schuimblusser

Auteur Topic: schuimblusser  (gelezen 1626 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

romie

  • Gast
Gepost op: 25 mei 2005, 10:25:06
Weet iemand hoe een schuimblusser werkt hij legt een deken  over de brand maar hij doet ook iets met met een monocuul die los gaat in samenwerking met de druppel. ??? weet iemand wat ik bedoel.




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2005, 16:37:29
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met het tweede deel van je vraag (misschien iets met oppervlakte spanning verlaging ?), maar het schuim vormt inderdaad een soort deken die de zuurstof toevoer naar de brandhaard verminderd waardoor het het vuur als gevolg van zuurstoftekort dooft.

Doordat het schuim uit luchbelletjes bestaat heb je maar weinig schuimvormend middel en water nodig om toch een groot volume schuim te maken.

Afhankelijk van de grote van de bellen noem je het licht -middel of zwaar schuim.

Als de belletjes door de hitte van het vuur knappen is het afdekkend/verstikkend effect weg, bij grote branden moet je dus soms behoorlijk lang blussen om de boel onder controlle te krijgen en vooral dient de benodigde hoeveelheid schuim in korte tijd aangebracht te worden


Groeten

Jacques

(vanaf een raffinaderij ergens in Nederland waar ze heel veel schuim hebben)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2005, 17:08:48
Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met het tweede deel van je vraag (misschien iets met oppervlakte spanning verlaging ?), maar het schuim vormt inderdaad een soort deken die de zuurstof toevoer naar de brandhaard verminderd waardoor het het vuur als gevolg van zuurstoftekort dooft.

Doordat het schuim uit luchbelletjes bestaat heb je maar weinig schuimvormend middel en water nodig om toch een groot volume schuim te maken.

Afhankelijk van de grote van de bellen noem je het licht -middel of zwaar schuim.

Als de belletjes door de hiite van het vuur knappen is het afdekkend/verstikkend effect weg, bij grote branden moet je dus soms behoorlijk lang blussen om de boel onder controlle te krijgen en vooral dient de hoeveelheid schuim in korte tijd aangebracht te worden


Groeten

Jacques

(vanaf een raffinaderij ergens in Nederland waar ze heel veel schuim hebben)

strak verhaal jacques  8)


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2005, 14:22:34
strak verhaal jacques  8)

Ik zou het niet beter kunnen  :D :D

Volgens mij is Jacques kan ook een prima instructeur :D ;D
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B