Hinderen van voorrangsvoertuig

Auteur Topic: Hinderen van voorrangsvoertuig  (gelezen 22557 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #30 Gepost op: 6 juli 2007, 16:37:09
Hier in het dorp zijn ook en paar adressen waar je s'avonds en s'nachts niet met je tas. in de buurt komt, terwijl er overal gemarkeerde parkeerplaatsen zijn. Er zijn bewoners die vinden, dat zij het recht hebben om de auto's op de stoep voor het huis mogen zetten, en als 5 gezinnen op rij dit doen, heb je aan je 90 meterhaspels niet voldoende slanglengte om naar boven te kunnen. waterwinning is geen probleem. Ik heb al eens voorzichtig aangekaart, maar het antwoord was letterlijk: als ik een huis van twee ton koop (toen nog guldens) mag ik toch wel verwachten dat ik mijn autos voor mijn eigen deur mag parkeren? Maar het is er echt veel te smal voor.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #31 Gepost op: 6 juli 2007, 21:04:10
hier in de straat ook... parkeerplaats achter met 9 plekken
aan de overkant van de straat een parkeerplaats met 11 plekken
in de straat op een breder stukje zijn 10 plekken

dat is voor zo'n 60 huizen
gemeente zegt dat mensen dan minder auto's moeten aanschaffen, maar kun je het in dit geval bewoners kwalijk nemen als zij (zo min mogelijk hinderend) de auto in de straat langs de kant zetten?
er is in de hele wijk een tekort aan plaatsen, zeker nu in het centrum (op zo'n 10 minuten lopen) betaald parkeren is is er veel overlast hier.

jammer genoeg geeft de gemeente niet thuis op het probleem (ja ze zeggen toe foutparkeerders te gaan beboeten... maar of dat nou de oplossing is  :-X)
Politie Aspirant niveau 4


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #32 Gepost op: 7 juli 2007, 01:12:14
hier in de straat ook... parkeerplaats achter met 9 plekken
aan de overkant van de straat een parkeerplaats met 11 plekken
in de straat op een breder stukje zijn 10 plekken

dat is voor zo'n 60 huizen
gemeente zegt dat mensen dan minder auto's moeten aanschaffen, maar kun je het in dit geval bewoners kwalijk nemen als zij (zo min mogelijk hinderend) de auto in de straat langs de kant zetten?
er is in de hele wijk een tekort aan plaatsen, zeker nu in het centrum (op zo'n 10 minuten lopen) betaald parkeren is is er veel overlast hier.

jammer genoeg geeft de gemeente niet thuis op het probleem (ja ze zeggen toe foutparkeerders te gaan beboeten... maar of dat nou de oplossing is  :-X)


Hier in de nieuwbouwwijk met huizen vanaf 795.000 euro gaan ze er van uit dat elk huishouden 1.5 auto heeft .... Dat is dus leuk met mensen die zowiezo allemaal al 2 auto's hebben exclusief visite en dergelijke!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #33 Gepost op: 7 juli 2007, 08:03:52
Duidelijk herkenning dus..... Tijdens onze jaarlijkse OBK. controle is bij één en dezelfde bewoner ieder jaar voorgekomen dat wij moesten vragen of hij aub. zijn auto boven het OBK. deksel wilde weghalen, ondanks het feit dat het deksel geel gemarkeerd is en inderdaad, als er visite voor bewoners komt worden de auto's ook overal maar neergeplant om te voorkomen dat men 50 meter teveel moet lopen.
En nee, hier is geen sleepdienst of politietakeldoos in de buurt, en bekeurd wordt er alleen als je >3 km. te snel -, of zonder rijbewijs op zak naar de kazerne rijdt voor een uitruk :'( :'(


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #34 Gepost op: 7 juli 2007, 14:58:09
Waarom is een putdeksel dan gelijk aan de straatpalveisel (hoe schrijf je dat ook al weer?)

waarom wordt er geen paaltje op de deksel gelast, zodat je er niet "boven" kan staan?



Duidelijk herkenning dus..... Tijdens onze jaarlijkse OBK. controle is bij één en dezelfde bewoner ieder jaar voorgekomen dat wij moesten vragen of hij aub. zijn auto boven het OBK. deksel wilde weghalen, ondanks het feit dat het deksel geel gemarkeerd is en inderdaad, als er visite voor bewoners komt worden de auto's ook overal maar neergeplant om te voorkomen dat men 50 meter teveel moet lopen.
En nee, hier is geen sleepdienst of politietakeldoos in de buurt, en bekeurd wordt er alleen als je >3 km. te snel -, of zonder rijbewijs op zak naar de kazerne rijdt voor een uitruk :'( :'(
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Reactie #35 Gepost op: 21 augustus 2007, 17:57:59
Ik vond die man met de witte blouse(geen hvér) bijzonder irritant doen.
TWITTER foto's suck....


Twentsgeluk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,987
Reactie #36 Gepost op: 28 januari 2009, 19:58:55
Hulpdiensten strijden tegen fout-parkeerders

De hulpdiensten die actief zijn in de gemeente Abcoude hebben hun zorg uitgesproken over de parkeersituatie in de gemeente. Op verschillende plekken staan auto’s vaak verkeerd geparkeerd. Dit levert in het geval van een calamiteit mogelijk levensgevaarlijke situaties op. Om hier nu iets aan te doen is de brandweer van Abcoude samen met de gemeente een actie begonnen.

Centraal in deze campagne staat de beleving. ,,Veel mensen beseffen niet wat het is om in een grote auto te rijden, ze zien niet voor wat voor problemen je dan staat.’’ ,aan het woord is Ad Verbree Brandweercommandant in gemeente Abcoude. ,,Als bestuurder van een brandweerwagen heb je minimaal drie meter nodig, maar ook de draaicirkel is veel groter. Als er een auto binnen vijf meter van een hoek geparkeerd staat, betekent dat de brandweer er niet doorkan.’’ De genoemde problematiek geldt overigens niet alleen voor de brandweer, maar ook voor ambulances.

Kostbare tijd
,,Niemand wil de hulpdiensten op zijn stoep hebben staan, maar als ze nodig zijn, dan maar zo snel mogelijk.’’ Zo vervolgt Ad zijn verhaal. ,,Het is tot nu toe steeds goed gegaan, maar als ik soms zie hoe auto’s geparkeerd staan, realiseer ik me dat het meer geluk is dan wijsheid. De doorgang wordt te vaak belemmerd. Die situatie kan niet voortduren, er moet nu actie worden ondernomen. Je wilt toch niet meemaken dat er iemand doodgaat omdat de brandweer niet verder kon vanwege een verkeerd geparkeerde auto?’’

De campagne die gemeente en brandweer zijn gestart bestaat uit verschillende elementen. Naast dit artikel krijgen de bewoners van de wijken waar de situatie het meest nijpend is een brief. In deze brief wordt uitgelegd de knelpunten zitten. Ook worden de bewoners, indien mogelijk, gewezen op mogelijke alternatieven. Daarnaast deelt de brandweer gele kaarten uit. Auto’s die fout geparkeerd staan krijgen een fel geel briefje onder hun ruitenwisser waarin staat dat hun auto verkeerd staat en wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Als uiterst middel is er met de politie overeengekomen dat zij zich de komende periode gaan inzetten op het gebied van handhaving door middel van het uitschrijven van parkeerboetes. ,,Wij vinden het geen leuk middel, maar het moet duidelijk zijn dat voor ons de veiligheid voorop staat en dat wij er nu alles aan gaan doen om die veiligheid voor de toekomst te kunnen waarborgen.’’ De brandweer en de gemeente zullen deze actie indien nodig in de komende maanden een aantal keer herhalen.

Brandkranen
De brandweer haalt water uit het waterleidingnet via een brandkraan . Deze brandkranen liggen meestal in het trottoir en zijn afgesloten met een ijzeren deksel met als opschrift ‘brandkraan’ of ‘hydrant’. Deze worden aangeduid met een gele driehoek op de weg of met een bordje langs de gevel of op een ander object in de buurt. Deze bordjes zijn meestal rood en met witte letters voorzien van cijfers. Let er eens op of u ze herkent in uw eigen buurt.

Het spreek vanzelf dat de toegang tot een brandkraan altijd vrij moet blijven. Als een auto (gedeeltelijk) op het trottoir geparkeerd staat, is de kans groot dat die een brandkraan bedekt. Goed uitkijken waar u uw auto neerzet kan dus bijdragen aan een grote veiligheid van uw woonomgeving.

http://www.abcoude.nl/read/actueel/nieuws/819


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 4 juli 2012, 16:56:24
Foutparkeerders Hilversum hinderen brandweer

HILVERSUM - Door fout geparkeerde auto’s wordt de doorgang van de brandweer ernstig gehinderd, zo blijkt uit een inventarisatie die de Brandweer Gooi en Vechtstreek dinsdagavond heeft uitgevoerd in de Geuzenbuurt en Elektrobuurt in Hilversum.

Met een grote brandweerwagen (tankautospuit) werd door de straten gereden om het probleem in kaart te brengen. Op veel plaatsen stonden voertuigen buiten de vakken geparkeerd, waardoor het 2,40 meter brede voertuig (spiegels niet meegerekend) er nauwelijks door kon. Ook stonden regelmatig auto’s op of boven ondergrondse brandkranen geparkeerd. Deze brandkranen zijn te herkennen aan de witte tegel.

Bewoners lieten de brandweermensen weten dat ze zich ook zorgen te maken over de gevaarlijke situatie die ontstaat door het foutparkeren. De bereikbaarheid van de hulpdiensten in geval van een calamiteit komt in gevaar. Door foutparkeren op kruisingen, hoeken en bochten in de weg ondervindt de brandweer ernstige hinder. Ook parkeren buiten de vakken waardoor de doorrijbreedte minder dan drie meter wordt, levert grote problemen op voor de brandweer.

De komende periode gaan brandweer, politie en gemeente vaker controleren op het parkeergedrag en bewoners bewustmaken van de situatie. Het zodanig parkeren waardoor de doorgang wordt bemoeilijkt of belemmerd, het zogenaamde gevaarlijk foutparkeren, zal strenger worden gecontroleerd en gehandhaafd, met zo nodig bekeuringen.


http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article16557623.ece/Foutparkeerders-Hilversum-hinderen-brandweer

Hoe wordt hier in andere gemeentes mee omgegaan?
Bij ons hebben ze een poos geleden ookal eens een rondje gereden door de probleemstraten, samen met de gemeente en de politie. De auto,s die echt in de weg stonden kregen toen een gele kaart, met daarin tekst en uitleg. En dat het een volgende keer een boette kan opleveren. Hoe wordt hier in andere gemeentes mee omgegaan?


NicoHeerlen

  • Nederlands Rode Kruis afdeling Brunssum eo.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 148
  • Verkeersregelaar
    • Facebook Profiel
Reactie #38 Gepost op: 4 juli 2012, 19:57:37
Ik hoor er hier in de regio (zuid-limburg) vrij weinig over.. maar weet wel dat als Handhaving door de straten rijdt.. dat als je dan verkeerd geparkeerd staat, je een prent hebt.

Als ik spreek over mijn eigen straat, maak ik mij af en toe ook wel eens zorgen als er een hulpdienst zou moeten komen.. want komt hier steeds vaker voor dat de straat geblokkeerd wordt of dat ik er met mijn eigen auto moeilijk langs kom..
Met Vriendelijke Groet,  Nico Beckers  P.s. berichten worden geplaatst op persoonlijke titel.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #39 Gepost op: 4 juli 2012, 21:32:39
In A-A gaat 9 van de 10 keer onze noodhulpkraan mee naar een brand melding. Deze zorgt dan bijvoorbeeld er voor dat de brw iig bij zijn waterwinning kan komen. Verder slepen ze alles weg wat in de weg staat.

Nu staat er in A-A niet vaak een vtg in de weg. Want meestal is hij al weggesleept door de gemeente/parkeerbeheer, die zijn daar zeer rigoureus in.