drie ploegleiders en zo'n 30 EHBO'ers. 

Wat mij opvalt is dat er zo weinig binding is tussen de BHV'ers. De meesten zien elkaar een aantal keer per jaar tijdens de herhalingsles en hooguit 1 keer per jaar tijdens een ontruimigsoefening, maar daar blijft het dan ook bij. Diensten e.d. worden door het HBHV doorgegeven per mail en twee keer per jaar via de mail een soort 'nieuwsbrief'.

meer oefenen bijvoorbeeld iedere maand na het werk tegen een vergoeding. :-\

Mijn vraag is: hoe krijg je nog meer binding tussen de BHV'ers, waardoor mensen zich nog meer verantwoordelijk voelen voor deze taak, hun pieperdiensten minder gauw aan een ander overdragen of vergeten etc.?

M.a.w.: hoe doen jullie, andere BHV'ers dat in jullie bedrijf om 'de spirit' erin te houden? Momenteel lijkt het vaak een verplicht nummertje voor de BHV'ers en lijkt het alsof zij zich niet verbonden voelen.

Alvast bedankt!  :)


WimvdZ

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2005, 00:25:01
Meer frequent bij elkaar komen, samen preventie ronde's lopen
als de mogelijkheid er is (en budget) een BHV teambuilding organiseren.  De mensen bewust maken dat ze een hele belangrijke en verantwoordelijke taak hebben door middel van extra trainingen/bijeenkomsten.

Groeten Wim


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2005, 16:19:05
Er schijnen ook BHV wedstrijden te zijn.
Misschien is dat een leuke bezigheid voor teambuilding.
Misschien is dat met een groete groep te doen.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


huispe1

  • ARBO / Preventiemedewerker
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • Waar rook is, is geen BHV'er
Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2005, 17:33:43
De beste manier om een eenheid te maken is er niet, maar regelmatig met elkaar oefenen is wel erg goed voor de onderlinge verstandhouding. Vaker samen oefenen zorgt er ook voor dat leden van de BHV op een gegeven moment weten wat ze aan de andere bhv'ers hebben. Dat is bij een echte inzet wel belangrijk. Zelf houden we tussen de 6 en 12 oefeningen (groter en klein) per jaar.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2005, 20:10:15
De beste manier om een eenheid te maken is er niet, maar regelmatig met elkaar oefenen is wel erg goed voor de onderlinge verstandhouding. Vaker samen oefenen zorgt er ook voor dat leden van de BHV op een gegeven moment weten wat ze aan de andere bhv'ers hebben. Dat is bij een echte inzet wel belangrijk. Zelf houden we tussen de 6 en 12 oefeningen (groter en klein) per jaar.


fantus

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 2 november 2005, 22:19:12
Ik denk dat je eens moet gaan uitkijken naar een ander bedrijf die de herhalingen verzorgt.
Ik werk zelf bij een opleider en dit probleem zien wij alleen bij nieuwe klanten, maar als ze dan een keertje bij ons een herhaling hebben gedaan is dat hele idee van een verplicht nummertje meestal wel verdwenen, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Maar ik denk dat het heel belangrijk is dat de mensen er zelf plezier in hebben, het hoeft niet altijd saaie kost te zijn, het mag ook luk zijn.
Als je dat weet te bereiken kijken ze uit naar de volgende herhalingsles.

Groet Danny


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 8 november 2005, 17:05:07
bij ons op school gebruiken ze EBT  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


FrankyboyB

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2006, 20:40:03
We moeten goed begrijpen dat je niet alleen BHVer bent tijdens een calamiteit.
Tijdens je werk zijn de preventieve taken minstens zo belangrijk, zijn de nooduitgangen vrij van obstakels, zijn de noodzakelijke blusmiddelen aanwezig en gekeurd, zijn er andere onveilige situaties.......werk genoeg.
Praat daar eens over met het HBHV en je collega BHVers, je zult zien dat als je over dat soort zaken met elkaar praat er een band zal ontstaan tussen gelijk gestemden :)
Succes
fbb.