GRIP 1 (rallyauto rijdt publiek in: 2 doden, meerdere gewonden) Westhavenweg - Amsterdam 01-09-2013

Auteur Topic: GRIP 1 (rallyauto rijdt publiek in: 2 doden, meerdere gewonden) Westhavenweg - Amsterdam 01-09-2013  (gelezen 54569 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Nu weet ik ook de achternaam van Menno...


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Citaat van: skippy02 link=msg=1289213 date=1407947042
Onderwerp is nu ook ruim aan bod geweest in 1vandaag.
http://www.npo.nl/eenvandaag/13-08-2014/AT_2015463

de particuliere ambulance dienst is het eerste onderwerp van de uitzending.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ja ik heb het één en ander bij Eén Vandaag en op AT5 bekeken met stijgende verbazing. "Je" gaat er maar vanuit dat het vanzelfsprekend is dat op een particulier "ambulance" correct opgeleid en getraind personeel zit maar blijkbaar kan je daar dus niet van uit gaan. Verbazingwekkend..... Ik denk dat het goed is dat de branche zelf actie onderneemt en anders moet de overheid maar weer wat regels gaan opstellen om dit soort gebeurtenissen (niet gekwalificeerd personeel op een ambulance) niet meer gebeuren kan.

Wel vraag ik mij af of bij dit of ander soort incidenten ook beschreven staat in de regelgeving en/of in de vergunning dat er een ambulance met gekwalificeerd personeel aanwezig moet zijn. Misschien is/was EHBO o.i.d. voldoende. Dan is er in theorie niets mis gegaan in dit geval.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1289255 date=1407957111
Wel vraag ik mij af of bij dit of ander soort incidenten ook beschreven staat in de regelgeving en/of in de vergunning dat er een ambulance met gekwalificeerd personeel aanwezig moet zijn. Misschien is/was EHBO o.i.d. voldoende. Dan is er in theorie niets mis gegaan in dit geval.
Bij grote evenementen moet inderdaad een EHBO post aanwezig zijn.
Een X aantal mensen op een evenement = hulpverlening, beveiliging..  enz.

De nieuws artikelen gaan over een zwaar ongeval waarbij twee personen ernstig gewond zijn geraakt. De personen hadden geplankt en gestabiliseerd moeten worden, dit had nooit door 1 persoon gedaan mogen/kunnen worden, een ehbo-er heeft hier niet genoeg ervaring mee.

Zoals in de artikelen word beschreven word er wat meer verwacht als er een ambulance aan komt rijden, wat heb je aan zo'n voertuig als er een medewerker uitstapt die alleen maar een ehbo cursus heeft gevolgd.
( ik hoop tenminste dat hij wel een ehbo diploma heeft)

Officieel zou alleen ehbo misschien voldoende zijn, maar bij dit ongeval was er hulp nodig van een hoger niveau, en heeft de medewerker handelingen verricht waar hij niet toe bevoegd was.


andries

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 70
neem voorbeeld aan het TT-circuit, daar staat een volledig medisch team klaar, en diverse ambu's, zo wel van baan zelf als van er buiten, maar dat zit zo wie zo personen op uit het ambu wereldje. langa de baan zijn ehboérs, maar die geven hun taken over indien nodig.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Misschien heel simpel gedacht maar is dit probleem niet op te lossen door de vergunningaanvrager te verplichten documenten te laten overleggen dat er gekwalifiseerd personeel aanwezig is ?

Ik weet van de Gemeente Rotterdam dat als je daar een vergunning aanvraagt voor een evenement en de gemeente verplicht je om verkeersregelaars in te zetten dan moet je ik meen uiterlijk 10 dagen voor aanvang evenement een lijst inleveren met gegevens van verkeersregelaars die je die dag wilt inzetten en dat wordt gecontroleerd en als die mensen zijn goedgekeurd dan mag men pas aan het werk op dat evenement.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Citaat van: enrico1972 link=msg=1289283 date=1407961042
Misschien heel simpel gedacht maar is dit probleem niet op te lossen door de vergunningaanvrager te verplichten documenten te laten overleggen dat er gekwalifiseerd personeel aanwezig is ?

Ik weet van de Gemeente Rotterdam dat als je daar een vergunning aanvraagt voor een evenement en de gemeente verplicht je om verkeersregelaars in te zetten dan moet je ik meen uiterlijk 10 dagen voor aanvang evenement een lijst inleveren met gegevens van verkeersregelaars die je die dag wilt inzetten en dat wordt gecontroleerd en als die mensen zijn goedgekeurd dan mag men pas aan het werk op dat evenement.
Blijkbaar werkt dit niet en wordt het dus niet gecontroleerd. De KNAF regelt een EHBO-team en vraagt om de benodigde papieren. Áls het gecontroleerd was, hoe kan dan zo'n Menno met zijn team  in het parcous in het Westelijk havengebied staan?


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Citaat van: mark hes link=msg=1289191 date=1407939258
Particuliere ambulance diensten en wensen ambulance stichtingen krijgen tegenwoordig het verzoek om de overheidsstriping te verwijderen, omdat zei niet bevoegd zijn deze te voeren.
De voertuigen van EHBOteam / ambuteam waren ook aangepast, voertuigen van ambuteam waren op het laatst zelfs wit overgespoten. Ik kan me niet voorstellen dat ambuverhuur ministeriele vrijstelling krijgt, vrijstelling, dus niet eens wettelijk geregeld. Het niet mogen voeren van overheids striping is ook niet wettelijk geregeld, maar word via eigendom van de striping geregeld/aangepast.
Als dit wettelijk geregeld zou zijn dan hadden we hier op het forum na veel discussie over dit onderwerp wel een wetsartikel zien verschijnen.  ;)

De voertuigen met aangepaste striping staan overigens wel met kenteken in beeld en de voertuigen met overheids striping niet, de laatst zijn naar mijn mening foto's die even snel van internet geplukt zijn.

ik spaar foto's van particuliere ambulances, de helft van de voertuigen van ambulance verhuur is allang verkocht want ik heb de verzamelde foto's van verkoop sites gehaald.  ;)
Ik dacht dat ik mijn verhaal redelijk helder geformuleerd had, maar ik probeer het opnieuw.

Neem allereerst kennis van de volgende pagina: http://www.striping.nl/geautoriseerde-gebruikers-brandweerstriping.htm
Dit gaat over brandweerstriping, maar is ook op ambulancestriping van toepassing. Deze regelgeving komt bij de zelfde club vandaan. Neem voornamelijk het tiende punt door: "bedrijven die brandweer materieel...> < ...voorwaarden voor het gebruik opgenomen."

Uit dit punt kun je opmaken dat de voertuigen met striping enkel gebruikt mogen worden voor de geautoriseerde gebruikers van gestripete auto's. Wanneer de wagen niet verhuurd is, moet deze in de garage blijven staan. Zoals ik al eerder benoemde: het komt zeer regelmatig voor dat een wagen van een commerciële partij wordt ingezet voor regulier ambulancewerk. Wanneer bovenstaande regeling niet zou bestaan, zou het betekenen dat er spoedritten met wagens zou moeten worden gereden welke niet aan het vereiste uiterlijk zouden voldoen.

Uiteraard mag een BiZa-gestripete auto niet gebruikt worden voor evenementenhulpverlening, omdat deze vorm van hulpverlening niet geautoriseerd is in de Wet op Ambulancezorg. De verpleegkundige welke op een evenement staat de EHV'en doet zijn handelingen dan ook vanwege zijn persoonlijke bevoegdheid, niet door goedkeuring van het bedrijf waardoor hij is ingehuurd. Feitelijk kan je de verpleegkundige (of chauffeur) op een evenement dus beschouwen als een toevallig passerende burgerhulpverlener welke wat extra handelingen mag doen ivm. zijn registratie bij de SOSA, BIG en al dat soort clubs. Dat de verpleegkundige wat geld krijgt om 'toevallig te passeren' en daarbij een busje met gereedschap mee krijgt... Tja...

Ik weet wel dat het een onwijze crime is om voldoende gekwalificeerd ambulancepersoneel/ artsen te krijgen voor commerciële evenementenhulpverlening. Zeker met de toenemende vraag om ambulances op evenementen is er simpelweg een tekort aan ambupersoneel welke bereid is om in het weekend bij te schnabbelen. En dan krijg je praktijken zoals in dit topic omschreven wordt. Na het lezen van dit topic ben ik erg blij dat ik zeer bewust het verhuren van medische diensten aan me voorbij heb laten gaan! 098uo


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1289255 date=1407957111
Wel vraag ik mij af of bij dit of ander soort incidenten ook beschreven staat in de regelgeving en/of in de vergunning dat er een ambulance met gekwalificeerd personeel aanwezig moet zijn. Misschien is/was EHBO o.i.d. voldoende. Dan is er in theorie niets mis gegaan in dit geval.
ik meen ergens opgevangen te hebben dat de eis voor ALS-zorg was opgenomen in het regelement van de rallyclub. Dit is dus een interne eis, en gaat buiten de wettelijke regelgeving om. Waarschijnlijk zal in de vergunning een EHBO-eis staan zoals bij reguliere (sport) evenementen.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: Bert65 link=msg=1289300 date=1407965103
Blijkbaar werkt dit niet en wordt het dus niet gecontroleerd. De KNAF regelt een EHBO-team en vraagt om de benodigde papieren. Áls het gecontroleerd was, hoe kan dan zo'n Menno met zijn team  in het parcous in het Westelijk havengebied staan?

De KNAF regelt helemaal niets. Het is aan de individuele rallyclubs om een organisatie in te huren die ambulancezorg levert inclusief een arts (atls/phtls + recente ervaring in de spoedeisende hulp)..en het merendeel gaat voor de goedkoopste oplossing..goedkoop is duurkoop dus. En er zijn maar 2 organisaties in nld die dat kunnen leveren en dat zijn Broeder de Vries en EMS. Beide hebben ook een medisch leider die alle benodigde diploma's heeft.

De controle van de KNAF word goed uitgevoerd..echter het is en blijft de verantwoording van de rallyclub dat het geregeld is. De KNAF keurt alleen het veiligheidsplan goed.