Blurren in de fotografie. Wat wel en wat niet?

Auteur Topic: Blurren in de fotografie. Wat wel en wat niet?  (gelezen 22887 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Gepost op: 31 augustus 2013, 12:23:34
En ik mis een blur over de gezichten. Niet verplicht, wel gebruikelijk hier.

(discussie afgespitst uit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=9434.0)




NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2013, 20:39:50
Citaat van: pompbediende link=msg=1197162 date=1377972776
Waarom zou je dat willen dan?  :|


Omdat dat gebruikelijk is hier, dacht ik. Bovendien vind ik het fatsoenlijk.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2013, 21:13:09

Omdat dat gebruikelijk is hier, dacht ik. Bovendien vind ik het fatsoenlijk.

Ja, bij burgerfuncties. Maar voor de 'normale' straatdiender - met alle respect - doe ik dat niet, tenzij op expliciet verzoek.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #3 Gepost op: 31 augustus 2013, 21:27:07
Citaat van: Haageneesch link=msg=1197176 date=1377976389
Ja, bij burgerfuncties. Maar voor de 'normale' straatdiender - met alle respect - doe ik dat niet, tenzij op expliciet verzoek.
Tot een aantal jaar geleden werd er hier zelfs op gehamerd. Maar tijden veranderen.

On topic maar weer, anders komt er straks weer een rode tekst onder te staan..


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #4 Gepost op: 1 september 2013, 08:35:21
Citaat van: NikonDirk link=msg=1197181 date=1377977227
Tot een aantal jaar geleden werd er hier zelfs op gehamerd. Maar tijden veranderen.

On topic maar weer, anders komt er straks weer een rode tekst onder te staan..
moeten we het ook maar doen bij de overige hulpverleners ?  :|
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #5 Gepost op: 1 september 2013, 08:47:31
Citaat van: pompbediende link=msg=1197234 date=1378017321
moeten we het ook maar doen bij de overige hulpverleners ?  :|
Daar heb ik wel gedachten over. Open maar een topic.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #6 Gepost op: 1 september 2013, 11:45:39
Ik word ook liever geblurd, maar begrijp dat het vanuit mijn publieke functie niet altijd gebeurt en ook niet altijd ge-eist kan worden. Media is inherent aan ons werk, hoort er gewoon bij.... Toch vind ik het een stuk fijner als ik geblurd word.

Overigens vind ik dat er wel een verschil is tussen bijvoorbeeld een brandweerman en politie agent, vooral die laatste wordt graag eens opgezocht op het internet n.a.v. een aanhouding of bekeuring. Denk dat een brandweerman daar een stuk minder last van heeft. Ook n.a.v. tv programma's op internet worden bepaalde agenten met naam, toenaam en foto's op het internet gepubliceerd.

Misschien kan een mod even een aantal berichten splitsen naar een nieuw topic.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #7 Gepost op: 1 september 2013, 12:57:20
Tja, sorry hoor, maar als ik ook al politieagenten moet blurren, dan blijft er weinig op de foto over wat niet geblurred is. Uitzondering hierop is politieagenten die ook lid zijn van een arrestatieteam, forensische opsporing of zoiets dergelijks.

Oftewel, dit is wat ik doe: slachtoffers altijd, kentekens als de familie nog niet is ingelicht of als de slachtoffers hier expliciet om vragen, en hulpverleners niet tenzij hier een reden voor is.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #8 Gepost op: 1 september 2013, 12:57:40
Volgens mij is het zo dat een fotograaf niet wettelijk verplicht is wat dan ook te blurren als het gaat om slachtoffers, veroorzakers ongeval, daders, getuigen, familieleden,  politiemensen (wel of niet in  burger), verwondingen etc. etc.

Het is dus allemaal een kwestie van fatsoen/smaak/gebruiken/stilzwijgende afspraken.

Iedereen is er wel over eens dat een slachtoffer onherkenbaar moet worden gemaakt. Ook grote plassen bloed, lichaamsdelen die door een ongeval geamputeerd zijn/'los' komen etc. worden nagenoeg door alle fotografen geblurd. Evenals leden van het AT.

Wat anders wordt het bij de herkenbaarheid van voertuigen. Een vreemde kan over het algemeen niet veel met een nummerbord. Maar een bekende kan er vlak na een ongeval op de verkeerde manier wel achter komen dat een geliefde is verongelukt, indien voertuig niet onherkenbaar genoeg is gemaakt. Maar wat als het uren later is en de familie is op de hoogte? Nog steeds nummerbord blurren? Met welk doel?

Hulpverleners worden over het algemeen niet geblurd.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #9 Gepost op: 1 september 2013, 13:58:55
Ik -als politievoertuigenhobbyfotograaf- heb een heel andere insteek;

mij gaat het vooral om de voertuigen, en de personen zijn van ondergeschikt belang. Ik heb er dan ook totaal geen voordeel bij om (politie) mensen herkenbaar op het internet te zetten, zoals "noordernieuws" in de eerder door mij aangehaalde quote wel doet. Dat is volgens mij totaal niet nodig, en een blurretje is zo gezet.
Voordeel van het blurren/niet alles online zetten is dat ik vrij gemakkelijk op plekken kom waar anderen wat meer moeite voor moeten doen. En dat soort plaatjes zijn dan weer voor de privé verzameling en komen uiteraard never online. Men snapt ook dat ik er "niet zo een ben als al die anderen". En dat geeft best privileges, puur door logisch na te denken en niet iets zomaar te plaatsen..

Omdat internet en digitale fotografie een enorme vlucht hebben genomen is er in korte tijd veel veranderd. Maar in de eerste jaren van het forum was men ook fel op het plaatsen van herkenbare plaatjes. Dat er voor de pers héél andere belangen zijn begrijp ik. Maar waarom zou je als niet-pers, iemand gewoon ongevraagd op internet plempen? Ondanks dat je dan als politieagent(e) een openbare taak hebt, sta je daar dan maar mooi vereeuwigd.

Het is een beetje een "ik" verhaal geworden lees "ik", maar zo zie "ik" het.  ;)