GRIP 1 (rallyauto rijdt publiek in: 2 doden, meerdere gewonden) Westhavenweg - Amsterdam 01-09-2013

Auteur Topic: GRIP 1 (rallyauto rijdt publiek in: 2 doden, meerdere gewonden) Westhavenweg - Amsterdam 01-09-2013  (gelezen 54841 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Wel viel me op dat meerdere ambulances van de organisatie aanwezig waren, je ziet verschillende wagens van ambuteam.nl staan, dus er waren schijnbaar meer ambu's aanwezig op plaats ongeval dan p2000 deed vermoeden


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Citaat van: superfly link=msg=1197863 date=1378154538
Wel viel me op dat meerdere ambulances van de organisatie aanwezig waren, je ziet verschillende wagens van ambuteam.nl staan, dus er waren schijnbaar meer ambu's aanwezig op plaats ongeval dan p2000 deed vermoeden

Dat zou kunnen, maar p2000 is slechts een indicatie. Er kunnen meer of minder ambulances (en brandweer voertuigen) aanwezig zijn geweest. Ze kunnen ook via andere communicatiesystemen benaderd worden.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Bij elke proef die verreden word staat standaard een ambulance. Deze moet voldoen aan de wet ambulancezorg. En daar hoort ook SOSA-personeel bij.


Citaat van: superfly link=msg=1197863 date=1378154538
Wel viel me op dat meerdere ambulances van de organisatie aanwezig waren, je ziet verschillende wagens van ambuteam.nl staan, dus er waren schijnbaar meer ambu's aanwezig op plaats ongeval dan p2000 deed vermoeden


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1197951 date=1378202058
Bij elke proef die verreden word staat standaard een ambulance. Deze moet voldoen aan de wet ambulancezorg. En daar hoort ook SOSA-personeel bij.

Dat is een richtlijn van de organisatie? Dat er op iedere gele particuliere auto een SOSA bemanning zit hoeft namelijk niet. Ik ken ze die standaard een arts aan boord hebben, tot bemanning door BLS-ers...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Citaat van: 024 link=msg=1197607 date=1378105912
... en eigen verantwoordelijkheid is schijnbaar een lastig begrip. Iedere bezoeker weet dat ze naar een rally gaan kijken, het risico op een ongeval is dan iets groter dan bij een bezoekje brengen aan de braderie van Staphorst.

Geen organisatie of overheid kan ieder risico uitsluiten, zelfs een veilige remzone geeft geen garantie in realiteit. Op papier kan je stellen dat publiek minimaal op 75 meter afstand moet staan echter zegt het niet dat je op 76 meter niet dood kan gaan of gewond kan raken als er een auto uit de bocht vliegt.

Even afgezien dit ongeval en de mogelijke oorzaken...
Ik bezoek de Amsterdam Short Rally (en soortgelijke evenementen) al een aantal jaren. In die jaren heb ik tientallen keren mensen het parcour zien overstreken zonder dat hierbij toestemming was van de marshalls of op plekken zien oversteken waar dit totaal onverantwoord is.
De organisatie heeft in mijn opinie (zeker in Amsterdam) een lastige lokatie, met allerlei sluip & kruipdoor weggetjes waar het publiek gaat proberen om zo dicht mogelijk bij de baan te staan. De organisatie heeft, voor zover ik dat heb gezien, altijd mensen weggestuurd, soms met een grote bek tot gevolg richting de betreffende marshalls want ''dat bepalen we zelf wel''.
Als je dan ziet waar de mensen (complete gezinnen met kleine kinderen) gaan staan, dan verbaasd het mij niet dat het fout gaat...
En dat is, in mijn opinie, ook zéker niet te wijten aan de organisatie  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: -Joost- link=msg=1197953 date=1378202539
Dat is een richtlijn van de organisatie? Dat er op iedere gele particuliere auto een SOSA bemanning zit hoeft namelijk niet. Ik ken ze die standaard een arts aan boord hebben, tot bemanning door BLS-ers...

Dat is een richtlijn van de FIA en KNAF. En volgens deze richtlijnen moet er een ambulance staan...dus minimaal SOSA-personeel (volgens de wet ambulancezorg). En een arts mag altijd natuurlijk...

en voor andere evenementen.....tja...dat ligt aan de RIE. En je moet je afvragen of je BLS'ers op een gele auto wil hebben...leuk uiterlijk vertoon...met verkeerde verwachtingen naar het publiek..


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: Jerommeke link=msg=1197962 date=1378203732
Even afgezien dit ongeval en de mogelijke oorzaken...
Ik bezoek de Amsterdam Short Rally (en soortgelijke evenementen) al een aantal jaren. In die jaren heb ik tientallen keren mensen het parcour zien overstreken zonder dat hierbij toestemming was van de marshalls of op plekken zien oversteken waar dit totaal onverantwoord is.
De organisatie heeft in mijn opinie (zeker in Amsterdam) een lastige lokatie, met allerlei sluip & kruipdoor weggetjes waar het publiek gaat proberen om zo dicht mogelijk bij de baan te staan. De organisatie heeft, voor zover ik dat heb gezien, altijd mensen weggestuurd, soms met een grote bek tot gevolg richting de betreffende marshalls want ''dat bepalen we zelf wel''.
Als je dan ziet waar de mensen (complete gezinnen met kleine kinderen) gaan staan, dan verbaasd het mij niet dat het fout gaat...
En dat is, in mijn opinie, ook zéker niet te wijten aan de organisatie  ::)

Ben ik helemaal met je eens...en dit is niet specifiek voor Amsterdam. Bij elke rally in Nederland is er een gedeelte van het publiek die denkt slimmer te zijn dan de marschals en meer te mogen dan andere mensen. Elke rally zijn er problemen met het publiek dat ze op gevaarlijke plaatsen worden weggestuurd maar dat werkt in veel gevallen helaas niet. En in dit geval heeft het noodlottige gevolgen gehad op een plek waar publiek stond bij een uitrijzone c.q. remzone.


zijlvaart67

  • Verkeerspolitie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 395
Hmmm, ik ben het er ook wel mee eens, maar een organisatie moet natuurlijk ook 'afdoende maatregelen' nemen; 1 keer waarschuwen en vervolgens Gods water over Gods akker laten lopen valt daar duidelijk niet onder. Als mensen niet luisteren moet de organisatie optreden om het eea wel af te dwingen.. Maar dat de pijlen zich ook op dit argument gaan richten is wel te verwachten..

Naargeestig detail; ik ben blij dat ik deze aanrijding niet heb opgedaan, want de (politieke) druk is nu al enorm..
העבר שלי הוא כהה כמו העתיד שלי


Gast

  • Gast
Waarom wordt zoiets dan ook niet op een afgesloten circuit gehouden? Ga lekker rondjes draaien op Assen of Zandvoort zou ik zeggen...


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1197982 date=1378206413
En in dit geval heeft het noodlottige gevolgen gehad op een plek waar publiek stond bij een uitrijzone c.q. remzone.

Gebeurt het vaak dat een rally auto in de uitrij/remzone buiten de baan komt? Of dat ie een stoeprandje meepakt omdat er nog te hard wordt gereden?

Edit: waarmee ik niet wil zeggen dat het de schuld van de bestuurder is, maar dat de mensen misschien op het asfalt stonden?
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo