Blurren in de fotografie. Wat wel en wat niet?

Auteur Topic: Blurren in de fotografie. Wat wel en wat niet?  (gelezen 22825 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #10 Gepost op: 1 september 2013, 14:48:37
Citaat van: Arie link=msg=1197333 date=1378033060
Iedereen is er wel over eens dat een slachtoffer onherkenbaar moet worden gemaakt. Ook grote plassen bloed, lichaamsdelen die door een ongeval geamputeerd zijn/'los' komen etc. worden nagenoeg door alle fotografen geblurd. Evenals leden van het AT.

Ben blij dat ik nu weet in welk (pers)hokje het AT zit  098uo
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #11 Gepost op: 1 september 2013, 15:26:27
Citaat van: kens62 link=msg=1197387 date=1378039717
Ben blij dat ik nu weet in welk (pers)hokje het AT zit  098uo

Ja, als je het zo bekijkt staat het er een beetje ongelukkig.  :)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #12 Gepost op: 1 september 2013, 15:46:03
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1197331 date=1378033040
Tja, sorry hoor, maar als ik ook al politieagenten moet blurren, dan blijft er weinig op de foto over wat niet geblurred is. Uitzondering hierop is politieagenten die ook lid zijn van een arrestatieteam, forensische opsporing of zoiets dergelijks.

Interessant. Kun je mij vertellen waarom je iemand van FO wel blurred maar een 'straat agent' niet? m.i. sla je hier de plank helemaal mis namelijk.

@Arie, zeker niet wettelijk verplicht en ik vind ook dat je als diender (niet zijnde AT/OT etc) niet moet klagen als je herkenbaar op de foto staat, dat is inherent aan je beroep. Echter, mijn persoonlijke voorkeur is dat ik onherkenbaar ben, dat zal ik indien mogelijk ook altijd netjes aan de fotograaf vragen en wordt vrijwel altijd ingewilligd.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #13 Gepost op: 1 september 2013, 16:08:20
Persoonlijk blur in helemaal niets. Geen kentekens, geen gezichten, geen slachtoffers niets. Het maakt je foto of vido lelijk en valt altijd op. Zeker bij slachtoffers, mensen gaan toch automatisch het slachtoffer zoeken in de beelden, als je dat dan onder kliedert verpest je het hele beeld. Daarnaast worden beelden met geblurde dingen erin in principe ook nooit verkocht.

Wanneer er een slachtoffer herkenbaar in beeld staat of een niet zo'n smakelijk lichaamsdeel gaat de hele foto of video weg. Wanneer er iemand op staat die kenbaar maakt dat 't niet handig is gepubliceerd te worden vertel ik daar rekening mee te houden, maar niets te beloven. Als ik meerdere foto's heb, en hij kijkt bij de ene wel, en de andere niet, is het logisch welke foto gebruikt wordt.

Ondanks mijn 'anti-blur beleid' worden met beelden door collega's, hulpverleners en forumleden altijd bestempeld als Netjes tot zeer netjes. Ik kan mij slechts 2 incidentjes herrineren waarbij ik een opmerking gehad heb. De ene was gewoon niet zo handig, de 2de had ik zelf echt niet gezien.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #14 Gepost op: 1 september 2013, 16:25:12
Citaat van: silque link=msg=1197420 date=1378043163
Interessant. Kun je mij vertellen waarom je iemand van FO wel blurred maar een 'straat agent' niet? m.i. sla je hier de plank helemaal mis namelijk.

Ik zei niet per sé dat ik mensen van de FO wel blur, ik noemde het als voorbeeld. Bij nader inzien zou ik ook iemand van de FO niet blurren (tenzij hij of zij daar een goede reden voor heeft).


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #15 Gepost op: 1 september 2013, 17:35:25
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1197331 date=1378033040
Tja, sorry hoor, maar als ik ook al politieagenten moet blurren, dan blijft er weinig op de foto over wat niet geblurred is. Uitzondering hierop is politieagenten die ook lid zijn van een arrestatieteam, forensische opsporing of zoiets dergelijks.

Oftewel, dit is wat ik doe: slachtoffers altijd, kentekens als de familie nog niet is ingelicht of als de slachtoffers hier expliciet om vragen, en hulpverleners niet tenzij hier een reden voor is.
O0 O0 O0 O0 O0 O0 O0
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #16 Gepost op: 1 september 2013, 18:37:53
Tja, ik vind dat als ik netjes en hoffelijk ben (en jou als fotograaf ook je ruimte geef) ik ook wel wat terug mag verwachten. Als ik dus netjes vraag om mijn foto's achterwege te laten of in ieder geval even onherkenbaar te maken zou ik het niet meer als normaal vinden dat dat ook gebeurt.
Zelfs al zou ik vanwege de aard van het incident (en de regels die we gezamenlijk hebben afgesproken hierover) even niet hoffelijk zijn, we alsnog samen in gesprek moeten kunnen hierover.

Maar ook ik heb 9 van de 10 keer geen tijd om te vragen of ik onherkenbaar in beeld kan, waardoor ik er vaak alsnog zeer herkenbaar bij loop. Tsja, hoort erbij dan maar.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #17 Gepost op: 1 september 2013, 19:52:15
Mijn mening die ik al eerder over dit soort zaken verkondigde:

Citaat van: Nick link=msg=1189474 date=1375828575
Inderdaad er is geen (uitgebreide) juridische grond, maar als de agent in kwestie het netjes vraagt is het in mijn ogen gewoon een fatsoenskwestie. En tsja... mijn mening is dan: 'fatsoen moet je doen'.
Senior GGP / Oost-Brabant


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #18 Gepost op: 5 september 2013, 13:28:27
- Slachtoffers
- Daders
- Kentekens
- Bedrijfsnamen

Blur ik eigenlijk altijd wel.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #19 Gepost op: 10 september 2013, 17:39:35
Ik blur kentekens en slachtoffers. Wanneer ik echt geen idee heb wie, wie is, wil ik wel eens een grotere groep blurren.

voorbeeld:




Bedrijfsnamen op gebouwen of wagens e.d. blur ik niet.

voorbeeld: