GRIP 1 (rallyauto rijdt publiek in: 2 doden, meerdere gewonden) Westhavenweg - Amsterdam 01-09-2013

Auteur Topic: GRIP 1 (rallyauto rijdt publiek in: 2 doden, meerdere gewonden) Westhavenweg - Amsterdam 01-09-2013  (gelezen 54308 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Citaat van: -Joost- link=msg=1198012 date=1378209268
Ik zou er persoonlijk niet over nadenken om aan de buitenkant van een bocht te gaan staan bij een race in welke vorm dan ook. Nou heb ik ook wat papiertjes en trainingen gehad op dit gebied en de nodige incidenten meegemaakt op t circuit. Ik vind de vergelijking met vliegtuigen totaal irrelevant, dat zijn wat dat betreft net bussen met vleugels. Tijdens een airshow mogen (stunt)vliegtuigen ook niet op een dusdanige manier manoeuvreren waarbij ze in het publiek terecht kunnen komen.  

Blijkbaar stonden er toch mensen. Kortom, er zal beter moeten worden nagedacht over de veiligheidsmaatregelen om het risico te verkleinen. Afzetlint houdt weinig tegen, betonblokken en hekken een stuk meer...

In de binnenbocht kan het ook misgaan, bij een chicane ook... bij een rally zoek je toch de mooiste plek uit vaak, toeschouwers laten dan veiligheid snel achterwege.


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1197569 date=1378075101
De kwaliteit van ETN laat ik buiten beschouwing (helaas maar noodgedwongen vanwege inside-information over de organisatie en de persoon die erachter). Maar een ieder staat vrij om te googelen en te informeren bij zijn MMA en bij de Inspectie van Volksgezondheid.  998765

Langzaam maar zeker glijdt dit topic af naar het zoveelste afzeiktopic, nu over dat ETN.

Nuchter feit is dat zelfs als de allerlallerlallerallerallerbeste ambulancedienst van het Universum daar massaal aanwezig was geweest, het niets aan de uitkomst van dit ongeval veranderd zou hebben.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1198026 date=1378210561
Langzaam maar zeker glijdt dit topic af naar het zoveelste afzeiktopic, nu over dat ETN.

Nuchter feit is dat zelfs als de allerlallerlallerallerallerbeste ambulancedienst van het Universum daar massaal aanwezig was geweest, het niets aan de uitkomst van dit ongeval veranderd zou hebben.

welkom in de discussie..... 098uo 098uo 098uo


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
maar goed....er zijn een paar conclusies die getrokken kunnen worden:

1) het veiligheidsplan was goedgekeurd door de KNAF en de GHOR (anders vind geen doorgang plaats van het evenement)
2) er stond publiek op een plaats waar dit (volgens het veiligheidsplan) mogelijk niet mocht
3) er heeft een noodlottig ongeval plaatsgevonden


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1198112 date=1378223870
maar goed....er zijn een paar conclusies die getrokken kunnen worden:

1) het veiligheidsplan was goedgekeurd door de KNAF en de GHOR (anders vind geen doorgang plaats van het evenement)
2) er stond publiek op een plaats waar dit (volgens het veiligheidsplan) mogelijk niet mocht
3) er heeft een noodlottig ongeval plaatsgevonden

1) en 3) zou je "uitgangspunten" kunnen noemen binnen een te voeren discussie,
2) zou ik geen conclusie willen noemen ..... ( je noemt zelf het woord "mogelijk" )
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: bart007 link=msg=1198115 date=1378224703
1) en 3) zou je "uitgangspunten" kunnen noemen binnen een te voeren discussie,
2) zou ik geen conclusie willen noemen ..... ( je noemt zelf het woord "mogelijk" )

1) daar is geen discussie over mogelijk anders had het evenement niet plaatsgevonden
2) mogelijk in de zin van dat ik het veiligheidsplan van 2013 niet ken doch van alle voorgaande jaren wel (tot in detail)...
3) hoe zie jij een noodlottig ongeval als uitgangspunt??


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Citaat van: bart007 link=msg=1198146 date=1378230063
....

als je het graag op de letter wilt spelen en gespeld wilt hebben...be my guest...in dit geval geen toegevoegde waarde voor dit topic...


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1198147 date=1378230187
als je het graag op de letter wilt spelen en gespeld wilt hebben...be my guest...in dit geval geen toegevoegde waarde voor dit topic...

Ik heb inmiddels de reactie verwijderd, probeer alleen iets van toegevoegde waarde te produceren en snap je boodschap.
 98uiye
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


StevenQ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Citaat van: Pleegje_ link=msg=1197981 date=1378206278
Dat is een richtlijn van de FIA en KNAF. En volgens deze richtlijnen moet er een ambulance staan...dus minimaal SOSA-personeel (volgens de wet ambulancezorg). En een arts mag altijd natuurlijk...

en voor andere evenementen.....tja...dat ligt aan de RIE. En je moet je afvragen of je BLS'ers op een gele auto wil hebben...leuk uiterlijk vertoon...met verkeerde verwachtingen naar het publiek..

De F1 mag zelfs niet racen of testen zonder traumaheli in de paddock

http://www.formula1.com/inside_f1/safety/medical_and_track_safety/7439.html


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: StevenQ link=msg=1197590 date=1378099284
als er al iemand schuldig is is het eerder de organisatie dan de coureur

de organisatie moet er voor zorgen dat de remzone's ruim genoeg zijn en dat er dus geen publiek in een remzone staat.

Citaat van: StevenQ link=msg=1197600 date=1378103103
een technisch defect of rijdersfout kan altijd, daarom moeten er veilige remzones zijn  en daar is de organisatie verantwoordelijk voor.

Ik moest even terugzoeken in welk journaal ik gezien had dat Eric Noort Vice-Voorzitter van de KNAF zelf opdracht heeft gegeven om de uitrij/remzone met 30 tot 40 meter te vergroten maar ik heb het gevonden en wel bij RTL Nieuws omstreeks 01:23
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen