GRIP 1 (rallyauto rijdt publiek in: 2 doden, meerdere gewonden) Westhavenweg - Amsterdam 01-09-2013

Auteur Topic: GRIP 1 (rallyauto rijdt publiek in: 2 doden, meerdere gewonden) Westhavenweg - Amsterdam 01-09-2013  (gelezen 54518 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1197985 date=1378206682
Waarom wordt zoiets dan ook niet op een afgesloten circuit gehouden? Ga lekker rondjes draaien op Assen of Zandvoort zou ik zeggen...

het circuit is afgesloten voor verkeer en publiek. alles is i.p. afgelint en overal hangen / staan borden met veiligheidsvoorschriften..

en voor de rest...logisch nadenken en eigen verantwoording..


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1197986 date=1378206724
Gebeurt het vaak dat een rally auto in de uitrij/remzone buiten de baan komt? Of dat ie een stoeprandje meepakt omdat er nog te hard word gereden?

dat is een vraag die je beter aan de rallyrijders zelf kunt stellen....


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1197988 date=1378206803
dat is een vraag die je beter aan de rallyrijders zelf kunt stellen....

Dat snap ik, maar het is meer om ook een andere kant aan te geven. Als de bestuurder op een vreemde plek een stuurfout heeft gemaakt, kan er in mijn ogen nergens meer publiek staan omdat het overal dodelijk kan zijn.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1197989 date=1378206970
Dat snap ik, maar het is meer om ook een andere kant aan te geven. Als de bestuurder op een vreemde plek een stuurfout heeft gemaakt, kan er in mijn ogen nergens meer publiek staan omdat het overal dodelijk kan zijn.

daarom is ook alles zeer ruim afgelint (in verhouding tot de internationale eisen van de FIA...die van de KNAF liggen stukken hoger) en zijn er speciale publiekspunten ingericht.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
ook op een gesloten circuit gebeurd dit, of dat er onderdelen publiek in gaan.

bij zoveel sporten gebeuren dingen, wil je nu alles gaan verbieden?

Vliegshow, vliegtuig(en) die in publiek komen, racen, auto uit de bocht, ect ect.

Het risico dat er wat gebeurd is behoorlijk klein en enige wat men moet doen is dat risico zo klein mogelijk te maken.

Mooi voorbeeld is die race in de USA eerder dit jaar, hekken ect en toch komt deel van de auto in het publiek terecht.
Men moet mogelijk meer aandacht besteden dat als je naar zoiets gaat, dat het niet geheel ongevaarlijk is.

Net als je gaat skieën, dan weet je ook dat er een mogelijkheid bestaat dat jezelf verwondt. Of als je motor gaat rijden, ik geloof dat (bijna) alle motorrijders wel een keer onderuit zijn gegaan.

Risico Management.... that is the Key Word


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Maar of dit de schoonheidsprijs voor risicomanagement verdient is vraag 2...

Lijkt me niet dat je publiek van de baan gaat scheiden met een lintje op een punt waar een U bocht gemaakt wordt en auto's met 200km/u komen aanrijden...


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Citaat van: -Joost- link=msg=1198002 date=1378208330
Maar of dit de schoonheidsprijs voor risicomanagement verdient is vraag 2...

Lijkt me niet dat je publiek van de baan gaat scheiden met een lintje op een punt waar een U bocht gemaakt wordt en auto's met 200km/u komen aanrijden...

Nee, publiek zet je dan allemaal langs een rechte weg, waarbij ze even de auto voorbij zien knallen... links en rechts kijken is er bijna niet meer bij, want je buurman en buurvrouw bukken allemaal voorover. Hoeveel rally's zijn er jaarlijks, hoeveel dodelijke ongelukken zijn er bij te betreuren? Vindt het nog wel meevallen eigenlijk. Je ziet toch ook de vliegtuigcrashes die tot een ramp leiden, maar uiteindelijk is het per afgelegde km wel de veiligste manier van vervoeren ten opzichte van auto's  ;)


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: -Joost- link=msg=1198002 date=1378208330
Maar of dit de schoonheidsprijs voor risicomanagement verdient is vraag 2...

Lijkt me niet dat je publiek van de baan gaat scheiden met een lintje op een punt waar een U bocht gemaakt wordt en auto's met 200km/u komen aanrijden...
`

misschien moet je je even meer verdiepen in de situatie ter plekke en de richtlijnen van de FIA en KNAF voordat je hier een mening over gaat vormen. Een remzone c.q. uitrijzone is (meestal) verboden voor publiek.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Speedy link=msg=1198005 date=1378208676
Nee, publiek zet je dan allemaal langs een rechte weg, waarbij ze even de auto voorbij zien knallen... links en rechts kijken is er bijna niet meer bij, want je buurman en buurvrouw bukken allemaal voorover. Hoeveel rally's zijn er jaarlijks, hoeveel dodelijke ongelukken zijn er bij te betreuren? Vindt het nog wel meevallen eigenlijk. Je ziet toch ook de vliegtuigcrashes die tot een ramp leiden, maar uiteindelijk is het per afgelegde km wel de veiligste manier van vervoeren ten opzichte van auto's  ;)

Ik zou er persoonlijk niet over nadenken om aan de buitenkant van een bocht te gaan staan bij een race in welke vorm dan ook. Nou heb ik ook wat papiertjes en trainingen gehad op dit gebied en de nodige incidenten meegemaakt op t circuit. Ik vind de vergelijking met vliegtuigen totaal irrelevant, dat zijn wat dat betreft net bussen met vleugels. Tijdens een airshow mogen (stunt)vliegtuigen ook niet op een dusdanige manier manoeuvreren waarbij ze in het publiek terecht kunnen komen.  

Citaat van: Pleegje_ link=msg=1198006 date=1378208704
`

misschien moet je je even meer verdiepen in de situatie ter plekke en de richtlijnen van de FIA en KNAF voordat je hier een mening over gaat vormen. Een remzone c.q. uitrijzone is (meestal) verboden voor publiek.

Blijkbaar stonden er toch mensen. Kortom, er zal beter moeten worden nagedacht over de veiligheidsmaatregelen om het risico te verkleinen. Afzetlint houdt weinig tegen, betonblokken en hekken een stuk meer...


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: -Joost- link=msg=1198012 date=1378209268
Ik zou er persoonlijk niet over nadenken om aan de buitenkant van een bocht te gaan staan bij een race in welke vorm dan ook. Nou heb ik ook wat papiertjes en trainingen gehad op dit gebied en de nodige incidenten meegemaakt op t circuit. Ik vind de vergelijking met vliegtuigen totaal irrelevant, dat zijn wat dat betreft net bussen met vleugels. Tijdens een airshow mogen (stunt)vliegtuigen ook niet op een dusdanige manier manoeuvreren waarbij ze in het publiek terecht kunnen komen.  

dit is logica en eigen verantwoording nemen.

en verder...er is ook wel eens een stuntvlieger in het publiek terecht gekomen hoor...

Citaat van: -Joost- link=msg=1198012 date=1378209268
Blijkbaar stonden er toch mensen. Kortom, er zal beter moeten worden nagedacht over de veiligheidsmaatregelen om het risico te verkleinen. Afzetlint houdt weinig tegen, betonblokken en hekken een stuk meer...

tja..misschien moeten de mensen gewoon luisteren naar de marshals...en daar gewoon niet gaan staan. Ook dat heet eigen verantwoording.