GRIP 1 (rallyauto rijdt publiek in: 2 doden, meerdere gewonden) Westhavenweg - Amsterdam 01-09-2013

Auteur Topic: GRIP 1 (rallyauto rijdt publiek in: 2 doden, meerdere gewonden) Westhavenweg - Amsterdam 01-09-2013  (gelezen 55271 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Citaat van: Rolanddeg link=msg=1289323 date=1407988633
De verpleegkundige welke op een evenement staat de EHV'en doet zijn handelingen dan ook vanwege zijn persoonlijke bevoegdheid, niet door goedkeuring van het bedrijf waardoor hij is ingehuurd. Feitelijk kan je de verpleegkundige (of chauffeur) op een evenement dus beschouwen als een toevallig passerende burgerhulpverlener welke wat extra handelingen mag doen ivm. zijn registratie bij de SOSA, BIG en al dat soort clubs. Dat de verpleegkundige wat geld krijgt om 'toevallig te passeren' en daarbij een busje met gereedschap mee krijgt... Tja...


Rolanddeg, zo kan het natuurlijk niet werken, als je er bewust voor kiest iemand met materialen en middelen naar een incident te sturen kun je je niet meer beroepen op een Noodsituatie, ze weten immers van te voren dat ze handelingen gaan uitvoeren en worden hiervoor betaald. Je moet hier als organisatie/ medisch onderlegde zelfs een uitgebreidere aansprakelijkheidsverzekering voor afsluiten, dat dekt de verzekering van je Zorginstelling niet (in tegenstelling tot je echte passanten noodgeval). Zo gauw het een business model wordt hier geld mee te verdienen kun je je m.i. niet meer beroepen op jouw redenering!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Zit hier geen taak in voor de GHOR? He lijkt mij dat als de gemeente een vergunning afgeeft op o.a. medische zaken, dat bureau GHOR dit controleert tijdend de inzet. Correct me if i'am wrong.
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


sigma-zob

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
GHOR adviseert. De gemeente verstrekt de vergunning en moet controleren.


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
Citaat van: sigma-zob link=msg=1289386 date=1408010979
GHOR adviseert. De gemeente verstrekt de vergunning en moet controleren.

ik weet dat er bij ons rgelmatig controle komt op evenementen vanuit de ghor. De OVDG komt bij de grotere evenementen waar ALS zorg geleverd wordt in ieder geval langs.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Citaat van: Rolanddeg link=msg=1289323 date=1407988633
Ik dacht dat ik mijn verhaal redelijk helder geformuleerd had, maar ik probeer het opnieuw.

Neem allereerst kennis van de volgende pagina: http://www.striping.nl/geautoriseerde-gebruikers-brandweerstriping.htm
Dit gaat over brandweerstriping, maar is ook op ambulancestriping van toepassing. Deze regelgeving komt bij de zelfde club vandaan. Neem voornamelijk het tiende punt door: "bedrijven die brandweer materieel...> < ...voorwaarden voor het gebruik opgenomen."

Uit dit punt kun je opmaken dat de voertuigen met striping enkel gebruikt mogen worden voor de geautoriseerde gebruikers van gestripete auto's. Wanneer de wagen niet verhuurd is, moet deze in de garage blijven staan. Zoals ik al eerder benoemde: het komt zeer regelmatig voor dat een wagen van een commerciële partij wordt ingezet voor regulier ambulancewerk. Wanneer bovenstaande regeling niet zou bestaan, zou het betekenen dat er spoedritten met wagens zou moeten worden gereden welke niet aan het vereiste uiterlijk zouden voldoen.

Uiteraard mag een BiZa-gestripete auto niet gebruikt worden voor evenementenhulpverlening, omdat deze vorm van hulpverlening niet geautoriseerd is in de Wet op Ambulancezorg. De verpleegkundige welke op een evenement staat de EHV'en doet zijn handelingen dan ook vanwege zijn persoonlijke bevoegdheid, niet door goedkeuring van het bedrijf waardoor hij is ingehuurd. Feitelijk kan je de verpleegkundige (of chauffeur) op een evenement dus beschouwen als een toevallig passerende burgerhulpverlener welke wat extra handelingen mag doen ivm. zijn registratie bij de SOSA, BIG en al dat soort clubs. Dat de verpleegkundige wat geld krijgt om 'toevallig te passeren' en daarbij een busje met gereedschap mee krijgt... Tja...

Je verhaal is duidelijk, dank voor de link, maar ik denk niet dat ambuteam een dergelijke vrijstelling/ontheffing/vergunning heeft gekregen.
Voertuig nummer 31 en 32 staan namelijk op de ambu verhuur site met de rode en blauwe overheids stirping. http://www.ambulanceverhuur.nl/modellen.html
Terwijl zei later zijn voorzien van de ambuteam huisstijl striping, net als de andere voertuigen van deze dienst.
De twee VW ambulances met roepnummer 31 en 32 zijn later zelfs nog wit overgespoten, 1 van de voertuigen heb ik op de foto met een nieuw kenteken waar geen ''ambulance '' meer op de papieren staat vermeld, VH-076-L .
Laatst genoemde voertuig is in Mei via een ambulance leverancier verkocht.
Kortgeleden is ambuteam gestopt, de 31 en 32 zijn tot het einde in dienst geweest.

Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1197521 date=1378063587
80-131 = 77-TN-HV
80-132 = 43-TK-ZH

Citaat van: JelZo link=msg=1197558 date=1378071327



https://twitter.com/MichaelHuising/status/454337496633995264/photo/1
VH-076-L, ambuteam, identiek aan de voertuigen hierboven.

De voertuigen hierboven zijn voor zien van een andere kleur andere striping en hebben later zelfs een nieuw kenteken gekregen, ze staan nu geregistreerd als ''bestelwagen'', het lijkt me niet dat een reguliere dienst een voertuig gaat huren dat niet als ambu op het kenteken staat.
(oude kentekens zijn niet meer bekend bij RDW, voertuigen hebben een nieuw kenteken)

De laatste tijd moeten alle particuliere ambulance diensten de striping verwijderen of aan laten passen, ook ambuteam kennelijk. Ik spaar foto's van ambulances, ik zoek heel internet af, maar ik ben nog geen enkele recente foto tegengekomen van ambuteam of ehboteam met de reguliere overheidsstriping.
Niet als particuliere ambu en niet als reguliere ALS ambu, een ambu van een verhuur bedrijf zal altijd herkenbaar zijn aan de bedrijfsnaam op de ambu lijkt me.

Met de particuliere dienst uit Zoetermeer als uitzondering want die rijd tegenwoordig rond met ambulances zondernaam striping of roepnummers, maargoed het voertuig heeft altijd nog een kenteken dus dat is ook snel achterhaalt.  >:D


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: Bert65 link=msg=1289300 date=1407965103
Blijkbaar werkt dit niet en wordt het dus niet gecontroleerd. De KNAF regelt een EHBO-team en vraagt om de benodigde papieren. Áls het gecontroleerd was, hoe kan dan zo'n Menno met zijn team  in het parcous in het Westelijk havengebied staan?

Wel goed lezen Bert65. Ik had het in mijn voorbeeld over hoe het voor verkeersregelaars werkt in Rotterdam en dat die manier misschien zoiets als in deze casus kan voorkomen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Citaat van: Red link=msg=1289123 date=1407923943
Overigens waren de mensen die nu deze melding maken ook werkzaam voor dit bedrijf en wel gediplomeerd.

Dus lijkt het mij mogelijk dat er wel degelijk aan de eisen van de KNAF en Gemeente is voldaan, dus bevoegd personeel aanwezig was, of in ieder geval aangemeld.
Dat "Menno" ook aanwezig was en handelend heeft opgetreden wil niet zeggen dat hij ook op papier stond als bevoegd hulpverlener.

********************************************************
Voor de context van de discussie: de reglementen van de KNAF(PDF). Pagina 28 ev, beschrijft het reglement voor medische voorzieningen. Dit is de 2014 versie, maar ik kan me niet voorstellen dat dit in 2013 totaal anders was.

(Disclaimer: ik deel alleen informatie die ik gevonden heb, omdat men over KNAF reglementen praat. Ik ben een leek en begrijp natuurlijk dat zulke reglementen altijd ondergeschikt zijn aan wettelijke bepalingen rond bevoegdheden van artsen, (ambu) verpleegkundigen en andere hulpverleners.)

Kort samengevat, zoals ik het begrijp, was dit een "Rallysport" evenement. KNAF reglementen stellen dat er een Arts en SOSA verpleegkundige aanwezig dienen te zijn, gebruikmakend van een medical car en (1 of meerdere) ambulance(s).

Voor de arts geldt in het algemeen:
Citaat
Vanaf 2012 moet de arts bij autosportevenementen aantoonbaar bekwaam zijn op het gebied van traumaopvang, het opvangen van bedreigde vitale functies en de uitvoering van resuscitaties.
Hiervoor zijn de diploma’s Advanced TraumaLifeSupport (ATLS) en Advanced Life Support (ALS) gewenst.

Wanneer een arts over een andere maar soortgelijke kwalificatie beschikt beoordeelt de medische commissie van de KNAF deze bekwaamheid. Bij voorkeur is de arts in het bezit van de “official licence” van de KNAF met daarop de door medische commissie geaccordeerde kwalificatie

Voor een Rallysport evenement geld in het bijzonder:
Citaat
Er moet een arts, bij voorkeur zoals beschreven in artikel 2.2., aanwezig zijn in de omgeving van de te verrijden klassementsproeven. Deze arts moet zo snel mogelijk op de plaats van het ongeval aanwezig zijn. Hiervoor moet hij beschikken over een opvallend voertuig, voorzien van optische en geluidsignalen, waarbij het gewenst is dat dit voertuig gereden wordt door een bestuurder met het SOSA diploma
(Note: artikel 2.2 is het bovenstaande artikel)


Voor de ambulance bemanning geldt in het algemeen:
Citaat
Deze bestaat minimaal uit twee personen: een chauffeur met ervaring in het rijden met spoed en een verpleegkundige met bekwaamheid in de traumatologie. De verpleegkundige moet zijn ingeschreven in het BIG register (Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) en een relevant diploma in de opvang van gewonden bezitten.

Het niveau van bekwaamheid van de bemanning is afhankelijk van de tak van autosport (zie onder). Zij moeten daarom een diploma hebben dat kan variëren van een “Eerste Hulp bij Ongevallen” of het “Hulpverlenen bij Ongevallen en Calamiteiten”, inclusief de vaardigheid BLS met AED, van Nederlandse Rode Kruis tot een “SOSA diploma” van de Stichting Opleidingen Scholing Ambulance hulpverlening.
Wanneer men in het bezit is van een ander bewijs van bekwaamheid moet dit door de medische commissie van de KNAF worden beoordeeld. Bij voorkeur is de bemanning in het bezit van de “official licence” van de KNAF met daarop hun door de medische commissie ge accordeerde kwalificatie.

Voor een Rallysport evenement geld in het bijzonder:
Citaat
Vanwege de afstanden en het mogelijk gelijktijdig rijden op meer proeven, zal in eerste instantie de bemanning van de ambulance de opvang van de vitale functies zonder arts moeten kunnen uitvoeren.
Om te voldoen aan het “besluit functionele zelfstandigheid” dienen dan de chauffeur het diploma SOSA Ambulancechauffeur en de verpleegkundige het diploma SOSA Ambulanceverpleegkundige te
bezitten.
(Note: ik quote alleen de vereisten voor de bemanning. Opstelling en uitrusting zijn ook beschreven maar laat ik hier achterweg. Persoonlijk vind ik wel dat sommige beschrijvingen onduidelijk zijn. Een term als "bij voorkeur" is juridisch gezien een beschrijving waar je veel kanten mee op kan....)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Citaat van: mark hes link=msg=1289191 date=1407939258
De voertuigen van EHBOteam / ambuteam waren ook aangepast, voertuigen van ambuteam waren op het laatst zelfs wit overgespoten. Ik kan me niet voorstellen dat ambuverhuur ministeriele vrijstelling krijgt, vrijstelling, dus niet eens wettelijk geregeld. Het niet mogen voeren van overheids striping is ook niet wettelijk geregeld, maar word via eigendom van de striping geregeld/aangepast.
Als dit wettelijk geregeld zou zijn dan hadden we hier op het forum na veel discussie over dit onderwerp wel een wetsartikel zien verschijnen.  ;)
Dat is wel degelijk wettelijk geregeld, nl. in de Auteurswet.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Citaat van: erdebee link=msg=1289433 date=1408021136
Dat is wel degelijk wettelijk geregeld, nl. in de Auteurswet.
Klopt, ik bedoelde dat er geen wetsartikel is die het verbied overheidsstriping te voeren, daarom word het tegenwoordig via het auteursrecht geregeld.

In de auteurswet staat ook niet letterlijk vermeld dat je geen blauwe en rode overheids striping mag voeren, de auteurswet regelt alleen dat je een geregistreerd werk van letterkunde, wetenschap of kunst, niet zonder toestemming mag namaken of overnemen. Het auteurs recht regelt het eigendom, maar niet of je wel of niet de striping mag voeren op de openbare weg.

Er is geen enkel wetsartikel waarin staat dat het gebruik van overheids striping op particuliere en prive voertuigen verboden is, was dit artikel er wel dan zou er allang iemand geweest zijn die er even een link over had geplaatst.

Ik bedoel te zeggen dat de pliesie niet gelijk bij aanhouding een boete uit kan schrijven omdat er overheidsstriping word gebruikt.
Dit word pas later na een melding via het LFR/IFV en mogelijk nog later zelfs via de landsadvocaat aangepakt. ;)

Maargoed er is tegenwoordig wel jurisprudentie over dit onderwerp, een aantal rechters hebben uitspraak gedaan in zaken waarin overheids striping werd gebruikt.
In deze zaken kreeg de landsadvocaat gelijk en moest met behulp van eerder genoemde auteursrecht de striping verwijdert worden. jurisprudentie is ook een soort regel waar rechters in volgende zaken zichzelf aan moeten houden. 998765


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Citaat van: mark hes link=msg=1289166 date=1407935232
ik geloof dat wij dezelfde particuliere ambulance dienst bedoelen  >:D  ;)

Als dat zo is, dan blijkt hij al enige tijd onder verscherpt toezicht van IGZ te staan. Nu de rest nog...

http://www.igz.nl/actueel/nieuws/brinckman_ambulancezorg_in_zoetermeer_onder_verscherpt_toezicht.aspx