Reddingsbrancard

Auteur Topic: Reddingsbrancard  (gelezen 5770 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Gepost op: 24 mei 2005, 22:23:28
Sinds lange tijd werken wij bij onze brigade met een rescue basket waarin wij de drenkeling leggen waarna wij hem met een wollen en isolatie deken inpakken tegen onderkoeling.
Dit werkt redelijk maar bij slecht weer wordt de wollendeken nat door regen en buiswater of hij neemt water op uit de kleding van de drenkeling en verliest zijn isolatie waarde. De isolatie deken waait gemakelijk weg en is moeilijk goed om het slachtoffer te krijgen bij veel wind.
Ik had als een eerder gekeken naar de hypothermie reddingstretchers die worden geleverd door CTA  Safety & Rescue products. Nu stond dit bedrijf op IVIC en heb hier hun producten uitvoerig bekenen en veel informatie gekregen.
De beide stretchers bestaan uit een polyamide schuim ligmat met daarover heen een isolatie deken die met klitteband vast zit aan de stretcher.
Afgelopen weekend sprak ik een bemanningslid van KNRM station Petten maar hier gebruiken ze de strechters niet, omdat er geen ruimte aan boord is.
Wie heeft er wel ervaring mee? En kan vertellen wat zijn ervaringen zijn met de strechter. Op IVIC vertelde iemand van CTA safety & rescue products dat de KNRM nu aan het testen is met de Maritieme Hypothermie reddingstretcher. Weet iemand hoe het hier mee staat?

En ik zag op foto's dat bij Wijk aan Zee weer een ander soort brancard wordt gebruikt. Een met een stalen frame. Maar deze lijkt me erg zwaar.


en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2005, 23:31:15
Ik ken de CTA stretchers, heb er ook een aantal keren mee mogen werken..
Als ik dan toch mag kiezen zou ik voor de skedco stretcher, breder inzetbaar, neemt minder ruimte in.
Veel sterker..

Maar ik zou hem gebruiken met  kiezen met speciale een hypothermie deken (soort slaapzak), die nauwelijks vocht opneemt, maar die laatste is weer erg kostbaar.. En daar heb ik nog niet een goedkoper alternatief voor gezien..
De Skedco brancard gebruiken we nu wel in combinatie met schuimdekens, maar ook daar ben ik nog niet te vreden over..

Update : Ik kreeg vandaag een stel  Emergency Dekens, geel 220x150cm binnen (VDP bestelnummer 15233),  Dit kon wel eens een zeer goede combinatie zijn.. Donderdag neem ik het mee in de training rond drenkelingredding.


albert dijkstra

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2005, 11:44:39
Peter,

wat zijn dit voor dekens ? Vergelijkbaar met de gewone folie deken o.i.d. ?

gr.
Albert


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2005, 14:10:08
De CTA strechters kan je ook opvouwen en nemen evenveel ruimte in als een skedco stretcher.
De CTA stretchers hebben daarnaast door de gesloten schuim structuur ook een isolerende werking. Want het gaat mij er vooral om dat de drenkeling niet verder onderkoeld raakt.

Welke Hypothermie deken bedoel jij Peter? Want ik vond niks op de Skedco site.

Misschien is een degelijke mummie slaapzak met waterdichte buitenkant van de buitensport winkel een goede optie tegen onderkoeling.

Ik had ook al verder nagedacht. Dat het een optie is om de deken te gebruiken gebruik van een CTA stretcher en deze te bevestigen door klitteband aan de binnenkant van onze rescue basket te plakken. Want het voordeel van de deken van de CTA stretcher is dat deze de romp appart van de ledematen inpakt. Wat bij geen een andere deken gebeurt, of je gaat weer aan de slag met meerder isolatie en wollendekens. Maar dat is weer veel werk.

De gele deken die Peter bedoelt is een dunne schuim deken. Niet vergelijkbaar met de gewone folie deken. Deze wordt ook bij Sigma/ambu teams gebruikt.
Dit is een super vervanger van de ouderwetse paardendeken. Hij isoleerd beter en is veel lichter in gewicht. Maar is niet echt water bestendigd. En sluit nooit goed om het lichaam van de drenkeling. Je kan hem wel in combinatie met een folie deken gebruiken maar dan nog is het een hele opgave om een drenkeling in de boot bij slecht weer goed in te pakken.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


roel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
  • Soms zit het mee, meestal zit het tegen.
    • KNRM wijk aan zee
Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2005, 19:16:06
Hallo

even een berichtje uit Wijk aan Zee,
ten eerste is het buizenframe van aluminium,
ten tweede valt het gewicht mee (weegt wel wat maar niet overdreven zwaar),
en ten derde blijft de brancard ook drijven groot pluspunt.
Als je nog meer vragen heb stuur ff een mailtje of zoiets

groeten van roel
plv. schipper knrm wijk aan zee


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2005, 21:07:00
Kijk even op www.paal13.com.
onder fotos en video hebben zij een oefening met onderkoelingspakket gehad.
Ik heb deze ook gezien, hoe dit heet weet ik niet.
De leverancier zit in Den Helder


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2005, 11:42:57
De CTA strechters kan je ook opvouwen en nemen evenveel ruimte in als een skedco stretcher.
De CTA stretchers hebben daarnaast door de gesloten schuim structuur ook een isolerende werking. Want het gaat mij er vooral om dat de drenkeling niet verder onderkoeld raakt.

Welke Hypothermie deken bedoel jij Peter? Want ik vond niks op de Skedco site.

Misschien is een degelijke mummie slaapzak met waterdichte buitenkant van de buitensport winkel een goede optie tegen onderkoeling.

Ik had ook al verder nagedacht. Dat het een optie is om de deken te gebruiken gebruik van een CTA stretcher en deze te bevestigen door klitteband aan de binnenkant van onze rescue basket te plakken. Want het voordeel van de deken van de CTA stretcher is dat deze de romp appart van de ledematen inpakt. Wat bij geen een andere deken gebeurt, of je gaat weer aan de slag met meerder isolatie en wollendekens. Maar dat is weer veel werk.

De Hypothermie deken die ik bedoel is soort slaapzak,waarbij je de armen apart inpakt van het lichaam.  En is van de buitenzijde wind en waterdicht..
Het product word ook gebruikt bij de Marine, maar ook in de alpen. Ik moet het merk en type ff opzoeken.. Het is geen skedco product..

De gesloten foam structuur van de CTA stretcher heeft nauwelijks een isolerende werking. In zoverre niet meetbaar in de praktijkscenario's.  Het nadeel van de CTA strecher(s) is dat voor diverse toepassingen je een andere strecher moet gebruiken, terwijl de skedco-product alles in een biedt.  Met de sked kan je iemand uit het water halen en direct door een heli laten hijsen, zonder het slachtoffer over te pakken..


De gele deken die Peter bedoelt is een dunne schuim deken. Niet vergelijkbaar met de gewone folie deken. Deze wordt ook bij Sigma/ambu teams gebruikt.
Dit is een super vervanger van de ouderwetse paardendeken. Hij isoleerd beter en is veel lichter in gewicht. Maar is niet echt water bestendigd. En sluit nooit goed om het lichaam van de drenkeling. Je kan hem wel in combinatie met een folie deken gebruiken maar dan nog is het een hele opgave om een drenkeling in de boot bij slecht weer goed in te pakken.

Het leuke van de gele deken is dat je met een schaar en handig knip en plak werk weldegelijk een nauw sluitend geheel kan maken. waarbij je armen apart in kan pakken.. (Tis eigenlijk ook een disposable product, maar sommige willen ook disposalbes meerdere malen gebruiken)
Een slachtoffer in de boot inpakken is ook met de CTA-stretcher en deken een nog steeds een hels kwarwei. De deken van CTA vind ik trouwens wel een goed product hoor.  De brancards, zijn me te eenzijdig gebruiken, terwijl de Sked op erg veel manieren te gebruiken is..


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #7 Gepost op: 26 mei 2005, 17:04:55
...
Ik heb deze ook gezien, hoe dit heet weet ik niet.
...
Het staat onder het filmpje

"thermo-lok toepassing" :)
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2005, 10:57:18
Citaat
De Hypothermie deken die ik bedoel is soort slaapzak,waarbij je de armen apart inpakt van het lichaam.  En is van de buitenzijde wind en waterdicht..
Het product word ook gebruikt bij de Marine, maar ook in de alpen. Ik moet het merk en type ff opzoeken.. Het is geen skedco product..

Ben erg benieuwd.

Citaat
De gesloten foam structuur van de CTA stretcher heeft nauwelijks een isolerende werking. In zoverre niet meetbaar in de praktijkscenario's.

Daarom wou ik de deken van de CTA stretcher gebruiken op een rescue basket.

Citaat
Het nadeel van de CTA strecher(s) is dat voor diverse toepassingen je een andere strecher moet gebruiken, terwijl de skedco-product alles in een biedt.  Met de sked kan je iemand uit het water halen en direct door een heli laten hijsen, zonder het slachtoffer over te pakken

Je hebt een speciale CTA stretcher welke ook door een helicopter opgehesen kan worden zonder over te pakken. Deze is alleen 200 euro duurder. Maar werkt perfect denk ik.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2005, 11:11:02
Maar zijn er nog meer mensen hier met ervaring met de CTA stretchers??

De thermo-lock lijkt mij ook best oke, maar is redelijk lastig om een slachtoffer in de boot er in te leggen. Ik heb ook geen idee hoe goed het isoleerd en het water bestendigd is.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord