GRIP 1 (rallyauto rijdt publiek in: 2 doden, meerdere gewonden) Westhavenweg - Amsterdam 01-09-2013

Auteur Topic: GRIP 1 (rallyauto rijdt publiek in: 2 doden, meerdere gewonden) Westhavenweg - Amsterdam 01-09-2013  (gelezen 54721 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Citaat van: René van der Helm link=msg=1289666 date=1408116524
Ambulancezorg is commercieel. Het is allang geen GG&GD meer.
Ik beweer toch ook niet anders? Ik ben het eens met de stelling dat het overheidswerk zou moeten zijn zonder concurrentie.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


EersteHulpverlener

  • EHV-er, Sigma, Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Heel zwart-wit gezien is Menno K. samen met zijn EHBO team Nederland schuldig aan doodslag.
Dus zonder onderzoek een aannemend dat zijn handeling fataal is geweest bij deze jongen.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918

Dit is geen doodslag, want dat zou opzettelijk veroorzaakt moeten zijn. Dit zou hoogstens dood door schuld zijn, het OM zal hierop zijn pijlen zetten.

Maar ik kan je nu al voorspellen dat hij mogelijk alleen veroordeelt gaat worden voor het verkeerd handelen tijdens de hulpverlening, zonder dat hij de juiste papieren had.

We weten verder niets over de medische staat van de persoon, daar kunnen wij als buitenstaanders niet over oordelen.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Wat mij betreft fileren met een nagelvijltje, doodknuppelen met een wattestaafje, insmeren met honing en gloeiendegloeiende vastbinden op een mierenhoop van afrikaanse bosmieren!

Iedereen - maar dan ook iedereen - met de kleinste basis levensreddende handelingen weet dat je slachtoffers met een hoogenergetisch trauma ten alle tijden laat liggen en je beperkt je handelingen enkel en alleen tot het levensreddend handelen.

Sorry. Heb tijdens mijn vakantie een fietster zeer ongemakkelijk op het asfalt laten liggen nadat deze door een auto omver gereden was. Natuurlijk is die  -nadat de ambulance was ge-arriveerd - gewoon op haar benen gezet en op de brancard gelegd.

Maar dat is geen beslissing die ik ga nemen. Dat doet een pleeg of in dit geval de arts.

En hier staat een - excusez le mot, vriendjes en vriendinnetjes - AASGIER! (iemand die uit financieel gewin zich voor doet als professioneel hulpverlener, maar ondertussen gewoon niet weet waar hij mee bezig is!) een beetje te klootviolen!

Ik mag niet oordelen.
Het zal mij aan mijn rectum oxideren!

Deze heer is een schande voor elke professionele hulpverlener, elke goedwillende EHBO-er, elke lekenhulpverlener met de meest basale opleiding (al dan niet verlopen) - ja zelfs elke burger die zich enkel en alleen beperkt tot het bellen van 1-1-2 omdat hij de vaardigheden niet heeft om te helpen.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
''Opkomst 'wilde' ambulance baart directeur Ambulance Oost zorgen.

Het gaat om hulpverleners die zich qua voertuig en kleding presenteren als particuliere ambulancedienst, maar die met ongekwalificeerd personeel en niet-gecertificeerde materialen werken.''

bron: http://www.tubantia.nl/regio/opkomst-wilde-ambulance-baart-directeur-ambulance-oost-zorgen-1.4497623


cavia

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
En inmmiddels staat de ambulance met volledige bestickering van ambuteam.nl te koop op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m842691746


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Vragen van het lid Bouwmeester (PvdA) aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over controle op kwalificaties ambulancepersoneel (ingezonden 14 augustus 2014).
Antwoord van Minister Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen 24 september 2014).

Vraag 1
Heeft u kennis genomen van de berichten «Grote fouten bij hulpverlening dodelijk rally-ongeluk» en «Grote zorg om gebrek aan controle op particuliere ambulancediensten»?1 2
Antwoord 1
Ja

Vraag 2
Herkent u de signalen van de Academie voor Ambulancezorg dat er in toenemende mate private ambulancediensten op de markt komen met onvoldoende gekwalificeerd personeel? Bent u bereid hier onderzoek naar te doen?
Antwoord 2
Er is door de berichtgeving in de media verwarring ontstaan over de term particuliere/private ambulancediensten. Op grond van de Tijdelijke wet ambulancezorg (Twaz) is het aanbieden van ambulancezorg in Nederland voorbehouden aan de door mij aangewezen Regionale Ambulancevoorzienin-gen (RAV) waaronder private en publieke ambulancediensten. Per veiligheids-regio is één RAV aangewezen, er is geen sprake van groei van het aantal RAV’s. Deze RAV’s zijn zorgaanbieders en vallen onder de Kwaliteitswet zorginstellingen. Zorgaanbieders dienen verantwoorde zorg aan te bieden. De IGZ ziet daar op toe. De evenementenhulpverleners waar in deze berichtgeving op wordt gedoeld zijn geen (private) ambulancediensten maar partijen die, al dan niet privaat georganiseerd, zelfstandig ondermeer EHBO diensten leveren. Deze partijen zijn dus geen ambulancediensten en mogen niet zelfstandig reguliere ambulancezorg aanbieden. Deze partijen mogen ook geen gebruik maken van voertuigen met de uiterlijke kenmerken van ambulances zoals gebruikt door de door mij aangewezen RAV’s. Deze uiterlijke kenmerken zijn auteursrechtelijk beschermd, waarbij de Staat der Nederlanden eigenaar is van het auteursrecht. Het gebruik van deze uiterlijke kenmerken is voorbehouden aan voertuigen van de RAV’s ten behoeve van het uitvoeren van ambulancezorg en aan voertuigen die in opdracht van de Meldkamer Ambulancezorg worden ingezet voor spoedeisende medische hulpverlening. Het Instituut Fysieke Veiligheid houdt hier in opdracht van de Minister van Veiligheid en Justitie toezicht op en treedt handhavend op bij verkeerd en/of oneigenlijk gebruik.
Er vindt geen registratie plaats van aanbieders van evenementenzorg. Het belang van voldoende gekwalificeerd personeel, welke binnen de evenementenzorgverlening ook vrijwillige EHBO-ers kan betreffen, is één van de voorwaarden voor een verantwoorde evenementenzorgverlening. De organisatie van het evenement en de gemeente zijn hiervoor verantwoordelijk. Ik zal in overleg treden met de partijen die zijn betrokken bij evenementenhulpverlening om beter zicht krijgen op de ernst en omvang van de gesignaleerde
verwarring bij burgers over de taken, bevoegdheden en de herkenbaarheid van de verschillende hulpverleners. Afhankelijk van de uitkomsten
van dat overleg zal ik bepalen of, en zo ja welke, actie op dit terrein noodzakelijk is.

Vraag 3
Vindt u het van groot belang dat hulpbehoevenden er altijd op moeten kunnen vertrouwen dat zij zorg krijgen van gekwalificeerd ambulancepersoneel, en dat het niet mag uitmaken of de hulpbehoevende door een publieke of private ambulancedienst geholpen wordt?
Antwoord 3
Bij evenementenzorgverlening is in de gemeentelijke vergunning vastgelegd welk niveau van zorgverlening door de organisator van het evenement gerealiseerd moet worden. Dit kan reguliere ambulancezorg zijn, maar ook andere vormen van zorg of EHBO-hulpverlening. Zoals in het antwoord op vraag 1 toegelicht is dit laatste dus geen reguliere ambulancezorg. De reguliere ambulancezorg is strikt gereguleerd en moet voldoen aan de vastgestelde wet- en regelgeving en aan de bestaande veldnormen. Het onderscheid tussen private of publieke ambulancediensten is mijns inziens niet relevant bij deze vraag.

Vraag 4
In hoeverre herkent u signalen dat er pas getoetst wordt of ambulancepersoneel voldoende gekwalificeerd is nadat zich een incident heeft voorgedaan? Vindt u dit wenselijk?
Antwoord 4
Het is de verantwoordelijkheid van bestuurders van de zorgaanbieders om voldoende gekwalificeerde medewerkers in te zetten. De kwalificaties van de zorgverleners moeten passen bij de zorg waarvoor de zorgverleners ingezet worden. De randvoorwaarden voor de reguliere ambulancezorg zijn vastgelegd in wet- en regelgeving en in door de sector zelf opgestelde kwaliteitsnormen.
De IGZ ziet toe op naleving van deze eisen en randvoorwaarden. De inspectie toetst dit binnen de kaders van het breed gehanteerde risicogestuurde toezicht. Soms is dit op basis van een incident, soms op basis van andere signalen of analyses. Deze werkwijze wordt overigens niet alleen binnen de ambulancezorg toegepast, maar in alle sectoren van de Nederlandse gezondheidszorg. Vooraf toetsen van de kwalificaties van iedere zorgverlener door de overheid is niet uitvoerbaar, deze verantwoordelijkheid is belegd bij de voor de kwaliteit verantwoordelijke zorgaanbieder.

Vraag 5
Bent u bereid publiek én privaat ambulancepersoneel op gelijke wijze vooraf te toetsen op voldoende kwalificaties? Zo ja, hoe gaat u dit vormgeven? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Zie het antwoord op vraag 4. Het onderscheid tussen publiek en privaat ambulancepersoneel is mijns inziens bij deze vraag niet relevant. Al het ambulancepersoneel dat in dienst is bij een door mij aangewezen publieke of private regionale ambulancevoorziening dient te voldoen aan de kwaliteitseisen.

1 http://www.at5.nl/artikelen/133030/grote-fouten-bij-hulpverlening-dodelijk-rallyongeluk
2 http://www.at5.nl/artikelen/133031/grote-zorgen-om-gebrek-aan-controle-op-particuliere-ambulancediensten



EersteHulpverlener

  • EHV-er, Sigma, Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Inmiddels bestaat de website van EHBO Team Nederland niet meer. Geen idee of de stichting nog wel bestaat. Ik dacht, zijn ze verstandig geweest en gestopt. Maar helaas, ze gaan gewoon verder onder een andere naam. TOP EHBO ik herken de auto op de foto op www.topehbo.nl Dus onze Menno kan weer fijn nieuwe slachtoffers maken. Misschien kunnen we met z'n allen zoveel mogelijk mensen er op attent maken geen zaken te doen met TopEHBO. Het zou toch niet best zijn dat er na dit incident er weer wat fout gaat.


Eveline

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Beste EersteHulpverlener(s),

Jammer dat er nu een aanname wordt gedaan die absoluut niet juist is. Top EHBO is sinds september gestart en wij leveren Eerste Hulpverleners (BLS) voor evenementen. EHBO Team Nederland is niet overgegaan in Top EHBO!
Als er eventuele vragen of onduidelijkheden zijn ben ik bereikbaar op info@topehbo.nl of 0639226814.

Met vriendelijke groet namens Top EHBO,
Eveline Germs


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Boete voor organisatie rally Westelijk Havengebied

8 december 2015 - Arrondissementsparket Amsterdam

De Stichting Autosportief (SAS) moet een boete betalen van duizend euro. Het Openbaar Ministerie heeft de boete opgelegd omdat de stichting achterhaalde veiligheidsschriften hanteerde waardoor een dodelijk ongeval kon plaatsvinden tijdens een rally op 1 september 2013 in Amsterdam.

De organisatie van de 31e RallyPro Amsterdam Short Rally in het Westelijk Havengebied was in handen van de SAS.  Volgens het OM is de stichting onvoorzichtig omgegaan met de veiligheid van het publiek. Hierdoor was het mogelijk dat een rallyauto in volle snelheid op de toeschouwers inreed. Een  42-jarige vrouw uit Zaandam en een 11-jarige jongen uit Wormer kwamen daarbij om het leven. Een aantal personen raakte gewond.

Geen strafrechtelijk verwijt
De bestuurder en de navigator van de rallyauto zijn na het ongeluk aangehouden en verhoord. Na uitgebreid onderzoek van de politie is komen vast te staan dat hen geen strafrechtelijk verwijt gemaakt kan worden. Hetzelfde geldt voor de gemeente Amsterdam die de vergunningen heeft verstrekt voor de RallyPro Amsterdam Short Rally in het Westelijk Havengebied.

Mediation
Op verzoek van de nabestaanden van de slachtoffers is samen met SAS een mediationtraject doorlopen om de gevolgen te kunnen bespreken en vragen aan de organiserende stichting te kunnen stellen over hoe het zo heeft kunnen gebeuren. Verder is gesproken over de genomen veiligheidsmaatregelen om een dergelijk ongeval in de toekomst te voorkomen. Dit is buiten het OM gegaan. Het OM heeft met de strafrechtelijke afdoening gewacht op de afronding van de mediation.
Samen sterk in de hulpverlening!